Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

SitatJeg skjønner ikke hvorfor man skal dra ett sted for å gjøre noe man kan gjøre der man er. 
Håkon77 for president :+1:

RJK

Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 07. mai 2024, klokken 19:19
Sitat fra: RJK på tirsdag 07. mai 2024, klokken 19:00
Sitat fra: Nomade på tirsdag 07. mai 2024, klokken 18:44
Sitat fra: Håkon77 på tirsdag 07. mai 2024, klokken 17:26Da har kollektivfeltet vært stengt for elbiler ett par dager og min konklusjon, som pendler, er at det ikke merkes. Med andre ord ett helt riktig trekk av Oslo kommune.

Kommer jo an på din aktuelle pendlerstrekning det, hvor og når kjører du?
2 dager, der mange sikkert har tatt hjemmekontor for å unngå å bli stående bom fast!

Gi det nå 14 dager ihvertfall, for å se hva som skjer når flere tar sjansen på at det går bra...!

PS! 5-minutters gåtur til jobb, så plager ikke meg. Men så er vel heller ikke jeg "målgruppen"... ;)
Hvis man kan ta hjemmekontor fordi man ikke får kjøre forbi køen i kollektivfeltet så kan man kanskje ta hjemmekontor hver dag? Jeg skjønner ikke hvorfor man skal dra ett sted for å gjøre noe man kan gjøre der man er. Jeg har trua på det uansett. Elbilen hadde aldri noe å gjøre i kollektivfeltet i utgangspunktet.
Jeg er ikke uenig i det, men ikke alle arbeidsgivere er enig i dette. Jeg må være 60 % på kontoret, de siste 40 % er opp til meg. Jeg har i Korona-perioden hatt 100 % hjemmekontor i ihvertfall 2 år. Syntes det var helt herlig!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Merce

Men hydrogenbiler har tydeligvis fortsatt tilgang til kollektivfeltet.. Ref sak i E24 men har ikke tilgang.

Daniel_0007

Hadde jeg pendla med bil mellom Drammen/Bærum og Oslo så hadde jeg nok vurdert en hydrogenbil siden eneste sted å fylle er i Høvik samt prisen er stiv så hadde nok vært dyrt, ultimate hadde vært en pluggin hydrogen hybrid med et batteri nok for 10 mil elektrisk
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. mai 2024, klokken 23:12Hadde jeg pendla med bil mellom Drammen/Bærum og Oslo så hadde jeg nok vurdert en hydrogenbil siden eneste sted å fylle er i Høvik samt prisen er stiv så hadde nok vært dyrt, ultimate hadde vært en pluggin hydrogen hybrid med et batteri nok for 10 mil elektrisk
Da er den hybride Renault Kangoo varebil noe å tenke på. Går noen slike i trafikken. Men total rekkevidde er jeg ikke sikker på. Noen som vet?

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 07. mai 2024, klokken 23:12Hadde jeg pendla med bil mellom Drammen/Bærum og Oslo så hadde jeg nok vurdert en hydrogenbil siden eneste sted å fylle er i Høvik samt prisen er stiv så hadde nok vært dyrt, ultimate hadde vært en pluggin hydrogen hybrid med et batteri nok for 10 mil elektrisk
6 HY-biler på finn, av det jeg finner er det under 200 totalt i Norge (siste tall jeg finner er fra 2022), og det er vel knapt noen nye hydrogenbiler å få kjøpt i Norge siden salget er skrumpet helt inn.

Har ikke sett hvor mange taxier som er registret inn siden de fikk avtale på dette, men kan ikke være mange. Men uansett må man holde taxier på hydrogen unna statistikken, for å se hvor mange privateide hydrogenbiler som vil kunne ta opp plass i kollektivfeltet.

https://bil24.no/na-er-det-hydrogen-taxier-i-oslo

Svaret er altså så lavt, at det må kalles ikke-signifikant.

https://www.finn.no/car/used/search.html?fuel=9

Man må da være særdeles opptatt av å få kjøre i kollektivfeltet, for å se noen som helst verdi i å kjøpe en slik. Restverdi kan man gjerne se langt etter, vil jeg tro!

EDIT: SSB sier det er 142 HY-biler totalt av kjøretøyparken...
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 00:08
6 HY-biler på finn, av det jeg finner er det under 200 totalt i Norge (siste tall jeg finner er fra 2022), og det er vel knapt noen nye hydrogenbiler å få kjøpt i Norge siden salget er skrumpet helt inn.

Har ikke sett hvor mange taxier som er registret inn siden de fikk avtale på dette, men kan ikke være mange. Men uansett må man holde taxier på hydrogen unna statistikken, for å se hvor mange privateide hydrogenbiler som vil kunne ta opp plass i kollektivfeltet.

Man må da være særdeles opptatt av å få kjøre i kollektivfeltet, for å se noen som helst verdi i å kjøpe en slik. Restverdi kan man gjerne se langt etter, vil jeg tro!

Hydrogen betaler ikke bom heller så har enda en fordel 😝 Ja kjipt med restverdi, står en Toyota og ruster på en nedlagt hydrogen stasjon, spørs om man kan lease en ihvertfall.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 08. mai 2024, klokken 00:19

Hydrogen betaler ikke bom heller så har enda en fordel 😝 Ja kjipt med restverdi, står en Toyota og ruster på en nedlagt hydrogen stasjon, spørs om man kan lease en ihvertfall.
De har knapt et eneste sted å få fyllt, så masse penger spart der. Men klart, da har man jo bare en klump av metall som tar opp en parkeringsplass. Men ingen bomutgifter og ingen drivstoff-utgifter må jo telle endel! :D
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 00:22
Sitat fra: Daniel_0007 på onsdag 08. mai 2024, klokken 00:19

De har knapt et eneste sted å få fyllt, så masse penger spart der. Men klart, da har man jo bare en klump av metall som tar opp en parkeringsplass. Men ingen bomutgifter og ingen drivstoff-utgifter må jo telle endel! :D
He he ja må bo i nærheten av hy stasjon :+1:

ToWalkOrDrive

Jeg synes det er ekstremt rart at myndighetene har bestemt at folk fra Stavanger/Kristiansand skal kjøre GJENNOM Oslo for å komme til Trondheim, og dermed påføre østlendingene enda mer kø.

Synes det er rart at de snevrer inn veiene i 3 år for å bygge regjeringskvartal, uten først å øke kapasiteten gjennom andre veier.
https://www.nettavisen.no/okonomi/struper-trafikken-pa-e6-og-e18-gjennom-oslo-i-tre-ar/s/5-95-1717486

Først burde de bygget 4-felts tunnel fra Sandvika til et godt stykke opp på E6 :-)  ;D  ;D
Selv om grunnforholdene er gjerne litt vel utfordrende....må bare gå litt høyere opp under Holmenkollen  :D
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Vidar_S

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 08. mai 2024, klokken 08:53
Sitat fra: Joccy på tirsdag 07. mai 2024, klokken 22:02
Sitat fra: Merce på tirsdag 07. mai 2024, klokken 21:43Men hydrogenbiler har tydeligvis fortsatt tilgang til kollektivfeltet.. Ref sak i E24 men har ikke tilgang.

Se der ja

https://www.nettavisen.no/okonomi/suser-forbi-koen-jeg-smiler-og-vinker-til-politiet-som-smiler-og-vinker-tilbake/s/5-95-1806722

For et nisse land !

Tja.. Dette er vel ikke akkurat noe eksempel på det? Når det finnes én offentlig stasjon å fylle på i landet og totalt <150 biler i trafikk kunne de nesten også ha fått tilgang til å kjøre på sykkelstier uten at man hadde merket noen som helst forskjell. La nå de stakkars hydrogenbileierne ha litt å glede seg over.

Vaduz

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. mai 2024, klokken 08:43Jeg synes det er ekstremt rart at myndighetene har bestemt at folk fra Stavanger/Kristiansand skal kjøre GJENNOM Oslo for å komme til Trondheim, og dermed påføre østlendingene enda mer kø.

Synes det er rart at de snevrer inn veiene i 3 år for å bygge regjeringskvartal, uten først å øke kapasiteten gjennom andre veier.
https://www.nettavisen.no/okonomi/struper-trafikken-pa-e6-og-e18-gjennom-oslo-i-tre-ar/s/5-95-1717486

Først burde de bygget 4-felts tunnel fra Sandvika til et godt stykke opp på E6 :-)  ;D  ;D
Selv om grunnforholdene er gjerne litt vel utfordrende....må bare gå litt høyere opp under Holmenkollen  :D

Akkurat biltrafikk fra Kristiansand og Stavanger til Trondheim er vel et ganske marginalt problem, det går fly, båt og tog, kan ikke se for meg at den turen gjøres med bil overhodet via oslo, i alle fallsikring fra Stavanger, da kjører man vel andre veien.

RJK

Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. mai 2024, klokken 12:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 08. mai 2024, klokken 08:43Jeg synes det er ekstremt rart at myndighetene har bestemt at folk fra Stavanger/Kristiansand skal kjøre GJENNOM Oslo for å komme til Trondheim, og dermed påføre østlendingene enda mer kø.

Akkurat biltrafikk fra Kristiansand og Stavanger til Trondheim er vel et ganske marginalt problem, det går fly, båt og tog, kan ikke se for meg at den turen gjøres med bil overhodet via oslo, i alle fallsikring fra Stavanger, da kjører man vel andre veien.
Masse folk som foretrekker å kjøre privatbil, og ikke alle skal fra endepunkt til endepunkt, men reiser deler av strekningen. Legg til at det meste av landeveis transport av varer fra vest og øst, inkludert biler fra/til utlandet, til nord, går gjennom denne transportkorridoren.

Har vært mye snakk om en Ring 4, faktisk i flere 10-år, men noen er vel redd for at Oslo da går glipp av endel bompenger, så det vil nok ta både 10 og 20 år til før en slik vei kommer. Og om den kommer, skal den nok også bompengefinansieres.

Helt idiotisk at man skaper et slikt "nåløye" man må gjennom. For ikke snakke om all unødvendig forurensning som beboerne utsettes for. Nei, dette burde vært gjort noe med for mange herrens år siden. Men det er for mange politikere som ikke vil ta skikkelig tak i dette, og bare peker på at dette er et Oslo-problem, selv om vi snakker Europavei her.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA