Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av ravn, mandag 03. desember 2012, klokken 11:30

« forrige - neste »

el nino

Hei, har nå lest gjennom denne tråden, da jeg skal begynne å kjøre Leaf i desember :D og har forstått det slik at det KUN er problemer når man forvarmer uten å være tilkoblet. Det betyr for mitt vedkommende at jeg ikke kommer til å bruke denne muligheten før evt. Nissan finner ut hvorfor problemet oppstår. Jeg har hatt to Thinker uten denne oppvarmingen, så det skal gå bra :D Og jeg vil heller ha det kaldt i bilen i 10 min. etter start, enn å ta sjansen på å ikke få startet, evt. å starte bilen manuelt og skru på varmen 10 min. før jeg kjører, som jeg har gjort med Thinken (står i carport)
Er jeg da på "den sikre siden", eller er det noe jeg ikke har forstått mht Leafproblemet?

cra

Det høres ut som du er på den sikre siden hvis du unngår fjernstartet oppvarming i "frakoblet" tilstand. Jeg har også sluttet å gjøre dette nå for å være på den sikre siden, intil Nissan finner ut av det.

Jeg har brukt slik oppvarming noen ganger uten problemer, men etter å ha lest om det her på forumet sluttet jeg altså med det, just in case.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rasmus.B

Hadde jeg skulle tatt imot en ny eller brukt Leaf i dag, ville jeg fått selger til å demonstrere forvaring på batteri før overlevering.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

RuneW

jeg håper virkelig ikke det blir slik at folk lærer seg til ikke å bruke denne funksjonen og problemet "sklir over" for Nissan! Jeg heller tør ikke å forvarme bilen på batteriet, men jeg savner virkelig denne funksjonen.

Sånn rent juridisk, hva kan man egentlig kreve av Nissan når det gjelder dette? For å sette det litt på spissen: Hvis Nissan ikke finner ut av det, kan jeg kreve å få heve kjøpet?

Og hvor lang tid kan Nissan få bruke til å finne ut av det?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lars C. Krogenæs

Rent juridisk kan du vel forvarme. Så ryker dc/dc omformer, og de må sette inn ny.
Retting skal så skje innen rimelig tid.
Så skjer dette 2 ganger til.
Siste gangen det skjer har selger brukt opp sin mulighet for retting/avhjelp.
Da kan du kreve å heve kjøpet eller kreve prisavslag for mangelen, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Her vil det antekelig være rimelig å godta ytterligere et forsøk på rep.

Hvis bilen ikke går, har pris-avslag ingen funksjon, og du bør dermed kunne kreve heving av kjøp, og du må seg deg om etter andre elbiler.

Da fremstår trillingene som et mye bedre kjøp, der du får god batterigaranti og fravær av systemer som Nissan tydeligvis ikke behersker eller fremdeles har på Beta testing ute hos kundene (Carwings, forvarming etc.).

Lars

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

leafster

Jeg har forvarmet bilen fra batteri i over ett år. Ingen problemer bortsett fra at jeg iblant må trykke 2 ganger på startknappen. Kanskje litt drøyt å anbefale folk å ikke gjøre dette da det muligens har ført til feil på noen få promille biler. En lav risiko å ta.

Kremt - *bank i bordet!*

Ladefabrikken

Snakket med Nissan i dag og de tror ikke DC/DCen kommer før om 5-6 uker :-[
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Thomas Parsli

Jeg synes ikke man skal gjøre problemet større enn det er.
I følge OFV er det registrert rundt 2500 Leaf i Norge, majoriteten av disse har blåst DCDC og står på verksted...

Dine rettigheter er ivaretatt av Forbrukerkjøpsloven (http://www.lovdata.no/all/hl-20020621-034.html).
Det er særlig § 29, 30, 31 og 32 som regulerer dette problemet.

Norges Bilbransjeforbund har en fin artikkel om heving av kjøp:
http://www.nbf.no/article.php?articleID=74&categoryID=131

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: leafster på tirsdag 18. desember 2012, klokken 11:54
Jeg har forvarmet bilen fra batteri i over ett år. Ingen problemer bortsett fra at jeg iblant må trykke 2 ganger på startknappen. Kanskje litt drøyt å anbefale folk å ikke gjøre dette da det muligens har ført til feil på noen få promille biler. En lav risiko å ta.

Kremt - *bank i bordet!*

Når dette plutselig skjer med 22 biler i løpet av 2 uker, bør det være grunn til å advare mot å bruke forvarming, inntil en løsning er funnet. Så er det selvfølgelig opp til enhver om man tar sjansen, eller om man velger å avvente inntil man vet noe mer.

Hadde jeg hatt en Leaf jeg var avhengig av, ville jeg satt stor pris på at noen fortalte meg om risikoen...

Lars

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: 2EL på tirsdag 18. desember 2012, klokken 12:03

På tide å gå ut med en generell advarsel mot Nissan?

Hvis Nissan har et snev av respekt for sine kunder skaffer de en dc/dc omformer i løpet av morgendagen. Enten det er med kurer fra Japan, Taxi fra Sunderland, eller express fra USA bør de greie det. Hva med å plukke ut en dc/dc fra en bil som enda ikke er levert? Her står det ikke på muligheter, men på vilje fra Nissan sin side til å løse et problem.

Hvor lang tid tar det før noen står frem i VG og forteller om elendige biler og tydeligvis trenering av kunder. Dette er jo ikke bare ødeleggende for Nissan, men for hele elbil-saken.

Jeg har et tips til Nissan: Fiks dette i dag. Ring telefon 81 4 5523 5523 be om å få snakke med Carlos. Si at Nissan i Norge/Finland/Frankrike nå er i ferd med å ødelegge for seg selv i det eneste markedet de har greid å selge elbiler med suksess!

Lars

RuneW

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 18. desember 2012, klokken 11:46
Rent juridisk kan du vel forvarme. Så ryker dc/dc omformer, og de må sette inn ny.
Retting skal så skje innen rimelig tid.
Så skjer dette 2 ganger til.
Siste gangen det skjer har selger brukt opp sin mulighet for retting/avhjelp.
Da kan du kreve å heve kjøpet eller kreve prisavslag for mangelen, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Men hva hvis man alltid får liv i bilen, men må bruke mellom 2 og 20 forsøk? Er det da grunnlag for heving av kjøpet hvis man har levert bilen inn 3 ganger uten at det har blir fikset?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

cra

Tilby deg å reise over og hente en for Nissan sin regning! Evt. krev at de plukker deler fra egen demo-bil e.l!  5-6 uker leveringstid på deler til en ny bil er UAKSEPTABELT!!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: RuneW på tirsdag 18. desember 2012, klokken 12:25
Men hva hvis man alltid får liv i bilen, men må bruke mellom 2 og 20 forsøk? Er det da grunnlag for heving av kjøpet hvis man har levert bilen inn 3 ganger uten at det har blir fikset?

Jeg vil tro at problemet etterhvert kan løses med firmware oppgradering eller bytte til komponenter som tåler tiltenkt bruk.

Nå er jo det største problemet at Nissan tydeligvis ikke tar feilen eller kunden på alvor. At Nissan i Norge ikke greier å formidle problemet videre til Finland, som skal formidle til Frankrike, som skal formidle til Japan. Som så skal komme med en løsning, som skal formidles til Frankrike, som skal formidles til Finland, som skal formidles til Norge, som skal formidles til en stakkars forhandler, med beskjed om at omformeren er bestilt i Japan, og at omformeren snart pakkes og legges inn i en kontainer med EV-parts, og denne kontaineren først sendes ut fra Nissan når den er full, for så å lastes over på båt fra Japan til Frankrike, som så skal til Finland før den ankommer Norge.

Hvis du da er heldig og har et verksted som har bestilt riktig del, og ikke har bestilt en varmekolbe fordi han trodde at den kanskje var årsaken, slik at han igjen må kontakte Nissan i Norge, som må kontakte Nissan i Finland som .....

Og sånn går no dagan

flux

De må jo da låne deg en annen Leaf til din er fikset?

OleJA

Sitat fra: flux på tirsdag 18. desember 2012, klokken 13:09
De må jo da låne deg en annen Leaf til din er fikset?

Jeg var en hårsbredd fra å bestille Leaf for noen få uker siden: Behagelig bil å kjøre, men utfra alle problemene som raporteres her på forumet - kanskje ikke like behagelig å eie. :o

Har på bakgrunn av dette reservert Tesla Model S istedenfor, men det blir jo lenge å vente da. Dersom Nissan kommer med en forbedret 2013 model, og ikke minst får skikk på kundebehandlingen sin, så vil jeg ikke helt utelukke at jeg ombestemmer meg igjen.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA