Elbiler har også noen ulemper:
Meg bekjent er litium en svært begrenset ressurs og det er på ingen måte nok til å elektrifisere verdens bilpark.
Strømmen kommer ikke fra stkkontakten men produseres

. Det siste året har det regnet mye i Norge og det har vært nettoeksport hele tiden. Årene før var det så som så og det ble importert mye strom fra kullkraft i nabolandene. Mtp CO2-regnskapen betyr det at det er like mye absolutt forurensning som med en sparsom fossilbil.
Norge er et lite land i en stor verden. De fleste steder er det ikke overskudd av miljøvennlig kraft- derfor er prosjektet per nå samfunnsmessig ikke bærekraftig.
I det siste er det skikkelig trykk på utvikling av miljøvennlig energi i noen land, eks Tyskland.
Om det blir overskudd av miljøvennlig elektrisk kraft kommer bilprodusentene helt sikkert etter.
Om forbrenningsmotoren er død på sikt er etter min mening usikker. Lykkes man med prisgunstig produksjon av miljøvennlig drivstoff av biomasse med lav verdi eks kjøkkenavfall skogsavfall, alt Karbon som havner i søpla... vil dette kunne bli mainstream om noen år. Det er et stort slikt forskningsanlegg i Tyskland som cracker biomassen under svært høy temperatur opp og lager de forbindelser man ønsker. Denne drivstoffen er vesentlig renere enn den fossile men for dyrt per idag.
I Norge kommer det til å bli betydelig kraftoverskudd i fremtiden pga ny vindenergi og effektivisering av vannkraft. Her kan vi kjøre elbil med god samvittighet- ihvertfall stort sett.
Andre land kan komme til helt andre løsninger.
Det er den totale CO2 balansen som teller- ikke det som bilen evtl spytter ut

Det er vanskelig å spå- særlig om fremtiden
