Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skistativ til Model S

Startet av laumb, mandag 03. desember 2012, klokken 19:54

« forrige - neste »

Maartensommer

Da var Whispbaren på plass med Thule Extender skiholder. Noen erfaringer:
- overraskende enkelt å montere gitt antall skruer etc. Brukte 25 min (første gang)
- 4 av 4 takdeksler knakk da jeg tok dem av. Dette må Tesla se på. Særdeles svak konstruksjon.
- Thule Extender er bortkastet ettersom Whispbar buler og derfor står står i spenn. Extender funksjonen fungerer derfor ikke.
- Føttene og overgangen fra selve stativet til føttene flukter ikke. Jeg har prøvd å justere bredden på stativet uten at dette hjalp nevneverdig. Håndskruen/muttern som fester stativet til bilen står delvis i veien (feil vinkel) for å kunne låse stativet uten å bruke rå kraft.

Nå er jeg spent på støynivået.





Nuvolari

Sitat fra: Maartensommer på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:20
- Føttene og overgangen fra selve stativet til føttene flukter ikke. Jeg har prøvd å justere bredden på stativet uten at dette hjalp nevneverdig. Håndskruen/muttern som fester stativet til bilen står delvis i veien (feil vinkel) for å kunne låse stativet uten å bruke rå kraft.

Takk for flott oppsummering! Er konklusjonen av det du skriver at du ikke anbefaler stativet fra Whispbar? Stativet ligger hjemme uåpnet og jeg er usikker på om jeg skal ta det i bruk eller bytte det og vente til det kommer noe bedre?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Henning76

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:49
Sitat fra: Maartensommer på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:20
- Føttene og overgangen fra selve stativet til føttene flukter ikke. Jeg har prøvd å justere bredden på stativet uten at dette hjalp nevneverdig. Håndskruen/muttern som fester stativet til bilen står delvis i veien (feil vinkel) for å kunne låse stativet uten å bruke rå kraft.

Takk for flott oppsummering! Er konklusjonen av det du skriver at du ikke anbefaler stativet fra Whispbar? Stativet ligger hjemme uåpnet og jeg er usikker på om jeg skal ta det i bruk eller bytte det og vente til det kommer noe bedre?

Jeg melder meg på her. Stativet ligger og venter på avhenting. Har ingen bil å feste på enda.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Jærbuen

Kan du åpne panotaket uten at det subber oppi stativet? Synes det stod ganske høyt over taket
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Maartensommer

Sitat fra: Jærbuen på onsdag 04. desember 2013, klokken 14:20
Kan du åpne panotaket uten at det subber oppi stativet? Synes det stod ganske høyt over taket

Ikke noe problem.  God klaring.

Maartensommer

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:49
Sitat fra: Maartensommer på onsdag 04. desember 2013, klokken 13:20
- Føttene og overgangen fra selve stativet til føttene flukter ikke. Jeg har prøvd å justere bredden på stativet uten at dette hjalp nevneverdig. Håndskruen/muttern som fester stativet til bilen står delvis i veien (feil vinkel) for å kunne låse stativet uten å bruke rå kraft.

Takk for flott oppsummering! Er konklusjonen av det du skriver at du ikke anbefaler stativet fra Whispbar? Stativet ligger hjemme uåpnet og jeg er usikker på om jeg skal ta det i bruk eller bytte det og vente til det kommer noe bedre?

Anbefaler og anbefaler.....jeg skal transportere ski i morgen og trengte derfor et stativ.  Foreløpig ingen andre som kan levere dette. 

Stativet i seg selv er det peneste stativet jeg har sett med denne typen takfeste og virker veldig solid.  Jeg vil ta kontakt med Autoload for å høre om de har anledning til å se på stativet for å se om jeg har gjort noe feil eller om det finnes noen andre triks.  Utfordringen er at de holder til på feil side av Oslofjorden........ 

D.O

Jeg har extender funksjon, hvis denne ikke kan benyttes er stativet feilprodusert og jeg vil da sende det i retur.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Maartensommer

Er det noen fra Autoload på dette forumet?

TW838

Da fikk jeg hentet stativet fra posten i dag og har nettopp montert det. Mine erfaringer er at det går bra med monteringen, stativet virker veldig solid og jeg liker den ærodynamiske formen! Jeg gikk for Whispbar Through typen og bestilte fra autoload.no i slutten av oktober:
   http://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-s/whispbar-through-takstativ-til-tesla-s-med-panoramatak

Etter å ha lest autoload sine mailer og erfaringene her på forumet så langt var jeg ganske skeptisk for å begynne med. Tok meg litt tid å forstå hvordan disse dekslene egentlig er festet. Med en liten skrutrekker gikk det til slutt uten å ødelegge dem, selv om jeg stiller meg tvilende om denne plasten tåler monteringen flere ganger... Det er ikke bare selve dekselet som er av tynt plast (noe som er enkelt å bytte), men dessverre også innfestningen som er en del av taket(?). Jeg tenkte å høre med Tesla om dette neste gang jeg er innom butikken.

Er dekslene borte, går resten av monteringen veldig greit. Jeg har sjekket panotaket, der jeg først var litt skeptisk i bakkant, men også her er det god klaring. Skal på fjellet i helgen, så da blir stativet testet med fire par ski på taket. Og så blir det spennende å se hvor mye av rekkevidden forsvinner med taklast...
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

ebbrey

La merke til en hvit en idag med hvit bred lav skiboks. Så bra ut :)
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Nuvolari

Sitat fra: TW838 på onsdag 04. desember 2013, klokken 22:07
Da fikk jeg hentet stativet fra posten i dag og har nettopp montert det. Mine erfaringer er at det går bra med monteringen, stativet virker veldig solid og jeg liker den ærodynamiske formen! Jeg gikk for Whispbar Through typen og bestilte fra autoload.no i slutten av oktober:
   http://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/tesla/tesla-s/whispbar-through-takstativ-til-tesla-s-med-panoramatak

Etter å ha lest autoload sine mailer og erfaringene her på forumet så langt var jeg ganske skeptisk for å begynne med. Tok meg litt tid å forstå hvordan disse dekslene egentlig er festet. Med en liten skrutrekker gikk det til slutt uten å ødelegge dem, selv om jeg stiller meg tvilende om denne plasten tåler monteringen flere ganger... Det er ikke bare selve dekselet som er av tynt plast (noe som er enkelt å bytte), men dessverre også innfestningen som er en del av taket(?). Jeg tenkte å høre med Tesla om dette neste gang jeg er innom butikken.

Er dekslene borte, går resten av monteringen veldig greit. Jeg har sjekket panotaket, der jeg først var litt skeptisk i bakkant, men også her er det god klaring. Skal på fjellet i helgen, så da blir stativet testet med fire par ski på taket. Og så blir det spennende å se hvor mye av rekkevidden forsvinner med taklast...

Takk for god forklaring. Et spm, må man ta av dekselet på takfeste for å kunne montere takstativet?
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

TW838

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 04. desember 2013, klokken 23:04
Takk for god forklaring. Et spm, må man ta av dekselet på takfeste for å kunne montere takstativet?

Nei, dette kommer ikke fram i monteringsanvisningen. Der er det bare beskrevet å åpne dekslene (dvs. la dem stå 90 grader mot taket) og så skru fast ankrene. At jeg fjernet dekslene helt var basert på erfaringen til Øyvind.h.
Trondheim
Tesla Model S - nov 2013

peskareta

Har i kveld montert Whispbar helt uten problemer. Ingen deksel knakk :-)

Tips
1) det lengste stativet skal foran... jeg tok feil...
2) dra ut metallbøyla (bolten)  - mot deg - når du skrur til skruen. Da unngår du for stor belastning på plastdekselet.
3) jeg fikk ett sett med gummiføtter (de lave) til overs, de er nok til andre biler?

Ser meget bra ut!
Nå venter jeg på skiboksen når juleøkonomien har stabilisert seg :-)
Eier av S85 siden nov 2013.solgt. Nå S85D til lading.

gbzdoc

Begynner med å be om råd: Har pearlwhite Tesla med pano tak, hvit eller sort boks?
(Så forøvrig at Autoload har stativ Tela også uten pano tak. Lurer på hvordan der festes...)

Tenkte selv å gå for Calix boksen grunnet pris, men for andre som tenker på det så er det altså tilbud for Model S eiere fremtil 15. desember for 5.999,-
Man finner tilbudet ved å klikke på "Finn ditt takstativ" velge Tesla.

Leaf_2014

For de uten pano beskriver de noe de kaller Fix-Point fester som ser ut til å være fire fester i taket som skrus fast permanent. Må "bare" bore hull i taket, noe som nok gjør vondt i hjerterota.

http://autoload.no.24nb.serversenter.net/images_hovedside//K323.pdf
Leaf 2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA