Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Familie/pendlebil

Startet av Xablo, torsdag 18. januar 2024, klokken 19:01

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

#15
Jeg ville og prøvd mange forskjellige elbiler, som nevnt her. En bil som en person liker trenger ikke være en bil du liker. Som en sofa kan være behagelig for en men ikke en annen.

Jeg tenker at dagens Model Y tilbud (ved levering før utgangen av mars) er veldig god. Bare rentefordelen (0,99% nominelt) utgjør ca 60.000 på tre år om en velger f.eks. Long Range, som har 4WD. Litt mindre om bilen er 2WD. Særlig og når bilprisen er skrudd tilbake til start. Jeg ville mye heller kjøpt ny Model Y enn brukt, nettopp pga denne rentefordelen, og at en da får 5/8 år garanti (kombinert med unaturlig liten prisforskjell på ny og brukt bil).

Model Y har både god plass til bagasje, god plass til barnesete, og ved valg av LR en bil som er fantastisk på vinterføre (en fyr på VGTV hadde unnlatt å skru på Terrengassistent-funksjonen, så den videoen må du ikke se på).

Model Y du kjøper nå har litt mykere demping enn en Model Y fra 2021, så den nye er å foretrekke for de fleste (med mindre du søker mest mulig gokart-følelse). Den modellen som kanskje kommer i september-desember er forventet å bli levert med enda litt mykere / bedre fjører, men tipper at rentekampanje ikke finnes da, og ser ikke bort fra at bilen blir dyrere. Så kanskje 100-120.000 dyrere deal.

Angående vogn osv så kan en ta vekk 2 gulvplater i Model Y, og så har du god plass der, og i tillegg plass til 4 handleposer med mat under panseret.

Service på Tesla Model Y er billig.

Vet ikke helt hva du tenkte på med det batteriet og garanti, men Tesla Model Y har 8 år garanti eller 192.000 på LR/4WD (det som kommer først), og 160.000km på RWD. De fikser det jo om det er noe annet feil og, selv om du fortsatt har over 70%. De 70% var noe de hev på etter press fra forbrukermyndighetene.

Av ting jeg tror er bedre på Toyota:
- bedre fjører per i dag (hvis du kjører på mye dårlige veier)
- mindre støy
- enda lengre batterigaranti om du følger alle servicer osv.

Tesla er vel en større bil, en raskere bil, lengre rekkevidde, bedre navigasjon/apper....nei for mye å nevne
Tesla Model Y                         2021-

Suverin

#16
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. januar 2024, klokken 12:25Av ting jeg tror er bedre på Toyota:
- bedre fjører per i dag (hvis du kjører på mye dårlige veier)
- mindre støy
- enda lengre batterigaranti om du følger alle servicer osv.
+ 360 kamera med meget bra frontkamera
+ Sensorer foran/bak
+ Rammer i dørene
+ Skikkelige dørhåndtak
+ Android auto og Apple carplay
+ det digge displayet over rattet med all relevant info der den skal være (elsk eller hat) :)
+ Automatiske fjernlyssensorer som funker veldig bra.
+ Vindusviskersensorer som funker veldig bra.
+ Bakkeklaringen
+ Bakseteplassen

Måtte bare fylle på listen litt, med noen av de tingene jeg setter mest pris på med bz-tvillingen Solterra, kontra min Model 3 (som utenom plassen oppfører seg ganske likt Y) :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Barfot

Det er overhodet ikke gøy å sitte 40 minutter å lade på et "øde sted" som f.eks Lærdal mørk og regnfull kveld, for å rekke fram der man skal en , så kjapp ladetid er absolutt å foretrekke.

Hvis stort bagasjerom er ønskelig, så er vel 2 biler som skiller seg ut, Nio ES8 og Tesla Y.

Selv synes jeg de bilene vi har prøvekjørt i det siste har mye likt bagasjerom, men vi endte opp med å hente ut en ny Ionic 5 nå, etter at gamle bilen, I-Pace, ble skadet.

syklisten

Sitat fra: Barfot på fredag 19. januar 2024, klokken 13:46Hvis stort bagasjerom er ønskelig, så er vel 2 biler som skiller seg ut, Nio ES8 og Tesla Y.

Samt Xpeng G9, Kia EV9, BYD Tang og VW Buzz.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Vaduz

Sitat fra: syklisten på fredag 19. januar 2024, klokken 14:58
Sitat fra: Barfot på fredag 19. januar 2024, klokken 13:46Hvis stort bagasjerom er ønskelig, så er vel 2 biler som skiller seg ut, Nio ES8 og Tesla Y.

Samt Xpeng G9, Kia EV9, BYD Tang og VW Buzz.

De bilene er ganske dyre og fåes ikke brukt. Om du trenger bil i den klassen lønner det seg ikke med elbil, hadde gått for pent brukt sorento el. Til halve prisen.

Xablo

Hvordan er parkeringshjelp i en modell Y etter fjerning av parkeringssensorer osv.? Ser den har fått slakt i noen senere tester, har det skjedd noe nytt i det siste?

RJK

Sitat fra: Xablo på fredag 19. januar 2024, klokken 18:26Hvordan er parkeringshjelp i en modell Y etter fjerning av parkeringssensorer osv.? Ser den har fått slakt i noen senere tester, har det skjedd noe nytt i det siste?
Er kommet oppdatering her, og de som har testet det ut, sier det fungerer nå kjempeflott.

Til og med noen som har spådd at dette aldri ville kunne bli bra, nå har sagt at det er bedre enn de trodde var mulig, og at dette kan de absolutt leve med.

Det høres for meg ut som et godt skussmål!  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA