Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Neue klasse iX3

Startet av daktari, fredag 15. mars 2024, klokken 18:50

« forrige - neste »

Trond.m

Vi får se hva som blir resultatet. Men jeg tolker flg.  utsagn som ren gjetting. Og det er helt greit det 😉

« Jeg tror BMW ser på mulighet med å lage 2 varianter av disse. Både med og uten full trekk på forhjulene ved rygging.

De vil seff bare selge de med full awd ved rygging i nettopp Norge og de markeder som vil etterspørre dette»

Trond.m

Sitat fra: SIS på fredag 14. mars 2025, klokken 16:21https://www.motor.no/aktuelt/frykter-milliardsmell-for-manglende-firehjulstrekk/309551
En helt tullete sak. Jeg vet ikke om ABS, Antispinn etc. heller virkrt i revers på min bil og har ikke blitt informert om det heller. Kan kunden dokumentere at drift på alle hjul er viktig for ham og han har blitt feilinformert, så er det en selvfølge at han får medhold. Men alle andre som aldri ville tenkt over dette kan umulig ha krav om kompensasjon. Det er tross alt en billig kinabil og da mener jeg ikke at man kan si at kvaliteten er vesentlig dårligere enn man kan forvente. Det er ikke naturlig at en leverandør oppgir alt en bil ikke har av funksjonalitet, men kunden må få riktig informasjon basert på sine dokumenterte krav til varen. Til syvende og sist er det framtidige kundenr som må betale eventuell erstatning gjennom høyere priser på nye eller andre modeller. Selger burde i utgangspunktet aldri tatt saken til retten, men bare gjort en avtale om forlik med den ene kunden som innebar at han ikke gikk til pressen og gjorde dette til en stor sak. 99 % av kundene ville ikke tenkt over dette «problemet». Har ingen problemer med å kjøpe iX3 NK heller om dette er den løsningen som tilbys og bilen ellers passer mitt behov, men forventer at man da blir informert om det. I en premium SUV fra BMW med X-drive må man kunne vente full AWD om ikke annet tydelig framgår.

turfsurf

Sitat fra: Trond.m på lørdag 15. mars 2025, klokken 06:28
Sitat fra: SIS på fredag 14. mars 2025, klokken 16:21https://www.motor.no/aktuelt/frykter-milliardsmell-for-manglende-firehjulstrekk/309551
En helt tullete sak. Jeg vet ikke om ABS, Antispinn etc. heller virkrt i revers på min bil og har ikke blitt informert om det heller. Kan kunden dokumentere at drift på alle hjul er viktig for ham og han har blitt feilinformert, så er det en selvfølge at han får medhold. Men alle andre som aldri ville tenkt over dette kan umulig ha krav om kompensasjon.
Det handler ikke om det er viktig eller ikke, men om at bilen fungerer som den er solgt. Er bilen solgt med AWD så kan man forvente at det fungerer i revers.

Man hadde vel blitt overrasket om man kjøpte en bil som ikke kunne rygge og. At to av drivhjulene ikke virker i ene kjøreretningen er helt klart en vesentlig mangel.

Litt spent på de andre kinabilene som kommer og, hørte i mil etter mil podcasten at når de var med på NAF vintertesten så ble en av BYD bilene med AWD stående å spinne på ett hjul. Kan nok bli noen som får seg en overraskelse i løpet av vinteren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trond.m

Bilen kan faktisk rygge 👍. Det finnes vel ikke en klar juridisk dokumentasjon på hva bruk av betegnelsen AWD må inneholde. Biler er utviklet for å kjøre forover, men kan reverseres for å kunne manøvrere seg ut av en oppstått situasjon der man ikke får snudd på annen måte. For å sette det litt på spissen. Når en bilprodusent oppgir toppfart så står det vel heller ikke noe sted at det ikke gjelder rygging. Skal man da kunne klage fordi den ikke kan rygge 150 km/t ?

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. mars 2025, klokken 06:50
En helt tullete sak. Jeg vet ikke om ABS, Antispinn etc. heller virkrt i revers på min bil og har ikke blitt informert om det heller. Kan kunden dokumentere at drift på alle hjul er viktig for ham og han har blitt feilinformert, så er det en selvfølge at han får medhold. Men alle andre som aldri ville tenkt over dette kan umulig ha krav om kompensasjon.
Det handler ikke om det er viktig eller ikke, men om at bilen fungerer som den er solgt. Er bilen solgt med AWD så kan man forvente at det fungerer i revers.

Man hadde vel blitt overrasket om man kjøpte en bil som ikke kunne rygge og. At to av drivhjulene ikke virker i ene kjøreretningen er helt klart en vesentlig mangel.

Litt spent på de andre kinabilene som kommer og, hørte i mil etter mil podcasten at når de var med på NAF vintertesten så ble en av BYD bilene med AWD stående å spinne på ett hjul. Kan nok bli noen som får seg en overraskelse i løpet av vinteren.
Legger til at pris er uvesentlig, så lenge det ikke er opplyst om en begrensning man ikke kunne forvente at er der.

Sitat fra: Trond.m på lørdag 15. mars 2025, klokken 07:13Bilen kan faktisk rygge 👍. Det finnes vel ikke en klar juridisk dokumentasjon på hva bruk av betegnelsen AWD må inneholde. Biler er utviklet for å kjøre forover, men kan reverseres for å kunne manøvrere seg ut av en oppstått situasjon der man ikke får snudd på annen måte. For å sette det litt på spissen. Når en bilprodusent oppgir toppfart så står det vel heller ikke noe sted at det ikke gjelder rygging. Skal man da kunne klage fordi den ikke kan rygge 150 km/t ?
Dette er jo å blande totalt, og blir for useriøst. Man kjøper jo bil med AWD for å kunne komme seg løs der man ellers ville slitt med en 2WD-bil. Ergo må AWD, slik det ellers alltid har vært, også fungere i revers.

Ingen forventer heller å kunne kjøre i 150 km/t i 1.gir på bil med manuelt/semi-manuelt gir, da det og kommer an på utvekslingen. Man har tross alt bare ett gir som virker bakover, som altså kalles revers, og den vil normalt sett ha tilnærmet lik utveksling som et 1. gir eller i noen tilfeller som et 2. gir.

Med elbil skal du teoretisk faktisk klare samme fart bakover som forover, med mindre det er sw-begrenset i sikkerhetens navn. Men kan ikke si jeg har testet, eller ønsker å teste dette selv...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SIS :+1: takk for den lenken. Ha ha ja nå skjelver bilbransjen. De føler seg nok litt som hopplandslaget som juksa med dressene

Trond.m

Det spesielle med denne saken er at det står i brosjyren at bilen bare har 2 hjulsdrift ved rygging. Da vil jeg si at kunden ikke har satt seg tilstrekkelig godt inn i hva han har kjøpt. Å anke en slik sak er misbruk av rettsvesenet i mine øyne. Jeg håper høyesterett tar til fornuft.

Buskerud tingrett har under tvil kommet frem til at Næss ikke skal få heve. Under rettssaken la forhandleren frem dokumentasjon for at de og importøren informerer om forholdet, både på nett og i en papirbrosjyre.
– Retten legger vekt på at dette er tilgjengeliggjort både i papirbrosjyre og internett på en tydelig og oversiktlig måte, og ikke bortgjemt i masse tekst eller i en instruksjonsbrosjyre, skriver tingretten i sin dom, og fortsetter:
– Retten heller derfor i retning av at forholdet er å anse som opplyst.
Tingretten kritiserer også Ole Roar Næss for ikke å ha satt seg godt nok inn i hva han har kjøpt.

Radial

Sitat fra: turfsurf på lørdag 15. mars 2025, klokken 06:50

Ganske interessant å se selv VW slite også... Testeren er lite imponert😂
Men trolig virker det sånn ca i revers da😊

https://youtu.be/rj-e_pYc5_Q
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på lørdag 15. mars 2025, klokken 08:07Det spesielle med denne saken er at det står i brosjyren at bilen bare har 2 hjulsdrift ved rygging. Da vil jeg si at kunden ikke har satt seg tilstrekkelig godt inn i hva han har kjøpt.
He he ja men nå har jo retten sagt at du tar feil da. Det var jo derfor han vant saken

Trond.m

I Lagmannsretten, ja. Men den er vel anket og ikke rettskraftig så vidt jeg vet.
Det virker meningsløst at det skal grunnlag for å heve et kjøp uten bruksfradrag og med  med renter. Det betyr jo at det ligger en urimelig stor økonomisk gevinst hos saksøker som ikke står i forhold til mangelen og som kan være ha  en motivasjon i seg selv for å .anke saken til lagmannsretten. Så jeg heier faktisk på forhandleren og ikke den ene kunden som oppfatter at dette er et så stort problem.

Det blir jo interessant om BMW velger samme løsning da, for det er jo ikke dementert 😉. Da vil de nok sikre seg med en linje i kontraktene slik de tidligere gjorde med bortfall av FM og nå 2G.  Synes uansett denne saken er misbruk av rettsvesenet og offentlige midler fra bagge sider.  NB. Har ingen tilknytning til forhandler eller
produsent 👍

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på lørdag 15. mars 2025, klokken 08:46Det blir jo interessant om BMW velger samme løsning da, for det er jo ikke dementert 😉.

Tror bmw velger 2 varianter av samme bil med 4wd tilpasset markedene og den 4wd vil ha det også ved rygging her i Norge 

Trond.m

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 15. mars 2025, klokken 08:52
Sitat fra: Trond.m på lørdag 15. mars 2025, klokken 08:46Det blir jo interessant om BMW velger samme løsning da, for det er jo ikke dementert 😉.

Tror bmw velger 2 varianter av samme bil med 4wd tilpasset markedene og den 4wd vil ha det også ved rygging her i Norge
Å tro har med religion å gjøre 😉  Har du noe dokumentasjon på dette ?

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på lørdag 15. mars 2025, klokken 09:38
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 15. mars 2025, klokken 08:52

Tror gjør man i kirken. Har du noe dokumentasjon på dette ?
he he ja det har du rett i. Best i kjerka det ;D

Nei ingen vet noe som helst. Det er jo derfor vi diskuterer dette her inne

Trond.m

Det kan jo ha vært tatt hw beslutninger som gjør at det ikke er så enkelt at det kan endres med noen linjer i programvaren. At rekkevidde og forbruk trumfer ønskene til de få som føler at rygging er viktig i et av verdens minste bilmarkeder 😉

Nå kommer jo Mercedes CLA med 770 km rekkevidde med det de kaller AWD. Så kampen om rekkevidde hardner til.  Etter å ha kjørt i4M50 og iX50, så har jeg nå,kjørt 2 vintre med VW id.buzz og id.7 RWD.

Etter gjentatte forsøk på å stå fast, så har jeg ikke klart det, men jeg kjører jo ikke i terrenget. Snøsokkene ligger fortsatt i forseglet emballasje. Og jeg har ganske krevende vei både til fjellhytta og hjemme i Asker. Det er naturligvis en del som må ha MÅ rygge med AWD, men det er nok svært få som ville merke det eller tenke over det om bilen rygger med 2WD. De viser vel også det faktum at det visstnok at det bare er 2 kunder som har påpekt det overfor MG.

Men at BMW drøyer så lenge med å publisere noe tyder kanskje på at de fortsatt jobber med løsninger for å levere full AWD.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA