Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på lørdag 15. mars 2025, klokken 09:44Nå kommer jo Mercedes CLA med 770 km rekkevidde med det de kaller AWD. Så kampen om rekkevidde hardner til.  Etter å ha kjørt i4M50 og iX50, så har jeg nå,kjørt 2 vintre med VW id.buzz og id.7 RWD.

Etter gjentatte forsøk på å stå fast, så har jeg ikke klart det, men jeg kjører jo ikke i terrenget. Snøsokkene ligger fortsatt i forseglet emballasje. Og jeg har ganske krevende vei både til fjellhytta og hjemme i Asker. Det er naturligvis en del som må ha MÅ rygge med AWD, men det er nok svært få som ville merke det eller tenke over det om bilen rygger med 2WD. De viser vel også det faktum at det visstnok at det bare er 2 kunder som har påpekt det overfor MG.

At man kan klare seg med 2WD har fint lite med saken å gjøre. Det handler om forventninger. Firehjulstrekken har blitt aktivert i revers flere ganger både på i4en og Yen i vinter, en 2WD bil ville stått fast. Men selvfølgelig kunne jeg jobbet meg rundt det fordi jeg da hadde visst at jeg hadde 2WD.

Så da er vi tilbake til utgangspunktet, man kjøper bil med AWD fordi man ønsker det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Jeg merker at på iX, ved rygging, så virker det som om kun skivebremser brukes for å stoppe.
Så jeg mistenker at ingeniørene har misforstått Skillebæk og snakket om regenerwring, mens han snakket om fremdrift.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trond.m

Vi får vente å se. Og til @turfsurf. Poenget mitt er at hvis iX3 treffer godt i markedet og får ledende rekkevidde, så vil den selge godt selv om kundene får vite at framkommeligheten ved rygging om vinteren er redusert. De færreste jeg kjenner kan huske om de har vært i situasjoner i vinter der det har vært avgjørende. De fleste kjøper AWD fordi bilpressen sier at det er viktig og leverandørene følger opp med å lage en kunstig liten prisforskjell opp til AWD. BMW i4 koster eksempelvis mer enn i4 M50 og Audi og VW har omtrent sammme prisstrategi.

Hvis ingeniørene har misforstått elbil24, så hadde det da vært enkelt å få en offisiell uttallelse fra BMW ?

RJK

Sitat fra: Trond.m på lørdag 15. mars 2025, klokken 08:07Det spesielle med denne saken er at det står i brosjyren at bilen bare har 2 hjulsdrift ved rygging. Da vil jeg si at kunden ikke har satt seg tilstrekkelig godt inn i hva han har kjøpt. Å anke en slik sak er misbruk av rettsvesenet i mine øyne. Jeg håper høyesterett tar til fornuft.

Buskerud tingrett har under tvil kommet frem til at Næss ikke skal få heve. Under rettssaken la forhandleren frem dokumentasjon for at de og importøren informerer om forholdet, både på nett og i en papirbrosjyre.
– Retten legger vekt på at dette er tilgjengeliggjort både i papirbrosjyre og internett på en tydelig og oversiktlig måte, og ikke bortgjemt i masse tekst eller i en instruksjonsbrosjyre, skriver tingretten i sin dom, og fortsetter:
– Retten heller derfor i retning av at forholdet er å anse som opplyst.
Tingretten kritiserer også Ole Roar Næss for ikke å ha satt seg godt nok inn i hva han har kjøpt.
Saken er jo at forhandler og importør ikke visste dette før en kunde kom og klaget...

I denne saken er altså infodelingen begynt, men det er uenighet i om denne kunden hadde fått denne infoen. Kunden mener seg ikke informert, og dette var helt i begynnelsen av da de begynte å informere.

De brosjyrene og materialet der dette skrives, er vel kommet i ettertid, så høyst sannsynlig kan selger ha glemt/oversett å spesifikt informere denne kunden, ved forglemmelse eller overlegg av frykt for å miste salget. Det var jo grunnen til at kunden vant.

Så har altså forhandler og importør valgt å anke, av frykt for at mange skal kreve heving og erstatning. Men mange av disse vil ha en dårligere sak, om de har kjøpt bil senere enn denne kunden, for da var infoen lettere tilgjengelig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

Da er MG-dommen rettskraftig. Høyesterett avviste anken. Det betyr at selger tydelig må informere om at firehjulstrekk ikke fungerer ved rygging. Hvis ikke så er det en så stor mangel at kjøpet kan heves.

https://www.motor.no/aktuelt/vant-striden-om-4x4-i-revers/313215
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

turfsurf

Sitat fra: automat på tirsdag 22. april 2025, klokken 23:03Da er MG-dommen rettskraftig. Høyesterett avviste anken. Det betyr at selger tydelig må informere om at firehjulstrekk ikke fungerer ved rygging. Hvis ikke så er det en så stor mangel at kjøpet kan heves.
Bra, da får vi fort vite det om så er tilfelle med iX3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på onsdag 23. april 2025, klokken 05:00
Sitat fra: automat på tirsdag 22. april 2025, klokken 23:03Da er MG-dommen rettskraftig. Høyesterett avviste anken. Det betyr at selger tydelig må informere om at firehjulstrekk ikke fungerer ved rygging. Hvis ikke så er det en så stor mangel at kjøpet kan heves.
Bra, da får vi fort vite det om så er tilfelle med iX3.
Merkelig sak at ikke det har lekket ut enda fra BMW fabrikk personale eller fra andre i systemet. 

Trond.m

Enig. Importør og fabrikk må være godt kjent med usikkerheten som er skapt om dette i norsk bilpresse fra en journalist som har oppgitt sentrale kilder fra BMMW og Steyr. Det ville vært enkelt å legge saken død, og det tar jeg egentlig som et tegn på at det kan være riktig oppfattet, men at de fortsatt vurderer endringer. Hvis det gir vesentlige fordeler i form av lavere pris og høyere effektivitet, så er jeg overbevist på at markedet øker totalt sett, selv om en liten andel kunder vil falle fra. iX3 NK vil jo uansett ikke markedsføres som et terrengkjøretøy, så 4-hjulsdrift er for de fleste markeder rettet mot gi høy ytelse og sportslige kjøreegenskaper.

hELgenen

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 29. april 2025, klokken 07:07Enig. Importør og fabrikk må være godt kjent med usikkerheten som er skapt om dette i norsk bilpresse fra en journalist som har oppgitt sentrale kilder fra BMMW og Steyr. Det ville vært enkelt å legge saken død, og det tar jeg egentlig som et tegn på at det kan være riktig oppfattet, men at de fortsatt vurderer endringer. Hvis det gir vesentlige fordeler i form av lavere pris og høyere effektivitet, så er jeg overbevist på at markedet øker totalt sett, selv om en liten andel kunder vil falle fra. iX3 NK vil jo uansett ikke markedsføres som et terrengkjøretøy, så 4-hjulsdrift er for de fleste markeder rettet mot gi høy ytelse og sportslige kjøreegenskaper.

Om ny iX3 kommer uten ekte AWD,så fremstår jo "ny" brukt iX3 som ennå bedre kjøp.

SIS

Sitat fra: SIS på fredag 10. januar 2025, klokken 17:05Tror og håper dette blir bra. Tydelig grafikk. Går sikkert ikke lenge før det blir kopiert.

Og der kom kopien, faktisk før originalen.
https://www.elbil24.no/nyheter/lanserer-knallsterk-model-y-konkurrent/83128277

Trond.m

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 29. april 2025, klokken 07:31Om ny iX3 kommer uten ekte AWD,så fremstår jo "ny" brukt iX3 som ennå bedre kjøp.
Det må jeg si var en rar konklusjon. Jeg mener ikke at iX3 RWD er et dårlig alternativ for mange, men å sammenlikne den med iX3 Neue klasse, selv om den skulle få AWD bare ved framdrift virker veldig rart. Som tidligere nevnt, så kjører de fleste forover i bratte bakker og på glatt vei 😉.

turfsurf

Sitat fra: SIS på mandag 26. mai 2025, klokken 16:53
Sitat fra: SIS på fredag 10. januar 2025, klokken 17:05Tror og håper dette blir bra. Tydelig grafikk. Går sikkert ikke lenge før det blir kopiert.

Og der kom kopien, faktisk før originalen.
https://www.elbil24.no/nyheter/lanserer-knallsterk-model-y-konkurrent/83128277
Det var mye likt ja. Tro om den kommer til Norge. Xiaomi virker å lage bra biler.

SIS

SIS

No-name

Sitat fra: SIS på onsdag 11. juni 2025, klokken 17:58Denne er kanskje bedre:

https://www.youtube.com/watch?v=v6Cjf1cTdiQ

Oh, den skjermen i midten er bare grusom!

Men, sikkert en flott bil ellers.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA