Kjøring på glatte vinterveier

Startet av TerjeFjern, fredag 15. desember 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei

Fritt fra min feilbarlige hukommelse: Vår/senvinter 2023 var det en software-update som skulle gi bedre opplevelse på glatte vinterveier. Jeg husker at jeg tenkte at den kom akkurat for sent, men at jeg gledet meg til å prøve dette neste vinter.

Så nå er neste vinter kommet, men jeg klarer ikke å finne ut hva denne oppdateringen gikk ut på. Noen som husker det?

På forhånd takk.

Rosstopher

Jeg husker første vinter med Model Y, altså høsten 2021. Da var den veldig morsom på vinterføre, med veldig mye aktivitet på bakhjula og lite foran. Dette ble fikset i løpet av den vinteren en gang. Jeg kan ikke huske at det skjedde noen store endringer i løpet av den neste vinteren.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: RJK på fredag 15. desember 2023, klokken 12:54Du tenker på "Off-Road Assist" regner jeg med!

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html

Den modusen var jo der fra begynnelsen av. Jeg opplevde at det var nettopp på grunn av at den var så logrete på vinterføre at folk begynte å bruke den modusen. Med dagens SW har den mye mindre nytte IMO.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

RJK

Sitat fra: Rosstopher på fredag 15. desember 2023, klokken 12:58
Sitat fra: RJK på fredag 15. desember 2023, klokken 12:54Du tenker på "Off-Road Assist" regner jeg med!

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-CC0F27E7-FD78-448D-B739-209EBBEDF2C3.html

Den modusen var jo der fra begynnelsen av. Jeg opplevde at det var nettopp på grunn av at den var så logrete på vinterføre at folk begynte å bruke den modusen. Med dagens SW har den mye mindre nytte IMO.
Nå vet jeg ikke hvor lenge den har vært der, men det var ihvertfall mye snakk om den i fjor vinter, så jeg tipper det er det TS oppfattet, og derved ønsket å teste ut.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Tipper du tenker på det mange kaller for "automatisk snow-mode" som er når bakhjulene slurer mot underlaget og
AWD legges inn i noen minutter. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

førategangtesla

Jeg kan ikke si at jeg har merket forskjell denne vinteren vs vinteren i fjor. Men jeg synes model y er helt kurant på vinterføre. Gir du for mye gass i en sving/ut av et kryss så merker man at bilen overstyrer, men det rettes inn på et øyeblikk og oppleves for meg definitivt ikke ubehagelig.

Jeg har performance så jeg har jo prøvd track mode  :laugh:  men det er jo ikke noe man bruker på offentlig vei, men det er morsomt på privatveien inn til meg de stedene hvor det er full oversikt noen hundre meter frem og da ser jeg hvor utrolig bra bilen faktisk jobber med å kontrollere 530hk under normal kjøring.

På offentlig vei under normal kjøring så kan jeg tråkke pedalen i bunn midt i en skarp sving på glattisen uten at det blir dramatisk, bilen vil rette seg inn med en gang og ta svingen udramatisk uten at jeg trenger å slippe gasspedalen engang.

Jeg skjønner dog at noen vil kunne oppleve det ubehagelig hvis de er vant med fremhjulstrekk.

geear

Endringen med snow mode kom nok enten sent vinteren 21/22 eller tidlig vinteren 22/23?

Det triste med track mode er at bilen er altfor slapp med kun RWD. 🙄🫣

El drivlinje har mange gode egenskaper, men man får ikke flyttet kreftene mellom akslingene.

førategangtesla

Sitat fra: geear på fredag 15. desember 2023, klokken 17:42Endringen med snow mode kom nok enten sent vinteren 21/22 eller tidlig vinteren 22/23?

El drivlinje har mange gode egenskaper, men man får ikke flyttet kreftene mellom akslingene.

Det har du rett i, men 300hk kun på bakhjula holder i massevis for meg iallefall  :laugh:

Men jeg har ellers null erfaring med banekjøring eller veldig aktiv kjøring. Track mode bruker jeg egentlig kun som litt leketøy der det er mulig en sjelden gang på vinteren. Godt mulig at det er fint som oppsett ved kjøring på bane med tanke på kjøling av batteri etc?

Rosstopher

Sitat fra: geear på fredag 15. desember 2023, klokken 17:42Endringen med snow mode kom nok enten sent vinteren 21/22 eller tidlig vinteren 22/23?

Jeg opplevde at det bare var en kort periode høsten 2021 at bilen var håpløs/gøy. Det kom i hvertfall en stor endring da, men det kan også hende det har blitt endringer senere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D

geear

Sitat fra: førategangtesla på fredag 15. desember 2023, klokken 17:57

Det har du rett i, men 300hk kun på bakhjula holder i massevis for meg iallefall  :laugh:

Men jeg har ellers null erfaring med banekjøring eller veldig aktiv kjøring. Track mode bruker jeg egentlig kun som litt leketøy der det er mulig en sjelden gang på vinteren. Godt mulig at det er fint som oppsett ved kjøring på bane med tanke på kjøling av batteri etc?
Track mode er lite relevant på vei for de aller aller fleste, jeg kjører friskt når det går, og YP småslipper bak på asfalt uten noe voldsomt effektkutt selv uten å bruke track mode, så jeg bruker i praksis ikke track mode på vei, men til banekjøring gir den kjekke muligheter, den viktigste er å kunne slå av de elektroniske krykkene. Man kan også fordele krefter fritt mellom akslingene, men samtidig reduserer man da samlet effekt. Man kan og gjøre bilen helt RWD, men den har for lite power på bakhjulene og mangler diffbrems for å kunne driftes skikkelig med. Krever mye provokasjon for å slippe bak med så lite effekt, iallfall med de originale p-zero dekkene, de har ganske godt grep på tørr asfalt. Man kan også justere eller skru av regen, og noen bruker det på banekjøring for å redusere varmeoppbyggingen i drivlinja, med påfølgende effektreduksjon. Problemet er at da bør man ha oppgraderte bremser også, ellers ender man bare med å forskyve varmeproblemet fra drivlinja til bremsene. Har kjørt Nürburgring uten å sette bilen i track mode, og man kan dra godt på før man plages nevneverdig av elektronikken. For førstereis ville jeg anbefale å lære banen før man begynner å rote med track mode.

Ferry

Jeg kommer fra -21 Model 3 LR til -23 Y LR. Y er bedre på det aller meste, men jeg ble skuffet på den første glatta. Hver gang jeg gikk av gassen slang bakenden ut. Nesten som å dra på brekket automatisk. Virka ikke som om det var noen automatisk snow mode som ble koblet inn. I så fall virker den altfor dårlig. Hadde en halvtimes kjøretur på denne glatte landeveien, nesten uten trafikk. Så jeg prøvde å bli dus med bilen, men det var ikke så lett. Måtte slippe opp gassen veldig forsiktig for å unngå sladd. ESP tar over etter noen tidels sekunder, så det det blir aldri full krise. Men nok til å skremme meg.
Seinere har jeg satt bilen i chill-mode, uten at jeg syns det gjorde noen forskjell når jeg går av gassen. Bare sløvere ved pådrag. Etter dette har det vært en lang kuldeperiode med nærmest fravær av regen, og da går alt fint. Muligens har jeg blitt litt mer vandt til bilen også. Prøver å teste grensene litt til tider, så jeg vet hva som skjer. På steder det er forsvarlig, vel og merke.
Så jeg er delvis skuffa over egenskapene på glatt føre. Særlig ettersom terrengassistent gjør bilen stødig som en traktor. Så det er jo fysisk mulig. Det betyr at de dårlige egenskapene på glatta enten er et bevisst valg, eller noe Tesla ikke har greie på. Jeg er ikke sikker på hva som er verst. Så hvorfor ikke bare skru på terrengassistent? Vel, hvorfor ikke ha stødig bil som standard? Kunne hatt en egen "logre med halen"-modus for spesielt interesserte.
Framkommelighet derimot er frembragende. Terrengassistent kombinert med litt ekstra bakkeklaring har vært gull på ubrøyta vei.

Handyman

Sitat fra: Ferry på fredag 15. desember 2023, klokken 18:44Hver gang jeg gikk av gassen slang bakenden ut. Nesten som å dra på brekket automatisk. Virka ikke som om det var noen automatisk snow mode som ble koblet inn. I så Auto-snow-mode kom vinteren 22. Funksjonen kobler inn i det første gang bakhjulene slurer/slipper. Man får altså uansett en liten slipp før den kobler inn. Deretter er det AWD i en del minutter. Da regenerer den på alle hjulene. Hvis det ikke registreres noen flere slipp så kobler den ut og "man starer med blanke ark".
Når du sier "slang bakenden  ut" så virker det som en sterk overdrivelse. Jeg har ekprimentert mye med dette og min erfaring er at den ikke slipper bakenden ut mer enn rett i overkant av 5cm. Dette merkes godt, og for mange som ikke er vant til RWD så kan det virke som om det er mye mer.
Min erfaring er at stabiliseringssystemet til Tesla er det beste jeg har kjørt. Har vært i et par kritiske situasjoner der jeg var sikker på at dette går "rett vest", men så har bilen på overraskende vis stabilisert seg.

TerjeFjern

Takk for svar folkens. Jeg har brukt terrengassistenten helt siden jeg fikk bilen i 2021. Så jeg tror ikke nyheten på senvinteren 2023 var terrengassistent. Men kanskje det var en oppdatering av terrengassistenten?

"Automatisk snow-mode" tror jeg også har vært tilgjengelig lengre enn siden senvinteren 2023?

Handyman

Sitat fra: TerjeFjern på lørdag 16. desember 2023, klokken 12:28Takk for svar folkens. Jeg har brukt terrengassistenten helt siden jeg fikk bilen i 2021. Så jeg tror ikke nyheten på senvinteren 2023 var terrengassistent. Men kanskje det var en oppdatering av terrengassistenten?
TA har vært på Y helt siden den kom. Tror ikke den har blitt oppdatert heller.

Sitat fra: TerjeFjern på lørdag 16. desember 2023, klokken 12:28"Automatisk snow-mode" tror jeg også har vært tilgjengelig lengre enn siden senvinteren 2023?
Som flere skriver så kom "Automatisk snow-mode" senvinteren -22. Det var en nyhet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA