Kollektivfeltet i Oslo stenges for elbiler

Startet av hELgenen, tirsdag 02. april 2024, klokken 09:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Google Maps sier Oslo:
Fra Sandnes sentrum til Trondheim sentrum så sier Google Maps at det tar 12 timer og 56 minutter om en presser seg gjennom livmoren til Oslo, mens nest raskeste vei er krøtterstier forbi Vossevangen, og tar 20 minutter mer. De aller fleste fra Stavanger/Sandnes kjører gjennom Oslo når de skal til Trondheim, særlig pga mye bedre veier. Og som nevnt av RJK, masse landeveistransport. Er en havn i Kristiansand mange kommer opp gjennom og. Alle disse må og gjennom Oslo. Hver gang jeg har kjørt denne veien så er det veldig mange som kjører E18 gjennom Drammensområdet og fortsetter opp gjennom Oslo til E6 nordover. Men hvis politikerne i Oslo tenker litt Vaduz, så skjønner jeg at Oslo er en stor kork, og vil forbli det. Som en ser på kartet nedenfor virker det veldig rart at en absolutt må presse seg gjennom kjernen av Oslo når en skal reise så langt.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Kan legge til at jeg fra sjåfører har hørt at man legger opp kjøreruta så man unngår Oslo i rushtiden, og om man kan, heller kjører nattrute eller kveldsrute.

Oslo-passasjen i rush, er drepen på effektiviteten, så det prøver man å unngå om man kan! Timene må/bør brukes på effektiv kjøring, ikke til å stange i kø!

Likevel kjører man altså gjennom Oslo fremfor "fjellveiene" som er kortere men tregere, og betyr mer drivstoff-forbruk på tross av at turen om Oslo er lengre og man får noen bompenger ekstra å betale.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

THE

Fjellveiruta går også om Tindevegen fra Årdal til Turtagrø, en vei som ikke kan kjøres med lastebil, store busser, store campingbiler og campingvogner. Tidsbesparelsen på å kjøre omvei om Oslo blir nok større enn det som vises her, selv om man kjører gjennom Oslo i rush. En lastebil på den alternative ruta fører til at bilen kiler seg i smale bratte svinger, og veien er stengt i timesvis for å få den løs. Sognefjellet er også stengt om vinteren. Det er egentlig bare E39 om Bergen og nordover kysten som er et alternativ til til E18/E6. Det burde absolutt vært bygd veier utenom  Oslo for trafikken som skal nord/sør på E6, E6/E18, og som skal øst/vest på E16 fra E6.

Ring 4 for trafikken på vestsiden av Oslofjorden og nord/sør + en god forbindelse til Oslofjordtunnelen fra Hønefoss via Drammen hadde sikkert fjernet mye trafikk gjennom Oslo. Det er ikke sikkert det hadde blitt dyrere enn E18 utbyggingen fra Sandvika inn mot Oslo heller, og den utbyggingen hadde sannsynligvis vært unødvendig om gjennomgangstrafikken ble ledet vekk fra rushtrafikken mot byen.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Vaduz

Ingen i oslo en gang kjører til Trondheim, vi har masse flyplasser og gode forbindelser med tog og båt, ingen kjører 13 timer noe sted med mindre de har helt spesielle interesser når du kan fly på under en time.
Hva gjelder tungtransport har jeg ikke peiling, men vil tro båt er mye bedre også her enn å kjøre landet rundt, men uansett er ikke dette grunn til å bygge ny ringvei om oslo, og det vil i alle fall ikke hjelpe på trafikken da de nok ikke kjører i rushen uansett.

RJK

Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. mai 2024, klokken 17:03Ingen i oslo en gang kjører til Trondheim, vi har masse flyplasser og gode forbindelser med tog og båt, ingen kjører 13 timer noe sted med mindre de har helt spesielle interesser når du kan fly på under en time.
Hva gjelder tungtransport har jeg ikke peiling, men vil tro båt er mye bedre også her enn å kjøre landet rundt, men uansett er ikke dette grunn til å bygge ny ringvei om oslo, og det vil i alle fall ikke hjelpe på trafikken da de nok ikke kjører i rushen uansett.
Jeg har kjørt Oslo-Trondheim og forbi, flere ganger de siste årene. Jeg har ikke hatt en eneste flytur dit på de samme årene. Så for min del så stemmer ikke det utsagnet ditt.

Kan være mange grunner til å kjøre bil, bl.a. fordi man trenger bil i omegn, eller som sagt skal videre der det er kronglete og vanskelig tilgjengelig med offentlig kommunikasjon. Og leiebil på toppen av dette, blir alt for dyrt.

For de som skal bare til og fra Trondheim, er nok fly eller tog et greit alternativ, særlig om man reiser alene eller bare ett par.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Kjørte ofte til Trondheim (rett syd for Trondheim presist) før for å besøke familie.
Tar ca 5:30-6 timer.
Å fly var et dårlig alternativ. I tillegg til flytiden må du regne med tiden det tar til flyplass, være på plass til fornuftig tid samt leiebil eller annen transport fra Værnes. Går nok totalt sett litt raskere med fly, men ikke mye og det ble alt for upraktisk.
At ingen kjører Oslo-Trondheim er naturligvis feil. Dagstur i jobbsammenheng skjer med fly. Fritidsreise derimot skjer med bil. Besøke slekt ser jeg ikke på som «helt spesielle interesser».
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Strøm Tycoon

Glad jeg har begynt å ta toget istedet. Enda mer miljøvennlig, og uendelig mye mer komfortabelt.

hELgenen

Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 08. mai 2024, klokken 21:12Glad jeg har begynt å ta toget istedet. Enda mer miljøvennlig, og uendelig mye mer komfortabelt.

Har du hatt mulighet til tog og ikke benyttet deg av det var det på tide du hoppet på. Mange har ikke tog tilbud. Noen har også elendig buss tilbud. For meg gjelder kun elbil da tog ikke finnes her,og busstilbudet er helt bak mål dyrt og dårlig. Heldigvis er hjemmekontor en mulighet for flere og det er vel den veien det går for alle som ikke må møte fysisk opp på jobb.
Skulle ikke forundre meg om en snart må ha eget adgangskort for å kjøre bil inn mot Oslo..og at Støre og regjeringen får egne filer..Selv om Putin er hatet kan det jo nesten se ut som ideene fra landet i øst med masse forbud,stor offentlig sektor og frynsegoder til partiledelsen er noe man higer etter

Counterpointer

At politiet (også når de beskytter politikere) skal kunne bruke kollektivfeltet, brukes som eksempel på pampevelde er mildt sagt fjernt.

Taxi derimot burde ikke fått kjøre kollektivt, da det definitivt ikke er det. Maxitaxi derimot er helt greit.

Jeg har forslag til ny regel for kollektivfeltet, alle kjøretøy som har minimum 60% av sitteplasser med passasjer kan kjøre i kollektivfeltet.

Dvs fem seter bil med minimum to passsjerer kan kjøre der, med buss; er den tom må den inn i vanlig fil. 😄😄😏

Da hadde det blitt et felt for felles transport ikke for ymse registreringer!

hELgenen

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. mai 2024, klokken 23:52At politiet (også når de beskytter politikere) skal kunne bruke kollektivfeltet, brukes som eksempel på pampevelde er mildt sagt fjernt.

Taxi derimot burde ikke fått kjøre kollektivt, da det definitivt ikke er det. Maxitaxi derimot er helt greit.

Jeg har forslag til ny regel for kollektivfeltet, alle kjøretøy som har minimum 60% av sitteplasser med passasjer kan kjøre i kollektivfeltet.

Dvs fem seter bil med minimum to passsjerer kan kjøre der, med buss; er den tom må den inn i vanlig fil. 😄😄😏

Da hadde det blitt et felt for felles transport ikke for ymse registreringer!

Du er faktisk inne på noe viktig. Politikere,statsråder og kongelige burde vel egentlig ikke ha tilgang til kollektivfeltet så fremt de sitter i personbil? Poenget er at dersom man blir skjermet fra virkeligheten så forstår man den til slutt ikke. De som skal ta avgjørelser for oss burde vite hvordan det er å være oss. Om ikke havner vi der Marie Antoniette var i 1789 da det franske folket stormet til gatene fordi de ikke hadde brød – og dronning Marie Antoinette repliserte følgende: Jammen, kan de ikke bare spise kake isteden, da?

Det er forsåvidt en kjent problemstilling det at mange som definerer lover og regler for andre gjør det uten å forstå følgende for de som blir rammet.Det er en uheldig utvikling som sakte men sikkert kan dra landet vekk fra demokrati. Hver og en sak trenger ikke være stor,men når helheten bidrar til dårligere livskvalitet for stadig flere så bidrar det jo til misnøye. Forstår på en måte en MDG politiker som bor i sykkelavstand til jobben og gå avstand til butikken når de vil kaste bort bilen fra bybildet,men forstår MDG politikeren sykepleieren som ikke har råd til å bo i byen og pendler 8 mil daglig der de 4 første må foregå med bil fordi det ikke finnes busstilbud...og der bilen 2 ganger i året blir skadet på pendlerparkeringen med påfølgende ekstra kostnader? Det er 2 ulike verdener av virkelighet der ute som våre beslutningstagere må kjenne til..gjør de det? Mye tyder vel på at mange ikke evner å sette seg inn i andre sitt liv og da trenger vi vel ikke sy puter under armene på enkelte slik at det blir ennå vanskeligere? Kong Olav kastet seg på trikken under oljekrisa på 70 tallet og bidro med det til en følelse at vi alle satt i samme båt.Kanskje er det på tide å sende statsrådbiler og kongelige ut av kollektivfeltet også?

Vaduz

Sitat fra: RJK på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:07
Sitat fra: Vaduz på onsdag 08. mai 2024, klokken 17:03Ingen i oslo en gang kjører til Trondheim, vi har masse flyplasser og gode forbindelser med tog og båt, ingen kjører 13 timer noe sted med mindre de har helt spesielle interesser når du kan fly på under en time.
Jeg har kjørt Oslo-Trondheim og forbi, flere ganger de siste årene. Jeg har ikke hatt en eneste flytur dit på de samme årene. Så for min del så stemmer ikke det utsagnet ditt.

Kan være mange grunner til å kjøre bil, bl.a. fordi man trenger bil i omegn, eller som sagt skal videre der det er kronglete og vanskelig tilgjengelig med offentlig kommunikasjon. Og leiebil på toppen av dette, blir alt for dyrt.

For de som skal bare til og fra Trondheim, er nok fly eller tog et greit alternativ, særlig om man reiser alene eller bare ett par.
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 08. mai 2024, klokken 18:13Kjørte ofte til Trondheim (rett syd for Trondheim presist) før for å besøke familie.
Tar ca 5:30-6 timer.
Å fly var et dårlig alternativ. I tillegg til flytiden må du regne med tiden det tar til flyplass, være på plass til fornuftig tid samt leiebil eller annen transport fra Værnes. Går nok totalt sett litt raskere med fly, men ikke mye og det ble alt for upraktisk.
At ingen kjører Oslo-Trondheim er naturligvis feil. Dagstur i jobbsammenheng skjer med fly. Fritidsreise derimot skjer med bil. Besøke slekt ser jeg ikke på som «helt spesielle interesser».

«Ingen» var selvfølgelig en spissformulering, og om du skal en uke til svigers med unger og full oppakning i Trondheim så skjønner jeg at man kjører om man også trenger bil på destinasjonen. Men at dette er trafikk som bidrar til kø i oslo er helt usannsynlig. Gitt hvor mange tusener som bor 1 times reise fra oslo og pendler til jobb, blir ferietur med bil til Trondheim så ekstremt nisje at man nok kan si det er neglisjerbart.

turfsurf

Sitat fra: Strøm Tycoon på onsdag 08. mai 2024, klokken 21:12Glad jeg har begynt å ta toget istedet. Enda mer miljøvennlig, og uendelig mye mer komfortabelt.
Det er ikke nødvendigvis riktig. Det kommer an på belegg på toget og antall passasjerer i elbilen.

Og da regner man ikke med den massive ødeleggelsen av natur selve jernbanen forårsaker. En jernbane vil alltid komme i tillegg til vei.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. mai 2024, klokken 23:52Jeg har forslag til ny regel for kollektivfeltet, alle kjøretøy som har minimum 60% av sitteplasser med passasjer kan kjøre i kollektivfeltet.

Jepp, da ender vi opp med masse enseters sportsbiler og motorsykler!
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på onsdag 08. mai 2024, klokken 21:37

Har du hatt mulighet til tog og ikke benyttet deg av det var det på tide du hoppet på. Mange har ikke tog tilbud. Noen har også elendig buss tilbud. For meg gjelder kun elbil da tog ikke finnes her,og busstilbudet er helt bak mål dyrt og dårlig. Heldigvis er hjemmekontor en mulighet for flere og det er vel den veien det går for alle som ikke må møte fysisk opp på jobb.
Skulle ikke forundre meg om en snart må ha eget adgangskort for å kjøre bil inn mot Oslo..og at Støre og regjeringen får egne filer..Selv om Putin er hatet kan det jo nesten se ut som ideene fra landet i øst med masse forbud,stor offentlig sektor og frynsegoder til partiledelsen er noe man higer etter

Det har vi vel neste allerede. For noen år siden hadde vi en miljøvernminister fra SV som bodde i Drammen. Hver morgen kjørte en bil ene alene fra Oslo til Drammen og returnert til Oslo med SV dama, i kollektivfeltet vil jeg anta, for hun skulle ikke kjøre kollektivt. Hva gir du meg og finnes sikkert flere som har en slik praksis i dag...

Kom fram ved at lokalavisen fant ut av det, men tror du dama endret praksis..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på torsdag 09. mai 2024, klokken 09:10
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 08. mai 2024, klokken 23:52Jeg har forslag til ny regel for kollektivfeltet, alle kjøretøy som har minimum 60% av sitteplasser med passasjer kan kjøre i kollektivfeltet.

Jepp, da ender vi opp med masse enseters sportsbiler og motorsykler!
He he den var god ;D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA