Kjøring på glatte vinterveier

Startet av TerjeFjern, fre 15. des 2023, kl. 12:44

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: RJK på søn 21. jan 2024, kl. 23:11Ah, jeg tenkte spørsmålet var mer generelt om regenerering på RWD-utgaven av bilen.

Da er vel egentlig bilen programmert til å bruke bare bakhjulene inntil et visst punkt. Vil da tro den endrer til å regenere på alle 4 når man bråslipper pedalen, og TC ikke prøver å rette opp eventuelle slenger, men har mer enn nok grep til å få full effekt på regen.

Eller vil den "aldri" gå på regen på alle 4, om den bruker kun bakhjulene til fremdrift?
Det er AWD som har vært diskutert her ja. Problemet er at det automatiske byttet til AWD kommer etter at det slipper, dvs for sent. Det er bare ikke noen grunn til at den regenererer kun bak selv om den har drift bare bak.

Regen fungerer jo som bremser, og bremsene har jo som alle vet mest effekt foran. Hadde jo vært naturlig om regen fungerte likt når man har muligheten til det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Motoren bak på M3/MY er en SynRM-motor. Den kan ikke "rulle fritt", men vil alltid ha motstand i seg pga. magnetene. Så man må sende strøm gjennom den for å kansellere dette. Frontmotoren er en vanlig asynkron motor som "er i fri" hvis man ikke har satt strøm på den. Derfor er bakmotoren alltid i bruk på M3/MY, for hvis denne skal trille fritt må man bruke energi.
Skal man da kun bruke frontmotoren til å regenerere ved oppbremsing, må man da samtidig sende energi til bakmotoren for å nøytralisere denne. Da forsvinner mye av vinningen opp i spinningen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Rosstopher

Sitat fra: sjokomelk på man 22. jan 2024, kl. 07:44Motoren bak på M3/MY er en SynRM-motor. Den kan ikke "rulle fritt", men vil alltid ha motstand i seg pga. magnetene. Så man må sende strøm gjennom den for å kansellere dette. Frontmotoren er en vanlig asynkron motor som "er i fri" hvis man ikke har satt strøm på den. Derfor er bakmotoren alltid i bruk på M3/MY, for hvis denne skal trille fritt må man bruke energi.
Skal man da kun bruke frontmotoren til å regenerere ved oppbremsing, må man da samtidig sende energi til bakmotoren for å nøytralisere denne. Da forsvinner mye av vinningen opp i spinningen.

Takk for forklaring. Dette forklarer hvorfor man ikke skal bruke bare frontmotor til regenerering, men det forklarer vel ikke hvorfor vi ikke kan ha permanent AWD-regenerering? Er det mer tap av å regenerere med to motorer enn med én kanskje?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

geear

Reguleringsteknikken er sikkert god nok til at de kunne kjørt utelukkende regen foran. Konsekvensen av hovedvekt av regen foran i kulden ville vært noe økt forbruk. Det tipper jeg de fleste norske sjåfører hadde ønsket, forbruket er uansett høyere i kulden. Det er sikkert mange måter Tesla kunne løst dette smidig på, uten å tape i rekkeviddetester og lignende, med å for eksempel gi sjåføren valg om kjøremodus uten å gjøre det til standard, med noe økt forbruk som konsekvens.

Handyman

Sitat fra: Rosstopher på man 22. jan 2024, kl. 07:51
Sitat fra: sjokomelk på man 22. jan 2024, kl. 07:44Motoren bak på M3/MY er en SynRM-motor. Den kan ikke "rulle fritt", men vil alltid ha motstand i seg pga. magnetene. Så man må sende strøm gjennom den for å kansellere dette. Frontmotoren er en vanlig asynkron motor som "er i fri" hvis man ikke har satt strøm på den. Derfor er bakmotoren alltid i bruk på M3/MY, for hvis denne skal trille fritt må man bruke energi.

Takk for forklaring. Dette forklarer hvorfor man ikke skal bruke bare frontmotor til regenerering, men det forklarer vel ikke hvorfor vi ikke kan ha permanent AWD-regenerering? Er det mer tap av å regenerere med to motorer enn med én kanskje?
Ja det blir mer tap, men med TA aktvert så er det slik mange ønsker. Da er det regen på begge motorer. Bilen kan fordele regen mellom motorene akkuart som den vil. Men tapet øker litt. Det er jo også beskrevet i manualen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på man 22. jan 2024, kl. 08:44Ja det blir mer tap, men med TA aktvert så er det slik mange ønsker. Da er det regen på begge motorer. Bilen kan fordele regen mellom motorene akkuart som den vil. Men tapet øker litt. Det er jo også beskrevet i manualen.
Men TA virker ikke med AP/ACC, og gjør bilen litt mere sluggete.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stjerneglis

Sitat fra: turfsurf på man 22. jan 2024, kl. 13:09
Sitat fra: Handyman på man 22. jan 2024, kl. 08:44Ja det blir mer tap, men med TA aktvert så er det slik mange ønsker. Da er det regen på begge motorer. Bilen kan fordele regen mellom motorene akkuart som den vil. Men tapet øker litt. Det er jo også beskrevet i manualen.

Hvis vei- og føreforhold tilsier at TA kan være nødvendig, så hadde jeg aldri kjørt med AP/ACC, men det er min egen vurdering...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Sitat fra: Stjerneglis på man 22. jan 2024, kl. 13:50
Hvis vei- og føreforhold tilsier at TA kan være nødvendig, så hadde jeg aldri kjørt med AP/ACC, men det er min egen vurdering...
Det stemmer helt. Når forholdene er så dårlige (som hjem fra hytta i går kveld) er det kun manuell kjøring som gjelder.

turfsurf

Ja, det er litt av poenget da. En mellomting mellom TA og RWD for de gangene det er vinterføre men ikke speilholke. RWD med AWD regen for å si det enkelt. Da vil man ikke oppleve at bilen logrer så lett, og folk blir tryggere på oppførselen.

Selv kunne jeg godt tenkt meg en valgbar modus mere lik det S og X hadde. Permanent AWD når det nærmer seg 0. Gjerne med manuell overstyring.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på man 22. jan 2024, kl. 15:58

Ja, det er litt av poenget da. En mellomting mellom TA og RWD for de gangene det er vinterføre men ikke speilholke. RWD med AWD regen for å si det enkelt. Da vil man ikke oppleve at bilen logrer så lett, og folk blir tryggere på oppførselen.

Selv kunne jeg godt tenkt meg en valgbar modus mere lik det S og X hadde. Permanent AWD når det nærmer seg 0. Gjerne med manuell overstyring.
Jeg er faktisk ikke enig. Jeg setter nå pris på den inputen jeg får når bakenden logrer. Kona synes heller ikke det er ubehagelig. Jeg tror faktisk det gjør at folk kjører mer forsiktig når det er svært glatt. Det er jo ikke en ukjent problemstilling at man de fleste har en stor utfordring når AWD slipper på alle hjul.

Autowinder

På svingete glatte veier oppover uavhengig av snø eller is fungerer vanlige instillinger bedre enn TA, tar svinger bedre og understyrer mindre. Jeg vil også heller ha noen cm slipp da det er god feedback å ha om underlaget. Nedover har jeg aldri testet TA i særlig fart, men foretrekker vanlig drift der også.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tir 23. jan 2024, kl. 09:14Jeg er faktisk ikke enig. Jeg setter nå pris på den inputen jeg får når bakenden logrer. Kona synes heller ikke det er ubehagelig. Jeg tror faktisk det gjør at folk kjører mer forsiktig når det er svært glatt. Det er jo ikke en ukjent problemstilling at man de fleste har en stor utfordring når AWD slipper på alle hjul.
Enig i at man får varsel tidligere, men jeg vil heller at bilen har bedre grep. Det er dog kun på skikkelig nullføre at det er ett problem.

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tir 23. jan 2024, kl. 11:17
Sitat fra: Handyman på tir 23. jan 2024, kl. 09:14Jeg er faktisk ikke enig. Jeg setter nå pris på den inputen jeg får når bakenden logrer. Kona synes heller ikke det er ubehagelig. Jeg tror faktisk det gjør at folk kjører mer forsiktig når det er svært glatt. Det er jo ikke en ukjent problemstilling at man de fleste har en stor utfordring når AWD slipper på alle hjul.
Enig i at man får varsel tidligere, men jeg vil heller at bilen har bedre grep. Det er dog kun på skikkelig nullføre at det er ett problem.
Når du får varsel først etter at alt veigrep er brukt.... så har du et problem.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tir 23. jan 2024, kl. 12:40Når du får varsel først etter at alt veigrep er brukt.... så har du et problem.
Selvfølgelig, så dette er som det alltid har vært.

Fakta er at en bil med drift / regen på fire hjul alltid vil ha bedre grep under akselerasjon eller bremsing, sving eller ikke enn 2WD. Det er kun hvis man triller at 2WD og AWD kan ha samme fart i en sving.

Når ett hjulpar slipper minsker friksjonen der vesentlig, og det siste hjulparet må ta seg av resten. Det er derfor ESP er ett hjelpemiddel, ikke magi. Når bakhjulene slipper har man allerede brukt av reservene, og man må sette sitt lit til at ESP redder dagen. Bedre å ha større marginer i utgangspunktet.

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på tir 23. jan 2024, kl. 12:54
Sitat fra: Handyman på tir 23. jan 2024, kl. 12:40Når du får varsel først etter at alt veigrep er brukt.... så har du et problem.
Selvfølgelig, så dette er som det alltid har vært.

Fakta er at en bil med drift / regen på fire hjul alltid vil ha bedre grep under akselerasjon eller bremsing, sving eller ikke enn 2WD. Det er kun hvis man triller at 2WD og AWD kan ha samme fart i en sving.

Når ett hjulpar slipper minsker friksjonen der vesentlig, og det siste hjulparet må ta seg av resten. Det er derfor ESP er ett hjelpemiddel, ikke magi. Når bakhjulene slipper har man allerede brukt av reservene, og man må sette sitt lit til at ESP redder dagen. Bedre å ha større marginer i utgangspunktet.

Ja, som du sier, det er bedre å ha større marginer i utgangspunktet. For at dette skal være et problem forutsetter det at man kjører helt på grensa og det først er i en sving hvor man trenger alt tilgjengelig grep at det slipper. Jeg har enda til gode, nå på min tredje vinter med Model Y, å oppleve dette problemet. Jeg tenker at hvis man kjører slik man bør på glatt føre, så oppdager man i god tid at det er glatt, tilpasser kjøringen deretter, og slipper å være redd for at man plutselig skal ha brukt opp alt grepet sitt i en sving.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA