Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Rosstopher på fredag 23. august 2024, klokken 13:22
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 13:07
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 23. august 2024, klokken 09:56jepp prøvde å bygge en tilsvarende id4 og den kom på 550 000

Det stemmer ikke :-) Nå i august har VW meget god kampanje på id.4 4motion highline. Med kampanje så koster den 489.000 inkl vinterhjul og hengerfeste, elseter, led matrix lys, mm. (Mulig VW sin konfigurator gir misforståelse, men vet at dette er prisen om du går innom forhandler i dag) Fra september vet jeg ikke hva prisen blir. Så prisen er minst like lav som på TMy. Inkl. TMY prisen vinterhjul?

Begge gir mye for pengene og har sine styrker og svakheter. VW er klart best på adaptiv cruise kontroll, komfort og adaptive led matrix lys, Tesla er klart best på app, enkel lading og noe lavere forbruk, og helt sikkert flere ting. Smak og behag, bra at konkurransen med Tesla gjør at de andre merkene presses på pris og kvalitet! Bra at VW nå leverer biler med forvarming av batteri, slik Tesla har hatt lenge.

Kjempebra at det er reell konkurranse i markedet. Jeg håper flere merker gjør som Tesla og begynner med mer gjennomsiktig prising. Ellers blir det nok Tesla på meg også neste gang. Jeg gidder ikke bilforhandlere hvor man må forhandle om pris akkurat som jeg ikke gidder banker eller alarmselskaper hvor man må det.

Jeg er helt enig i at VW kan være for komplisert på pris/konfigurasjon, men dette har blitt klart bedre. Prisen jeg sikter til er en godt kjent kampanje de har publisert "overalt" i lang tid, ikke noe man må forhandle seg frem til. Alle får i disse dager meget god pris på id4 biler. Nettsiden til vw må bli bedre, der er Tesla klart enklest å forholde seg til.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. august 2024, klokken 13:45Slik er det dessverre på de fleste områder.
Om du ikke ber om tilbud på forsikring, følger opp pris på boliglån, sjekker priser på produkter på prisjakt etc ender man opp med å betale mye mer årlig enn man trenger. Forhandlerne hiver også gjerne med rimelig forsikring så en slipper å prute på den i hvert fall :)

At priser og kampanjer kunne vært mer tilgjengelige og oversiktlige er jeg helt enig i. Men prisjusteringer opp og ned, inventory-kupp etc har en også hos Tesla, så en kan velge å bare handle på dagen når en bestemmer seg, eller følge litt med og vurdere.

Når jeg kjøper bil pleier jeg prøvekjøre (om det er ny modell). Får tilbud fra butikken, og sender mail til et par andre forhandlere i nærheten. Noen ganger gir de bedre tilbud, andre ganger tipser de om biler i bestilling, biler de har på lager etc som de kan gi godt tilbud på. Det har gitt både kjappere levering og bedre pris.

Mtp hvor lenge jeg eier bil (nå som jeg har sluttet å bytte så mye), og hvor mye den brukes, er det for meg vel anvendt tid å sjekke litt rundt før jeg trykker kjøp. Å kjøpe en bil fordi nettbutikken er bra blir en alt for liten del av totalopplevelsen ved eierskapet til at det er avgjørende for meg.
Men jeg er på ingen måte negativ til flat prisstruktur og ryddig funksjonell nettbutikk også for biler. Tesla er veldig bra der, selv om de også kan gjøre krumspring med priser.

Jeg byttet bank i stedet for å støtte opp om en bank som krever at du ringer og trygler om lavere rente. Jeg sa opp alarmen når jeg fant ut at de hadde samme businessmodell som banken. Jeg er overhodet ikke interessert i å støtte bedrifter som spekulerer i å skjule prisene sine og å gi forskjellige priser avhengig av trynefaktor. Jeg kan forstå at andre trives med denne gammeldagse måten å handle på, og kanskje til og med liker å ringe rundt å prøve å få det beste tilbudet, men det er ikke for meg.

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 13:55Jeg er helt enig i at VW kan være for komplisert på pris/konfigurasjon, men dette har blitt klart bedre. Prisen jeg sikter til er en godt kjent kampanje de har publisert "overalt" i lang tid, ikke noe man må forhandle seg frem til. Alle får i disse dager meget god pris på id4 biler. Nettsiden til vw må bli bedre, der er Tesla klart enklest å forholde seg til.

Hvis dette er prisen alle betaler så er det flott, men jeg mistenker at der også er det mulighet for forhandling, og da er vi jo tilbake der vi startet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 13:55Jeg er helt enig i at VW kan være for komplisert på pris/konfigurasjon, men dette har blitt klart bedre. Prisen jeg sikter til er en godt kjent kampanje de har publisert "overalt" i lang tid, ikke noe man må forhandle seg frem til. Alle får i disse dager meget god pris på id4 biler. Nettsiden til vw må bli bedre, der er Tesla klart enklest å forholde seg til.

Hvis dette er prisen alle betaler så er det flott, men jeg mistenker at der også er det mulighet for forhandling, og da er vi jo tilbake der vi startet.
[/quote]

I dette tilfellet tviler jeg på at man kan få særlig bedre pris fordi Euro er gått opp og det er lite fortjeneste lagt inn her med den kampanjen. Ellers kan det helt sikkert stemme at man kan forhandle seg frem til ulike priser.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 23. august 2024, klokken 13:45Når jeg kjøper bil pleier jeg prøvekjøre (om det er ny modell). Får tilbud fra butikken, og sender mail til et par andre forhandlere i nærheten. Noen ganger gir de bedre tilbud, andre ganger tipser de om biler i bestilling, biler de har på lager etc som de kan gi godt tilbud på. Det har gitt både kjappere levering og bedre pris.

Godt tips! Vet du hvem som gir best priser på VW i slike runder, er det Møllers egne forhandlere eller selvstendige VW forhandlere som Autoria, Erik Arnesen , Albjerk osv ?
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

Daniel_0007

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 23. august 2024, klokken 09:56jepp prøvde å bygge en tilsvarende id4 og den kom på 550 000

Det stemmer ikke :-) Nå i august har VW meget god kampanje på id.4 4motion highline. Med kampanje så koster den 489.000 inkl vinterhjul og hengerfeste, elseter, led matrix lys, mm. (Mulig VW sin konfigurator gir misforståelse, men vet at dette er prisen om du går innom forhandler i dag) Fra september vet jeg ikke hva prisen blir. Så prisen er minst like lav som på TMy. Inkl. TMY prisen vinterhjul?

Begge gir mye for pengene og har sine styrker og svakheter. VW er klart best på adaptiv cruise kontroll, komfort og adaptive led matrix lys, Tesla er klart best på app, enkel lading og noe lavere forbruk, og helt sikkert flere ting. Smak og behag, bra at konkurransen med Tesla gjør at de andre merkene presses på pris og kvalitet! Bra at VW nå leverer biler med forvarming av batteri, slik Tesla har hatt lenge.

Vel det går nok på trynefaktor, ser de har 50k kampanje til 31 august men står ingenting om vinterhjul og service.
Model 3 2019 LR Rwd

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 23. august 2024, klokken 14:16

Vel det går nok på trynefaktor, ser de har 50k kampanje til 31 august men står ingenting om vinterhjul og service.

Jeg er enig i at like priser for alle er det beste, jeg liker også dårlig at naboen får samme bil som meg vesentlig rimeligere.

Tidligere i sommer hadde de vinterhjul og service inkl. Nå er den kampanjen ferdig, nå er det 50.000 rabatt som gjelder. Da kan man handle vinterhjul og annet utstyr for de 50.000 kr slik jeg tolker det. -så man får i praksis noe mer nå sies det.
Audi e-tron 55 solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt

What-a-watt

SitatJeg er enig i at like priser for alle er det beste, jeg liker også dårlig at naboen får samme bil som meg vesentlig rimeligere.

Akkurat det kan jo hende hvis man kjøper Tesla også...  :D

Øyvind.h

Mange som har gjort gode kjøp på inventory via Teslas selgere ja. I perioder kunne det være ganske lukrativt.
Jeg holdt på å gå på motsatt smell - kjøpe rett før en rekke prisreduksjoner.
Historisk er det vel lurt å kjøpe rett før kvartalsslutt, for kvartalstallene har vært viktige for selskapet og det å unngå å sitte med usolgte biler eller biler i transit.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Tesla salget ned over 40% i EU sammenlignet med i fjor :o

Kopi:

Elbil-markedsleder Tesla er blant produsentene som virkelig har fått smake på den lunkne elbilinteressen for tiden. De opplevde et fall i antall registreringer i EU i august på hele 43,2 prosent, sammenlignet med august 2023.

https://www.tv2.no/broom/beksvart-utvikling-for-elbilsalget/17013749/

daktari

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 19. september 2024, klokken 18:50Tesla salget ned over 40% i EU sammenlignet med i fjor :o

Kopi:

Elbil-markedsleder Tesla er blant produsentene som virkelig har fått smake på den lunkne elbilinteressen for tiden. De opplevde et fall i antall registreringer i EU i august på hele 43,2 prosent, sammenlignet med august 2023.

Ikke så overraskende når Musk lefler med Putin og Trump og dermed er en sikkerhetsrisiko for europa. Mitt inntrykk er at polakker, tyskere, tsjekkerne etc som har erfaring med russerne er vesentlig mer på alerten enn oss i Norge.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på torsdag 19. september 2024, klokken 23:00
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 19. september 2024, klokken 18:50Tesla salget ned over 40% i EU sammenlignet med i fjor :o

Kopi:

Ikke så overraskende når Musk lefler med Putin og Trump og dermed er en sikkerhetsrisiko for europa. Mitt inntrykk er at polakker, tyskere, tsjekkerne etc som har erfaring med russerne er vesentlig mer på alerten enn oss i Norge.

En bør ikke si "sammenlignet med i fjor", når det egentlig er august-tallene sammenlignet med august-tallene fra i fjor. August pleier heller ikke være en veldig god måned for Tesla å sammenligne på. Tesla prøver å levere ut mest mulig biler i slutten av hvert kvartal, for å ha lavest mulig regnskapstall for "Varer i Arbeid", og best mulig cash flow.

Sånn utenom det så er det mange konkurrenter som kommer opp på siden ettersom Tesla bare har "dyre biler", og savner en Model 2 eller noe sånt i et marked med høy rente, og generell nedgang. Bensin og diesel har og mistet ca 20% salg fra i fjor, så det er ikke så dramatisk det vi ser om Tesla. Tesla har jo og hatt en sinnsyk økning de siste årene, så å anta at de tallene var en selvfølge videre ville jeg ikke gjort.

Kan og være at en del har begynt å tenke på å vente til neste Model Y (Juniper) som skal komme over årsskiftet.

Wow, nå hørtes jeg ut som en skikkelig Fan-boy....men har jo blitt vant med at en Tesla-august-måned som er dritdårlig ofte er etterfulgt av en fantastisk september...
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. september 2024, klokken 08:56

Kopi:

En bør ikke si "sammenlignet med i fjor", når det egentlig er august-tallene sammenlignet med august-tallene fra i fjor. August pleier heller ikke være en veldig god måned for Tesla å sammenligne på. Tesla prøver å levere ut mest mulig biler i slutten av hvert kvartal, for å ha lavest mulig regnskapstall for "Varer i Arbeid", og best mulig cash flow.

Sånn utenom det så er det mange konkurrenter som kommer opp på siden ettersom Tesla bare har "dyre biler", og savner en Model 2 eller noe sånt i et marked med høy rente, og generell nedgang. Bensin og diesel har og mistet ca 20% salg fra i fjor, så det er ikke så dramatisk det vi ser om Tesla. Tesla har jo og hatt en sinnsyk økning de siste årene, så å anta at de tallene var en selvfølge videre ville jeg ikke gjort.

Kan og være at en del har begynt å tenke på å vente til neste Model Y (Juniper) som skal komme over årsskiftet.

Wow, nå hørtes jeg ut som en skikkelig Fan-boy....men har jo blitt vant med at en Tesla-august-måned som er dritdårlig ofte er etterfulgt av en fantastisk september...
Trenden for Tesla ser dårlig ut i Europa iflg en graf i denne saken. End of quarter-effekten er ganske marginal i 2024. Regn med store rabatter i Q4.
https://electrek.co/2024/09/19/tesla-tsla-rises-on-deliveries-in-china-but-can-it-save-its-q3/
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. september 2024, klokken 08:56

Kopi:

I artikkelen så ble det påpekt at august i fjor var en eksepsjonell måned pga at Tyskland fjernet elbilsubsidier, slik at det ble pumpet ut ekstra mange biler den måneden.

Så tallene fra august i fjor, er egentlig dårlige tall å sammenligne mot, uten at man samtidig ser på august-tallene for året før det igjen.

Er årets august-tall dårligere enn de for 2 år tilbake siden, så er det ihvertfall dårlig. Men om det er en økning fra da, så kan man mer eller mindre se bort fra august-tallene i fjor, som egentlig ikke er representativ for fakta man ønsker å søke i saken!

Egentlig merkelig at ikke "journalisten" har gjort en bedre jobb, og hentet frem de tallene for å vise hva som mer sannsynlig er reelt, når de kjenner til "problemet".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatEgentlig merkelig at ikke "journalisten" har gjort en bedre jobb, og hentet frem de tallene for å vise hva som mer sannsynlig er reelt, når de kjenner til "problemet".
Blir ikke noe klikk da vettø ;D bedre å gjøre feil med vilje 

Ferry

Sitat fra: Rosstopher på fredag 23. august 2024, klokken 13:59Jeg byttet bank i stedet for å støtte opp om en bank som krever at du ringer og trygler om lavere rente. Jeg sa opp alarmen når jeg fant ut at de hadde samme businessmodell som banken. Jeg er overhodet ikke interessert i å støtte bedrifter som spekulerer i å skjule prisene sine og å gi forskjellige priser avhengig av trynefaktor. Jeg kan forstå at andre trives med denne gammeldagse måten å handle på, og kanskje til og med liker å ringe rundt å prøve å få det beste tilbudet, men det er ikke for meg.

Skal noen få meg som kunde så må det være sammenlignbare priser på nett. En konfigurator som gir en høy pris er en automatisk utelukkelse av meg. Boliglånsrenta finner jeg på https://www.finansportalen.no/bank/boliglan/ Den banken som ikke er blant de laveste der får ikke meg som kunde. Dvs. de kan jo få meg som kunde, men hvordan har de tenkt å fange oppmerksomheten min?
(Bil)selger er bare et nøytralt ord for pratmaker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA