Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mitt møte med Leaf hjelpen... (og ikke forvarm uten å være tilkoblet!!!)

Startet av ravn, mandag 03. desember 2012, klokken 11:30

« forrige - neste »

ravn

Liste over de med problemer i egen tråd: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6657.0.html

I dag ville ikke leafen starte. Symtomer som følger:
- Parkerte den i går og ladet til ca80%. Pga upraktiske ladeforhold hjemme koblet jeg fra strømmen etter lading.
- Startet forvarming (på batteri) i dag tidlig.
- Ca 15 min etterpå gikk jeg ut i bilen, varmen stod fremdeles på.
- Holdt inne bremsa og trykka start.
- Bilen startet som normalt, men den blinkende grønne bilen sluttet å blinke etterfulgt av orange bil med utroppstegn.  Og bilen kommer ikke inn i kjøremodus.

Dette kan jo være mye ille og mye ikke så ille. Men denne tråden skulle handle om det å få hjelp en mandags morgen kl 08, som klokka hadde blitt.

1) Ringe Leaf hjelpetelefon: 80080098, resultat: Åpner ikke før 9
2) Ringe verksted hvor jeg kjøpte bilen (Ålgårds auto): Etter mye standard (sikker på at det er strøm på 12 volts batteriet osv), ring nissan veihjelp og få den hit.
3) Ringer Veihjelp nr opplyst i serviceboka: 80080097. Etter 50 min ringing gidder jeg ikke mer.
4) Ringer Veihjelp utland, 81570481. Etter 30 min gidder jeg ikke det heller.
5) Ringer verksted på ny, får opplyst nytt nr: 0080012647726. Etter 40 min her gidder jeg ikke det heller
6) Blir utalmodig og prøver trikset som funket på gamlebilen og tips på nett med samme symtom: Koble fra 12 volts batteri, og koble til igjen etter 10 min. Virker selvfølgelig ikke (så da mistenker jeg jo jordfeil eller noe slikt.).
7) Klokka er nå godt over 9 så prøver leaf sin hjelptellefon. Får nå opp tastevalg, prøver febrilsk å velge "annet" men menyen bare looper og looper.
8) Ringer verksted igjen og sier at nå er jeg drittlei og at jeg bruker min egen veihjelp og de får ta regninga, noe de går med på.
9) Kl 10 ringer jeg mitt forsikringsselskap som svarer med en gang, men det er jo snø på vestlandet så har nå ventet i 1 time på Viking.

Og sånn går nu dagan.


Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Thomas Parsli

Sitat fra: ravn på mandag 03. desember 2012, klokken 11:30
- Parkerte den i går og ladet til ca80%. Pga upraktiske ladeforhold hjemme koblet jeg fra strømmen etter

Koble det fra laderen (pistolgrepet), eller tok du strømmen/dro ut kontakten?
Jeg har hatt en tilsvarende opplevelse en morgen jeg startet bilen med lader koblet til, men etter en del prøving og feiling (starte med bremsen inne, uten bremsen inne, trykke en gang, trykke flere ganger) startet bilen.

Det kan jo være en "edge case" i startsekvensen når både lading og forvarming er involvert.
Min bil har ikke tullet siden.

Veihjelpen er vel bare Viking eller Falken, så der kommer man i kø med alle andre som trenger hjelp?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

ravn

Har hatt tilsvarende problem en gang før.
Da hjalp det å slå av, vente til displayet gikk i sort og starte på ny.
Men denne gangen er det ikke noe forskjell.
Forrige gang kan jeg heller ikke huske å ha fått frem dette gule varsellyset som i følge boka er varsellampe for elbil-komponenter.

Til info koblet jeg fra veggen først.

Grunnen til at jeg og verkstedet ville bruke Nissan til veihjelp er at da er det de som tar regninga. Nå får jeg regninga og verkstedet må gå noen runder med Nissan. Burde ikke være en big deal, men er litt prinsipp også.

Nå har jeg akkurat pratet med Viking som skal være her om en halvtime.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

akseln

Det er et kjent "problem" at Leaf-en kan ha startvansker når varmen er slått på uten at den er koplet til strøm.

Har selv opplevd dette to ganger. Fikk begge gangene start til slutt, men måtte forsøke en rekke ganger først...

ravn

Jeg har sikkert prøvd hundre ganger.
Men så kjent kan det ikke være, for Ålgårds auto hadde aaaaldri hørt om dette.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Sitat fra: ravn på mandag 03. desember 2012, klokken 12:38
Jeg har sikkert prøvd hundre ganger.
Men så kjent kan det ikke være, for Ålgårds auto hadde aaaaldri hørt om dette.

Det kan virke som om forhandlere og verksteder glimrer med sitt fravær her i forumet? JEg er ganske sikker på at de kunne ha plukket opp en hel del og vært i forkant på "bølger av problemer" som oppstår ved å følge med litt her på forumet. Problemet med Carwings er bare ett eksempel på det.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ravn

Helt klart, vet at Mitsubishi er å lusker på dette forumet.

Bilen er iallefall innlevert nå.
Siden det var garantisak og ikke forsikringssak så var det ikke noe lånebil.
Kunne få leie en til rabattert pris. Siden de ikke hadde noen leaf så sa jeg hyggelig i fra at jeg ikke var så kjempefornøyd med servicen i dag så jeg valgte å leie bil ett annet sted.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

sla

Er det andre som har hatt noen erfaring med Nissan Veihjelp?
Hva skjer dersom du går tom for strøm midt på natta? Må du vente til 0900 for å hjelp? Det er lite aktuelt...
Nissan Leaf 2012 - Ålesund
Siden 29.9.2012 - 44 444km

Haavard

Fekk faktisk akkoratt samme problem i dag kl.14:30 da eg skulle heim fra jobb, prøvde alt mulig da eg har fått den gule varseltrekanten før og men da har eg fått start på den igjen innen ett minutt.

Men nå, ikkje om det brant i helvete, kobla til og med av 12v batteriet i 10min men det hjalp heller ikkje.

Så eg ringte Nissan hjelp og der var det ei hyggelig dame som kontakted Falken og dei var på plass etter 20min og frakta bilen min til Autocenteret i Åsane så får ta ein telefon til dei imoro og høra kva som skjer...

Tesla Model S 85 (2014) Tesla Model X LR Raven (2019)
Nissan Leaf (2012) Nissan E-NV200 (2014)

leafster

Har dere prøvd å koble til 12v-lader?

ravn

Sitat fra: leafster på mandag 03. desember 2012, klokken 16:59
Har dere prøvd å koble til 12v-lader?

Det er nok ikke 12 volts batteriet. Alt fungerer normalt, inkl fjernlys.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Haavard

Virker som hovedbatteriet ikkje greier å koble inn, setevarme, rattvarme, lys og skjerm virka fint men fekk ikkje igang klima anlegget, der kom det kun kald luft og på skjermen trakk den ingen strøm.
Tesla Model S 85 (2014) Tesla Model X LR Raven (2019)
Nissan Leaf (2012) Nissan E-NV200 (2014)

Rio

Jeg har opplevd det samme, inne i et garasjehus med så lav takhøyde at NAF måtte sende en spesialbil! :D

Det var DC/DC-omformeren som var gått. De måtte skaffe en ny fra Japan, og det tok nesten 2 uker. (Jeg hoppet ikke så veldig opp og ned på dem, for jeg skulle uansett reise bort mesteparten.)

Jeg fikk god service av Birger N Haug, på Rud, men det er tydelig at Nissan har problemer når det tar 2 uker å skaffe deler.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ravn

Sitat fra: Rio på mandag 03. desember 2012, klokken 18:46
Det var DC/DC-omformeren som var gått. De måtte skaffe en ny fra Japan, og det tok nesten 2 uker.

:-\ 2 UKER!!! Jaja, får avvnte å høre hva de har å si i morgen.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

jagarock

Sitat fra: sla på mandag 03. desember 2012, klokken 14:58
Er det andre som har hatt noen erfaring med Nissan Veihjelp?
Hva skjer dersom du går tom for strøm midt på natta? Må du vente til 0900 for å hjelp? Det er lite aktuelt...

jeg ringte dem klokka 23.30 på søndag, de kunne sende hjelp da ihvertfall.
på det nummeret som står i papirene man har i dashbordet, som begynner på 00 ettellerannet. norsk hjelp selv om det var utenlandsk nummer.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA