Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skistativ til Model S

Startet av laumb, mandag 03. desember 2012, klokken 19:54

« forrige - neste »

Nuvolari

Da er Calix skiboks bestilt fra Autoload.no. Legger ut bilder så snart jeg får montert den.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Alfa Bergen

Da var whispbar montert på min bil også. Ser veldig bra ut! Enkel montering som sikkert går mye raskere neste gang.

Knakk det første dekselet da jeg forsøkte å lirke det av med en liten flat skrutrekker. De tre neste lot jeg stå under monteringen, og de knakk ikke...
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Alset

Skiboks på TMS kan nok diskuteres rent estetisk, men må mann (på hytta med full pakke) så må mann...

Satte på Whispbar Flush fra Autoload med min gamle Thule Dynamic 900. Stativet virker meget solid og dere får selv bedømme hvordan det ser ut.

Thule sine Power Grip gikk på millimeteren, så T-Track settet som ble anbefalt ble det heldigvis ikke bruk for. Med disse går det meget raskt å demontere boksen fra stativet slik at det kan heises opp under taket i carporten.

Plast dekslene fra Tesla er av dårlig kvalitet, meget dårlig kvalitet. Selv om jeg var superforsiktig knakk ett av de, så dersom noen fra Tesla leser på dette formumet er det bare å bestille opp av disse. Dog godt mulig at det lar seg gjøre å montere uten å ta av dekslene.

Det tok litt tid å montere dette første gang, men senere tenker jeg 5 min på å løsne boksen fra stativet. Skal stativet av fra taket vil jeg tro det kan gjøres på 5-10 min.

Bakluka går ikke helt opp med boksen oppå, men med tech pakka kan jeg programere den til å stoppe like før den tar opp boksen.

janmb

For å gjøre ferdig tidligere off topic diskusjon:

Fikk bekreftet fra vegvesenet "Så lenge fabrikanten sier at det er greit med taklast og vekten av lasten ikke overstiger anbefalingen så vil det ikke være noen problemer iht vår kontrollrutiner."

Når det er sagt synes jeg det er skuffende at dette ikke er ryddigere. Har altfor "god" erfaring med at det sentrale myndigheter mener langt ifra er ensbetydende med som praktiseres av enkeltindivider ute i felten - og da er det vi som er taperne. Det mest skrikende eksemplet på dette har jeg heldigvis ikke vært utsatt for selv, men kjenner noen som mistet lappen etter sladding på snøføre på lukket og forlatt parkeringsplass, MED observatør utenfor for å sikre at ingen kom inn på plassen, helt i tråd med og direkte på oppfordring fra UP-sjefen. Det hadde den lokale patruljen dessverre ikke hørt om og han ble fotgjenger.

Skal slutte å mase om dette, men moralen er at ikke tro du blir behandlet ute langs veien nøyaktig slik sentrale talspersoner sier.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sualc

Fikk levert Skiguard 860 fra Autoload.no på jobben nå...ser veldig fin ut, men...

Får jeg den inni bilen? Må ha den med hjem i dag, og den ser jo veldig lang ut...noen som har fraktet den med hjem før montering? :-\ :o
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

bakskj

Sitat fra: Alset på søndag 08. desember 2013, klokken 20:24
Skiboks på TMS kan nok diskuteres rent estetisk, men må mann (på hytta med full pakke) så må mann...

Satte på Whispbar Flush fra Autoload med min gamle Thule Dynamic 900. Stativet virker meget solid og dere får selv bedømme hvordan det ser ut.


Syntes det så råbra ut! Da jeg har lite erfaring med skiboks og egentlig bare kommer til å få ett behov i vinter for skiboks lurer jeg på om den er stor nok til å frakte pulk?

Får du også opp panotaket? Så ut som den satt godt nede på taket.. som nok er bra mtp tap av rekkevidde.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Alset

Fjelpulken går greit ned i Thule Dynamic 900. Man får også plass til noen par med ski når pulken er oppi med litt bra pakking. Testet ikke om pano går opp, men tror det er nok med klaring. Skjønner ikke hvorfor så mange er opptatt av dette - ser ikke helt behovet for å ha pano oppe når man kjører med skiboks...hvis man da ikke skal ha tak i noe i boksen mens man kjører  :)

bakskj

Sitat fra: Alset på mandag 09. desember 2013, klokken 09:13
Fjelpulken går greit ned i Thule Dynamic 900. Man får også plass til noen par med ski når pulken er oppi med litt bra pakking. Testet ikke om pano går opp, men tror det er nok med klaring. Skjønner ikke hvorfor så mange er opptatt av dette - ser ikke helt behovet for å ha pano oppe når man kjører med skiboks...hvis man da ikke skal ha tak i noe i boksen mens man kjører  :)

Takk for svar! Vurderer og den calix boksen som er tilbud på for tesla-eiere på autoload.no men den ser jo veldig lav ut..

Spørsmål om panotak er i tilfelle man får behov for takboks om sommeren og, da er det jo kjekt at man ikke har fjernet muligheten til å åpne taket :-)
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

erot

Da er det montert og sitter som støpt. Monteringen gikk greit den, ingen knekte deksler her, men så har jeg jo blitt behørig advart også  ;)  Men hvorfor i himmelens navn har de ikke klart å lage bakføttene litt høyere slik at takboksen ligger beint på taket? Nå ser det jo ut som bilen skal ta av når som helst  :P

Quattro

Jeg så en Model S i dag med denne Calix boksen. Det så ikke bra ut, boksen var høyere i fremkant enn i bakkant, som erot skriver. Min umiddelbare tanke var at han har montert en takboks fra en bil han hadde før. Jeg vet ikke hvilket takstativ som var montert.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Nuvolari

Sitat fra: Quattro på onsdag 11. desember 2013, klokken 22:12
Jeg så en Model S i dag med denne Calix boksen. Det så ikke bra ut, boksen var høyere i fremkant enn i bakkant, som erot skriver. Min umiddelbare tanke var at han har montert en takboks fra en bil han hadde før. Jeg vet ikke hvilket takstativ som var montert.

På bildene av calixboksen montert på bilen ser den rett ut. Samme med bildene av skiguard. Men ser poenget. Takstativet ser ut til å være lavere i bakkant.

Da vil man vel ha dette problemet uavhengig av hvilken takboks man benytter?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Kristian

Sitat fra: Alset på søndag 08. desember 2013, klokken 20:24
Skiboks på TMS kan nok diskuteres rent estetisk, men må mann (på hytta med full pakke) så må mann...

Satte på Whispbar Flush fra Autoload med min gamle Thule Dynamic 900. Stativet virker meget solid og dere får selv bedømme hvordan det ser ut.

Thule sine Power Grip gikk på millimeteren, så T-Track settet som ble anbefalt ble det heldigvis ikke bruk for. Med disse går det meget raskt å demontere boksen fra stativet slik at det kan heises opp under taket i carporten.

Plast dekslene fra Tesla er av dårlig kvalitet, meget dårlig kvalitet. Selv om jeg var superforsiktig knakk ett av de, så dersom noen fra Tesla leser på dette formumet er det bare å bestille opp av disse. Dog godt mulig at det lar seg gjøre å montere uten å ta av dekslene.

Det tok litt tid å montere dette første gang, men senere tenker jeg 5 min på å løsne boksen fra stativet. Skal stativet av fra taket vil jeg tro det kan gjøres på 5-10 min.

Bakluka går ikke helt opp med boksen oppå, men med tech pakka kan jeg programere den til å stoppe like før den tar opp boksen.

Synes det ser veldig bra ut, ser at autoload har Thule Dynamic 900, men denne passer tydeligvis ikke da de også skriver at "NB: THULE har ikke takstativ til Tesla S før tidligst februar/mars 2014".
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Alset

Jeg ble oppringt av importøren av Whispbar og gjort oppmerksom på at jeg hadde montert bakklossene feil. Byttet de om i kveld, og nå er ting litt mer i "vater". Super service.

erot

Det er bare to typer gummiføtter, A og B (høyre og venstre), så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan monteres feil? I så fall blir vingen på takbøylen stående veldig på skrå?

Det stemmer at det ikke er boksen sin feil. Siden f&b-føtter er like og bakre feste på bilen sitter lavere enn det fremre vil boksen helle bakover. Nå har jeg lagt mellom en liten plate mellom boks og bøyle bak (med hull til krampene slik at de ikke faller av), ca 1 cm høyde, så nå ser det mye bedre ut. Det gir bakluken en smule mer høyde også.

Skulle nok vært 1,5 cm, men det kom seg veldig med 1 cm også.

Nuvolari

Sitat fra: erot på torsdag 12. desember 2013, klokken 09:24
Det er bare to typer gummiføtter, A og B (høyre og venstre), så jeg skjønner ikke helt hvordan det kan monteres feil? I så fall blir vingen på takbøylen stående veldig på skrå?

Det stemmer at det ikke er boksen sin feil. Siden f&b-føtter er like og bakre feste på bilen sitter lavere enn det fremre vil boksen helle bakover. Nå har jeg lagt mellom en liten plate mellom boks og bøyle bak (med hull til krampene slik at de ikke faller av), ca 1 cm høyde, så nå ser det mye bedre ut. Det gir bakluken en smule mer høyde også.

Skulle nok vært 1,5 cm, men det kom seg veldig med 1 cm også.

I min bruksanvisning var det ikke beskrevet som høyre og venstre men som at føttene skal plasseres diagonalt i forhold til hverandre. Altså den ene typen skulle plasseres høyre foran og venstra bak og den andre typen motsatt.

Godt forslag med en liten plate som hever boksen i bakkant. Hadde en hypotese om at dette ville løse det.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA