Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:17Nå får jeg en følelse av å trå tilbake i tid når jeg kjører Y eller 3. Ikke overlegen på lading. Ikke overlegen på effektivitet. Definitivt underlegen på utstyr. Mangler mye utstyr som andre har. Dårlig komfort. Støy. Upraktiske løsninger. Tesla har levd godt og lenge på hype, og dermed kunnet selge uansett hva de produserer.
Du kan kanskje si noe av dette om Model Y, men ikke om 3.

Tesla bruker og mye mindre hardplast og pianolakk en de direkte konkurrentene og til og med mange av premium merkene. Setene er noen av de beste i klassen.

Og fremdeles er Tesla overlegne på software og praktisk funksjonalitet i denne. Samt de har fremdeles den mest sømløse drivlinjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. august 2024, klokken 20:48
Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 20. august 2024, klokken 09:17Nå får jeg en følelse av å trå tilbake i tid når jeg kjører Y eller 3. Ikke overlegen på lading. Ikke overlegen på effektivitet. Definitivt underlegen på utstyr. Mangler mye utstyr som andre har. Dårlig komfort. Støy. Upraktiske løsninger. Tesla har levd godt og lenge på hype, og dermed kunnet selge uansett hva de produserer.
Du kan kanskje si noe av dette om Model Y, men ikke om 3.

Tesla bruker og mye mindre hardplast og pianolakk en de direkte konkurrentene og til og med mange av premium merkene. Setene er noen av de beste i klassen.

Og fremdeles er Tesla overlegne på software og praktisk funksjonalitet i denne. Samt de har fremdeles den mest sømløse drivlinjen.

Men Tesla er Tesla..de filer på sine modeller inn i evigheten til man blir lei designet...

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 20:54Men Tesla er Tesla..de filer på sine modeller inn i evigheten til man blir lei designet...
Synes ikke det er veldig annerledes enn mange andre. Er ikke større forskjellen på f.eks A6 enn på Model S de siste 12 årene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ketill Jacobsen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. august 2024, klokken 21:16
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 20. august 2024, klokken 20:54Men Tesla er Tesla..de filer på sine modeller inn i evigheten til man blir lei designet...
Synes ikke det er veldig annerledes enn mange andre. Er ikke større forskjellen på f.eks A6 enn på Model S de siste 12 årene.

Både BMW, Audi og Tesla kan kvitte seg med sine designstudioer. En avansert kopimaskin gjør stort sett samme nytten (ser det ut som)!

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 21. august 2024, klokken 14:16

Både BMW, Audi og Tesla kan kvitte seg med sine designstudioer. En avansert kopimaskin gjør stort sett samme nytten (ser det ut som)!
Og ikke minst Porsche...

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. august 2024, klokken 20:48Du kan kanskje si noe av dette om Model Y, men ikke om 3.

Joda, nye Model 3 har blitt et hederlig unntak nå, eller et høyst nødvendig komfortsteg videre. Men der har Tesla tatt minimalismen til det ekstreme, i mine øyne.

Sømløs drivlinje? Hva mener du er Tesla sin fordel der? At du har plug'n play på deres egne superladere? Det har man muligheter for med flere aktører nå.
Software-fordel? Ja, et stort underholdningstilbud (når du står stille). Mye skjermbetjent. Nyttige snarveier. Men jeg synes ærlig talt ikke Tesla er stort bedre enn andre lengre.

Syklist

Sitat fra: Ketill Jacobsen på onsdag 21. august 2024, klokken 14:16

Hvorfor investere store summer i nye karrosseripresser og produksjonsutstyr dersom man har et strømlinjeformet og vellykket grunnsdesign?  Da er det bedre å fokusere på forbedringer av drivlinjer og andre ting under skallet, og gjøre mindre endringer på interiør og plastdeler på karrosseriet som facelift, slik som på TM3 Highland. (Og Saab gjorde med 99/90/900 på 70 og 80 tallet.)

Mange bilprodusenter har etter min mening kastet bort store summer på endringer for å følge moten hvert 5-7 år. (Spesielt franske produsenter kunne hatt godt av å beholde linjene fra velykkede og pene biler fra tidligere tider.)

Tilbake til tema: Musk er helt klart negativt for Tesla nå både med tanke på image og lederstil. Og dersom han bruker midler fra Tesla til X og annet, som kunne blitt investert i utvikling og en "Model 2", blir det feil.

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

ToWalkOrDrive

Nå skal ikke jeg si hva TurfSurf mente med sømløs drivlinje, men jeg merker en del forskjell når jeg kjører med Tesla vs f.eks. Kia e-niro.

Komme inn i bilen
Tesla - bilen ser mobilen, og du kan bare gå rett inn
Kia - du må trykke på håndtaket for å låse opp keyless

Starte bilen
Tesla - når du setter deg i bilen og trykker på brems starter bilen opp
Kia - du må i tillegg til å trykke bremsen trykke en startknapp, og i tillegg til det må du trykke Bekreft på at du ikke skal massemorde alle som kommer på din vei (lang tekst du må akseptere). I tillegg kommer det masse start-opp-jingles-og hvis du ikke har tatt på selen før du starter plinger det som besatt - særlig mandag morgen - selv om du ikke har satt den i Drive

Kjøre bilen
Tesla - er momentant fremdrift når en trykker gasspedalen
Kia - den nøler litt for å forberede seg etter en trykker gasspedalen - er kort tid, men er en liten hikst.

Rygge bilen
Tesla - på Tesla kan du smelle den i revers selv om du ennå har litt fart fremover. Vet ikke hvor sunt det er for bilen, men funker. Bilen bremser da opp og går bakover
Kia - Bilen går i beste fall i Nøytral, og du må da bremse opp bilen helt og sette den i Revers igjen - så en lærer at en må vente med å sette bilen i revers til en har stoppet helt opp.

Parkere bilen
Tesla - Du trykker bare Park-hendelen, og så går du ut
Kia - Du trykker først Park-knappen, og så må du, for the name of Geir, dra opp håndbrekk-spaken, og så må du trykke På/Av-knappen for å stoppe motoren.

Forlate bilen
Tesla - Du bare går - bilen låser seg etter deg (når du bruker mobil som nøkkel)
Kia - Du må trykke på låseknappen på håndtaket (eller FOB-knappen).

Men på tross av dette er jeg VELDIG glad i Kia'en og, mest pga seter, fjøring og lydanlegg.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 22. august 2024, klokken 09:47Joda, nye Model 3 har blitt et hederlig unntak nå, eller et høyst nødvendig komfortsteg videre. Men der har Tesla tatt minimalismen til det ekstreme, i mine øyne.

Sømløs drivlinje? Hva mener du er Tesla sin fordel der? At du har plug'n play på deres egne superladere? Det har man muligheter for med flere aktører nå.
Er vel Model Y som er unntaket. X og særdeles S er jo og veldig komfortable.

Med drivlinje mener jeg bruk av gir & wattpedalen. Det er ingen rykking, nøling, krav om stopp for å bytte gir, ulyder fra motor osv, som jeg har opplevd på samtlige andre biler jeg har prøvd. Parkering med ID.4 og autohold var ett mareritt med kenguruhopping, på i4en må jeg slå av autohold for å kunne parkere med nøyaktighet. Med Tesla kan jeg parkere på cm nivå med enpedal, reaksjonen på wattpedalen er momentan, og jeg kan bytte fra D til R og motsatt on the fly.

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. august 2024, klokken 11:11Parkering med ID.4 og autohold var ett mareritt med kenguruhopping,
Må være en gammel sw eller noe? Ingen kenguruhopping ved parkering av ID4. Kan bytte sømløst fra D til R uten stopp. Gjør det hver kjøretur da jeg snur utenfor huset for å rygge inn.
Med fronten triller jeg inn og ser nøyaktig på skjermen hvor bilen befinner seg, små objekter som ikke ville vært fanget opp av sensorer osv. 100% kontroll og oversikt rundt hele bilen.
Edit: men jeg mener å huske at Teslaene var hakket mykere, også ved bruk av auto hold. Samme med BMW sitt B-gir som var noe mer nøyaktig. Sier ikke at VW er mykest eller best på finmanøvrering.

For øvrig har VW kopiert en del fra Tesla mtp å bare kunne hoppe inn i bilen og trykke på bremsen for oppstart. Veldig bra de la seg på samme linje, for det gir smooth opplevelse. I tillegg slipper en trøbbelet med rammeløse dører på vinter, og de pinnehåndtakene som er noe av det verste å betjene jeg har vært borti (ja man blir sikkert vant til det med hyppig bruk og vet hvilken hånd en skal bruke, drar på rett måte osv, men ved sporadisk bruk slik jeg kjører Y noen ganger i året synes jeg det er skikkelig klønete).

S og X er ganske komfortable, i hvert fall sammenlignet med Y og forrige Model 3. Har ikke kjørt nye Model 3 da den ikke er aktuell uansett. Men - sammenligner jeg S og X med andre biler jeg har eid er de ikke spesielt komfortable. Bedre støydemping i ID4 eksempelvis sammenlignet med S og X, med forbehold om at jeg ikke har kjørt 2024 S og X som sikkert er bedre. Nyeste S jeg har kjørt var vel fra 2019.

Den overordnede konklusjonen for min del er at Tesla er blitt tatt igjen og også frakjørt på en del områder, i tillegg til at andre er til dels mye bedre på en del som er viktig for meg. Akkurat nå er det egentlig primært pris, og infotainment-skjermen, som kunne vippet oss mot Model Y. Og kanskje appen. Men ikke på bekostning av alt annet Tesla ikke får til. Med mindre de kommer med nye veldig store avslag slik at det prismessig rett og slett blir for dumt å la ønsker og behov styre. Sitter litt inne å støtte Trump også, men er prisen lav nok, tja og ha.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ToWalkOrDrive

Ja, Tesla Model Y er 4 år og 4 måneder gammel nå, så skulle nesten bare mangle at ikke andre fabrikanter kom med noe nyere og bedre på den tiden (selv om Tesla har gjort små forbedringer).

Men fremdeles finner flesteparten Model Y pakken til å være den beste på markedet, om en skal dømme etter salgsstatistikken, og det skal en jo.

Da blir det jo ekstra spennende å se hva Muskegutten drar opp av buksa på neste Model Y relansering i begynnelsen av 2025.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 22. august 2024, klokken 13:44[...]
Men fremdeles finner flesteparten Model Y pakken til å være den beste på markedet, om en skal dømme etter salgsstatistikken, og det skal en jo.
[...]

Jeg syns det blir for tynt å si at Model Y er på topp av salgsstatistikken. Det er jo ren utklassing! Model Y selger mer enn dobbelt så godt som bilen på andreplass, og mer enn nummer to og tre (Volvo EX30 og VW ID4) til sammen. Dette på tross av at de to er både nyere og billigere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

Øyvind.h

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 22. august 2024, klokken 13:44Ja, Tesla Model Y er 4 år og 4 måneder gammel nå, så skulle nesten bare mangle at ikke andre fabrikanter kom med noe nyere og bedre på den tiden (selv om Tesla har gjort små forbedringer).
Ja jeg må si jeg er overrasket over salgstallene i 2024. De mer erfarne produsentene krabber riktignok stadig oppover og tar andeler, men Tesla selger bedre enn en skulle tro.

Når Y kom forventet jeg at den ville feie alt annet av banen, selv om jeg selv ble ganske skuffa og avbestilte. I 2024 derimot har nesten alle jeg kjenner som har kjørt Tesla valgt å bytte til andre merker. Lurer litt på hvem kjøperne er nå. Svært mange trofaste fans som kjøper bil etter bil, uavhengig av rykte og markedet for øvrig?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 22. august 2024, klokken 13:55
[...]

Jeg syns det blir for tynt å si at Model Y er på topp av salgsstatistikken. Det er jo ren utklassing! Model Y selger mer enn dobbelt så godt som bilen på andreplass, og mer enn nummer to og tre (Volvo EX30 og VW ID4) til sammen. Dette på tross av at de to er både nyere og billigere.

Vel - nå er Volkswagen med sin bilpark ganske så godt plassert i statistikken og foran Tesla mhp antall biler også dersom man ser på biler produsert med samme plattform som basis. Husk at Volkswagen produserer en haug med merker under samme paraply og ofte på samme plattform også - som Audi,Skoda,Cupra,Porsche  og de har startet opp leveranser til Ford også. Jeg vet mange ikke tenker på dette og kun tenker Volkswagen, men dette er jo en svært konsern som deler plattformer mellom seg og sett i lys av dette så kan jeg på ingen som helst måte se at Tesla er så overlegen på noen som helst måte.

Det er bare å gå inn her :

https://ofv.no/registreringsstatistikk

Og summere opp alt sammen. Er forsåvidt mer bekymret for de andre fordi nå ser man enorme samarbeid mellom enkelte som noen står helt utenfor. Det kan bli tøft i konkurransen med kinesere dersom man ikke blokkerer kinesere helt ute fra markedet i Norge også.

Jeg vil anta at Tesla vil miste noe markedsandel fremover. Det ene er at Tesla lager for minimalistiske biler for mange. Noen vil nok også vegre seg for Tesla pga. en noe amerikanisert kundebehandling som flere etter hvert har opplevd ikke er så veldig kundevennlig i grunn. Lefling med Trump fra Elon sin side kan også få noen til å rynke på nesen.  Utvalget biler er også lite - egentlig utrolig lite. Også her misforstår mange og tenker at Audi og VW osv alle har utviklet sine biler ganske lite mhp utseende - det er de ikke når man ser på konsern utvalget. Flere hopper mellom VW,Audi,Skoda osv..har selv gjort det flere ganger og de leveres jo gjerne av samme forhandler også. Det skjer stadig ny-vinninger i elbilmarkedet som man ikke finner hos Tesla.

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på torsdag 22. august 2024, klokken 15:13
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 22. august 2024, klokken 13:55
[...]

Vel - nå er Volkswagen med sin bilpark ganske så godt plassert i statistikken og foran Tesla mhp antall biler også dersom man ser på biler produsert med samme plattform som basis. Husk at Volkswagen produserer en haug med merker under samme paraply og ofte på samme plattform også - som Audi,Skoda,Cupra,Porsche  og de har startet opp leveranser til Ford også. Jeg vet mange ikke tenker på dette og kun tenker Volkswagen, men dette er jo en svært konsern som deler plattformer mellom seg og sett i lys av dette så kan jeg på ingen som helst måte se at Tesla er så overlegen på noen som helst måte. [...]

Statistikk er gøy. At VW-konsernet med sine mange merker selger mer enn én enkeltmodell fra Tesla er å forvente. Likevel kan vi se at denne enkeltmodellen fra Tesla selger bedre enn alle VW sine modeller og alle Audi sine modeller til sammen, og det først er når man tar med VW sitt tredje største merke, Skoda, at disse selger mer til sammen enn Tesla sin ene bestselgende modell.

Og jeg er helt enig i at det er naturlig at denne ene aldrende modellen ikke fortsetter å selge bedre enn alle VW og Audi sine modeller til sammen så veldig mye lengre, men det er imponerende at den har klart å være så suverent bestselgende så lenge som den har.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA