Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

turfsurf

Liker layouten på iDrive X, men det så veldig tregt ut. Laggy som fy. Ellers så er jo selve bilen lovende.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

SIS

800 km WLTP og 400 kW lading for 50 Xdrive er mer enn jeg hadde sett for meg. 107,9 kWh netto batteri blir det hevdet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: SIS på torsdag 12. juni 2025, klokken 20:20800 km WLTP og 400 kW lading for 50 Xdrive er mer enn jeg hadde sett for meg. 107,9 kWh netto batteri blir det hevdet.

Wow, det er jo enorme tall, og enorm effektivitet (1,35 kWh per mil).
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Og det er wltp, så inkl ladetap?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Nei, hvis man tar netto batterikapasitet og deler på WLTP rekkevidden så blir det ikke ink ladetap. Fremdeles imponerende dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Etter å ha lest litt tester og artikler om nye iX3 så frister det veldig med en slik til høsten:
https://www.bmwblog.com/2025/06/11/2026-bmw-ix3-first-drive-review-neue-klasse/
Prøvde å søke litt på pris, men det kom bare opp spekulasjoner på "fra" 60.000 USD til 70.000 USD alt etter konfigurasjoner.
Sett opp mot den nylig facelifta iX xDrive45 som de når har kampanje på fra 870' NOK så bør vel nye iX3 havne på startpris rundt 650-700' NOK?
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

turfsurf

Tipper 800k, og opp mot millionen for en godt utstyrt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elbil kjøp 2025

Sitat fra: turfsurf på fredag 13. juni 2025, klokken 17:20Tipper 800k, og opp mot millionen for en godt utstyrt.

Det forundrer meg om den blir så dyr. I slutten av 2022 sto følgende i en Motor artikkel:


«Mye høyere energitetthet betyr flere celler i bilens batteripakke, som igjen reduserer både vekt og kostnader.
Cellene vil ha mindre kobolt, og mer nikkel og silisium, enn dagens battericeller.
BMW anslår at prisen på den nye batteripakken er rundt halvparten av dagens. Som bransjenettstedet Automotive News Europe skriver: Når batteripakken står for omlag 40 prosent av kostnadene på en elbil, vil en slik kostnadsreduksjon være avgjørende for å bringe kostnadene til produksjon av en elbil ned på samme nivå som biler med forbrenningsmotor.»

Da har de i hvert fall bommet mye på estimatene de hadde i 2022, der det ble estimert halvering av batteri kostnad og 40% lavere produksjons kostnad. Skal de ned på fossilbil prisnivå , så kan man ikke operere med slike prisnivå i Tyskland.

https://www.motor.no/bil/bmw-lover-elbil-batteri-med-30-prosent-mer-rekkevidde/238113
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

Trond.m

#173
Tror dette blir en bil mange vil ha på ønskelisten. Når det gjelder pris, så er det vanskelig å spå. BMW har tidligere overrasket markedet med å prise nye modeller overraskende fordelaktig, som eksempelvis i4M50. At den skal være rimeligere å produsere enn foregående modeller betyr imidlertid ikke at prisen blir lav. Priser de den for lavt, så går det jo ut over salget av andre modeller, så jeg deler nok oppfatningen om at en godt utstyrt bil vil ligge i området mellom 700 og 800K. Det sies forresten at iX3 NK får både frunk og klassiske dører (ikke rammeløse) 👍.

turfsurf

Salgsprisen er som alle vet ikke bare knyttet opp mot produksjonskostnad. Q6 er vel den mest direkte konkurrenten så prisingen legger seg vel rundt der, kanskje litt under. Startpris kanskje ned mot 700 for en modell ingen vil kjøpe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elbil kjøp 2025

Det blir spennende å se hvem av oss som får rett, jeg tror pris blir på 600-800.000 kr, men vet selvsagt ikke. Jeg tror ikke elbiler som q6 blir viktigste konkurrent og utgangspunkt for prissetting , men jeg tror andre tilsvarende fossilbiler blir det viktigste å «konkurrere» mot. Jeg skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i prisene på «tilsvarende» fossilbiler/ladehybrider, så jeg kan selvsagt bomme. Men jeg er enig med Trond over, Bmw har tidligere priset biler meget gunstig , slik de gjorde med i4 m50 etter at den hadde vært på markedet en liten periode. Godt mulig de lager en tilsvarende godt utstyrt volummodell av ix3 Neue klasse også.
Kjell Salvigsen. Har siste 4 årene eid VW, KIA, BMW og Porsche. Eier Nissan elbil i dag, på elbil jakt, kjøper ny elbil 2025/2026/2027

turfsurf

Får man en fully charged til 700k er det ihvertfall "løp og kjøp".
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Sitat fra: elbil kjøp 2025 på lørdag 14. juni 2025, klokken 07:26Det blir spennende å se hvem av oss som får rett, jeg tror pris blir på 600-800.000 kr, men vet selvsagt ikke. Jeg tror ikke elbiler som q6 blir viktigste konkurrent og utgangspunkt for prissetting , men jeg tror andre tilsvarende fossilbiler blir det viktigste å «konkurrere» mot. Jeg skal innrømme at jeg ikke har satt meg inn i prisene på «tilsvarende» fossilbiler/ladehybrider, så jeg kan selvsagt bomme. Men jeg er enig med Trond over, Bmw har tidligere priset biler meget gunstig , slik de gjorde med i4 m50 etter at den hadde vært på markedet en liten periode. Godt mulig de lager en tilsvarende godt utstyrt volummodell av ix3 Neue klasse også.

BMW sammenlikner seg mer mot Audi enn Kina og Tesla.
Pris 800k har blitt antydet i artikler jeg har lest og jeg vil også tro de ikke går ut for lavt og heller kjører kampanjer etterhvert i vanlig stil.

Trond.m

#178
De siste modellene BMW har lansert har ikke vært priset spesielt attraktivt i starten. Vi får nok ingen reprise på i4 M50 som ble lansert til 599 for FC og som medførte leveringstid på 1 år. Prisen ble den gangen satt opp betydelig, før markedet presset den ned igjen til der den startet. Nå går det rykter om at mangel på magneter kan bli en utfordring for bilindustrien på linje med halvlederkrisen. Hvis det er hold i det, så vil det være å skyte seg selv i foten å komme med en pris som ikke bare ødelegger for konkurrenter, men også salget av iX1, iX2 og iX. i4 og i5 er nok ikke like utsatt, men den nye i3 NK ligger ikke langt bak i løypa og vil nok snart påvirke salget Vi går en spennende BMW høst i møte 👍

daktari

Salgsstatistikk for BMW så langt i år. iX1 har solgt ganske grei og tar nok igjen i4 kanskje neste år. Allerede solgt fler enn iX3. iX1 er jo rimelig, og nye iX3 må presse seg inn før iX45/60.

Med prisingen på iX45 er det ikke rart at kun 1 bil er registrert. En fin måte å få folk til å betale ekstra for iX60...

Uansett, med like stort batteri som iX60 er det ikke unaturlig at iX3 kommer inn nærmere den prisen enn iX45. En variant med mindre batteri bør ligge under iX45. Så får vi se om bakhjulsving, luftfjæring/luksus er på høyde med iX, man merker god forskjell på dagens iX3 og iX vil jeg hevde.

(Forøvrig hadde det vært interessant å vite ratio solgte iX40 vs 50, på finn.no er det ca 50/50)

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA