Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

For høy egenvekt - lite nyttelast

Startet av Barfot, tirsdag 19. mars 2024, klokken 11:32

« forrige - neste »

Barfot

Var og veide vår nesten nye Ionic 5 i går på vegvesenets vekt - Egenvekt tom bil 2160 kgs uten fører.
Oppgitt i vognkort er 2168 inkl. fører, 2093 kg uten fører.
Avvik på 67 kilo.

På tur hjem fra vinterferie, 2 voksne og 2 barn 10 og 14 år, samt fullt bagasjerom med lett bagasje, klær etc så hadde vi 60 kg overlast. De samme 60 kilo bilen veier "for mye"

Med andre ord - vi har ikke lov å ha med bagasje når vi er alle 4 i bilen, eller ha 4-5 voksne i bilen :-(

Det eneste som var på i går ved veiingen, var 2 Yakima lastebøyler (de veier ikke mye). Bilen har hengerfeste, er en 2023 AWD Premium som vi hentet ut ny for 2 mnd siden.

Noen som har erfaring med hvordan man kan gå videre med dette ? Eventuelt heving av kjøpet ?
Eller om hvor mye margin man har på overlast ved stopp i kontroll ?




E-Trond

#1
Jøss,dette var overraskende.
Trodde alle nye registreringer skulle ha reell vekt på kjøretøyet.
Tror endringen ble gjennomført tidlig 23?

Har sett på biler registrert sent 23 og de har samme egenvekt som du og oppgitt nyttelast på 392 kg.
Premium Awd med 19" uten soltak og kameraspeil.
Har jo trodd at dette var reelt nå.

Har du avtagbart hengerfeste eller semi-elektrisk?
Noen som vet vekt på dette?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

moonbuggy

Avtagbart hengerfeste m/alt veier endel (15-20kg). Bilens Nettovekt er vel med sommerdekk, helt ren og uten understellsbehandling(?).
Understellsbehandling veier noen kg. I tillegg kommer smuss og dritt og ikke minst andre ting man ikke regner med som f.eks. spylerveske osv + småting i hanskerom etc....


Barfot

Vanlig avtagbart "manuelt" hengerfeste.
Premium med vidvinkel kameraspeil, en helt "vanlig" ionic 5 inkl. vanlig norsk understellsbehandling gjort i Drammen.
19" hjul.


TB

Risiko for en personbil skal bli veid i allminnelig kontroll er neppe stor? Vektkontroll gjelder i all hovedsak lastebiler og noen ganger varebiler.

Spørsmålet blir om staten veivesen vil plukke ut bestemte bilmodeller som er kjent for liten nyttelast?

Pussig Ioniq 5 fortsatt selges med forholdsvis stort avvik på vekt. Har vore omtala heilt frå de første bilene kom på markedet.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Orbit

Under Motor sin siste vintertest ble mye av feltet vinket inn på nettopp vektkontroll. SVV har nok fått med seg at det ofte er lite marginer, og kan nok sile ut elbiler mer enn andre til kontroll.

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/nyttelast-el-prix-2024
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

TB

#7
SVV virker å være bevist på denne problemstillingen, det er dermed en større risiko for å bli veid og funnet for tung enn før.

I følge artikkelen, det en kan oppleve er å måtte laste av slik at vekta er under tillatt vekt:

SitatDet er maksimalt tillatt totalvekt Statens Vegvesen sjekker hvis du blir stoppet på veien. Er bilen over den, må du laste av overvekten før du kan kjøre videre.

Måter å løse dette på:
- Om en har hengerfeste kan bagasje legges i tilhenger?

- Sette igjen bagasje på kontrollstasjonen. (Om det er lov, blir mulig regnet som forsøpling?)

- Sette igjen igjen personer på kontrollstasjonen, kjøre til nærmeste Post i Butikk.
- Sende bagasje hjem som post, hente personene igjen etter bilen er lett nok til at personene kan være med.
https://sending.posten.no/bestill/pakke
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

daktari

En ting er kontrollen, men den er der fordi kjøreegenskapene neppe blir særlig hyggelige med overlast, spesielt behov for en unnamanøver.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: Orbit på tirsdag 19. mars 2024, klokken 18:14Under Motor sin siste vintertest ble mye av feltet vinket inn på nettopp vektkontroll. SVV har nok fått med seg at det ofte er lite marginer, og kan nok sile ut elbiler mer enn andre til kontroll.

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/nyttelast-el-prix-2024

Den som kom på den lure idéen å kjøre vektkontroll på de bilene som var med i testen, var nok ikke av de skarpeste. De kjører 2 personer i bilene, litt lette kameraer men ellers nesten tomme. Altså var sjansen for at de hadde overvekt ikke bare null, men negativ!

Når de kommer på å gjøre dette i forbindelse med store utfartsdager som i starten og slutten av påsken, langweekend-dagene i mai, sommerferien, høstferien, jul/nytttår og vinterferien, vil de nok fange langt flere.

Men, det er egentlig utrolig at det får lov å ha så lav nyttelast. Burde vært krav om 85-90 kg per sete bilen skal godkjennes for, da de fleste vil ha ikke bare personene ombord, men og en viss mengde bagasje.

Klar over at gjennomsnittsvekta på en familie ikke er 75 kg, men bilene bør nå engang tåle at det sitter voksne personer i hvert sete, og også har med seg en liten koffert/bag med klær og toalettartikler++!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Men da blir bilen fort veldig stiv i fjæringen som tom. Tenk f.eks en Caddy, ikke særlig comfy. Så de gjør en avveining.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Er jo veldig forskjell på en bil som veier 1000 kg eller lavere (gamle ice-biler), og 2000 kg og oppover (større el-suv) i utgangspunktet, når man skal ta hensyn til hvor mye ekstravekt man skal kunne ta med.

Tenk prosentregning når bilen f.eks. skal takle 400 kg nyttelast utenom føreren (5-seter med 95 kg per passasjer + 20 kg bagasje til føreren).

Og man kan balansere dette noe med både hjuloppheng, fjærer og dempere. Det er jo ikke slik at man ikke kan regne seg frem til en kombo som fungerer greit både som tom og full.

De har jo tross alt gjort dette med biler som i utgangspunktet er temmelig lette mot dagens elbiler, men kan ta mer enn dagens elbiler i nyttelast.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

E-Trond

Er forresten et lovkrav om at bilen må ha 75 kg nyttelast pr sete den blir registrert med.
Så en femseter må ha 5x75 kg,altså 375 kg tilgjengelig tilsammen. Har man under dette så må bilen registreres som en fireseters.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

RJK

Sitat fra: E-Trond på onsdag 20. mars 2024, klokken 17:04Er forresten et lovkrav om at bilen må ha 75 kg nyttelast pr sete den blir registrert med.
Så en femseter må ha 5x75 kg,altså 375 kg tilgjengelig tilsammen. Har man under dette så må bilen registreres som en fireseters.
Fører er inkludert i bilens vekt, så det blir 4x75=300 kg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

E-Trond

ID 7 GTX
Ioniq  2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA