Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Igjen; Hurra for elbiler som etter sigende skulle holde så lenge

Startet av Eladdin - Elbilfareren, lørdag 24. februar 2024, klokken 19:32

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Jeg har titt og ofte registrert at folk gjerne vil selge elbilen sin før garantien går ut. Dét er lurt, -og selge den potensielle kostnadsbomben til uvitende, nysgjerrige folk som vil prøve  å eie elbil.
Tesla er ikke alene om å produsere ikke-fullt-så-økonomisk-lengelevende elbiler.

https://www.tv2.no/nyheter/forbruker/fikk-sjokkregning-fra-tesla/16437636/

Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Ingeniøren

#1
Nå er det vel og slik at om du sparer mange mange hundretusen på en bruktbil så har det en årsak...

Jeg taper sikkert 400' om jeg selger min Jaguar når garantien går ut, men da jeg har behandlet bilen pent noe jeg ikke får igjen, har jeg 400' reparer for og beholder den. Satser dog på forsikring som tar det værste....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Trekkoppbil

#3
Det finnes el-biler i ulike klasser.
Model S var en dyr premiumbil og en av de aller første modellene fra et oppstartsselskap. Jeg trur ikke situasjonen her har så mye med drivstoff å gjøre.

Sjølv har jeg valgt å heller kjøpe enkle rimelige biler som går og går og som ikke trenger garanti. De siste 10 åra har jeg stort sett kjøpt 2-3 år gamle USA-Leafer til 100 000kr, hvor kostnadene er små.
Når det er feil, så er det stort sett startbatteriet, og at det får problemer hvis bilen har stått 3 uker eller mer, og det har jeg klart å lade sjølv. Om jeg trenger nøkler, har jeg kjøpt for noen titals dollar, brukte på Ebay, som jeg har para sjølv, og jeg har fått slipt opp nye blader for 100-150kr.

Bilene varer stort sett så lenge man tar vare på dem. Noen bilister har langtidsperspektiv, og bilene varer lenge. Jeg har inntrykk av at leasing-takere har et tidsperspektiv på leietida på 2-3 år.

Batteriet taper seg lite hvis man tar hensyn til det, og det taper seg fort hvis man er hensynsløs. Derfor har jeg kjøpt biler på auksjon etter leasingtida, for da er batteriene så dårlige at jeg får fabrikknytt på garantien, og det holder seg godt i mange år, så lenge jeg bruker det sjølv og innen familien, mens det tape seg mye om man låner bort bilen. Batterier som andre har brukt, er dårlige, mens batterier man sjølv bruker, holder seg godt, hvis man vil.

Elbil-hold er i hovedsak opp til bilisten. Det er klønete og ressurskrevende på alle måter, eller det kan være rimelig og praktisk, allt etter hvordan man inretter seg.

De siste 15 åra har det vært ulike generasjoner med elbileiere, som har hatt helt ulike kulturer, og ulike bilhold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA