Enyaq Coupe RS 2023 mod. byttet til 2024 mod.

Startet av i3/RSiV, fredag 12. april 2024, klokken 23:06

« forrige - neste »

i3/RSiV

Jeg byttet inn min Coupe RS 2023 mod til en lik 2024 mod.
Det ble ca 35000 km med 23 modellen.
Har nå kjørt 1000 km med 2024 modellen og erfaringen så langt er veldig positiv.
Bilen er mer energi effektiv, ser ut til å ha 3-4 mil lenger rekkevidde ved 100% lading. Sw ver 4.0 er en helt annen verden enn 3.2. Infotainmentsystemet er klart til bruk før du rekker å sette deg i setet. Det responderer raskt i alle menyer. Det er utvidet med mer informasjon i HUD og kombiinstrumtet, og mulighet for flere snarveier direkte i hovedskjermen. Har ikke opplevd noen sw bugs eller feilmeldinger så langt! Antall HK er økt fra 290 til 340, noe man egentlig ikke merker så mye til i hverdagen. For meg så er den beste endringen DCC, adaptivt understell. På 2023 modellen merket jeg lite eller ingen forskjell mellom sport eller comfort. På 2024 modellen er det nå merkbar forskjell mellom de forskjellige kjøremodus innstillingene. 24 modellen har også fått automatisk låsing når du forlater bilen, her glipper det litt, det virker som man må stå litt utenfor bilen før du går vekk for at dette skal fungere, så det er litt 50/50 om det fungerer. Utseendemessig så er det vel kun de nye Skoda bokstavene i logoen, og at Iv merket er fjernet. Jeg synes den nye logoen ser bedre ut. Totalt sett veldig fornøyd med oppgraderingene Skoda har gjort med 2024 modellen.

torerik

Interessant, takk for rapport! Venter på 24-modell selv - tror fremdeles 5 mnd senere at jeg tok et bra valg.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

oiqbal

2022 ENYAQ iV80x Sportline

Superman

Sitat fra: torerik på fredag 12. april 2024, klokken 23:38Interessant, takk for rapport! Venter på 24-modell selv - tror fremdeles 5 mnd senere at jeg tok et bra valg.
Det tok du temmelig sikkert, så lenge du ikke har hovedfokuset på raskest mulig akselerasjon og mest mulig "aktiv" kjøring. Enyaq ser bra ut også, og L&K ser lekrest ut av alle Enyaq-versjoner. Personlig liker jeg SUV-versjonen bedre en coupé-versjonen, og også standard-versjonen fremfor Sportline-versjonen (sett bort fra L&K-versjonen), men det er jo smak og behag.

Min Enyaq 80x er mer enn rask nok, har vel knapt nok trykket gassen i bånn (da mest bare for å teste akselerasjonen). Og nye 85x er raskere enn min. Er du ute etter en trygg, behagelig og komfortabel reise? Da er Enyaq et meget godt valg. Med god plass, mange gode praktiske løsninger, ganske lite kupéstøy, suverene Matrix-lys, og mer enn gode nok kjøreegenskaper både i sving og på glatt føre. Jeg har en 5-600 meter lang bratt bakke opp til huset, der biler ofte står på kryss og tvers og kommer skliende ned igjen sideveis om vinteren. Jeg har aldri hatt noen problemer med å komme opp med min Enyaq, har vel knapt nok hatt noe som helst hjulspinn i det hele tatt, i motsetning til min gamle bil. Jeg er virkelig imponert.

Jeg har endel ekstrautstyr, slik som HUD, navigasjon, 360-kamera, komfortpakke+, familiepakke+, bagasjeromspakke, delingsnett, EcoSuite interiør, hengerfeste, skvettlapper foran og bak, ++, men valgte ikke DCC (den gang jeg bestilte var det mange flere enkeltstående utstyrsvalg enn nå). Jeg kjører med 19"-hjul både sommer og vinter. Jeg synes likevel bilen oppfører seg meget godt og behagelig på både ujevn og svingete vei uten DCC, så jeg er fornøyd.

I tillegg så får du nyere og bedre SW enn meg, jeg har fortsatt SW-versjon 3.0 på min 2022-modell. Likevel ser jeg ingen grunn til å bytte ut bilen på lang tid ennå, selv om jeg kunne tenke meg nyere programvare-versjon...
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Egil S

Det virker som 24 modellen er en bedre bil, veldig synd for oss som kjøpte RS Coupè som ble lansert som 23 modell, de kunne kanskje ventet til 24 med den modellen istedenfor å ha èn årsmodell før et generasjonsskifte.

På mange måter er Enyaq en god bil, dessverre har den for min del endel mangler.
krefter er sånn passelig, men jeg har hatt mye kraftigere biler tidligere så det er veldig individuelt, 400hk hadde nok vært perfekt for en RS modell og dagens nivå er helt OK på en standardmodell.
DDC understellet er ikke bra, håper de har oppdatert det på den nye modellen, bilen er komfortabel men det er veldig lite som skal til før man overstiger begrensingene til demperne, da spesielt de bak.
Jeg sliter med mye dekkstøy, men det kan nok være dekkmerke, har registrert at det er lite isolasjon i fot brønnene på bilen så her kunne de gjort ting bedre.
Bilen trengte et software løft, så får vi håpe de har forbedret varmeaperatet og de delene i forstilling som ryker, logo lys og andre irriterende småfeil.

Jeg vil også kvitte meg med min -23 RS Coupe i år, men det blir ikke Skoda eller VAG på meg igjen, er faktisk ikke sikker på om det blir elektrisk heller.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

oiqbal

Sitat fra: Supernullet på søndag 14. april 2024, klokken 13:59
Sitat fra: torerik på fredag 12. april 2024, klokken 23:38Interessant, takk for rapport! Venter på 24-modell selv - tror fremdeles 5 mnd senere at jeg tok et bra valg.
Det tok du temmelig sikkert, så lenge du ikke har hovedfokuset på raskest mulig akselerasjon og mest mulig "aktiv" kjøring. Enyaq ser bra ut også, og L&K ser lekrest ut av alle Enyaq-versjoner. Personlig liker jeg SUV-versjonen bedre en coupé-versjonen, og også standard-versjonen fremfor Sportline-versjonen (sett bort fra L&K-versjonen), men det er jo smak og behag.

Min Enyaq 80x er mer enn rask nok, har vel knapt nok trykket gassen i bånn (da mest bare for å teste akselerasjonen). Og nye 85x er raskere enn min. Er du ute etter en trygg, behagelig og komfortabel reise? Da er Enyaq et meget godt valg. Med god plass, mange gode praktiske løsninger, ganske lite kupéstøy, suverene Matrix-lys, og mer enn gode nok kjøreegenskaper både i sving og på glatt føre. Jeg har en 5-600 meter lang bratt bakke opp til huset, der biler ofte står på kryss og tvers og kommer skliende ned igjen sideveis om vinteren. Jeg har aldri hatt noen problemer med å komme opp med min Enyaq, har vel knapt nok hatt noe som helst hjulspinn i det hele tatt, i motsetning til min gamle bil. Jeg er virkelig imponert.

Jeg har endel ekstrautstyr, slik som HUD, navigasjon, 360-kamera, komfortpakke+, familiepakke+, bagasjeromspakke, delingsnett, EcoSuite interiør, hengerfeste, skvettlapper foran og bak, ++, men valgte ikke DCC (den gang jeg bestilte var det mange flere enkeltstående utstyrsvalg enn nå). Jeg kjører med 19"-hjul både sommer og vinter. Jeg synes likevel bilen oppfører seg meget godt og behagelig på både ujevn og svingete vei uten DCC, så jeg er fornøyd.

I tillegg så får du nyere og bedre SW enn meg, jeg har fortsatt SW-versjon 3.0 på min 2022-modell. Likevel ser jeg ingen grunn til å bytte ut bilen på lang tid ennå, selv om jeg kunne tenke meg nyere programvare-versjon...
Skriver meg under på den.

Jeg har testet ME4.0, og den er mye bedre enn ME3.X. VAG har brukt pre-2024 kunder som beta testere, og ikke holdt sine egne løfter når det kommer til å ta hånd om <2024 SW. Jeg har selv tenkt å beholde 2022-modellen noen år til, men om det blir et VAG produkt neste gang er jeg veldig usikker på.

EriTom

Jeg har en 23' og en 24' SUV nå. Kvittet meg med en 22' SUV da 24'en kom.

Jeg skjønner ikke helt hva man forventer av Enyaq om man ikke er fornøyd. Personlig opplever jeg ikke software på 23' (V3.6) som så mye verre enn på 24' (V4.0)... Enkelte områder mener jeg 3.6 er mer oversiktelig enn 4.0 tilogmed...

Om RS skulle hatt 400hk eller mer... Det er kun PR med det dumme RS merke på bilen 😂 Skoda har aldri hatt noen veldig vasse biler for vei og sånn har VAG bestemt at det skal være. Vil du ha performance er Audi det du skal velge... Men selv min 265hk 23' modell holder i massevis til forbikjøringer osv.
Jeg liker utseende på Sportline og RS, og derfor har jeg bestilt disse. Jeg liker også setene i begge bilene godt (stoff/alcantara i begge). Personlig mener jeg at bilene er altfor høye, og dette har jeg løst enkelt med senk. Da har jeg også fått KW's mange mange år med understells kunnskap på kjøpet og kjører en bil som føles klistret til veien på 21" sommer som vinter 😂

Folk er forskjellig og sånn er det. Velger du noe annet enn Enyaq neste gang, lykke til! Jeg velger nok min fjerde Enyaq sent i år for å få en 25' til neste år som bytte for min 23' 😊

09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Bigdrago

Bare jeg som har planlagt å beholde nybilen i 15 år?😅
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Superman

Sitat fra: Bigdrago på mandag 15. april 2024, klokken 14:56Bare jeg som har planlagt å beholde nybilen i 15 år?😅
Ikke bare deg, nei. Planen er å ha min i mange år til, men man vet jo aldri helt. Økonomien er jo vesentlig bedre nå enn for 20 år siden, så det kan hende fristelsen blir for stor, eller det skulle oppstår vesentlige problemer eller store kostnader med bilen. Men akkurat nå føles fortsatt bilen som "ny" (kjørt kun 12-13000 km).

Min forrige bil ble 18 år gammel, kjøpte den brukt og hadde den i nesten 15 år før den ble levert inn til vrakpant. De siste 4-5 årene var det lite feil, lave kostnader og egentlig ingen problemer med den bilen, før den røk på siste EU-kontroll (ville kostet mer enn det smakte å få den på veien igjen). Heldigvis var det kort tid før Enyaqen ble levert  ;D

Egil S

Jeg kommer jo fra 20 år med BMW, flere M-biler så jeg setter nok lista høyt.

Jeg forventet ikke så mye av Enyaq, det var tross alt en praktisk bruksbil jeg skulle ha.
Jeg hadde ikke forventet å være "beta-tester" av uferdig software (3.2), jeg forventet en app tjeneste som fungerte, jeg forventet nok at en RS var et hakk opp fra standard bilen i krefter og sportslighet, jeg forventet ikke masse småfeil, skjevslitte dekk, et schizofrent klimaanlegg med rare lyder, en bil som høres ut som faller fra hverandre når det er vått og man har over 50% rattutslag, dempere som er helt feil satt opp og jeg mistenker har bunnet ut et par ganger i lovlig hastighet.
Jeg forventet ikke å få høre "det skal være sånn" når man får verkstedet til å sjekke ting, eller bli bortvist med "dekkene er ikke skjevslitte nok til at vi gjør noe nå".
Jeg forventet vel egentlig en bil der ting fungerte, det føler jeg ikke jeg har fått.

Alt er ikke bare mørket, det er mye positivt med denne bilen, den ser bra ut, RS setene er gode å sitte i, god plass, komfortabel og fin på langtur, kanskje fikk jeg en "mandagsbil", kanskje har jeg for høye forventninger til en bil, kanskje har de utbedret disse tingene eller kommer til å gjøre det veldig snart, for meg er det dessverre for lite og for sent.
Mitt Skoda eventyr går mot slutten.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EirikM

Sitat fra: Bigdrago på mandag 15. april 2024, klokken 14:56Bare jeg som har planlagt å beholde nybilen i 15 år?😅
Joda - i hvert fall 10 år, når vi først kjøper ny (venter på 85x). Og nettopp da er jeg glad for at noen tar seg bryet med å bytte bil for å sammenligne. Så jeg vet at det var riktig å bla opp og vente på ny framfor å spare litt tid og penger og kjøpe brukt.

Så leser jeg at flere har erfaringen til Egil S - men det lages ikke mandagsbil hele tiden, og jeg som er vant til biler fra to tiår tilbake kommer forhåpentligvis uansett til å trives.

i3/RSiV

Sitat fra: EirikM på mandag 15. april 2024, klokken 21:13
Joda - i hvert fall 10 år, når vi først kjøper ny (venter på 85x). Og nettopp da er jeg glad for at noen tar seg bryet med å bytte bil for å sammenligne. Så jeg vet at det var riktig å bla opp og vente på ny framfor å spare litt tid og penger og kjøpe brukt.

Så leser jeg at flere har erfaringen til Egil S - men det lages ikke mandagsbil hele tiden, og jeg som er vant til biler fra to tiår tilbake kommer forhåpentligvis uansett til å trives.

Skulle gjerne hatt biler lenger jeg også, men med kjørelengde på 35-40000 km pr år, så blir det ofte bytte etter ca 3 år normalt. Grunnen til mitt bytte til -24 så fort er mye pga samme opplevelsen som Egil.S. For mye som ikke var bra med forrige utgave. Nærmer meg nå 2000 km med 24 modellen, og fortsatt veldig fornøyd med denne bilen :-)

Contango

Spørsmål fra Tesla tråden: Støtter Skoda appen fjernstyring av låsene? Jeg lurer på om bilen jeg får støtter dette og finner ingen klare svar på nettet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Superman

Sitat fra: Contango på onsdag 17. april 2024, klokken 19:00Spørsmål fra Tesla tråden: Støtter Skoda appen fjernstyring av låsene? Jeg lurer på om bilen jeg får støtter dette og finner ingen klare svar på nettet.
Jeg har en 2022-modell 80x, og jeg kan ikke fjernstyre låsing av bilen fra appen. Kun fra nøkkelbrikken. Nå har vel de nye 2024-modellene (85..) automatisk låsing når nøkkelbrikken beveger seg vekk fra bilen (slik bl.a. Tesla har), noe jeg heller ikke har på min litt eldre 80x. Jeg må huske å touche sensoren utvendig på dørhåndtaket for å låse når jeg forlater bilen (evt. klikke på nøkkelbrikken), noe som kan glippe av og til. Jeg kan dog se statusen på dører, vinduer mv. i appen.

Jeg har heller ikke hørt at man kan låse/låse opp via appen på nye 2024-modeller, siden det er samme appen uavhengig av årsmodell. Kanskje dette kommer senere...  ::)

oiqbal

Sitat fra: Contango på onsdag 17. april 2024, klokken 19:00Spørsmål fra Tesla tråden: Støtter Skoda appen fjernstyring av låsene? Jeg lurer på om bilen jeg får støtter dette og finner ingen klare svar på nettet.

Det er dessverre ikke mulig per dags dato. Verken med ME 3.X, eller "nye" ME 4.0 som leveres med 2024 modeller. Det er dog mulig at Skoda lanserer denne store oppgraderingen i ME 5.0 på 2025 modeller, som vi mest sannsynlig må kjøpe ny bil for å ta i bruk!  ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA