Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

Ingeniøren

Så årsaken til at elbilisten må sitte i timeslange køer er at stortingspoliterne skal bruke milliarder på å bygge seg et bunkers liknende regjeringskvartal....

Ikke det at jeg tror det spiller all verden da vi er kastet ut av kollektivfeltet 7-9 allerede, og det er vel vanlige folks tur igjen. Stortings politikere tar ikke kollektivtransport - de kjører kollektivfeltet..(?)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

THE

Viktig at vi tar vare på sikkerheten til våre folkevalgte, og slik de herjer på nå så øker behovet for å sikkerhet dag for dag.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor de absolutt må bygge regjeringskvartalet så dyrt og sentralt innenfor Ring 1. Det jeg lurer mest på er hvor mange år forsinket utbyggingen blir, og hvor store overskridelsene blir? På slutten av 80-tallet ble vi godt kjent med en Mong, som betegnet overskridelsene på raffineriet på Mongstad (1 Mong = 4 mrd, eller var det 6 mrd?). Uansett småpenger sammenlignet med kostnadene for nytt regjeringskvartal, og vi får vel en ny måleenhet om noen år når overskridelsene for regjeringskvartalet begynner å bli kjent Ca. 5 mrd kroner for nytt regjeringskvartal var de første overslagene, nå snakkes det om 53 mrd, og i 2030 når alt skal være ferdig kan vi vel plusse på noen titalls milliarder mer.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på onsdag 03. april 2024, klokken 10:06Viktig at vi tar vare på sikkerheten til våre folkevalgte, og slik de herjer på nå så øker behovet for å sikkerhet dag for dag.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor de absolutt må bygge regjeringskvartalet så dyrt og sentralt innenfor Ring 1. Det jeg lurer mest på er hvor mange år forsinket utbyggingen blir, og hvor store overskridelsene blir? På slutten av 80-tallet ble vi godt kjent med en Mong, som betegnet overskridelsene på raffineriet på Mongstad (1 Mong = 4 mrd, eller var det 6 mrd?). Uansett småpenger sammenlignet med kostnadene for nytt regjeringskvartal, og vi får vel en ny måleenhet om noen år når overskridelsene for regjeringskvartalet begynner å bli kjent Ca. 5 mrd kroner for nytt regjeringskvartal var de første overslagene, nå snakkes det om 53 mrd, og i 2030 når alt skal være ferdig kan vi vel plusse på noen titalls milliarder mer.

Det er jo et hån mot skattebetalere å drive på slik som dette. Ikke bare koster det skjorta, det påvirker også folks pendler hverdag og ikke minst undergraver det hele demokratiet. Personlig har jeg mistet totalt respekten for politikere som aksepterer denne pengebruken. Hvorfor bygger de ikke slike installasjoner i nærheten av Gardermoen f.eks? Som skattebetaler som bidrar med nær 50% i skatt hvert år - så forventer man jo at politikere faktisk viser litt måtehold med pengebruken og ser til at de får mest mulig velferdsgoder ut av  hver krone. Da kan man ikke bygge slike palass.  Jeg er kommet dit nå at jeg funderer på å kaste inn håndkledet, kjøpe meg et minihus og så melde meg arbeidsledig for NAV. Jeg ser ikke noe poeng å arbeide mer når politikere ikke klarer å ha respekt for pengene de forvalter. Da er det bedre å bare kaste inn håndkledet og begynne å ta  imot NAV ytelser. Det finnes, i mitt tilfelle, heller ikke noe jeg vil kjøpe for penger foruten mat for å overleve heller - og når mine skattepenger brukes på slikt tull så mister jeg helt motivasjonen for å bidra til samfunnet. Og det er denne måten å forvalte penger på som politikere gjør som gradvis vil medføre at vi alle mister litt troen på demokratiet.

ksb

Sitat fra: dundun på tirsdag 02. april 2024, klokken 09:41Irriterende å miste privilegier man har hatt, men de var jo bare ment å vare så lenge elbil var et nisjeprodukt folk måtte pushes til å kjøpe.

Ingen vits med incentiver til å kjøpe det man uansett ville kjøpt.

Nisjeprodukt er vel et nøkkelord her. Etterhvert som elbil har blitt mer og mer "normalen" gir det mindre og mindre mening med sånne særrettigheter. Å putte et stadig økende antall elbiler inn i kollektivfeltet må stanse en dag, gitt at formålet med kollektivfelt var å bedre fremkommeligheten for nettopp kollektivtrafikken. Det påførte kollektivtrafikken lite forsinkelse å slippe til en og annen elbilentusiast i Leaf eller trilling, når "halve Norge" kjører Tesla blir det verre.

Det samme kan jo sies om elbilrabatten i bomstasjonene. Bompengedebatten i seg selv er så sin sak, og utenfor scope i denne tråden. Men når man først skal finansiere veiutbygging på den måten, så blir det vanskelig å gi fritak eller rabatt til flertallet, slik at pengene likevel ikke kommer inn. Det regnestykket går ikke opp.

Electric cars in Norway

SitatDet samme kan jo sies om elbilrabatten i bomstasjonene. Bompengedebatten i seg selv er så sin sak, og utenfor scope i denne tråden. Men når man først skal finansiere veiutbygging på den måten, så blir det vanskelig å gi fritak eller rabatt til flertallet, slik at pengene likevel ikke kommer inn. Det regnestykket går ikke opp.
Ksb :+1: håper det er innafor å si at jeg er litt uenig med deg i det. Jeg mener klimamålene må trumfe bomringen og kollektiv felt. Viktig at flest mulig av elbil fordeler beholdes lengst mulig. Det har Norge råd til.

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 15:30
SitatDet samme kan jo sies om elbilrabatten i bomstasjonene. Bompengedebatten i seg selv er så sin sak, og utenfor scope i denne tråden. Men når man først skal finansiere veiutbygging på den måten, så blir det vanskelig å gi fritak eller rabatt til flertallet, slik at pengene likevel ikke kommer inn. Det regnestykket går ikke opp.
Ksb :+1: håper det er innafor å si at jeg er litt uenig med deg i det. Jeg mener klimamålene må trumfe bomringen og kollektiv felt. Viktig at flest mulig av elbil fordeler beholdes lengst mulig. Det har Norge råd til.

Da tror jeg du har en litt annen definisjon av "klimamål" enn hva stat, fylke og kommune opererer med. Nullvekstmålet er en del av klimamålene, altså at biltrafikk i/rundt større byer ikke skal øke på tross av befolkningsvekst.

Det er ikke noe klimamål at alle innen 2025 skal bytte ut sin fossilbil med en elbil. Ser man på prosentandel elbil solgt da man betalte kr 0,- i bompenger mot dagens tall er det heller ikke noe som tyder på at "bare" 50% eller 30% rabatt skremmer folk bort fra elbiler.

Det er også et litt alternativt standpunkt å si at elbiler skal kunne bruke kollektivfelt selv om det (antatt beviselig) gjør at den faktiske kollektivtrafikken blir forsinket. Det er et uttalt ønske at flere skal bruke kollektivtransport og da må kollektivtrafikken også bli prioritert.

Bompenger er en litt annen "greie". Man kan selvsagt si at dersom priser skal øke for elbiler må de øke minst like mye for bensin-/dieselbiler, men da kommer motargumentet med at det er de "rike" som har elbil og slipper billig unna i bomringen mens minstepensjonister, uføre og alenemødre som kun har råd til en eldre fossilbil blir skadelidende.

Mobileum

Det var vel et argument om rike og elbil før ca. 2017 da det stort sett var Tesla S/X, Leaf. e-Golf og noen få andre på veiene. I dag er det noe helt annet. Om ikke lenge er det elbiler som kommer billigst ut, og de nye Folkevognene heter Tesla 3/Y.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Electric cars in Norway

Sitat fra: Vidar_S på onsdag 03. april 2024, klokken 16:01
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 15:30
Ksb :+1: håper det er innafor å si at jeg er litt uenig med deg i det. Jeg mener klimamålene må trumfe bomringen og kollektiv felt. Viktig at flest mulig av elbil fordeler beholdes lengst mulig. Det har Norge råd til.

Da tror jeg du har en litt annen definisjon av "klimamål" enn hva stat, fylke og kommune opererer med. Nullvekstmålet er en del av klimamålene, altså at biltrafikk i/rundt større byer ikke skal øke på tross av befolkningsvekst.

Det er ikke noe klimamål at alle innen 2025 skal bytte ut sin fossilbil med en elbil. Ser man på prosentandel elbil solgt da man betalte kr 0,- i bompenger mot dagens tall er det heller ikke noe som tyder på at "bare" 50% eller 30% rabatt skremmer folk bort fra elbiler.

Det er også et litt alternativt standpunkt å si at elbiler skal kunne bruke kollektivfelt selv om det (antatt beviselig) gjør at den faktiske kollektivtrafikken blir forsinket. Det er et uttalt ønske at flere skal bruke kollektivtransport og da må kollektivtrafikken også bli prioritert.

Bompenger er en litt annen "greie". Man kan selvsagt si at dersom priser skal øke for elbiler må de øke minst like mye for bensin-/dieselbiler, men da kommer motargumentet med at det er de "rike" som har elbil og slipper billig unna i bomringen mens minstepensjonister, uføre og alenemødre som kun har råd til en eldre fossilbil blir skadelidende.
Vidar :+1: du har mange gode argumenter men jeg mener nå uansett det er for tidlig. 

Vidar_S

Sitat fra: Mobileum på onsdag 03. april 2024, klokken 16:10Det var vel et argument om rike og elbil før ca. 2017 da det stort sett var Tesla S/X, Leaf. e-Golf og noen få andre på veiene. I dag er det noe helt annet. Om ikke lenge er det elbiler som kommer billigst ut, og de nye Folkevognene heter Tesla 3/Y.

Jeg sier ikke at argumentet nødvendigvis er 100% korrekt, men blant økonomisk dårligere stilte som likevel har egen bil vil jeg anta at det fremdeles er flere som har bensinbil enn elbil. De fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.

Electric cars in Norway

SitatDe fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.
Skulle vært artig å se om det er noe statistikk på dette at de sfleste bruktbilkjøperne kjøper ikke elbiler. Det er sikkert rett men jeg skulle gjerne sett noen tall på dette. Sikkert store geografiske forskjeller også. Jeg vet ikke.

Kjell Salvigsen

Jeg synes denne saken kunne vært løst langt bedre. Jeg kan ikke forstå at det fra "6. mai vil det ikke lenger være tillat for elbiler å kjøre i kollektivfeltene på vegnettet i Oslo og Akershus. Det gjelder både kommunale veger, riks- og europaveger. " At de velger å stenge muligheten der elbiler faktisk er til hinder for bussene er meget forståelig, men at de prinsipielt stenger alle felt slik jeg tolker det, er lite logisk for meg.

Jeg kjører inn til Oslo daglig sørfra, enten E18 Mosseveien eller Ring 3/E6 mot Ryen. På E18 Mosseveien er det en del busser som på det travleste opplever noe forsinkelse pga elbiler, men innover E6 over Ryen har jeg aldri sett busser bli hindret, svært sjeldent rutebusser der overhodet. Så hvorfor i all verden stenger de kollektivfeltene der?

Jeg støtter at man må kjøre flere i hver elbil for å kunne benytte kollektiv felt, men å fjerne motivasjon for å kjøre flere i samme bil er meget underlig så lenge elbilene med flere passasjerer ikke er til hinder for bussene. Min opplevelse er at det store flertall av biler kjører uten passasjerer, da er det merkelig at de fjerner gulrota for å kjøre flere i samme bil og dermed få færre biler på veiene inn til Oslo = mindre kø totalt sett.

Så her burde de ha brukt skjønn og tillatt elbiler med passasjer der det ikke er til hinder for bussene. Elbiler med passasjerer utgjør etter min mening ikke noe køproblem på flere strekninger, men elbiler uten passasjerer lager på de samme strekningene kødannelser en del av de travleste dagene (mange jukser og utnytter ordningen) - men det er en annen debatt som ikke bør ramme elbiler som faktisk har passasjerer. Her rammer man alle, noe jeg mener er svært uklok politikk. Kollektivtrafikken er i dag ikke utbygget godt nok for at alle skal kunne komme effektivt til og fra jobb, så kollektivreiser er i dag ikke alternativ for alle som pendler inn til Oslo. Da bør man lage gode ordninger som premierer samkjøring.

Begrunnelsen :"-Elbiler har kunnet kjøre i kollektivfeltene. Denne fordelen blir nå tatt bort av hensyn til bussenes framkommelighet. Andelen elbiler i kollektivfeltene i rushtid er nå så stor at bussene blir betydelig forsinket, sier prosjektleder trafikk, i Statens vegvesen Halvard Gavelstad. Dette holder ikke alle steder det stenges for elbiler med passasjerer. Her må man inn og se på hver strekning mener jeg.

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/tunneleroslo/nyhetsarkiv/bussene-skal-fram---elbilene-ma-vikede/
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Electric cars in Norway

Debatten er på TV NRK DAX18 as we speak. Se der

Ingeniøren

Sitat fra: Kjell Salvigsen på onsdag 03. april 2024, klokken 18:21Jeg synes denne saken kunne vært løst langt bedre. Jeg kan ikke forstå at det fra "6. mai vil det ikke lenger være tillat for elbiler å kjøre i kollektivfeltene på vegnettet i Oslo og Akershus. Det gjelder både kommunale veger, riks- og europaveger. " At de velger å stenge muligheten der elbiler faktisk er til hinder for bussene er meget forståelig, men at de prinsipielt stenger alle felt slik jeg tolker det, er lite logisk for meg.

Jeg kjører inn til Oslo daglig sørfra, enten E18 Mosseveien eller Ring 3/E6 mot Ryen. På E18 Mosseveien er det en del busser som på det travleste opplever noe forsinkelse pga elbiler, men innover E6 over Ryen har jeg aldri sett busser bli hindret, svært sjeldent rutebusser der overhodet. Så hvorfor i all verden stenger de kollektivfeltene der?

Jeg støtter at man må kjøre flere i hver elbil for å kunne benytte kollektiv felt, men å fjerne motivasjon for å kjøre flere i samme bil er meget underlig så lenge elbilene med flere passasjerer ikke er til hinder for bussene. Min opplevelse er at det store flertall av biler kjører uten passasjerer, da er det merkelig at de fjerner gulrota for å kjøre flere i samme bil og dermed få færre biler på veiene inn til Oslo = mindre kø totalt sett.

Så her burde de ha brukt skjønn og tillatt elbiler med passasjer der det ikke er til hinder for bussene. Elbiler med passasjerer utgjør etter min mening ikke noe køproblem på flere strekninger, men elbiler uten passasjerer lager på de samme strekningene kødannelser en del av de travleste dagene (mange jukser og utnytter ordningen) - men det er en annen debatt som ikke bør ramme elbiler som faktisk har passasjerer. Her rammer man alle, noe jeg mener er svært uklok politikk. Kollektivtrafikken er i dag ikke utbygget godt nok for at alle skal kunne komme effektivt til og fra jobb, så kollektivreiser er i dag ikke alternativ for alle som pendler inn til Oslo. Da bør man lage gode ordninger som premierer samkjøring.

Begrunnelsen :"-Elbiler har kunnet kjøre i kollektivfeltene. Denne fordelen blir nå tatt bort av hensyn til bussenes framkommelighet. Andelen elbiler i kollektivfeltene i rushtid er nå så stor at bussene blir betydelig forsinket, sier prosjektleder trafikk, i Statens vegvesen Halvard Gavelstad. Dette holder ikke alle steder det stenges for elbiler med passasjerer. Her må man inn og se på hver strekning mener jeg.

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/tunneleroslo/nyhetsarkiv/bussene-skal-fram---elbilene-ma-vikede/

De har bare bestemt at slik skal det gjøres, i følge vegvesen direktøren på Dagsrevyen forrige dagen. Mao de har ikke hatt slike tanker i hodet som du lanserer... Selv kjørte jeg bil på E18 fra Lier og stort sett 2 i bilen og tidlig, måtte rekke 7 grensen. Hovedgrunnen var at alternativet var på bruke 2-3 ganger så lang tid med kollektiv transport, egentlig uaktuellt. Trist og godt det ikke påvirker meg i særlig grad lenger..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Mobileum

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 03. april 2024, klokken 16:38
SitatDe fleste som kjøper bruktbil kjøper ikke elbiler mens nybilsalget domineres av elbiler.
Skulle vært artig å se om det er noe statistikk på dette at de sfleste bruktbilkjøperne kjøper ikke elbiler. Det er sikkert rett men jeg skulle gjerne sett noen tall på dette. Sikkert store geografiske forskjeller også. Jeg vet ikke.
Slik ser det ut på finn.no:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD

Electric cars in Norway

SitatTrist og godt det ikke påvirker meg i særlig grad lenger..
Ser den Ing.... :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA