Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pris service……

Startet av Ørjan, mandag 22. mai 2023, klokken 19:42

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: MrOtto på torsdag 13. juni 2024, klokken 11:47
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:49
Sitat fra: MrOtto på torsdag 13. juni 2024, klokken 08:19Tesla anbefaler å rengjøre og smøre bremsekalipere hver 12.mnd eller 20 000km i klima som Norge. Andre merker: hver 30 000 km. Tror Tesla-eiere at de får utbedret bremsefeil på garanti/reklamasjon som Tesla mener er knyttet til at de ikke på eget initiativ og kan dokumentere at alle bremsekalipere ble rengjort og smurt hver 12. Mnd/20 000 km i Norge? Tviler.
Det er bare tull å påstå at Teslabiler ikke trenger service.
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance

Jeg uttrykket meg sikkert litt krøkkete. Det jeg mente var at "Teslaen ikke krever regelmessig bytte av væsker", som det står i vedlikeholdsmanualen. Ikke noe sånn at en må bytte batterivæske til 14.000 som et service-punkt.

På Model Y holdt bremsene seg uforskammet bra, selv om jeg ikke hadde hatt service før på 70.000 km. Enig i at en burde hatt service tidligere ihht manualen, men skivene holdt seg fine og rene. Må si Tesla har kommet en lang vei med bremser (fra tidligere modeller). De holder seg fine.

Når jeg så etter 70.000 km kikket i manualen, som jeg gjorde, så jeg: wow: er jo bare to kupefilter og bremseservice som skal gjøres nå. Dette kostet til sammen 3600, fordi de brukte kortere tid enn i tilbudet - sikkert fordi bremsene allerede var fine før kalipperne ble smurt.

Her er den kortfattede service-manualen: Skal egentlig rotere dekkene også, bare for å gjøre noe, men har ikke gjort det heller, og viser seg at dekkene har holdt i 70.000km og har ennå greit med spor.

Teslaen din krever årlig service/20 000km i Norge.
Andre merker annet hvert år/30 000km

"Vinterpleie

Vi anbefaler rengjøring og smøring av alle bremsekalipers hver 12. måned eller 20 000 km for biler i regioner med kaldt vær."
https://www.tesla.com/no_no/support/vehicle-maintenance




Så.....det du gjorde nå var at du gjentok det jeg skrev i teksten og viste i bildet?

Sånn for øvrig, så tar jeg heller to servicer à 2000 kroner enn en på 14.000....sånn utenom at jeg både har Tesla og Kia...
Tesla Model Y                         2021-

AndersT2

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 14:30
Sitat fra: TB på fredag 12. april 2024, klokken 11:40Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.

Veldig rart at en skal skifte kjølevæske. Burde jo vært gratis på reklamasjon. Burde dere sjekket med en bilorganisasjons advokat / forsikring?
På Model Y er det aldri noe kjølevæske som skal skiftes, og hadde nettopp "hovedservice" (min første service) på 70.000 km, og betalte 3600,- som bestod kun av bremsekalipper-service, hepa-filterskifte og kupefilterskifte.

Da burte pollenfilter også være reklamasjon da, siden det heller ikke holder i 5 år? Hvis de på forhånd sier det er en del av ett standard service intervall så er det ikke noe galt i det, selv om det er fryktelig dyrt, spesielt hvis prisene for KIA er korrekte som nevnt eller i tråden her.

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde også Tesla batterikjøleveske bytter på bilene sine i starten, men fant ut etter hvert at det ikke var nødvendig å bytte før den faktisk er blitt dårlig, slik at de gjorde om på dette. Enten så har nyere biler fått eget utstyr som sjekker dette selv, ellers så tar de nok en kikk når den er inne på verksted. Når det kommer til slike ting, så er det en fordel for Tesla at de ikke har gamle verksteder som de også vil holde i live og tjene penger på. De gamle produsentene av bilene har mye å lære av Tesla på dette området.

arthur

Har du et pollenfilter som er ment å vare i minst fem år?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

daktari

3900 på 3 pr/60.000 for bytte av kjølevæske inkl væske og arbeid er vel ikke så galt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: AndersT2 på fredag 02. august 2024, klokken 08:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 14:30
Sitat fra: TB på fredag 12. april 2024, klokken 11:40Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.

Veldig rart at en skal skifte kjølevæske. Burde jo vært gratis på reklamasjon. Burde dere sjekket med en bilorganisasjons advokat / forsikring?
På Model Y er det aldri noe kjølevæske som skal skiftes, og hadde nettopp "hovedservice" (min første service) på 70.000 km, og betalte 3600,- som bestod kun av bremsekalipper-service, hepa-filterskifte og kupefilterskifte.

Da burte pollenfilter også være reklamasjon da, siden det heller ikke holder i 5 år? Hvis de på forhånd sier det er en del av ett standard service intervall så er det ikke noe galt i det, selv om det er fryktelig dyrt, spesielt hvis prisene for KIA er korrekte som nevnt eller i tråden her.

Hvis jeg ikke husker feil, så hadde også Tesla batterikjøleveske bytter på bilene sine i starten, men fant ut etter hvert at det ikke var nødvendig å bytte før den faktisk er blitt dårlig, slik at de gjorde om på dette. Enten så har nyere biler fått eget utstyr som sjekker dette selv, ellers så tar de nok en kikk når den er inne på verksted. Når det kommer til slike ting, så er det en fordel for Tesla at de ikke har gamle verksteder som de også vil holde i live og tjene penger på. De gamle produsentene av bilene har mye å lære av Tesla på dette området.


Ja, jeg har lært noe siden april - at det faktisk er opplyst om dette service-punktet på nettsidene til Bertel O. Steen. Da er det forsåvidt innafor. I tillegg er ikke kostnaden for væske-byttet så høy som jeg hadde fått inntrykk av.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA