Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fremtiden for elbiler

Startet av kjølholdt, fredag 14. desember 2012, klokken 10:44

« forrige - neste »

Aspiranten

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 15. desember 2012, klokken 10:25
Normann mener altså elbiler er en blindvei og det er vel flere i verdenen som har samme oppfattning- Han har bestillt A4 quattro med 160 g CO2  ;)

Jeg misliker dumme folk, bare så det er sagt.

Den eneste fremtiden for oljeprodukter som bensin og diesel er tjæresand. Verdens skitneste energi. Det kreves energi tilsvarende 1 fat med olje for å utvinne 5 fat ferdig produkt. Det er helt ekstreme miljøødeleggelser.

Elbilen kan derimot lades gratis livet ut fra solceller på taket - i Bergen. Med dagens lave boligrente kan man spare over 2.000.000,- gjennom et yrkesliv på å kjøre på solcellestrøm istedetfor dagens oljepriser. Men hey, i fremtiden skal oljeprisene gjerne dobles og tredobles. Det finnes en mengde spådommer på dette.

Folk kan hetse elbiler så mye de vil, men faktum er at det eneste de kan hetse med fakta i bakhånd, er at batteriene fremdeles ikke er gode nok/billige nok/lades fort nok. Så fort dette er nogenlunde på plass, er det sayonara for eksplosjonsmotoren. Det eneste som holder solcelleteknologien tilbake fra massemarkedet, er pris. Så fort det blir lønnsomt å installere celler på taket, så vil dette gå fort. Akkurat som med varmepumpemarkedet.

Blindvei, haha. Kun en hestehandler vil kalle privatbilen en blindvei  ;)
Nissan Leaf

Team Lotus

Sitat fra: kjølholdt på fredag 14. desember 2012, klokken 10:44
Leste at på verdensbasis er jo elbilsalget  ikke noe å skryte av. I Norge selger vi jo massivt med elbiler, men dette er jo stort sett pga at de er MYE billigere enn fossil biler ihvertfall når model s har kommet.
Spørsmålet blir da vil elbil satsningen dø ut hos de etablerte produsentene. Det er de store produsentene som må drive dette fremover Ford,,BMW, Toyota osv. Kan man om10 år risikere at tesla ikke eksisterer lenger?
Elbil er fortsatt helt i oppstartsfasen av sin utvikling og er allerede reelle alternativ til tilsvarende bensinbiler med modeller som Leaf, Model S og Rimac Concept One. Med en slik utvikling er det snakk om år og ikke tiår før de er et langt bedre alternativ. Selv om Tesla av en eller annen grunn skulle komme til å gå dukken tror jeg elbilens fremtidige dominans er uungåelig.
Nissan Leaf 2012, Lotus Evora 2010

Leaffen

#17
Jeg skjønner meg ikke på samfunnsøkonomer som kun ser verden rett foran sin egen nesetipp. Isolert sett skal man ikke nødvendigvis avvise argumentasjonen til Victor Norman. Men hvis man ikke evner å se at fremtiden kommer til å velsigne hele verden med fornybar elektrisk energi i en eller variant, så evner man ikke å se realitetene. Solkraft, vindkraft, vannkraft og bølgekraft osv kommer til å bli fremtidens energikilder over alt enten man liker det eller ikke. Se på Tyskland for eksempel. Hvilken fantastisk utvikling har ikke de hatt med å utvikle fornybare energikilder. Tror virkelig Norman at det kommer til å stoppe her?

Kull, olje og gassressurser kommer til å ta slutt en dag uansett. Eller det kommer til å bli så dyrt å utvinne de siste dråpene, at de rett og slett kommer til å prise seg ut. Når dette kommer til å skje er det vel ingen av oss som kan spå noe om i dag. Men det kommer til å skje.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Oreo

Kjøpte DN i dag for å lese Viktor Norman's innlegg.
Jeg er nærmest i sjokk over hvor billige og simple poeng han bruker. Hvor han kommer frem til at en elbil bruker 200gCO2/km er ikke godt å vite? Altså jeg skønner hva han mener, men ikke hvor han får tallet i fra. Skulle man etter dette poenget ha dårlig samvittighet for å ta seg en dusj, eller bruke varmekablene litt vel mye??
At Europa bruker fossilt/kull som energikilde ved strøm er deres dilemma/problem. Det er jo ikke sagt at slik vil det være i all fremtid, som nevnt i et tidligere innlegg skjer det ting i Tyskland mtp. fornybar energi.

Jeg blir ikke provosert, men bare oppgitt.
Akkurat det samme følte jeg da jeg sprang ut og kjøpte Autofil denne uka for å lese om Tesla på norsk. På side 10 har de en artikkel "Elbilen er død". Der kjører de på at vulkanutrbruddet på Island hadde en samlet CO2 utblåsning på mer enn hva alle biler noensinne hadde stått for.

Jeg tror Vikor Norman ville satt pris på mest mulig elbiler om han stod bom fast i kø inne i en lang tunell.
Virker jo som noen har satt seg som mål å snakke ned alt som har med elbil å gjøre.
Når bilen var i sin spinkle barndom hevdet jo flere at dette var bare et leketøy for spesielt bemidlede interesserte.

Viktor Norman mistet iallefall min respekt. Det samme med Autofil Lord Arnstein Landsem.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Øyvind.h

Sitat fra: Oreo på lørdag 15. desember 2012, klokken 21:03
Viktor Norman mistet iallefall min respekt. Det samme med Autofil Lord Arnstein Landsem.
Det flotte med det norske samfunnet er at man kan stille spørsmål til hvem man vil :)

Jeg har hatt en lengre e-post dialog med Landsem etter at jeg leste den spalten. Autofil forsøker nok å ikke være udelt positiv til elbiler, og de har mange abonnenter som tenker som Landsem.
Det jeg slo meg til ro med var at Model S vil knuse mange fordommer, så vi trenger bare å være tålmodige :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Foleson

Hvis man skal ta Normann sin logikk videre, så bør man stemple alle elektriske artikler med informasjon om hvor mye co2 man slipper ut ved å bruke dem. Nordmenn sløser bort langt mer strøm i hus og hytter enn det el. biler noen sinne vil komme til å trenge, så la oss ta en debatt på strømsparing med co2 som tema når dette er kronargumentasjonen til Normann...

Eller tror han at husholdningsstrøm er en anne type strøm en bilstrøm?

Jeg trodde fyren var oppegående, men innser at jeg kan ha tatt feil.
Model S 85, MC Rød/Svart/Matt Abachi minus Barneseter :-)

gbzdoc

Alle elbil skeptikerne kan ta seg en bolle og kjøre fossilt for min del. Koser meg med elbilen først og fremst fordi jeg har blitt avhengig av lydløs og behagelig kjøring uten å få diesellukt på henda... :)

Å kjøre køfritt til jobb er en midlertidig bonus. Miljøaspektet er tilfeldigvis en evigvarende bonus...

tomrh

De er vel bare redd for at elbilene skal erobre verden. Ihvertfall Norge. ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Øyvind.h

Jeg fikk akkurat denne teksten tilsendt fra min strømleverandør:

Informasjon om kraftmarkedet og elsertifikater.

Fra nyttår 2012 innførte myndighetene elsertifikatplikt på kraftleveranser i Norge i likhet med Sverige som har hatt dette siden 2003. Elsertifikatordningen skal bidra til økt produksjon av kraft fra fornybare energikilder. Målsettingen er 26,4 TWh ny fornybar årlig kraftproduksjon til sammen i Norge og Sverige innen 2020.

For å skape etterspørsel etter elsertifikater har staten gjennom elsertifikatloven lagt en plikt på strømleverandørene til å kjøpe sertifikater til sine strømkunder tilsvarerende en viss prosentandel av omsetningen. Andelen i 2012 var satt til tre prosent. Denne vil stige til 18,3 prosent i 2020 for deretter å falle til null mot 2035. For 2013 er Gudbrandsdal Energi forpliktet til å kjøpe inn sertifikater for 4,9 % av omsetningen til sluttbrukermarkedet. Alt forbruk av kraft som i dag er gjenstand for forbruksavgift på elektrisitet må strømleverandøren kjøpe inn sertifikater for. Prisen på elsertifikatene blir basert på tilbud og etterspørsel.

Hva betyr dette for deg som kunde?

Elsertifikatene vil medføre en økning av kraftprisen ut til kundene i størrelsesorden ca. 0,9 til i overkant av 1,3 øre/kWh eksklusive mva for 2013. For en normalhusholdning vil dette for 2013 utgjøre en økning på ca. kr. 125,-. Ordningen vil på sikt gi mer strøm inn i markedet, slik at det ikke er sikkert at summen av strømpris og kostnader med elsertifikater blir høyere enn tidligere.

Analysefirmaet Markedskraft har beregnet at ordningen vil gi et kraftoverskudd i Skandinavia på hele 47 TWh i 2020, og de mener dette strømoverskuddet vil kunne gi priskollaps i markedet om det ikke bygges ut flere kabelforbindelser til utlandet.

Vi vil med dette informere deg om ordningen, slik at du er orientert. I praksis betyr dette at alle våre produkter og avtaler mot husholdningsmarkedet og næringslivet vil bli justert for elsertifikatkostnaden fra nyttår.

Du kan også lese mer om dette på www.energinorge.no og www.nve.no
I vår markedskommentar for desember omtaler vi også elsertifikater. Her kan du se markedskommentaren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trondns

Sitat fra: skatvalsbygg på søndag 16. desember 2012, klokken 10:37
De er vel bare redd for at elbilene skal erobre verden. Ihvertfall Norge. ;D

Den norske staten er redd for å tape for mye inntekter i form av reduserte bilavgifter. Dessuten er Norge en oljenasjon og vi er avhengi av oljeutvinningen i Nordsjøen. Norske politikere snakker med to tunger når de mener at Norge skal være et foregangsland med tanke på redusere Co2 utslippet, men vi er avhengi av at verden fyrer med dinosaurer. Miljøet kommer egentlig i andre eller tredje rekke. Det er makta og penga som rår. Du kan få redusert årsavgift på dieselbilen om du ha fabrikkmontert dieselpartikkelfilter. Men får  ingen reduksjon i årsavgiften om du ettermonterer det.  Forstå det den som vil.
Har trolig fylt diesel for siste gang :-)
Mottok Tesla Model s, sort -   26. sept 2013 :-)

laumb

"Elsertifikat" = ett diplom på at produsenten/leverandøren har betalt ekstra avgifter til felleskassa?
Jeg stiller meg sterkt tvilende til at dette faller etter 2020 - framtidig minister; "Denne ordningen med økende avgifter har fungert så bra at vi velger å videreføre den..."


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Leaffen

#26
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. desember 2012, klokken 11:18

Analysefirmaet Markedskraft har beregnet at ordningen vil gi et kraftoverskudd i Skandinavia på hele 47 TWh i 2020, og de mener dette strømoverskuddet vil kunne gi priskollaps i markedet om det ikke bygges ut flere kabelforbindelser til utlandet.


Overskudd på fornybar kraft i Skandinavia... Hvor fantastisk da...

Lurer på hvor lang tid det tar før Tyskland har overskudd på fornybar kraft også? Eller for den saks skyld alle andre land som "lyset går opp for"?

Overskudd av fornybar kraft, smartgrid til å styre denne kraften dit den trengs     

http://m.youtube.com/#/watch?v=J-j5NYD-DFw&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DJ-j5NYD-DFw&gl=NO   

og små lokale UPS-er (basert på "utrangerte" elbilbatterier) som sørger for et konstant forbruk       

http://www.abb.no/cawp/seitp202/330c9e2a649e8271c1257ab7003db375.aspx     

kommer til å bli fremtiden i denne verden. Dette kommer til å bli fremtiden... Helt uavhengig av hva Victor Norman mener.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Øyvind.h

#27
Sitat fra: laumb på søndag 16. desember 2012, klokken 11:22
"Elsertifikat" = ett diplom på at produsenten/leverandøren har betalt ekstra avgifter til felleskassa?
Jeg stiller meg sterkt tvilende til at dette faller etter 2020 - framtidig minister; "Denne ordningen med økende avgifter har fungert så bra at vi velger å videreføre den..."
Nordmenn bryr seg ikke om strømmen de får er miljøvennlig eller ei, så dette kommer sikkert til å forbli myndighets-regulert i all overskuelig fremtid. Per i dag har vi utnyttet rundt 60% av potensialet for vannkraft i Norge. Videre kan vi øke eksisterende vannkraftproduksjon med rundt 7% ved å rehabilitere eldgamle kraftverk.

Norge renner over av kraft. Å dele denne kraften med utlandet er eneste måten å sørge for lønnsomhet og videre utbygging. Og selv om Norge er relativt store globalt sett på vannkraft, finnes det vannkraftverk i verden som alene produserer nesten like mye kraft som alle kraftverkene i Norge gjør samlet.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Leaffen

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 15. desember 2012, klokken 13:03
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 15. desember 2012, klokken 10:25
Normann mener altså elbiler er en blindvei og det er vel flere i verdenen som har samme oppfattning- Han har bestillt A4 quattro med 160 g CO2  ;)

Jeg misliker dumme folk, bare så det er sagt.


Elbilen kan derimot lades gratis livet ut fra solceller på taket - i Bergen. Med dagens lave boligrente kan man spare over 2.000.000,- gjennom et yrkesliv på å kjøre på solcellestrøm istedetfor dagens oljepriser. Men hey, i fremtiden skal oljeprisene gjerne dobles og tredobles. Det finnes en mengde spådommer på dette.


Ingen grunn til å mislike dumme folk. Så vidt meg bekjendt er det ikke forbudt å være dum i dette landet. Og hvor kjedelig hadde ikke diskusjonene blitt, hvis vi ikke hadde noen dumme opponenter.

Jeg mener og tror at jeg skulle hatt et temmelig stort tak på Leifen min hvis jeg skulle fått plass til nok solceller, slik at jeg kunne drevet elbilen min. I hvert fall her i Bergen. Eller er det meg som er dum og mistolker meningen din?
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

Leaffen

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 16. desember 2012, klokken 12:38
Sitat fra: laumb på søndag 16. desember 2012, klokken 11:22
"Elsertifikat" = ett diplom på at produsenten/leverandøren har betalt ekstra avgifter til felleskassa?
Jeg stiller meg sterkt tvilende til at dette faller etter 2020 - framtidig minister; "Denne ordningen med økende avgifter har fungert så bra at vi velger å videreføre den..."
Nordmenn bryr seg ikke om strømmen de får er miljøvennlig eller ei, så dette kommer sikkert til å forbli myndighets-regulert i all overskuelig fremtid. Per i dag har vi utnyttet rundt 60% av potensialet for vannkraft i Norge. Videre kan vi øke eksisterende vannkraftproduksjon med rundt 7% ved å rehabilitere eldgamle kraftverk.

Norge renner over av kraft. Å dele denne kraften med utlandet er eneste måten å sørge for lønnsomhet og videre utbygging. Og selv om Norge er relativt store globalt sett på vannkraft, finnes det vannkraftverk i verden som alene produserer nesten like mye kraft som alle kraftverkene i Norge gjør samlet.....

Jeg tror du har helt rett. "Nordmenn bryr seg ikke om strømmen de får er miljøvennlig eller ei, så dette kommer sikkert til å forbli myndighets-regulert i all uoverskuelig fremtid".

Ja jeg tror dette er og blir hovedscenariet. Myndighetene må bli sitt ansvar bevisst. Over hele verden. Alternativet er at ikke fornybare kilder går tom, eller priser seg ut av markedet.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA