Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg trenger hjelp!! 😅

Startet av Lolle, onsdag 17. januar 2024, klokken 18:22

« forrige - neste »

syklisten

Sitat fra: Lolle på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:22Jeg synes alle er gode å kjøre, begge Hyundaiene har veldig mye utstyr og mye mer innstillinger i setet, feks. Men der må kjølevæske eller hva det nå er, byttes hver 60.000 km/4.år og det koster mellom 10-13 000 kr. Det synes jeg er helt horribelt, så da utgår Hyundai'ene! 😅

Hvis du kjøper en bruktbil hvor denne servicen nettopp er tatt så har du da 4 år på å legge til side de 13.000 for neste kjølevæskebytte. Da blir det 270,- pr. måned.

Vi vurderer selv en 2020 Kia Soul, som også har denne servicen hvert 4.år.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

daktari

Sitat fra: Lolle på torsdag 18. januar 2024, klokken 06:06
Sitat fra: daktari på onsdag 17. januar 2024, klokken 22:32ID.3 har samme software og funksjoner som ID.4, så jeg kan fortelle litt. Har kjørt den noen få mil som lånebil fra Møller.

 Det er en ganske så romslig bil. Stort bagasjerom. Fin sittestilling og godt utsyn fra en stor frontrute.

 Software har masse finesser og snarveier slik at du kan få skjermene med de visningene du vil ha. Litt avantgarde europeisk om du vil.
En digg sak er automatisk start av ratt- og setvarme i kald temp, valgfritt.
Lader ganske raskt med over 100 kW.

Du kan få knallbra LED matrix på de med mye utstyr.

Ellers har du Android Auto eller Apple Carplay som mange liker. Jeg synes Android sin talegjenkjenning funker mye bedre  enn VW sin, og den leser opp meldinger fra alle apper som WhatsApp, Messenger osv. AA støtter også ABRP-appen.

VW navi, når bilen har sw versjon 3.2, viser også antatt batteri soc når du kommer frem og foreslår ladestasjoner og ladetid automatisk. Du kan lett legge til egne som mellommål/waypoints og slette andre. Teslas ladere dukker opp. Du kan ha en haug favorittmål i navi. HUD er kult med navi med 3d piler.
.
Hjemmelading: den har planlagt avreisetider der du kan lagre forskjellig tid hver dag hvis du vil. Du har også mulighet til å stille inn ladetider.

Appen til VW funker stabilt nå. Fra appen kan du se bilens plassering når parkert samt planlegge ruter og sende til bilen. Når du starter får du spørsmål om å starte ruta.

Hvis du velger en med mye utstyr kan du også få travel assist som svinger selv og holder farten. Den er en av markedets beste.

360-kamera er en opsjon. Bra kvalitet på ryggekamera.

Noen svakheter:
 det tar litt tid å lære seg sw. Systemet er ikke det raskeste, men ok.
Du må sørge for at selger får oppdatert til sw3.2 før du overtar.
Standardskjermen på 10" kunne vært større, men den er skarp.
Endel materialvalg er litt enkle, men greit for prisen.
Batteriet har kjøling og varming, men foreløpig har den ikke varming før hurtiglading.

En variant av samme bilen som ser litt anderledes ut er Cupra Born.

Takk for utfyllende svar! Hva koster det med service på en ID.3 /ID.4? Har den noen ekstra utgifter etter x antall km/år som som feks Hyundai etter 2020? 😅

Litt skeptisk til at nesten alt styres fra skjermen, dersom den streiker.
Og kan du starte forvarming fra så uten å stå med laderen i?:)

Og hvordan er den på glatte veier? Ser den er bakhjulsdrevet og tenker med skjerm og gru hvordan BMW'ene vi har hatt har vært på glatt vei! 😅
Lite sannsynlig at skjermen streiker. Alle biler er bygget opp rundt en eller flere computere. Fysiske knapper, men også virtuelle knapper (på en skjerm) snakker med hoved-computer som igjen snakker med komponenten som skal styres f.eks lys eller varmeapparat. Dette er stabilt.
Alle slike deler er dyre og må, etter garanti, ta som forsikring hvis de skulle ryke, men det skjer neppe.
Bakhjulsdrift er topp på ID.3, mye bedre enn framhjulsdrift fordi i en bakke vil vekten forskyves bakover vekk fra forhjulene. Effektiv antispinn, og antisladd så lett å kjøre på vinteren.

Forvarming kan startes fra app, ved å sette en avreisetid i bil (eller app) og ved en knapp på skjermen (v f.eks. handling). Står på 30 min av gangen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lolle

#17
Sitat fra: syklisten på torsdag 18. januar 2024, klokken 08:13
Sitat fra: Lolle på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:22Jeg synes alle er gode å kjøre, begge Hyundaiene har veldig mye utstyr og mye mer innstillinger i setet, feks. Men der må kjølevæske eller hva det nå er, byttes hver 60.000 km/4.år og det koster mellom 10-13 000 kr. Det synes jeg er helt horribelt, så da utgår Hyundai'ene! 😅

Hvis du kjøper en bruktbil hvor denne servicen nettopp er tatt så har du da 4 år på å legge til side de 13.000 for neste kjølevæskebytte. Da blir det 270,- pr. måned.

Vi vurderer selv en 2020 Kia Soul, som også har denne servicen hvert 4.år.

Ja, det er sant nok!   :)

Sitat fra: daktari på torsdag 18. januar 2024, klokken 08:25
Sitat fra: Lolle på torsdag 18. januar 2024, klokken 06:06
Sitat fra: daktari på onsdag 17. januar 2024, klokken 22:32ID.3 har samme software og funksjoner som ID.4, så jeg kan fortelle litt. Har kjørt den noen få mil som lånebil fra Møller.

 Det er en ganske så romslig bil. Stort bagasjerom. Fin sittestilling og godt utsyn fra en stor frontrute.

 Software har masse finesser og snarveier slik at du kan få skjermene med de visningene du vil ha. Litt avantgarde europeisk om du vil.
En digg sak er automatisk start av ratt- og setvarme i kald temp, valgfritt.
Lader ganske raskt med over 100 kW.

Du kan få knallbra LED matrix på de med mye utstyr.

Ellers har du Android Auto eller Apple Carplay som mange liker. Jeg synes Android sin talegjenkjenning funker mye bedre  enn VW sin, og den leser opp meldinger fra alle apper som WhatsApp, Messenger osv. AA støtter også ABRP-appen.

VW navi, når bilen har sw versjon 3.2, viser også antatt batteri soc når du kommer frem og foreslår ladestasjoner og ladetid automatisk. Du kan lett legge til egne som mellommål/waypoints og slette andre. Teslas ladere dukker opp. Du kan ha en haug favorittmål i navi. HUD er kult med navi med 3d piler.
.
Hjemmelading: den har planlagt avreisetider der du kan lagre forskjellig tid hver dag hvis du vil. Du har også mulighet til å stille inn ladetider.

Appen til VW funker stabilt nå. Fra appen kan du se bilens plassering når parkert samt planlegge ruter og sende til bilen. Når du starter får du spørsmål om å starte ruta.

Hvis du velger en med mye utstyr kan du også få travel assist som svinger selv og holder farten. Den er en av markedets beste.

360-kamera er en opsjon. Bra kvalitet på ryggekamera.

Noen svakheter:
 det tar litt tid å lære seg sw. Systemet er ikke det raskeste, men ok.
Du må sørge for at selger får oppdatert til sw3.2 før du overtar.
Standardskjermen på 10" kunne vært større, men den er skarp.
Endel materialvalg er litt enkle, men greit for prisen.
Batteriet har kjøling og varming, men foreløpig har den ikke varming før hurtiglading.

En variant av samme bilen som ser litt anderledes ut er Cupra Born.

Takk for utfyllende svar! Hva koster det med service på en ID.3 /ID.4? Har den noen ekstra utgifter etter x antall km/år som som feks Hyundai etter 2020? 😅

Litt skeptisk til at nesten alt styres fra skjermen, dersom den streiker.
Og kan du starte forvarming fra så uten å stå med laderen i?:)

Og hvordan er den på glatte veier? Ser den er bakhjulsdrevet og tenker med skjerm og gru hvordan BMW'ene vi har hatt har vært på glatt vei! 😅
Lite sannsynlig at skjermen streiker. Alle biler er bygget opp rundt en eller flere computere. Fysiske knapper, men også virtuelle knapper (på en skjerm) snakker med hoved-computer som igjen snakker med komponenten som skal styres f.eks lys eller varmeapparat. Dette er stabilt.
Alle slike deler er dyre og må, etter garanti, ta som forsikring hvis de skulle ryke, men det skjer neppe.
Bakhjulsdrift er topp på ID.3, mye bedre enn framhjulsdrift fordi i en bakke vil vekten forskyves bakover vekk fra forhjulene. Effektiv antispinn, og antisladd så lett å kjøre på vinteren.

Forvarming kan startes fra app, ved å sette en avreisetid i bil (eller app) og ved en knapp på skjermen (v f.eks. handling). Står på 30 min av gangen.

Takk for svar! Vurderte absolutt ID.3, men etter å hva hørt hvordan den lokale Møller-forhandleren har behandlet flere av kollegaene mine, så gikk jeg for magefølelsen og kjøpte 2020 Leaf`en, 62kwh! Får den allerede i morgen, gleder meg!  ;D

Moas

Sitat fra: syklisten på torsdag 18. januar 2024, klokken 08:13
Sitat fra: Lolle på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:22Jeg synes alle er gode å kjøre, begge Hyundaiene har veldig mye utstyr og mye mer innstillinger i setet, feks. Men der må kjølevæske eller hva det nå er, byttes hver 60.000 km/4.år og det koster mellom 10-13 000 kr. Det synes jeg er helt horribelt, så da utgår Hyundai'ene! 😅

Hvis du kjøper en bruktbil hvor denne servicen nettopp er tatt så har du da 4 år på å legge til side de 13.000 for neste kjølevæskebytte. Da blir det 270,- pr. måned.

Vi vurderer selv en 2020 Kia Soul, som også har denne servicen hvert 4.år.
Og det kommer vel på toppen av BOS sin allerede premium pris hver 15k km service? 5-6000 kr for å oppgradere software o.l.?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Eladdin - Elbilfareren

Kjølevæske-bytte-prisen er inkl resten av servicen også. På Ioniq 5 koster det 11.500,- for væskebytte med km-service (4 år 60k km) for den utgaven som rommer mest kjølevæske, og det er bilene med 481 km rekkevidde, ettersom kjølesystemet på disse har samme kapasitet som den planlagte og senere Ioniq 5N skulle få.
Er vel ikke noen grunn til at Kona eller Soul skal koste mer når disse rommer mindre av den kostbare ikke-ledende kjølevæska?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

arthur

Kan noen liste opp alle de bilene hvor man IKKE bytter denne kjølevæsken som man åpenbart bytter på Kia/Hyundai hvert fjerde år?

Kan noen bekrefte/dokumentere at dette byttet koster 9000/13000 eller hva som påstås her og at det IKKE er beløpet som gjelder hele servicen inkludert bytte av denne kjølevæsken?

Tror det er mye feil informasjon og misforståelser her?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 19. januar 2024, klokken 09:22Kan noen liste opp alle de bilene hvor man IKKE bytter denne kjølevæsken som man åpenbart bytter på Kia/Hyundai hvert fjerde år?

Kan noen bekrefte/dokumentere at dette byttet koster 9000/13000 eller hva som påstås her og at det IKKE er beløpet som gjelder hele servicen inkludert bytte av denne kjølevæsken?

Tror det er mye feil informasjon og misforståelser her?

Har aldri hørt om at en må bytte kjølevæsken på en Tesla. Det står derimot at en for all del IKKE må åpne beholderen for batterikjølevæske. Sånn ellers så består servicen på en Model Y bare av å skifte kupèfilter hvert 3. år og tilsvarende....hmmm bør snart bestille meg min første service.... #60.000km+
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive



Takk for svar! Vurderte absolutt ID.3, men etter å hva hørt hvordan den lokale Møller-forhandleren har behandlet flere av kollegaene mine, så gikk jeg for magefølelsen og kjøpte 2020 Leaf`en, 62kwh! Får den allerede i morgen, gleder meg!  ;D
[/quote]

Gratulerer med ny bil! Absolutt mye bil for pengene der!
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

#23
Sitat fra: arthur på fredag 19. januar 2024, klokken 09:22Kan noen liste opp alle de bilene hvor man IKKE bytter denne kjølevæsken som man åpenbart bytter på Kia/Hyundai hvert fjerde år?

Kan noen bekrefte/dokumentere at dette byttet koster 9000/13000 eller hva som påstås her og at det IKKE er beløpet som gjelder hele servicen inkludert bytte av denne kjølevæsken?

Tror det er mye feil informasjon og misforståelser her?

Det litt vanskelig, i alle fall for meg, å dokumentere en tlf-samtale jeg hadde med Mobile i april 2023, men jeg regner med at kundeveilederen snakket sant.
Trenger du skriftlig dokumentasjon eller muntlig bekreftelse så kan du jo ringe Mobile du også? 11.500 spenn sa den hyggelige damen på Mobile Kjeller, og at det var full pakke inkl 4.årlig service.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Moas

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 19. januar 2024, klokken 10:23
Sitat fra: arthur på fredag 19. januar 2024, klokken 09:22Kan noen liste opp alle de bilene hvor man IKKE bytter denne kjølevæsken som man åpenbart bytter på Kia/Hyundai hvert fjerde år?

Kan noen bekrefte/dokumentere at dette byttet koster 9000/13000 eller hva som påstås her og at det IKKE er beløpet som gjelder hele servicen inkludert bytte av denne kjølevæsken?

Tror det er mye feil informasjon og misforståelser her?

Har aldri hørt om at en må bytte kjølevæsken på en Tesla. Det står derimot at en for all del IKKE må åpne beholderen for batterikjølevæske. Sånn ellers så består servicen på en Model Y bare av å skifte kupèfilter hvert 3. år og tilsvarende....hmmm bør snart bestille meg min første service.... #60.000km+
På Tesla er servicene enda enklere enn hos andre bilmerker da mye kan gjøres med mobil service; de fikser bilen.. der  du står parkert. En annen fordel er også, hvis du er uheldig, så er ofte delepriser lave..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Eladdin - Elbilfareren

Tesla har vel ikke serviceintervaller, eller? Er det ikke valgfritt?
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Exit elbil på fredag 19. januar 2024, klokken 11:14Tesla har vel ikke serviceintervaller, eller? Er det ikke valgfritt?


Du ser fra Tesla-manualen i skjermbilde ovenfor, som har overskriften "Service-intervaller"?

En blir ikke kalt inn til servicer, med det står hvilke intervaller de forskjellige tingene skal skiftes. Sånn at dersom det f.eks. er gått 2 år så bør du skifte kupèfilteret (enten selv eller få Tesla til å gjøre det).
Tesla Model Y                         2021-

Vaduz

Trenger ingen service noengang. Går ikke utover garanti. Man må bytte luftfilter og vindusvisker av og til da.

Moas

Smøring av bremser kan også være "lurt".
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Eladdin - Elbilfareren

#29
Sitat fra: Vaduz på fredag 19. januar 2024, klokken 16:17Trenger ingen service noengang. Går ikke utover garanti. Man må bytte luftfilter og vindusvisker av og til da.
Du har peiling på bil, skjønner jeg. "Luftfilter"  :D  :D På en elbil...

Elbiler har fint lite servicearbeid som oljer og filtre, men de bruker tid på å inspisere bilen, som understell, foringer og bremser og å smøre glidebolter på kalipperne. Kupéfilter er aksepteret at en bytter selv uten garantikonsekvenser.
Bremsene på Tesla er på ingen måte forskånet fra all driten på vinterveier, og en service på bukk kunne kanskje avdekket sprukne bærebjelker der bak før bilen kneler helt der bak, som Tesla ikke er helt ukjent med?

"Samma det vel. Bil er bil, og starter den er alt i orden."
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA