Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: ArthurWikan på mandag 07. oktober 2024, klokken 12:39https://www.fiskerinc.com/nb-no/recalls
Nice :+1: fint at alle OTA blir gratis og det burde strengt tatt de andre utbedringene som er listet opp lengre ned også. Men ikke lett når det er tomt i banken

ArthurWikan

Nice :+1: fint at alle OTA blir gratis og det burde strengt tatt de andre utbedringene som er listet opp lengre ned også. Men ikke lett når det er tomt i banken
[/quote]

Jeg testen endelig en i går, den er...svær. Gøyal, mye plastikk. Mangler oppdateringen, hadde OB2.1, men 2.2 skal visstnok komme. Under halv pris er fristende, 7000+ i ansvarsforsikring hos Gjensidige inkl trafikkforsikringsavgift. Men fremdeles for mange red flags. Hadde den hatt siste oppdatering (som hadde vist seg å funke) og fått fikset dørhåndtak etc, ville jeg antakelig gått på en smell. Var ikke helt overbevist på setekomfort.

Electric cars in Norway

Jeg testen endelig en i går, den er...svær.
[/quote]

Ja enig. Det er noe med designet og hjulbuene som gjør at den virker stor. Tøff bil. Ser det ligger en på auksjonen nå hvis den ikke er over da.. den lå til 320`sist jeg så den. Dette blir samlerbilder dette her... men er man avhengig av den som en daily driver bil så er men fort ute å kjører - for å si det på den måten - dersom noe slutter å virke og bilen ikke rikker seg mer og det ikke er deler å oppdrive med det første...men som nr 2 bil så er det et kupp :+1:

dundun

Ser ut til at det er problemer med konkursprosessen i USA pga rent tekniske årsaker.

Såvidt jeg forstår er det en umulig å overføre kontrollen av en andel av bilene til en ny aktør. Teknisk er dette fullstendig plausibelt dersom de har fulgt god sikkerhetspraksis og låst ned hvilken server bilene skal snakke med for oppdateringer og telemetri.

(Rart at det skal være umulig, men tipper det er skikkelig vanskelig og krever enten full reflashing av hver bil med fysisk tilgang eller bytte av en brikke i hver bil).
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Ampera

Sitat fra: ArthurWikan på torsdag 19. september 2024, klokken 20:09ArthurW.... skal du kjøpe Fisker så kjøp nå. De blir ikke billigere fremover...trur eg. Ting begynner å falle på plass nå.

Mnjaaa, om jeg skal kjøpe, må det være et kvarter etter at det ligger forsikringer på bordet.
[/quote]

Flere selskaper har kasko , problemet at de 4-5 største slutett med det, og da skriver jo aviser å nei nå får du ikke kasko på fisker, men hva med de 30-40 andre?  Vet blant annet flere som har nylig tegnet kasko hos coverme. Men som sagt sikkert flere som gir kasko , bare å ta en ringerunde hos de små :)  PS: Har kjøpt Ocean i april 2024 , pr idag 10200 km og ingen problemer bilen er rå bra å kjøre både på motorvei men også utrolig bra på landveiene veldig stabil og krenger ikke i svingene . 2.2 Oppdatering er ikke i Europa enda, men skal godkjenes i løpet av oktober så rulles ut. Den har blant annet mulighet i å bruke app som nøkkel til bilen, om den kommer til europa. Den største utfordring jeg har med bilen at man ikke kan starte klima anlegg via app , utrolig kjipt nå som vinteren kommer, men ser på flere løsninger, blant annet kjøpe en 1KW powerbank og koble til kupevarmer til den. Evt diesel varmer, men da tror jeg det er mange som ringer brannvesenet når de ser at det kommer røyk fra en Fisker  ;)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ampera på onsdag 16. oktober 2024, klokken 07:54
Sitat fra: ArthurWikan på torsdag 19. september 2024, klokken 20:09ArthurW.... skal du kjøpe Fisker så kjøp nå. De blir ikke billigere fremover...trur eg. Ting begynner å falle på plass nå.

Mnjaaa, om jeg skal kjøpe, må det være et kvarter etter at det ligger forsikringer på bordet.

Flere selskaper har kasko , problemet at de 4-5 største slutett med det, og da skriver jo aviser å nei nå får du ikke kasko på fisker, men hva med de 30-40 andre?  Vet blant annet flere som har nylig tegnet kasko hos coverme. Men som sagt sikkert flere som gir kasko , bare å ta en ringerunde hos de små :)  PS: Har kjøpt Ocean i april 2024 , pr idag 10200 km og ingen problemer bilen er rå bra å kjøre både på motorvei men også utrolig bra på landveiene veldig stabil og krenger ikke i svingene . 2.2 Oppdatering er ikke i Europa enda, men skal godkjenes i løpet av oktober så rulles ut. Den har blant annet mulighet i å bruke app som nøkkel til bilen, om den kommer til europa. Den største utfordring jeg har med bilen at man ikke kan starte klima anlegg via app , utrolig kjipt nå som vinteren kommer, men ser på flere løsninger, blant annet kjøpe en 1KW powerbank og koble til kupevarmer til den. Evt diesel varmer, men da tror jeg det er mange som ringer brannvesenet når de ser at det kommer røyk fra en Fisker  ;)
[/quote]

Tøft Ampera :+1:

ArthurWikan

Flere selskaper har kasko , problemet at de 4-5 største slutett med det, og da skriver jo aviser å nei nå får du ikke kasko på fisker, men hva med de 30-40 andre?  Vet blant annet flere som har nylig tegnet kasko hos coverme.
[/quote]

Vet vi hvilke selskaper som tegner kasko? Jeg trenger bare ett - fortrinnsvis det rimeligste.

Electric cars in Norway

ArthurWikan

Sitat fra: Ampera på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:16https://covermyev.com/

Takk. De er dyre: 25 - 30k/år for kasko inkl årsavgiften, og dyrere enn Gjensidige på ansvar. Har likevel sendt de en mail for å høre om det er mulig å forhandle.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ArthurWikan på fredag 18. oktober 2024, klokken 08:21
Sitat fra: Ampera på torsdag 17. oktober 2024, klokken 15:16https://covermyev.com/

Takk. De er dyre: 25 - 30k/år for kasko inkl årsavgiften, og dyrere enn Gjensidige på ansvar. Har likevel sendt de en mail for å høre om det er mulig å forhandle.
Hørt med IF om de nå på sikt planlegger å slippe mer opp?

De forlenget jo full kasko for flere av Fisker bilene som hadde tegnet før katastrofen..

Ting er jo satt mer i system nå..  verdt å ta en tlf til IF er mitt råd

ArthurWikan

Update: If fant ikke engang ansvarsforsikring på regnummer - det kom opp i rødt, og de skal ringe meg tilbake.
Gjensidige tar ca 650 i mnd inkl årsavgift for ansvar, sjekket nå. For kasko (uten leiebil) skal de ha 88'000/år.
Covermyev har enda ikke svart på min henvendelse, men det er jo mulig å sjekke pris på nettsiden.

Moas

Sitat fra: ArthurWikan på fredag 18. oktober 2024, klokken 10:57For kasko (uten leiebil) skal de ha 88'000/år.
Jesus..dette må være game over for dette tullemerke..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

Sitat fra: Moas på fredag 18. oktober 2024, klokken 14:43
Sitat fra: ArthurWikan på fredag 18. oktober 2024, klokken 10:57For kasko (uten leiebil) skal de ha 88'000/år.
Jesus..dette må være game over for dette tullemerke..
Moss :-1: nå fikk du rødt kort fra meg :police: håper du tåler det?

Ingen tullebil.... merke ...Sett deg inn å kjøre bilen og snakk med en eier så skal jeg fjerne flagget.... Ikke før

Bilen er konge den .... Men ikke som en bil du er helt avhengig av at virker helt hele tiden... Vi må redde disse bilene.....

Ampera

Sitat fra: ArthurWikan på fredag 18. oktober 2024, klokken 08:21

Tja dvs de økte pris rett etter jeg sjekket, for da med 75% bonus og 20000km fikk jeg 1600 pr mnd når jeg sende link til deg, mens nå er den på 2500 :( Men uansett  det er ganske normal pris for kasko på en suv med nesten 600 hk og ny pris på over 700K, bare se hva det koster å forsikre tilsvarende biler f.eks  Q8 Etron S55 hos if kom på akuratt de samme 2500 pr mnd. Hos if betaler jeg ca 1600 , som er faktisk 200 mindre enn det jeg betalte for tesla M3P.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA