Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lansering 18. mars 2024

Startet av Trond.m, mandag 18. mars 2024, klokken 09:31

« forrige - neste »

Trond.m

Sitat fra: Orbit på mandag 18. mars 2024, klokken 21:41Leie av matrix-lys er ikke noe nytt. Det finnes også på e-tron fra 2019. En kan velge mellom å kjøpe en permanent oppgradering, eller bare perioder (eller ferdig "unlocked" fra fabrikk).
Synes det er en god løsning at man kan oppgradere lyktene. Selv kjører jeg sjelden på mørklagte veier, og da slipper jeg å kjøpe utstyr for neste eier.

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på mandag 18. mars 2024, klokken 21:58
Sitat fra: Orbit på mandag 18. mars 2024, klokken 21:41Leie av matrix-lys er ikke noe nytt. Det finnes også på e-tron fra 2019. En kan velge mellom å kjøpe en permanent oppgradering, eller bare perioder (eller ferdig "unlocked" fra fabrikk).
Synes det er en god løsning at man kan oppgradere lyktene. Selv kjører jeg sjelden på mørklagte veier, og da slipper jeg å kjøpe utstyr for neste eier.

Men du kjører likefullt med de samme lyktene.
Software begrensninger er fryktelig irriterende og oppfordrer til hacking.

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på mandag 18. mars 2024, klokken 22:31Men du kjører likefullt med de samme lyktene.
Software begrensninger er fryktelig irriterende og oppfordrer til hacking.
Hvis det er irriterende kan du jo bare betale full pris. Synes du det er rart at ett firma vil ha betalt for en tjeneste som de har investert penger i?

Litt som å si at du ikke vil betale for strømmen fra vannkraftverk, vannet er jo der.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Skogs

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2024, klokken 05:47Hvis det er irriterende kan du jo bare betale full pris. Synes du det er rart at ett firma vil ha betalt for en tjeneste som de har investert penger i?

Litt som å si at du ikke vil betale for strømmen fra vannkraftverk, vannet er jo der.
Er egentlig leie delen som gnager her.
Du har kjøpt et produkt, men får ikke brukt funksjonen uten å betale.
Man aksepterer pay to play på PC spill o.l. Tok sin tid å bli vant med det der og.
Er vel kanskje slik utviklingen på bil går også.
Betal for dårlig funksjonalitet på lys, men oppgrader senere.
Eller betal for 200 HK, men abonner gjerne på 150 til for 4990,-/mnd.

Klarer ikke helt venne meg til tanken, men hadde som sagt sikkert blitt vant til det ved bruk og forlystelse.
VW ID4 - 1st 2021

turfsurf

Sitat fra: Skogs på tirsdag 19. mars 2024, klokken 06:05Er egentlig leie delen som gnager her.
Du har kjøpt et produkt, men får ikke brukt funksjonen uten å betale.
Man aksepterer pay to play på PC spill o.l. Tok sin tid å bli vant med det der og.
Er vel kanskje slik utviklingen på bil går også.
Betal for dårlig funksjonalitet på lys, men oppgrader senere.
Eller betal for 200 HK, men abonner gjerne på 150 til for 4990,-/mnd.

Du har betalt for hardware, men ikke for software. Du kan i etterkant velge å leie i perioder, eller å kjøpe hele funksjonaliteten. For mange er det veldig greit å slippe å betale for funksjonalitet de ikke trenger utenom en sjelden gang.

Klart, problemet er jo at Audi & Co bruker det som en mulighet til å tjene mere penger, prisen går opp på basisproduktet, og så kommer tillegget på toppen der igjen.

Da får man håpe forbrukermakten ordner det, BMW f.eks inkluderte jo CarPlay og adaptive lys igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Det er nok de som vil ha Matrix / Digital LED som betaler mest for utviklingen av HW. Det er åpenbart mye rimeligere å la alle få samme lykt enn å utvikle 2 ulike produkter. Dette er jo helt vanlig når det gjelder eletronikk og gjør at flere produkter egentlig har samme «innmat». At man faktisk har mulighet til å oppgradere i etterkant ser jeg som en fordel og en miljøgevinst framfor å bytte ut et produkt med et nytt. Den eneste ulempen er at disse avanserte lyktene er ekstremt dyre å bytte ved skade, men det vil nok endre seg etter hvert.

elektro

Sitat fra: Skogs på mandag 18. mars 2024, klokken 19:16Nå er kaninen ute av hatten.
Mye fint med denne modellen. Tipper vi på en godt utstyrt modell til 800´?

Tipper man må ut med minst 900' for å få en godt utstyrt modell. Kanskje 950' med hengerfeste og vinterhjul? Når det er sagt synes jeg standardinteriøret ser fint ut, unntatt de glossy plastdelene i midtkonsollen. (Det «sjalusiet» er da heselig!?) Ellers liker jeg det meste ved bilen. :+1:  Hadde håper på 100l. mer bagasjeplass men det er vanskelig å si hvordan dette fungerer i praksis. Synd det ikke er Google kart og stemmestyring også.

Men, det er dyrtid. En bil til 850, 900, 950' ++ kommer ikke til å bli samme storselger som da e-tron quattro kom og penger var gratis. Konkurransebildet er også et annet. Får man en erketysk ID.7 med firehjulstrekk, alt utstyr og mer bagasjeplass til 699' er Audi Q6 vanskelig å forsvare for folk flest.

For ikke å si en oppdatert Model Y med mindre veistøy og bedre komfort enn dagens modell til la oss si 599' som gjør alt like bra på papiret.. Og enkelte ting bedre. Dagens modell koster 564' m. vinterhjul og hengerfeste. Nei, det er ikke samme bil, men avstanden blir for stor for de fleste. Synd men sant.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Bare jeg som savner flere bilder av standardfarger og interiør?

Har ikke sett ferdig, men Peter Esse mener baksetet er som i Volvo Xc40.

Jeg tenker fortsatt at iX50 på kampanje vil være et godt kjøp jfr disse prisene, men vi får se på prislisten. Med Fully charged, uten luft, bakhjulsving, H/K og massasje og vinterhjul (50k) ligger den på 900 før rabatter. Lader raskere på 400V også.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på tirsdag 19. mars 2024, klokken 07:35
Sitat fra: Skogs på mandag 18. mars 2024, klokken 19:16Nå er kaninen ute av hatten.
Mye fint med denne modellen. Tipper vi på en godt utstyrt modell til 800´?

Tipper man må ut med minst 900' for å få en godt utstyrt modell. Kanskje 950' med hengerfeste og vinterhjul? Når det er sagt synes jeg standardinteriøret ser fint ut, unntatt de glossy plastdelene i midtkonsollen. (Det «sjalusiet» er da heselig!?) Ellers liker jeg det meste ved bilen. :+1:  Hadde håper på 100l. mer bagasjeplass men det er vanskelig å si hvordan dette fungerer i praksis. Synd det ikke er Google kart og stemmestyring også.

Men, det er dyrtid. En bil til 850, 900, 950' ++ kommer ikke til å bli samme storselger som da e-tron quattro kom og penger var gratis. Konkurransebildet er også et annet. Får man en erketysk ID.7 med firehjulstrekk, alt utstyr og mer bagasjeplass til 699' er Audi Q6 vanskelig å forsvare for folk flest.

For ikke å si en oppdatert Model Y med mindre veistøy og bedre komfort enn dagens modell til la oss si 599' som gjør alt like bra på papiret.. Og enkelte ting bedre. Dagens modell koster 564' m. vinterhjul og hengerfeste. Nei, det er ikke samme bil, men avstanden blir for stor for de fleste. Synd men sant.

Ja, nå skal jeg ikke sammenligne Model Y og Q6, for har ikke peiling på Q6, men jeg kjøpte Model Y i 2021 uten Matrix-funksjonalitet i lysene, selv om jeg visste hardware var på plass. Nå kommer det en software-oppdatering som visstnok skal gjøre at jeg får Matrix-funksjonalitet....GRATIS!
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Må si jeg er imponert av hva de sier de har fått til, med forbedringer i forbruk osv. Vet ikke om det er 2019 e-tron de sammenligner forbrukstall med i presentasjonen. Ser veldig bra ut på papiret denne bilen her.

150 kW lading opp til 70% er raskt! (må vel ha 800v for å få til det)

https://electrek.co/2024/03/18/audi-unveils-q6-e-tron-a-new-standard-for-next-gen-premium-evs/
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. mars 2024, klokken 05:47
Sitat fra: hELgenen på mandag 18. mars 2024, klokken 22:31Men du kjører likefullt med de samme lyktene.
Software begrensninger er fryktelig irriterende og oppfordrer til hacking.
Hvis det er irriterende kan du jo bare betale full pris. Synes du det er rart at ett firma vil ha betalt for en tjeneste som de har investert penger i?

Litt som å si at du ikke vil betale for strømmen fra vannkraftverk, vannet er jo der.

Nei - ikke rart overhodet, men hvorfor selger de ikke alt samlet ferdig?
Det er jo latterlig å ha hardware men ikke ha software for å styre det. Da kunne man like gjerne
montert enklere og billigere hardware. Poenget er at miljøkostnaden løper når du investerer i hardware - og det du oppnår er jo at det er mange biler der ute som kjører rundt med dårligere funksjonalitet enn det hardware tillater.
Det er misbruk av ressurser rett og slett og således miljø og klima ødeleggende. Med misbruk mener jeg at
det brukes mer hardware enn nødvendig for å dekket et behov. Jeg ser det økonomiske i dette, men det etiske er
rett og slett meningsløst. Det er som om du kjøper en garasje med et avlåst bakrom som du ikke får nøklene til om du ikke betaler ekstra. Noen vil ikke ha behov for bakrommet og gir blanke i å betale for det. Men bygget står det - det er lagt mye energi, kostnader og materialer i dette - og skal man da bare akseptere at det står der ubrukt?
Mulig mine negative kommentarer om dette også kommer som et resultat av lang erfaring med meningsløse lisenser fra software verden. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger et eller annet ikke virker fordi en eller annen har glemt å fornye lisensen. Noen ganger kan man ikke kjøpe en lisens som varer produktets levetid ut heller - og mange ganger får man ikke ny funksjonalitet heller - men må bare fortsette å abonnere......Jeg opplever denne "melke" mentaliteten som uetisk på mange måter dessverre. Noe helt annet er jo om det dukker opp ny funksjonalitet gratis - altså at man utvikler noe nytt for å utnytte (bedre) en hardware som er der.  Men å låse funksjonalitet for hardware som er der - via software er nok noe jeg aldri helt vil akseptere. Mulig jeg også bare føler en viss frustrasjon over dette da jeg hater sperrer av alle mulige slag da 90% av arbeidsdagens problemer ofte skyldes nettopp sperrer, lisenser eller annet software relaterte uproduktive problemer.

Trond.m

Synes det er rart å bruke så mye energi på en bagatell 😉.
Du kan kjøpe alt sammen med programvare for livstid sammen med bilen (og får mva fritak under 500K), eller vente til du ser behovet og kjøpe det som en tjeneste med mva for kortere tid eller livstid. BMW har tilsvarende løsninger. Gratis programvare finnes vel egenlig ikke, med mindre det er reklamefinansiert og du vil vel ikke ha reklame for Møllers Tran og Deodoranter opp på skjermen i bilen heller hver halvtime ? 😉

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 19. mars 2024, klokken 22:55Synes det er rart å bruke så mye energi på en bagatell 😉.
Du kan kjøpe alt sammen med programvare for livstid sammen med bilen (og får mva fritak under 500K), eller vente til du ser behovet og kjøpe det som en tjeneste med mva for kortere tid eller livstid. BMW har tilsvarende løsninger. Gratis programvare finnes vel egenlig ikke, med mindre det er reklamefinansiert og du vil vel ikke ha reklame for Møllers Tran og Deodoranter opp på skjermen i bilen heller hver halvtime ? 😉

Gratis programvare finnes.
Open Source er ofte gratis,men
Audi har vel aldri tenkt tanken.

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. mars 2024, klokken 08:46Med Fully charged, uten luft, bakhjulsving, H/K og massasje og vinterhjul (50k) ligger den på 900 før rabatter. Lader raskere på 400V også.
Den prisen er uten vinterhjul og leveringsomkostninger. I realiteten er den godt over 950k, før man har lagt til noe.

Ellers  enig, iX50 konkurrerer bra hvis plassen i kupeen er liten på Q6.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 19. mars 2024, klokken 07:35Når det er sagt synes jeg standardinteriøret ser fint ut, unntatt de glossy plastdelene i midtkonsollen. (Det «sjalusiet» er da heselig!?)
Ikke bare meg som reagerte på det nei. Var det første som slo meg når jeg så bildene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA