Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: Boikott My Ass på fredag 03. oktober 2025, klokken 08:52
Sitat fra: Vaduz på torsdag 02. oktober 2025, klokken 17:06Begynner å bli på høy tid å innføre mva fra første krone, ser ingen grunn til å drøye det lenger når man får fullgode familiebiler til 300k. Litt rart at bil skal være en av de få moms unntakene i Norge i 2025. Det var rett virkemiddel for sin tid, men jobben er gjort.

Det mest demokratiske hadde vært samme avgifter på el og fossil. Da kunne folk selv bestemme og ikke styrt slik en nå blir. Med samme avgifter kunne de som ønsker ett bedre miljø kjøpe el og de som ikke ønsker, kjøpe fossil.

Slik det er nå så kjøper folk el, pga pris, en styrt pris og retning. De fleste gir blaffen i miljø, det er kun pris som gjelder. Og en har oppnådd lite på sikt da holdningen og forståelsen, det å kunne tenke selvstendig utfra bla miljøhensyn hos ikke er endret.

Nei, det blir feil. Man må betale for utslippene sine, så fossilbiler må være tilsvarende dyrere. Ellers snylter fossil bileierne på resten av samfunnet som må rydde opp, rense og puste inn driten.

turfsurf

Sitat fra: Boikott My Ass på fredag 03. oktober 2025, klokken 08:52Det mest demokratiske hadde vært samme avgifter på el og fossil. Da kunne folk selv bestemme og ikke styrt slik en nå blir. Med samme avgifter kunne de som ønsker ett bedre miljø kjøpe el og de som ikke ønsker, kjøpe fossil.
Det er jo bare å innføre full MVA, så har man samme avgifter på el og fossil. Elbiler vil da få kr 0,- i CO2 avgift.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 03. oktober 2025, klokken 10:02Jeg er usikker på iX3. iX50en er så komfy, sparsommelig og lader fort. Mye ny tech og nye barnesykdommer. Tror det er like sannsynlig å velge  en lett brukt iX60, jeg kunne også klart meg med en iX45. Store fordelen til iX3 er litt enklere størrelse å håndtere i byen og kanskje billigere forsikring.
iX vil holde seg godt den, men vil nok ha høyere vedlikeholdskostnader (dekk, luftfjæring) enn iX3. IX3 har også bedre rekkevidde, som er viktig for meg.

Men venter egentlig på iX4, innen den kommer vil Neue klasse ha modnet litt som plattform og. Tenker å ha i4en til den kneler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: Vaduz på fredag 03. oktober 2025, klokken 21:31
Sitat fra: Boikott My Ass på fredag 03. oktober 2025, klokken 08:52
Sitat fra: Vaduz på torsdag 02. oktober 2025, klokken 17:06Begynner å bli på høy tid å innføre mva fra første krone, ser ingen grunn til å drøye det lenger når man får fullgode familiebiler til 300k. Litt rart at bil skal være en av de få moms unntakene i Norge i 2025. Det var rett virkemiddel for sin tid, men jobben er gjort.

Det mest demokratiske hadde vært samme avgifter på el og fossil. Da kunne folk selv bestemme og ikke styrt slik en nå blir. Med samme avgifter kunne de som ønsker ett bedre miljø kjøpe el og de som ikke ønsker, kjøpe fossil.

Slik det er nå så kjøper folk el, pga pris, en styrt pris og retning. De fleste gir blaffen i miljø, det er kun pris som gjelder. Og en har oppnådd lite på sikt da holdningen og forståelsen, det å kunne tenke selvstendig utfra bla miljøhensyn hos ikke er endret.

Nei, det blir feil. Man må betale for utslippene sine, så fossilbiler må være tilsvarende dyrere. Ellers snylter fossil bileierne på resten av samfunnet som må rydde opp, rense og puste inn driten.

Noen ville sikkert sagt at da bør elbilene være dyrere i innkjøp og fossilbilene dyrere i bruk.
2025 EX30 Twin Performance
2023 iX xDrive40

Ex 2021 XC40 P8
Ex 2017 e-Golf

daktari

Enig i at iX3 er nok litt bedre enn iX50/60 for de som kjører veldig lange turer ofte, med ca 15% lavere forbruk og litt raskere lading.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Vaduz

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. oktober 2025, klokken 08:05
Sitat fra: daktari på fredag 03. oktober 2025, klokken 10:02Jeg er usikker på iX3. iX50en er så komfy, sparsommelig og lader fort. Mye ny tech og nye barnesykdommer. Tror det er like sannsynlig å velge  en lett brukt iX60, jeg kunne også klart meg med en iX45. Store fordelen til iX3 er litt enklere størrelse å håndtere i byen og kanskje billigere forsikring.
iX vil holde seg godt den, men vil nok ha høyere vedlikeholdskostnader (dekk, luftfjæring) enn iX3. IX3 har også bedre rekkevidde, som er viktig for meg.

Men venter egentlig på iX4, innen den kommer vil Neue klasse ha modnet litt som plattform og. Tenker å ha i4en til den kneler.

Vet vi noe om en eventuell ix5?

daktari

Mine I-Pace videoer

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Det står motorvei for handsfri kjøring og auto filskift (bekrefte med blikk til siden) opp til 130. "Motorway assist"

Så er det automatisk stopp for rødt lys og auto igangkjøring i byen og mulig noe mer. Merk, dette er level 2, fører må overvåke hele tiden.

MB tilbyr level 3 på motorvei, hvor det er tillatt å jobbe, lese bok og se film, dvs ikke følge med overhodet.
Kun tysk motorvei, max 95 km/h, må følge en bil, evnt i kø. Bare EQS og S-klasse (tror jeg), ca € 6000,-
Mine I-Pace videoer

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Wow, det der Merce-greiene er jo helt utrolig. Da har de gått forbi Tesla i Europa på dette? Det er jo først når en slipper å dytte borti rattet annenhvert sekund at jeg ser noen nytte i selvkjøring. Sånn at en kan sitte og spise pølse og brus mens en kjører  ;D
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Mercedes var beviselig langt foran Tesla i Europa allerede da de lanserte level 3 i 2024, men selvfølgelig med strenge betingelser (som gjør at Tesla fans avviser at de har tapt "først ut med L3"). Fra hukommelsen var det i starten opptil 60km/t, men så har de utvidet til 95km/t. Fungerer i Tyskland på autobahn og i USA på motorveier (usikker på om det gjelder alle stater).

Ix3 har en god del nye L2 funksjoner som gjør det enklere og mer smooth å benytte. Se Autogefül da han kjørte en prototype https://youtu.be/v6Cjf1cTdiQ?si=vbb2KP_hCOrctxYv (tror det var denne videoen han fikk teste L2 og autopark).
Spennende å etterhvert se hva de har klart å få inn i endelig produksjon, iaf for oss som har bestilt.
EQE 43AMG
Bestilt ix3
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Og hva som funker i Norge...

Min iX varsler for røde lys og stoppskilt, men i Tyskland så stopper de. Og de har handsfri på motorvei i Tyskland (og Usa) med 2024 iXer.
Mine I-Pace videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA