Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 og software / oppdatering

Startet av Happytroll, tirsdag 06. februar 2024, klokken 09:08

« forrige - neste »

Happytroll

Hei alle.

I fare for å kuppe en tråd hvor vi allerede diskuterer dette, så ha meg unnskyldt på forhånd.

Som hvit mann med alder truende nærme 45 (altså snart sammfunnsfiende nummer 1), så kjenner jeg meg fortsatt ikke ferdig med å sutre over ID4 m. familie.

Bilen fungere tipp topp bevares, så vet egentlig ikke hva jeg klager over...men nå innrømme at jeg trodde jeg kjøpte en "nesten-Tesla", som jeg trodde kontinuerlig skulle små-oppdatere seg med litt nye funksjoner her og der. Type ny apper, små-funksjoner her og der, samt større endringer (slik som battery preconditioning).

Hva tror dere? Er vi gått i den berømte VW glemmeboken, eller sitter det like mange it-nerder og tweeker på SW 3.X som det sitter og tweeker på SW 4.0? Jeg tviler. Må innrømme at jeg hver morgen fortsatt titter opp i venstre øvre del av skjerm om det tilfeldigvis står en "1" eller "2"-tall der, som kan indikere en oppdatering. Kanskje man rett og slett skal slutte med å vente forgjeves:)?

Flere som føler seg litt "lurt"?
ID4 Pro 2022

igniztion

Nå har VW uttalt at det skal komme oppdatering til 3.7 til alle "ganske snart". Utover dette lover de ingen ting annet enn at de påstår de ikke har glemt oss.

Jeg var også i overkant optimistisk ved bestilling i 2020 og kanskje et stykke ut i 2021 (fikk bilen i mars 2021).  Da jeg så hvilken vei det gikk med Herbert Diess og hvor mye rot som skjedde i CARIAD, skjønte jeg at VW aldri kommer til å levere den software-opplevelsen man forventer i 2020+.

Når det gjelder den kanskje mest etterlengtede funksjonen for oss her i litt nordlige strøk - forvarming av batteri - er det fortsatt ikke uttalt noe offisielt hverken for eller imot. Men det har vært uttalelser fra f.eks Battery Life (Youtube) der han påstår at det aldri vil komme til disse tidlige modellene pga. begrensninger i en modul levert av Bosch eller Continental.

Igjen så er vi tilbake der at tradisjonelle bilprodusenter henger langt etter. De bruker mye av hardware som er hyllevare i stedet for å utvikle sitt eget. Dette legger selvsagt begrensninger i både hva de kan få til med en oppdatering og kan gjøre oppdateringer mye vanskeligere fordi oppdateringene inneholder kode som kommer fra tredjeparter.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

Happytroll

100% enig. Optimistisk var vel ordet jeg lette etter ja, det er vel det jeg er/var. Ikke så rart vi var det heller da, reklamen av en flygende ID3 utenfor Horten og teksten "Vi lover å si ifra før bilene kan fly"...gav oss jo åpenbart grunn til optimisme også:) Når en gigant som VW med alle ressursene de har skulle "ta igjen" forspranget som Tesla hadde, så fikk man jo forventninger.

Takk for informasjon om 3.7 forresten, det viste jeg ikke:)

Som den It-dingse-nissen jeg er, så får jeg vente i spenning da:)
ID4 Pro 2022

eirikmik

#3
Ja, føler meg i høyeste grad "lurt" - men kanskje mest av meg selv. Var sikker på at i det minste forvarming ville komme til min 2022-modell, men nå tviler jeg på det. Har mottatt fem-seks "oppdateringer" OTA i løpet av mitt eierskap uten at det har kommet noen nye funksjoner. Og med ny hardware for infotainment i de nyere årsmodellene virker det som at en to år gammel bil er utdatert og avleggs.

Ble faktisk så skuffet at bilen ble solgt tilbake til Møller fredag. Fikk heldigvis en relativt fornuftig pris for den.

Ellers enig med trådstarter i at bilen er bra; har ikke hatt noen problemer med den utover at jeg savner noen ting jeg hadde håpet skulle komme via oppdatering etterhvert.
Tesla Model Y Performance 2024
Tesla Model Y Performance 2022
Volkswagen ID.4 2022
Mercedes Benz EQC 2021
Tesla Model 3 LR AWD 2019
Tesla Model X75D 2017
Nissan Leaf Tekna 2014

daktari

Sitat fra: eirikmik på lørdag 10. februar 2024, klokken 20:11Ja, føler meg i høyeste grad "lurt" - men kanskje mest av meg selv. Var sikker på at i det minste forvarming ville komme til min 2022-modell, men nå tviler jeg på det. Har mottatt fem-seks "oppdateringer" OTA i løpet av mitt eierskap uten at det har kommet noen nye funksjoner. Og med ny hardware for infotainment i de nyere årsmodellene virker det som at en to år gammel bil er utdatert og avleggs.

Ble faktisk så skuffet at bilen ble solgt tilbake til Møller fredag. Fikk heldigvis en relativt fornuftig pris for den.

Ellers enig med trådstarter i at bilen er bra; har ikke hatt noen problemer med den utover at jeg savner noen ting jeg hadde håpet skulle komme via oppdatering etterhvert.
Solgt tilbake; mener du heving eller et vanlig innbytte?

Jeg har fortsatt tro på at forvarming kommer, men først vil de prøve å selge litt av nye modellen.

Tesla kom først med forvarming i en oppdatering ca 2018, det var 5 år etter første modellen var levert.

HW for infotainment er heller ikke så dårlig, så potensialet er stort.

Slik jeg leser planen nå så er det først å få ut oppdatering til 3.5. Så neste 3.7, så får vi se.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Boikott My Ass

Er ferdig utviklet software til bil trenger ikke å oppdateres ofte.

Værre med Tesla som oppdateres «hele» tiden. Sier seg selv at hadde software vært ferdig utviklet så hadde ikke dette vært nødvendig i like stor grad.

Bmw 530i G30

vinterdekk

#6
Sitat fra: Bmw_Tryne på søndag 11. februar 2024, klokken 00:20Er ferdig utviklet software til bil trenger ikke å oppdateres ofte.

Værre med Tesla som oppdateres «hele» tiden. Sier seg selv at hadde software vært ferdig utviklet så hadde ikke dette vært nødvendig i like stor grad.



Med Volkswagen må man kjøpe >=2024 modell for å få ny programvarefunksjonalitet. Eller gjøre krøkkete krumspring av juridiske årsaker om man vil ha nyere programvareversjon OTA enn det f.eks. min 2023 modell ble levert med.

https://elbilforum.no/index.php?topic=64388.msg1128172#msg1128172

Det er jo naturlig skuffende å se at man endte opp med en dyr OTA kapabel «dum bil» med internettoppkobling. Og sikkert enda mer skuffende for de som kjøpte bilen i 2021 og har lidd seg igjennom beta-årene. Min bil har i det minste blitt levert med en moden programvareversjon.

Som igniztion nevner så er ID. Software 3,7 planlagt. Selv om forvarming av høyvoltsbatteri før hurtiglading kanskje aldri blir en realitet på <24 biler så kan VAG fortsatt gjøre flere ting for å gjøre kalde batterier lettere å leve med. 1) Visning av temperatur i batteripakke og anslag om maks DC ladehastighet. 2) Samme temperatur på batteri under AC lading mens bilen er programmert med avreisetid som på ID. Software versjon 4.0.

Andre enkle ønsker som snarvei for å deaktivere linjeassistent ville vært velkommen. Mulighet til å aktivere klima i lengre intervaller enn 30 minutter hadde også vært nyttig, spesielt for ID.Buzz som da kunne vært god for camping..

Ber jo ikke om at VAG skal porte ID. Software versjon 4.0 til eksisterende biler, eller å gjøre som Tesla, men at VAG begynner å vise at de prioriterer software og at man kan forvente OTA oppdateringer når man kjøper biler fra dem.

Nå hadde vi planlagt å sitte på denne 23 ID.4 bilen til 2031-2033 og føler det blir økonomisk ugunstig å bytte bil nå. Men om jeg skulle bytte bil snart ville jeg nok sterkt vurdert Tesla siden de har demonstrert at de behersker programvare og man kan forvente OTA oppdateringer kommer til eksisterende biler.

Men bevares, er jo også greit med en tradisjonell bilopplevelse og for meg er bilen først og fremst ett redskap og må ikke være en smarttelefon med hjul. Volkswagen har også løst ruteplanlegging rimelig bra og man har tilgang til WeCharge-nettverket, så man behøver ikke sort belte i elbil for å bruke ID-bilene. Synes min ID.4 er enkel å bruke og at den ikke har mange irritasjonsmomenter, det betyr litt det også.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

eirikmik

Sitat fra: daktari på lørdag 10. februar 2024, klokken 21:19
Sitat fra: eirikmik på lørdag 10. februar 2024, klokken 20:11Ja, føler meg i høyeste grad "lurt" - men kanskje mest av meg selv. Var sikker på at i det minste forvarming ville komme til min 2022-modell, men nå tviler jeg på det. Har mottatt fem-seks "oppdateringer" OTA i løpet av mitt eierskap uten at det har kommet noen nye funksjoner. Og med ny hardware for infotainment i de nyere årsmodellene virker det som at en to år gammel bil er utdatert og avleggs.

Ble faktisk så skuffet at bilen ble solgt tilbake til Møller fredag. Fikk heldigvis en relativt fornuftig pris for den.

Ellers enig med trådstarter i at bilen er bra; har ikke hatt noen problemer med den utover at jeg savner noen ting jeg hadde håpet skulle komme via oppdatering etterhvert.
Solgt tilbake; mener du heving eller et vanlig innbytte?

Jeg har fortsatt tro på at forvarming kommer, men først vil de prøve å selge litt av nye modellen.

Tesla kom først med forvarming i en oppdatering ca 2018, det var 5 år etter første modellen var levert.

HW for infotainment er heller ikke så dårlig, så potensialet er stort.

Slik jeg leser planen nå så er det først å få ut oppdatering til 3.5. Så neste 3.7, så får vi se.

Ikke innbytte, men Møller kjøper pent brukte biler til en ok pris (fikk ca 20000 under det jeg ser tilsvarende årsmodell/utstyr/km ligger ute for privatsalg på Finn).

Når det gjelder forvarming så svarte jeg på en eierundersøkelse fra Volkswagen for et par uker siden angående hva jeg savnet mest, der forvarming og bedre infotainment var blant alternativene. Det kan jo tyde på at de har tenkt til å gjøre noe...
Tesla Model Y Performance 2024
Tesla Model Y Performance 2022
Volkswagen ID.4 2022
Mercedes Benz EQC 2021
Tesla Model 3 LR AWD 2019
Tesla Model X75D 2017
Nissan Leaf Tekna 2014

daktari

Jeg mener at VW er fortsatt tidlig ute på sin OTA-reise. Da jeg kjøpte Tesla i 2017 så manglet auto fjernlys, matrix, regnsensor, autopilot, memory på seter, førerprofiler, waypoints i navi, forvarming av batteri før lading og mer til.

Gradvis dukket opp oppdateringer, hadde vel ca 20 på et år, gjorde jo ikke annet enn å oppdatere, og noen funksjoner ble aldri levert og noen aldri bra.

Så bytter de hardware, f.eks 3ern har nye lykter fra 2021 som man tror kan gi matrix-funksjon, men nå er vi 3 år senere, foreløpig haf ingen fått unntatg facelift med v3 av lyktene. Kanskje det kommer? Og FSD...

Uansett, det er forskjell på å levere en halvferdig bil til kundene (Model S 2017 og ID.3 1st og ID.4 1st 2021) vs å kjøpe en i hovedsak ferdig bil som ID.4 2023 med 3.5 eller 3.7 sw.

Min 2021 ID.4 kom med v 2.1, da jeg solgte i fjor sommer hadde den 3.2.

Det er fortsatt forbedringer som burde oppdateres, men eneste funksjon som mangler knyttet til hardware er forvarming før hurtiglading. Jeg håper og tror den kommer til høsten.

Så forøvrig Nylands 1000 km Q4-video og den forvarmet automatisk, sw så helt lik ut. Matchet Y på vinterføre med mye vind.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

#9
Sitat fra: daktari på søndag 11. februar 2024, klokken 11:36Det er fortsatt forbedringer som burde oppdateres, men eneste funksjon som mangler knyttet til hardware er forvarming før hurtiglading. Jeg håper og tror den kommer til høsten.

Hvorfor tenker du at forvarming før DC lading kommer på "3.x biler" til høsten?

Jeg blir optimistisk om Volkswagen først klarer å få bilene til 3,7 OTA og at vi slipper å ta oppdateringene hos forhandler.   :)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Sitat fra: vinterdekk på søndag 11. februar 2024, klokken 13:10
Sitat fra: daktari på søndag 11. februar 2024, klokken 11:36Det er fortsatt forbedringer som burde oppdateres, men eneste funksjon som mangler knyttet til hardware er forvarming før hurtiglading. Jeg håper og tror den kommer til høsten.

Hvorfor tenker du at forvarming før DC lading kommer på "3.x biler" til høsten?

Jeg blir optimistisk om Volkswagen først klarer å få bilene til 3,7 OTA og at vi slipper å ta oppdateringene hos forhandler.   :)
Det er fordi de har lovet kvartalsvise oppdateringer. Videre har de endret algoritmen for varming av batteri 4 ganger, så vi vet de kan oppdatere OTA batteristyringen.

Den boksen (BMS) er også koblet til ICAS1 som er hovedcomputeren. ICAS1 er koblet til ICAS3 som er infotainment.

Dermed er dette teknisk mulig også.

Kilder er forøvrig Meinid.com
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

Sitat fra: daktari på søndag 11. februar 2024, klokken 15:36Det er fordi de har lovet kvartalsvise oppdateringer. Videre har de endret algoritmen for varming av batteri 4 ganger, så vi vet de kan oppdatere OTA batteristyringen.

Den boksen (BMS) er også koblet til ICAS1 som er hovedcomputeren. ICAS1 er koblet til ICAS3 som er infotainment.

Dermed er dette teknisk mulig også.

Kilder er forøvrig Meinid.com

Takk for forklaringen. Dette har du fulgt godt med på forstår jeg.

Intervjuet i Volkswagen ID. Drivers Club av Dr. Andreas Lassota (som du sikkert har sett), blir det sagt rett ut at forvarming før ladestopp ikke var noe som løses med en software oppdatering [på 3.x biler]. Det eneste han kan røpe utover det er at dette er noe som er etterspurt internt og blir undersøkt.

https://www.facebook.com/groups/volkswageniddriversclub/posts/1221073265235684/

Det er derfor jeg inntil videre ikke har høye forventninger om at vi vil se forvarming før lading på 3.x biler.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Det intervjuet virket noe uforberedt, så jeg er høyst usikker på hvor stor vekt man skal legge på det. Det kan jo være noe i det selvfølgelig, men jeg oppfattet det ikke som en endelig avgjørelse.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Otkristo

«As easy as a smartphone update» hilsen VW 6. August 2021

Øyvind.h

Fikk en OTA oppdatering nylig, og den var enkel å starte.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA