Går det rett vest med Tesla nå ?

Startet av Ingeniøren, lørdag 04. mai 2024, klokken 09:27

« forrige - neste »

What-a-watt

hELgenen

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 22. august 2024, klokken 16:36Hvorfor skulle man ikke ta med Skoda?

Eller Porsche og Cupra...
Det er jo dette som er styrken til VW - at de har mange ulike merker under samme paraply - og de leverer nå plattform til noen kommende Ford modeller også.

Jeg ser at Munro har dømt VW konsernet nord og ned - men jeg er ikke så sikker. De har også kjøpt seg inn i Xpeng og skal hente en del software tjenester og slikt fra dem.

Tesla har vært banebrytende og selger fortsatt bra - men poenget med tråden var vel å peke retningen til Tesla den neste årene - skal det gå opp eller ned for Tesla?

Jeg tror Tesla vil se at de andre aktørene tar litt andeler fra dem på sikt.....Dvs. om da ikke Tesla klarer å lage nye modeller.......

SurSnasen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. august 2024, klokken 11:11Er vel Model Y som er unntaket. X og særdeles S er jo og veldig komfortable.

Med drivlinje mener jeg bruk av gir & wattpedalen. Det er ingen rykking, nøling, krav om stopp for å bytte gir, ulyder fra motor osv, som jeg har opplevd på samtlige andre biler jeg har prøvd. Parkering med ID.4 og autohold var ett mareritt med kenguruhopping, på i4en må jeg slå av autohold for å kunne parkere med nøyaktighet. Med Tesla kan jeg parkere på cm nivå med enpedal, reaksjonen på wattpedalen er momentan, og jeg kan bytte fra D til R og motsatt on the fly.

Nå er jo S og X i svært høy prisklasse. Får 2 Model Y for startprisen av 1 Model S. Og er man først oppe i millionen, så har man et vell av andre biler å velge blant også.

Er det kryping frem mot vegg som er det store selling-point for sømløs drivlinje? Jeg har kjørt Enyaq og ID.4 mangfoldige kilometre. Hatt mange hundre garasjeparkeringer med de i garasje hvor jeg er avhengig av å kjøre bilen helt inn. Null problem med finjustering av fremdrift der. Og veldig kjekt med frontkameraet også for å se hvor mye som gjenstår frem mot stopp.

På i4 har du for øvrig en fysisk bryter for enkelt å kunne svitsje mellom autohold og avslått autohold.

Ellers setter jeg mye mer pris på automatisk regenerering enn et fast stille slik Tesla har. Jeg er mye mer avslappet i wattfoten når jeg kan løfte foten av pedalen, og bilen selv skjønner om den skal rulle fritt eller bremse. En sømløs adaptiv regenerering.

En-pedalskjøring er både en glede, men også til besvær.

Rosstopher

Sitat fra: What-a-watt på torsdag 22. august 2024, klokken 16:36Hvorfor skulle man ikke ta med Skoda?

Det er vel ingen som sier man ikke skal ta med Skoda? Jeg bare illustrerte hvor godt Model Y selger ved å si at den selger mer enn alle VW og Audi sine modeller til sammen. Men det trur jeg at egentlig skjønte.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 22. august 2024, klokken 17:37Er det kryping frem mot vegg som er det store selling-point for sømløs drivlinje? Jeg har kjørt Enyaq og ID.4 mangfoldige kilometre. Hatt mange hundre garasjeparkeringer med de i garasje hvor jeg er avhengig av å kjøre bilen helt inn. Null problem med finjustering av fremdrift der. Og veldig kjekt med frontkameraet også for å se hvor mye som gjenstår frem mot stopp.

På i4 har du for øvrig en fysisk bryter for enkelt å kunne svitsje mellom autohold og avslått autohold.

Kryping mot vegg med autohold på ja. Har ikke fungert på ID.4 når jeg har prøvd. Bråstopper før farten er null, og hopper i gang igjen. Eneste måten å parkere trygt er med autohold av. Så bruker den knappen på i4 ja. Men da må jeg jo slå det av og på hver tur.

Ellers er det og kontant reaksjon ved pådrag som mangler på ID.4.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Det er jo ganske sinnsykt at du får en Model Y Long Range, for 483.400 inkl alle avgifter/reg.,  med mye utstyr som
4WD
Hengerfeste
2-3 sone air condition
Varme i alle 5 seter
Greit lydanlegg
Masse automatikk og bra software
545 WLTP km (med 19" felg)
0-100 på 5 sek
Mye plass
192.000 km garanti på batteri/motor/8 år

Dette med tanke på den svake kronen og siste års inflasjon.
En Passat i 2003 kostet jo over 400.000.

Vil tro mange unge familier går for denne.
Tesla Model Y                         2021-

Daniel_0007

jepp prøvde å bygge en tilsvarende id4 og den kom på 550 000
Model 3 2019 LR Rwd

Speeder

Og er Model Y for dyr har man alternativet Model 3 standard til rett over 350 000,- Nok av plass for de fleste, riktig nok kålete å få inn store barnevogner.
Alternativene i denne prisklassen er stort sett knøttsmå. E208 koster jo mer :o
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Marzo

Det er ikke vanskelig å forstå at Model Y selger så godt når Tesla kuttet prisene med 20%..

Er sikkert ikke så mange som tenker over hvordan situasjonen hadde sett ut om de ikke hadde satt ned prisen, eller om konkurrentene hadde fulgt etter..

Rosstopher

Sitat fra: Marzo på fredag 23. august 2024, klokken 12:16Det er ikke vanskelig å forstå at Model Y selger så godt når Tesla kuttet prisene med 20%..

Er sikkert ikke så mange som tenker over hvordan situasjonen hadde sett ut om de ikke hadde satt ned prisen, eller om konkurrentene hadde fulgt etter..

At pris er en avgjørende faktor når folk velger bil er det vel ingen tvil om?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Marzo

Sitat fra: Rosstopher på fredag 23. august 2024, klokken 12:25At pris er en avgjørende faktor når folk velger bil er det vel ingen tvil om?

Utvilsomt!

Fort å glemme når man sammenligner med andre produsenter.

Øyvind.h

Jepp. Mange veldig gode tilbud og kampanjer fra mange merker nå. Prisen på ID4 GTX`en jeg kjøpte var vel noe sånt som 120-150k under veiledende priser i konfigurator.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kjell Salvigsen

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 23. august 2024, klokken 09:56jepp prøvde å bygge en tilsvarende id4 og den kom på 550 000

Det stemmer ikke :-) Nå i august har VW meget god kampanje på id.4 4motion highline. Med kampanje så koster den 489.000 inkl vinterhjul og hengerfeste, elseter, led matrix lys, mm. (Mulig VW sin konfigurator gir misforståelse, men vet at dette er prisen om du går innom forhandler i dag) Fra september vet jeg ikke hva prisen blir. Så prisen er minst like lav som på TMy. Inkl. TMY prisen vinterhjul?

Begge gir mye for pengene og har sine styrker og svakheter. VW er klart best på adaptiv cruise kontroll, komfort og adaptive led matrix lys, Tesla er klart best på app, enkel lading og noe lavere forbruk, og helt sikkert flere ting. Smak og behag, bra at konkurransen med Tesla gjør at de andre merkene presses på pris og kvalitet! Bra at VW nå leverer biler med forvarming av batteri, slik Tesla har hatt lenge.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Rosstopher

Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 23. august 2024, klokken 13:07
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 23. august 2024, klokken 09:56jepp prøvde å bygge en tilsvarende id4 og den kom på 550 000

Det stemmer ikke :-) Nå i august har VW meget god kampanje på id.4 4motion highline. Med kampanje så koster den 489.000 inkl vinterhjul og hengerfeste, elseter, led matrix lys, mm. (Mulig VW sin konfigurator gir misforståelse, men vet at dette er prisen om du går innom forhandler i dag) Fra september vet jeg ikke hva prisen blir. Så prisen er minst like lav som på TMy. Inkl. TMY prisen vinterhjul?

Begge gir mye for pengene og har sine styrker og svakheter. VW er klart best på adaptiv cruise kontroll, komfort og adaptive led matrix lys, Tesla er klart best på app, enkel lading og noe lavere forbruk, og helt sikkert flere ting. Smak og behag, bra at konkurransen med Tesla gjør at de andre merkene presses på pris og kvalitet! Bra at VW nå leverer biler med forvarming av batteri, slik Tesla har hatt lenge.

Kjempebra at det er reell konkurranse i markedet. Jeg håper flere merker gjør som Tesla og begynner med mer gjennomsiktig prising. Ellers blir det nok Tesla på meg også neste gang. Jeg gidder ikke bilforhandlere hvor man må forhandle om pris akkurat som jeg ikke gidder banker eller alarmselskaper hvor man må det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Øyvind.h

Slik er det dessverre på de fleste områder.
Om du ikke ber om tilbud på forsikring, følger opp pris på boliglån, sjekker priser på produkter på prisjakt etc ender man opp med å betale mye mer årlig enn man trenger. Forhandlerne hiver også gjerne med rimelig forsikring så en slipper å prute på den i hvert fall :)

At priser og kampanjer kunne vært mer tilgjengelige og oversiktlige er jeg helt enig i. Men prisjusteringer opp og ned, inventory-kupp etc har en også hos Tesla, så en kan velge å bare handle på dagen når en bestemmer seg, eller følge litt med og vurdere.

Når jeg kjøper bil pleier jeg prøvekjøre (om det er ny modell). Får tilbud fra butikken, og sender mail til et par andre forhandlere i nærheten. Noen ganger gir de bedre tilbud, andre ganger tipser de om biler i bestilling, biler de har på lager etc som de kan gi godt tilbud på. Det har gitt både kjappere levering og bedre pris.

Mtp hvor lenge jeg eier bil (nå som jeg har sluttet å bytte så mye), og hvor mye den brukes, er det for meg vel anvendt tid å sjekke litt rundt før jeg trykker kjøp. Å kjøpe en bil fordi nettbutikken er bra blir en alt for liten del av totalopplevelsen ved eierskapet til at det er avgjørende for meg.
Men jeg er på ingen måte negativ til flat prisstruktur og ryddig funksjonell nettbutikk også for biler. Tesla er veldig bra der, selv om de også kan gjøre krumspring med priser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA