Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Her påstår Teslaen at den krasjer

Startet av Boikott My Ass, tirsdag 13. februar 2024, klokken 06:55

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 13. februar 2024, klokken 10:32Etter parkeringssensorene ble fjernet har de vært ganske tydelige på nettsiden ved bestilling at de ikke finnes, og at funksjonen skal overtas av en kamerabasert løsning som kommer "i fremtiden".

Hvordan tenker du eieren av bilen i dette klippet skal forholde seg til Tesla?
https://www.youtube.com/watch?v=tnGw2_JDH1k

Bilen er produsert samme uke som Tesla annoserte at de gikk bort i fra parkeringssensorene, og har derfor sensorer foran men ikke bak.
Hvor tydelig mener du Tesla har vært her?

filtvet

Du må dessverre ofre mye i kvalitet når du kjøper en elbil. Har Honda fra 2006 og den har minimalt med rust ennå. Ingenting i lakken.


SurSnasen

Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 09:22
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. februar 2024, klokken 09:13Tesla har gått fra hightech til lowtech. De stripper alt for å få ned pris og folk hopper på....

Vet ikke om jeg vil kalle det low tech det de holder på med. Altså reduksjon i antall sensorer er selvfølgelig for å spare penger, men jeg vil heller påstå at overgangen fra mange sensorer og lite datakraft for å tolke input til få sensorer og mye datakraft til å tolke input er mer high tech.

Det er mer high tech når man tilfører mer funksjonalitet enn "forhistoriens" low tech. Men det er som med regnsensoren de kutter ut. Hjelper ikke å dytte inn supercomputer som langt overgår kapabilitetene til regnsensorløsningen som sitter på de fleste andre biler, når løsningen blir langt dårligere.

Så også med utfasingen av parkeringssensorer som Tesla har gjort. Ja, det er kult med grafikk som viser en slags 3D-grafikk. Men klarer ikke se at den er noe mer high tech (= gir merverdi) kontra ordinære parkeringssensorer og 360-kamera.

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på fredag 16. februar 2024, klokken 13:59
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 09:22
Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. februar 2024, klokken 09:13Tesla har gått fra hightech til lowtech. De stripper alt for å få ned pris og folk hopper på....

Vet ikke om jeg vil kalle det low tech det de holder på med. Altså reduksjon i antall sensorer er selvfølgelig for å spare penger, men jeg vil heller påstå at overgangen fra mange sensorer og lite datakraft for å tolke input til få sensorer og mye datakraft til å tolke input er mer high tech.

Det er mer high tech når man tilfører mer funksjonalitet enn "forhistoriens" low tech. Men det er som med regnsensoren de kutter ut. Hjelper ikke å dytte inn supercomputer som langt overgår kapabilitetene til regnsensorløsningen som sitter på de fleste andre biler, når løsningen blir langt dårligere.

Så også med utfasingen av parkeringssensorer som Tesla har gjort. Ja, det er kult med grafikk som viser en slags 3D-grafikk. Men klarer ikke se at den er noe mer high tech (= gir merverdi) kontra ordinære parkeringssensorer og 360-kamera.

Jeg er helt uenig i definisjonen din. High tech betyr ikke at det gir merverdi. At noe er high tech, eller høyteknologisk, betyr bare at det er avansert teknologi. Det er ikke alltid at den mest avanserte teknologien gir det beste resultatet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: filtvet på fredag 16. februar 2024, klokken 11:06Du må dessverre ofre mye i kvalitet når du kjøper en elbil. Har Honda fra 2006 og den har minimalt med rust ennå. Ingenting i lakken.


Dét kommer av at du har vært flink med vedlikehold. Narrativet er at folk tror elbiler er vedlikeholdsfri.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

RJK

Sitat fra: Exit elbil på fredag 16. februar 2024, klokken 14:16
Sitat fra: filtvet på fredag 16. februar 2024, klokken 11:06Du må dessverre ofre mye i kvalitet når du kjøper en elbil. Har Honda fra 2006 og den har minimalt med rust ennå. Ingenting i lakken.


Dét kommer av at du har vært flink med vedlikehold. Narrativet er at folk tror elbiler er vedlikeholdsfri.
Har vel lite eller intet med drivlinja å gjøre, men at man fikk innføring av vannbasert lakk. Den oljebaserte var i utgangspunktet bedre, og da spesielt det med å beskytte mot rust så lenge delene var lakkert! Vannbasert lakk var mye mer ømfintlig, men har vel bedret seg noe med årene etterhvert som flere har forsket på det.

"En EU-beslutning som ble kunngjort i 1999 forpliktet både malingsprodusenter og brukere (!) Til gradvis å redusere flyktige organiske forbindelser fordi disse lavthengende ozonene forårsaker 'sommersmog'. Siden januar 2007 kan løsningsmiddelinnholdet per liter baselakk ikke overstige 420 gram. De fleste produsenter er nå rundt 100 gram. Nøkkelordet i den historien er 'base coat'. Det gjennomsiktige eller øverste laget som vannlakken må forsegles med, er som vanlig løsemiddelbasert akryllakk."

https://amklassiek.nl/no/lakkering-i-mange-år/2015/12/11/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 14:11Jeg er helt uenig i definisjonen din. High tech betyr ikke at det gir merverdi. At noe er high tech, eller høyteknologisk, betyr bare at det er avansert teknologi. Det er ikke alltid at den mest avanserte teknologien gir det beste resultatet.

Skulle vært litt mer presis i formuleringen. Mener ikke at definisjonen på High tech er at det gir merverdi (over Low tech). Løsninger i andre biler er også high tech. Parkeringssensorer er high tech. Digitalkameraløsninger er high tech. Computere som tolker signaler og gir feedback, audiovisuelt, til fører er også high tech. Tesla sin løsning er ikke noe mer high tech enn en ID.4 som har både parkeringssensorer og 360-kamera. Faktisk kan man heller argumentere for at ID.4 sin løsning er mer high tech da den bruker flere sensorer.

Så nei, Tesla sin løsning er ikke low tech. Ei Heller ID.4 (eller andre). Tesla har funnet sin løsning, som ennå utvikles fra et noenlunde ok, dog mangelfullt, utgangspunkt.

Skal man ha en skikkelig high tech løsning, ta en titt på hvordan BMW har implementert parkeringsassistansen.

Rosstopher

Sitat fra: SurSnasen på fredag 16. februar 2024, klokken 17:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 14:11Jeg er helt uenig i definisjonen din. High tech betyr ikke at det gir merverdi. At noe er high tech, eller høyteknologisk, betyr bare at det er avansert teknologi. Det er ikke alltid at den mest avanserte teknologien gir det beste resultatet.

Skulle vært litt mer presis i formuleringen. Mener ikke at definisjonen på High tech er at det gir merverdi (over Low tech). Løsninger i andre biler er også high tech. Parkeringssensorer er high tech. Digitalkameraløsninger er high tech. Computere som tolker signaler og gir feedback, audiovisuelt, til fører er også high tech. Tesla sin løsning er ikke noe mer high tech enn en ID.4 som har både parkeringssensorer og 360-kamera. Faktisk kan man heller argumentere for at ID.4 sin løsning er mer high tech da den bruker flere sensorer.

Så nei, Tesla sin løsning er ikke low tech. Ei Heller ID.4 (eller andre). Tesla har funnet sin løsning, som ennå utvikles fra et noenlunde ok, dog mangelfullt, utgangspunkt.

Skal man ha en skikkelig high tech løsning, ta en titt på hvordan BMW har implementert parkeringsassistansen.

Jeg er fortsatt helt uenig. Jeg vil påstå at datamaskiner som tolker bilder og klarer å lage 3d-kart i sanntid er mye mer high tech enn parkeringssensorer og kamera. Sistnevnte har jo vært tilgjengelig i helt vanlige biler lenge, og er på ingen måte high tech.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

THE

Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 18:13
Sitat fra: SurSnasen på fredag 16. februar 2024, klokken 17:24
Sitat fra: Rosstopher på fredag 16. februar 2024, klokken 14:11Jeg er helt uenig i definisjonen din. High tech betyr ikke at det gir merverdi. At noe er high tech, eller høyteknologisk, betyr bare at det er avansert teknologi. Det er ikke alltid at den mest avanserte teknologien gir det beste resultatet.

Skulle vært litt mer presis i formuleringen. Mener ikke at definisjonen på High tech er at det gir merverdi (over Low tech). Løsninger i andre biler er også high tech. Parkeringssensorer er high tech. Digitalkameraløsninger er high tech. Computere som tolker signaler og gir feedback, audiovisuelt, til fører er også high tech. Tesla sin løsning er ikke noe mer high tech enn en ID.4 som har både parkeringssensorer og 360-kamera. Faktisk kan man heller argumentere for at ID.4 sin løsning er mer high tech da den bruker flere sensorer.

Så nei, Tesla sin løsning er ikke low tech. Ei Heller ID.4 (eller andre). Tesla har funnet sin løsning, som ennå utvikles fra et noenlunde ok, dog mangelfullt, utgangspunkt.

Skal man ha en skikkelig high tech løsning, ta en titt på hvordan BMW har implementert parkeringsassistansen.

Jeg er fortsatt helt uenig. Jeg vil påstå at datamaskiner som tolker bilder og klarer å lage 3d-kart i sanntid er mye mer high tech enn parkeringssensorer og kamera. Sistnevnte har jo vært tilgjengelig i helt vanlige biler lenge, og er på ingen måte high tech.
Jeg har ikke prøvd Tesla sin versjon av parkeringsassistanse med 3D-visnig av omgivelser, og jeg har ikke prøvd BMW sitt system. Jeg har prøvd flere forskjellige varianter med vanlig 3560-kamera, og jeg må i alle fall si at for min del så ser Tesla sitt system mye bedre ut enn et vanlig 360-kamera som viser omgivelsene rundt bilen ekstremt forvrengt. Nå er jeg veldig sær også, for det første jeg gjør etter å ha prøvd 360 visning er å lete etter muligheten til å slå av systemet, og kun vise vanlig ryggekamera.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

daktari

360 på de bilene jeg har hatt siste 5 årene er ikke spesielt forvrengt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Da regner du ikke med e-tron? Det er ihvertfall elendig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

THE

Og Polestar viser et bilde som er mer forvrengt enn verdensoppfattelsen til Putin og Trump til sammen...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA