Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg trenger hjelp!! 😅

Startet av Lolle, onsdag 17. januar 2024, klokken 18:22

« forrige - neste »

Vaduz

Sitat fra: Exit elbil på fredag 19. januar 2024, klokken 20:13
Sitat fra: Vaduz på fredag 19. januar 2024, klokken 16:17Trenger ingen service noengang. Går ikke utover garanti. Man må bytte luftfilter og vindusvisker av og til da.
Du har peiling på bil, skjønner jeg. "Luftfilter"  :D  :D På en elbil...

Elbiler har fint lite servicearbeid som oljer og filtre, men de bruker tid på å inspisere bilen, som understell, foringer og bremser og å smøre glidebolter på kalipperne. Kupéfilter er aksepteret at en bytter selv uten garantikonsekvenser.
Bremsene på Tesla er på ingen måte forskånet fra all driten på vinterveier, og en service på bukk kunne kanskje avdekket sprukne bærebjelker der bak før bilen kneler helt der bak, som Tesla ikke er helt ukjent med?

"Samma det vel. Bil er bil, og starter den er alt i orden."



Du tenker kanskje luften fra utsiden går rett inn i kupeen? Nei det er nok luftfilter i elbil også:)

Kontroll av resten av bilen gjøres på eu kontroll og koster ikke 9000kr, men så lenge du er fornøyd med den årlige avlaten til din lokale leverandør så er jo det bra:)


RJK

Sitat fra: Exit elbil på fredag 19. januar 2024, klokken 20:13
Sitat fra: Vaduz på fredag 19. januar 2024, klokken 16:17Trenger ingen service noengang. Går ikke utover garanti. Man må bytte luftfilter og vindusvisker av og til da.
Du har peiling på bil, skjønner jeg. "Luftfilter"  :D  :D På en elbil...

Elbiler har fint lite servicearbeid som oljer og filtre, men de bruker tid på å inspisere bilen, som understell, foringer og bremser og å smøre glidebolter på kalipperne. Kupéfilter er aksepteret at en bytter selv uten garantikonsekvenser.
Bremsene på Tesla er på ingen måte forskånet fra all driten på vinterveier, og en service på bukk kunne kanskje avdekket sprukne bærebjelker der bak før bilen kneler helt der bak, som Tesla ikke er helt ukjent med?

"Samma det vel. Bil er bil, og starter den er alt i orden."

Kupé-filteret er jo også et luftfilter, det bare går på lufta som skal inn i kupéen og ikke inn i motoren.

Tesla har det de kaller Hepa-filter, som gir de "Bio Defence Mode".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Vaduz på fredag 19. januar 2024, klokken 21:07
Sitat fra: Exit elbil på fredag 19. januar 2024, klokken 20:13
Sitat fra: Vaduz på fredag 19. januar 2024, klokken 16:17Trenger ingen service noengang. Går ikke utover garanti. Man må bytte luftfilter og vindusvisker av og til da.
Du har peiling på bil, skjønner jeg. "Luftfilter"  :D  :D På en elbil...

Elbiler har fint lite servicearbeid som oljer og filtre, men de bruker tid på å inspisere bilen, som understell, foringer og bremser og å smøre glidebolter på kalipperne. Kupéfilter er aksepteret at en bytter selv uten garantikonsekvenser.
Bremsene på Tesla er på ingen måte forskånet fra all driten på vinterveier, og en service på bukk kunne kanskje avdekket sprukne bærebjelker der bak før bilen kneler helt der bak, som Tesla ikke er helt ukjent med?

"Samma det vel. Bil er bil, og starter den er alt i orden."



Du tenker kanskje luften fra utsiden går rett inn i kupeen? Nei det er nok luftfilter i elbil også:)

Kontroll av resten av bilen gjøres på eu kontroll og koster ikke 9000kr, men så lenge du er fornøyd med den årlige avlaten til din lokale leverandør så er jo det bra:)



Du vet ikke at en PKkontroll kun er en her-og-nå-kontroll, og at selv om alt tyder på at feks en tesla-bærearm knekker ved første fortauskant så blir den godkjent og ubemerket? Akkurat som eksosanlegg som så vidt henger sammen blir godkjent, selv når det åpenbart knekker ila en uke eller to.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Vaduz

Ja da kan jo du betale din lokale leverandør for å skifte ut komponenter som kanskje kan bli dårlige en gang i fremtiden til deres egen berikelse, og stole på deres vurdering, også kan resten av oss bytte det som faktisk ikke virker lenger på et uavhengig verksted.

Mange har ikke helt forstått at «service» på  på elbiler, er en avtale mellom leverandør og distributør for at de skal gidde å selge elbil, for ellers er det ikke noe å tjene penger på. 

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Vaduz på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:10Ja da kan jo du betale din lokale leverandør for å skifte ut komponenter som kanskje kan bli dårlige en gang i fremtiden til deres egen berikelse, og stole på deres vurdering, også kan resten av oss bytte det som faktisk ikke virker lenger på et uavhengig verksted.

Mange har ikke helt forstått at «service» på  på elbiler, er en avtale mellom leverandør og distributør for at de skal gidde å selge elbil, for ellers er det ikke noe å tjene penger på. 

Du har jo åpenbart ikke skjønt at feks bremseskiver som så vidt er ok for pk-godkjennelse den ene dagen på pk-kontroll faktisk ikke blir kontrollert før om 2 år. Mye kan skje på den tiden. Hvordan står det til med bremsevæske på en tesla med eiere som tror at pk-kontroll er det samme som vedlikehold? Hvilke rutiner har du for å unngå for høy fukt-andel i bremsevæske du, da?
Når du skal selge teslaen din etter 5 år og 9 mnd, og kjøper spør om hvordan den er vedlikeholdt, så svarer du "den gikk igjennom EU for 21 mnd siden. Her er alt i skjønneste orden"? Jeg håper teslafolk har generelt har mer omsorg for bilen sin enn det du tilsynelatende har...

Ps: jeg bytter bremseskiver og br.væske, og smører glkdebolter selv. Da koster servicen vesentlig mindre.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Vaduz

Samme argument kan brukes mot service, deler som funker den ene dagen, kan være ødelagt den neste.

Når jeg kjøper eller selger bruktbil tar jeg alltid full status hos NAF, det burde alle gjøre.
De tester også evt vann i bremsevæske med en liten måler som tar 2 min, og det er min minste bekymring. Mer opptatt av rust og om batteriet har vært behandlet godt.

Bremsene bør også sjekkes grundig på brukt elbil. 

Service-betinget fabrikkgaranti på elbil er bare utpressing. «Betal oss penger ellers reparerer vi ikke bilen din».

Men kanskje andre biler enn tesla er bygget med dårligere kvalitet og kjølevæske slik at de må ha service for å opprettholde garanti?

førategangtesla

Sitat fra: Exit elbil på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:28
Sitat fra: Vaduz på lørdag 20. januar 2024, klokken 09:10Ja da kan jo du betale din lokale leverandør for å skifte ut komponenter som kanskje kan bli dårlige en gang i fremtiden til deres egen berikelse, og stole på deres vurdering, også kan resten av oss bytte det som faktisk ikke virker lenger på et uavhengig verksted.

Mange har ikke helt forstått at «service» på  på elbiler, er en avtale mellom leverandør og distributør for at de skal gidde å selge elbil, for ellers er det ikke noe å tjene penger på. 

Ps: jeg bytter bremseskiver og br.væske, og smører glkdebolter selv. Da koster servicen vesentlig mindre.


Det gjør jeg også. Så bortsett fra noen hundrelapper til fett (glideboltene bak/anlegg til klossene bak og fremme), locktite til boltene til caliper og kupe/hepafilter fordelt over de intervaller som er anbefalt så koster service meg 0 kroner, sett bort fra tiden jeg bruker den lørdagen hjemme i garasjen  :laugh:

Jeg sjekker selvfølgelig over understell hver gang jeg bytter hjul, altså to ganger i året. Sjekker over bremserør og slanger, bærebruer, ser over foringer, endeledd og opphengskule. Jeg skjekker at samtlige mansjetter er hele og fine, både på støtdempere og drivledd. Jeg har ikke målt bremsevæske enda, men det gjør jeg til desember når bilen er 2 år gammel og en gang i året fra da før jeg bytter hele væsken når bilen er 4 år.

Ser for meg at dette vil gå veldig bra og at jeg sannsynligvis fortsatt vil ligge på en kostnad på noen få hundrelapper i året i service  :+1:


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA