Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ampera på lørdag 19. oktober 2024, klokken 16:58
Sitat fra: ArthurWikan på fredag 18. oktober 2024, klokken 08:21
Sitat fra: Ampera på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:16https://covermyev.com/

Takk. De er dyre: 25 - 30k/år for kasko inkl årsavgiften, og dyrere enn Gjensidige på ansvar. Har likevel sendt de en mail for å høre om det er mulig å forhandle.

Tja dvs de økte pris rett etter jeg sjekket, for da med 75% bonus og 20000km fikk jeg 1600 pr mnd når jeg sende link til deg, mens nå er den på 2500 :( Men uansett  det er ganske normal pris for kasko på en suv med nesten 600 hk og ny pris på over 700K, bare se hva det koster å forsikre tilsvarende biler f.eks  Q8 Etron S55 hos if kom på akuratt de samme 2500 pr mnd. Hos if betaler jeg ca 1600 , som er faktisk 200 mindre enn det jeg betalte for tesla M3P.
AmperA :+1:  Gode poenger her, spesiell bil. Tipper forsikringsmarkedet for dette merket vil sette seg bedre etterhvert som de nye bilene blir solgt ut

ArthurWikan

Tja dvs de økte pris rett etter jeg sjekket, for da med 75% bonus og 20000km fikk jeg 1600 pr mnd når jeg sende link til deg, mens nå er den på 2500 :( Men uansett  det er ganske normal pris for kasko på en suv med nesten 600 hk og ny pris på over 700K, bare se hva det koster å forsikre tilsvarende biler f.eks  Q8 Etron S55 hos if kom på akuratt de samme 2500 pr mnd. Hos if betaler jeg ca 1600 , som er faktisk 200 mindre enn det jeg betalte for tesla M3P.
[/quote]
AmperA :+1:  Gode poenger her, spesiell bil. Tipper forsikringsmarkedet for dette merket vil sette seg bedre etterhvert som de nye bilene blir solgt ut
[/quote]

Litt usikker på om det er en SUV med nesten 600 hk, når det står 478 i vognkortet - og at det er en SUV til over 700K når den faktisk koster 330K - så om det er relevante poeng, er jeg usikker på. Det jeg er sikker på, er at selskapene tar seg betalt for risiko, de er pålagt å akseptere ansvarsforsikring, og priser seg bevisst ut av kasko/delkasko.

Anyways, jeg kjøpte en på fredag.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ArthurWikan på søndag 20. oktober 2024, klokken 08:55Anyways, jeg kjøpte en på fredag.

Nice :+1: privat eller i butikk?

ArthurWikan

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 20. oktober 2024, klokken 09:49
Sitat fra: ArthurWikan på søndag 20. oktober 2024, klokken 08:55Anyways, jeg kjøpte en på fredag.

Denne:
https://www.finn.no/mobility/item/375651676

Med 20" vinterhjul, gått 20 km. Fikk med vintermatter, baggasjeromstrekk, spylevæske... - en av de siste produsert på fabrikken, ref VIN (sier selger). Bare en nøkkel.

Testet den Oslo - Uddevalla i går, for en langtursjekk. Gikk fint, en feilmelding på bremser underveis, men det forsvant ved kafferast. Litt klein på dugging av vinduer. Fant dekselet til ladeluka på bakken da vi kom fra butikk ved hurtigladingen på kjøpesenteret. Ikke enkel å sette på igjen. Har 2.1 oppgraderingen. Rekkevidden er mere 500 enn 700, kunne teoretisk ha kjørt tur/retur, men tok ikke sjansen. Liker farven, Sea Green (eller noe).

Jeg har en ukes frist på om jeg vil omgjøre handelen. Kona liker den. "Sitte høyt". Hun sov både tur og retur. Kvalitetsmessig er den nok ikke helt der oppe, mye billig plast. Jeg er naturligvis litt engstelig for fremtiden, etter å ha lest på forum, google er ikke alltid din venn. App er ikke veldig nyttig.

Så har jeg forsøkt å melde meg inn i facebook-gruppen, men blitt avvist. De sier jeg må bekrefte at jeg eier en, og det er umulig når man anmoder om medlemskap - der valget bare er ja, nei, og vurderer å kjøpe. Hadde vært fint å kunne delta likevel, for jeg regner med at issues dukker opp.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ArthurWikan på søndag 20. oktober 2024, klokken 10:41

Denne:

Med 20" vinterhjul, gått 20 km. Fikk med vintermatter, baggasjeromstrekk, spylevæske... - en av de siste produsert på fabrikken, ref VIN (sier selger). Bare en nøkkel.

Testet den Oslo - Uddevalla i går, for en langtursjekk. Gikk fint, en feilmelding på bremser underveis, men det forsvant ved kafferast. Litt klein på dugging av vinduer. Fant dekselet til ladeluka på bakken da vi kom fra butikk ved hurtigladingen på kjøpesenteret. Ikke enkel å sette på igjen. Har 2.1 oppgraderingen. Rekkevidden er mere 500 enn 700, kunne teoretisk ha kjørt tur/retur, men tok ikke sjansen. Liker farven, Sea Green (eller noe).

Jeg har en ukes frist på om jeg vil omgjøre handelen. Kona liker den. "Sitte høyt". Hun sov både tur og retur. Kvalitetsmessig er den nok ikke helt der oppe, mye billig plast. Jeg er naturligvis litt engstelig for fremtiden, etter å ha lest på forum, google er ikke alltid din venn. App er ikke veldig nyttig.

Så har jeg forsøkt å melde meg inn i facebook-gruppen, men blitt avvist. De sier jeg må bekrefte at jeg eier en, og det er umulig når man anmoder om medlemskap - der valget bare er ja, nei, og vurderer å kjøpe. Hadde vært fint å kunne delta likevel, for jeg regner med at issues dukker opp.

Fineste fargen den sea g. Og full pakke ser jeg. Herre jemini for et godt kjøp. Håper du får meldt deg inn :+1:

Ampera

Sitat fra: ArthurWikan på søndag 20. oktober 2024, klokken 10:41

Denne:

Gratulerer med ny bil, jeg har også en av de siste produsert, og har ikke hatt noen problemer, Kjørte Oslo-Stockholm uten ladestopp , men ja for å oppnå 700 km må man nok ha +20 grader , 20" toms hjul med lavest rullemotstand og ikke kjøre over 70-80.
Innmelding, der må du oppgi VIN.
Dugging skal ikke vare noe problem så lenge alt står på auto, men det er nok at du f.eks justerer på viftehastighet, så går den til manuel og slår av AC uten at du får beskjed om dette, men så klart du ser dette om du har klima meny oppe. Så greit å følge med på den når det dugger. 
App server er jo nede for europa, så den fungerer ikke.
Anbefaler også å kjøpe en sporingsbrikke til nøkkel.

ArthurWikan

Gratulerer med ny bil, jeg har også en av de siste produsert, og har ikke hatt noen problemer, Kjørte Oslo-Stockholm uten ladestopp , men ja for å oppnå 700 km må man nok ha +20 grader , 20" toms hjul med lavest rullemotstand og ikke kjøre over 70-80.
Innmelding, der må du oppgi VIN.
Dugging skal ikke vare noe problem så lenge alt står på auto, men det er nok at du f.eks justerer på viftehastighet, så går den til manuel og slår av AC uten at du får beskjed om dette, men så klart du ser dette om du har klima meny oppe. Så greit å følge med på den når det dugger. 
App server er jo nede for europa, så den fungerer ikke.
Anbefaler også å kjøpe en sporingsbrikke til nøkkel.

[/quote]

Thanks,

Jeg bruker vel mest bil for å slippe buss på morran, mellom Frogner og Lovisenberg, så rekkevidde er ikke noe stort issue. Ikke har jeg hytte heller. Kunne nok klart meg med en Fiat e500, men de koster jo omtrent det samme som denne ny.

Innmelding i Facebookgruppen med VIN, er vel en umulighet, all den tid svaralternativene er ja, nei, og tenker å kjøpe?

Eneste jeg har funnet av issue, er visker-intervall, som ikke fungerer. Og så er det litt klønete å få satt opp wifi, til den dagen det eventuelt kommer en 2.2-oppgradering. Har ikke wifi hjemme, men på jobb er det signal utenfor veggen.

EDIT: Fant rett Ocean-gruppe på Face nå. Sendt forespørsel til rett adresse.

Electric cars in Norway

SitatGratulerer med ny bil, jeg har også en av de siste produsert, og har ikke hatt noen problemer, Kjørt.......
Det bare oser mulig samleverdi her :+1:

Noe helt annet.....tips...
Se noen YT på ettermontering av «kontakt til vedlikeholdslading av batterie»t - plassert ved front ..... sjekk jula sine som jeg synes er billige...bruker den selv...se google og bilder av en av mine .bare et tips...

ArthurWikan

Gratulerer med ny bil, jeg har også en av de siste produsert, og har ikke hatt noen problemer, Kjørt.......
[/quote]
Det bare oser mulig samleverdi her :+1:

Noe helt annet.....tips...
Se noen YT på ettermontering av «kontakt til vedlikeholdslading av batterie»t - plassert ved front ..... sjekk jula sine som jeg synes er billige...bruker den selv...se google og bilder av en av mine .bare et tips...
[/quote]

Takk, jeg har akkurat sjekket Youtube på batterimonitor og batterilader. Har en utfordring med å ikke ha stikkontakt (kun ladekontakt) i min leide garasje. Jeg har hatt noen samleverdibiler de siste årene, mest for videresalg - og det har vært gøy. De har vært bruksbiler mens de har ligget på finn. Litt sånn en eller to veteran/youngstimere om gangen. Nå er markedet litt vanskelig, så jeg har en pause :-) Jeg har heller ikke veldig tro på FO som samleverdibil, selv om noen kanskje ønsker det. Når man bruker det man har av kjøretøy, blir det bruksbil istedenfor samlerbil.

Jeg synes det er mye styr, etter bare noen dagers eierskap. Dette er veldig mye mere uferdig enn hva jeg ventet. Har slagside mot å reversere handelen.

Moas

Sitat fra: ArthurWikan på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 12:33Jeg synes det er mye styr, etter bare noen dagers eierskap. Dette er veldig mye mere uferdig enn hva jeg ventet. Har slagside mot å reversere handelen.
Etter min mening er det ingenting å lure på, for omtrent samme sum får du f.eks. en ny tm3, med full garanti. Da kan får du og en bil med solid kvalitet.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 17:20
Sitat fra: ArthurWikan på tirsdag 22. oktober 2024, klokken 12:33Jeg synes det er mye styr, etter bare noen dagers eierskap. Dette er veldig mye mere uferdig enn hva jeg ventet. Har slagside mot å reversere handelen.
Etter min mening er det ingenting å lure på, for omtrent samme sum får du f.eks. en ny tm3, med full garanti. Da kan får du og en bil med solid kvalitet.
Ser den. Full garanti betyr mye

ArthurWikan

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 23. oktober 2024, klokken 05:33

TM3 er på plass i garasjen igjen, FO innlevert til forhandler - kostet meg en omregistrering på noen få dager, men Staten skal ha sitt. Har også lagt Teslaen for salg på Finn i samme slengen. Kanskje som nevnt tidiigere, det har ikke noe med kvalitet på bil å gjøre, den liker jeg - det er mere Musk-effekten. Eneste Quicksilver RWD til salgs på finn.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ArthurWikan på onsdag 23. oktober 2024, klokken 20:19

TM3 er på plass i garasjen igjen, FO innlevert til forhandler - kostet meg en omregistrering på noen få dager, men Staten skal ha sitt. Har også lagt Teslaen for salg på Finn i samme slengen. Kanskje som nevnt tidiigere, det har ikke noe med kvalitet på bil å gjøre, den liker jeg - det er mere Musk-effekten. Eneste Quicksilver RWD til salgs på finn.
Ser den. Lykke til med salget :+1:

Trond.m

TM3 er på plass i garasjen igjen, FO innlevert til forhandler - kostet meg en omregistrering på noen få dager
Det er vel i ingen kostnad med omregistrering når eiserskapet er under 60 dager.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på lørdag 26. oktober 2024, klokken 18:05

TM3 er på plass i garasjen igjen, FO innlevert til forhandler - kostet meg en omregistrering på noen få dager
Det er vel i ingen kostnad med omregistrering når eiserskapet er under 60 dager.
Jo det var sikkert i dealen med butikken.....jeg vet ikke.....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA