Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Electric cars in Norway

fra i går på broom Nå tror jeg det dessverre er kroken på døra. Jæ......synd synes jeg for jeg likte å kjøre fiskerbilen. Fikk låne en noen timer. Fin opplevelse :+1:

Håper US EV slår bedre fra seg i årene fremover slik at vi kan holde de statskontrollerte av Xi Kina EV på en armelenges avstand. Xi støtter Putin og dermed ikke min venn lengre

https://www.tv2.no/broom/sliter-i-norge-na-gar-konkurs-ryktene/16538706/

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Klykken

Sitat fra: RJK på fredag 15. mars 2024, klokken 09:42Enda en tråd om dette? Er det ikke mulig å bare fortsette på den som allerede finnes?

Diskuteres allerede her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=66395.0

Også nevnt i disse trådene:

https://elbilforum.no/index.php?topic=66160.msg1127419#msg1127419

https://elbilforum.no/index.php?topic=65092.msg1130599#msg1130599
Tenker det er greit at det er info i Fisker-forumet også og en helt egen spesifikk tråd for den mulige konkursen, i stedet for at de som ikke følger alle de vilkårlige trådene i forumet må lete seg grønn, eller starte enda en ny tråd. Men for all del slå sammen alle diskusjoner hvis noen mener det er mer nevenyttig.

Dessuten startet jeg denne tråden aller først av nevnte årsaker, men i Fisker-forumet er det jo få som vanker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

chargedup

Helt enig i at det er veldig ryddig med en egen post som diskuterer konkursen. Den ene av de to postene jeg er forfatter av som RJK linker til har null og niks med en evt konkurs å gjøre, kun hvordan man går frem for å få tilbake et depositum. Den andre posten RJK linker til som jeg har skrevet under Ocean forumet burde jeg opprettet en ny tråd for å diskutere (som denne), da de fleste postene mine under Ocean, ikke omhandlet Ocean (tar selvkritikk der).

Men tilbake til saken som skal diskuteres.
Det ser veldig stygt ut for Fisker. At noen skal være villige til å spytte inn 400 mill USD i et pengesluk for 4 ganger børsverdien i dag, er for meg helt utenkelig. Isåfall, tror jeg ikke det blir en annen produsent som Nissan, da jeg regner med at de gjør grundige undersøkelser. Det kan godt hende at de kan få solgt tegningene til bil x og/eller splitte et evt konkursbo. Hvis de skulle fått 400 mill USD fra feks Nissan, er det noen som da tror at de klarer å bli lønnsomme før de har brukt opp de pengene? 400 mill USD er mindre enn selskapet tapte både ifjor og året før.

Jeg har hele tiden vært skeptisk og ment at Henrik burde holdt seg til det han kan, design. Ikke være CEO i en bilprodusent og spesielt ikke med kona som COO, CFO og styreleder.
Kursen bykset i været hver gang Henrik fortalte om ny vaporware. I slutten av 2022 begynte Ocean å nærme seg og da kunne han ikke lenger si vaporware (som SSB, superduperkondensatorer osv osv). Siden da har kursen gått jevnt og trutt nedover.
Det nylige kursraset i slutten av februar kom av en elendig årsrapport/earnings call som fortalte at de trenger 400 mill USD frisk kapital, de har solgt 5' av 10' biler produsert, de skal kutte kostnader og lite løsninger ellers på hvordan de skal selge bilene og ha mulighet til å bli lønnsomme.
Kursraset nå de siste to/tre dagene er fordi det har kommet ut at de har kontaktet advokater som driver med omstrukturering eller "chapter 11".
Det er altså ekstremt liten troverdighet i konspirasjonteoriene som omhandler MKHB og at han er kjøpt av Tesla (som ofte blir dratt fram på de fleste andre forum). "Ingen" kjøpte Ocean, verken før eller etter MKHB la ut videoen sin...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

SitatTenker det er greit at det er info i Fisker-forumet også og en helt egen spesifikk tråd for den mulige konkursen, i stedet for at de som ikke følger alle de vilkårlige trådene i forumet må lete seg grønn, eller starte enda en ny tråd. Men for all del slå sammen alle diskusjoner hvis noen mener det er mer nevenyttig.

Dessuten startet jeg denne tråden aller først av nevnte årsaker, men i Fisker-forumet er det jo få som vanker.
Klykken :+1: my main man

RJK

Da har Fisker klart å dra inn 1,5 milliarder for videre satsing, men går i en 6 ukers produksjonspause!

https://www.tv2.no/broom/sliter-tungt-stenger-fabrikken-i-seks-uker/16546796/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

chargedup

Det er ikke kjent hvilken rente eller andre vilkår på lånet, bortsett fra summen på 150 mill USD og at de får 10 prosent rabatt på det konvertible lånet. Fra 1 jan til 15 mars har de allerede brukt 200 mill USD av cashbeholdningen, uten å betale renter/avdrag på alle lån ved forfall. De har nå 121 mill USD i kassen før de evt får lånet på 150 mill. De har en gjeld på ca 1,3 milliarder (eller billion som de sier i USA) USD før dette nye lånet på 165 mill. De vil fortsatt trenge ekstremt mye mer penger inn for å ha en sjanse til å overleve og jeg kan ikke få det til å gå opp at 400 mill USD skulle være nok. Da må de isåfall starte konkursforhandlinger der långivere godtar store tap og aksjer som betaling. Dagens aksjonærer vil da sitte igjen med noe sånt som 0,5-10% av selskapets aksjer, som feks Norwegian i sin konkursavtale.

De trenger egentlig nesten en milliard USD for å overleve 2024 hvis de ikke går i konkursforhandlinger eller releaser software 5.0 (da nærmer det seg kanskje løst?) og de får solgt flere biler. 150 mill er nok til i underkant av 2 mnd, så med den nye innsprøytingen av cash har de i teorien nok cash til å overleve til ca 1 juli uten å betale all gjeld på forfallsdato.

Jeg ble vel mest overrasket over at Magna fortsatt faktisk produserte Ocean fram til nå, enn at de skulle stoppe produksjonen i "6 uker". i jan/feb ble det solgt 1300 Ocean totalt i USA og Europa, model Y hadde 17-1800 nyregistreringer i Norge på samme tid.

Nissan har forresten signert en samarbeidsavtale med Honda, slik at ryktene om at det er de som er i samtaler med Fisker dabber av. Kilde https://electrek.co/2024/03/15/nissan-honda-confirm-ev-partnership-play-catch-up-byd/
EQE 43AMG

Electric cars in Norway

SitatNissan har forresten signert en samarbeidsavtale med Honda, slik at ryktene om at det er de som er i samtaler med Fisker dabber av
Chargedup :+1: Takk for den nyheten. Nissan og Honda, ja ja hvorfor ikke.

turfsurf

Sitat fra: chargedup på tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:22De trenger egentlig nesten en milliard USD for å overleve 2024 hvis de ikke går i konkursforhandlinger eller releaser software 5.0 (da nærmer det seg kanskje løst?) og de får solgt flere biler. 150 mill er nok til i underkant av 2 mnd, så med den nye innsprøytingen av cash har de i teorien nok cash til å overleve til ca 1 juli uten å betale all gjeld på forfallsdato.
De Fisker må er vel å få fart på salget. De har vel biler for 2-3 milliarder på lager. Problemet er vel at ingen vil kjøpe bilene deres når de er truet av konkurs. En catch-22 der altså.

Sånn er det når man slipper ett alt for dårlig produkt på markedet, og ikke får fikset det i rimelig tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Ja, de sier selv at lageret av biler er på over 200 mill USD.
Vil tro det var vanskelig nok å selge Ocean før konkursspøkelset dukket opp. Overraskende at det fortsatt registreres nye i Norge, det er registrert 6 stk i mars.
EQE 43AMG

Electric cars in Norway

SitatOverraskende at det fortsatt registreres nye i Norge, det er registrert 6 stk i mars.

Trolig bare leasing, tenker jeg. Fin bil da og vil de ha den så er det trygt med leasing da.

chargedup

Vanvittig risiko for leasingseslakpet å ta da. Skulle Fisker gå konkurs må man regne med at bilene har ekstremt lav verdi etter 3 år. Bilene kan repareres og reservedeler vil være mulig å skaffe, men garanti og mulighet for å oppdatere software vil sannsynligvis bli borte ved en evt konkurs. Setter leasingselskapet restverdien veldig lav (ift andre biler) vil jo leasingen bli vanvittig dyr og da vil vel ingen velge å lease den heller?

I Norge er prisene på finn som nypris ish (de som faktisk har tatt noe særlig tap, har vel slått av ca 100' på One), men i USA kan man få kjøpt relativt nye med ca 200' NOK i verditap allerede. Nypris ca 69' USD og brukt fra ca 50', kilde: https://www.cars.com/vehicledetail/bc1ee9d1-f477-4d1d-869a-cac2302ef829/?aff=atempest&utm_campaign=atempest&utm_source=autotempest&utm_medium=trp&utm_campaign_id=1&utm_trusted=TRUE

Mulig det bare er den nye forhandleren (fra feb/mars, Kokstad var det vel de het?) som forpliktet seg til noen demobiler og bare et par faktiske salg?
EQE 43AMG

chargedup

EQE 43AMG

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA