Kjøring på glatte vinterveier

Startet av TerjeFjern, fredag 15. desember 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

Stig-Arne

For å si det sånn, Y`en min, 2022 modell er alt for glad i å kun trekke bak.
Den logrer raskt med bakenden før den henter seg inn, tar man løs på glatt underlag, så lar den bakhjulene glippe litt før forhjulene kobler inn. Går man raskt over ifra akselerasjon til retardasjon, så sklir bilen ørlite før den faktisk klarer å bremse foran og bak. Dette lagt i hop, så er Y`en langt mer urolig på vinterføre enn hva min forrige bil var, Model X 2018 modell. Den lå mye mere inne med trekk på alle 4 så snart utetemperaturen sank under 2-3 grader eller noe slikt.  (noe som selvfølgelig også gav mere forbruk). Og den hadde i tillegg langt ifra like sterk regenerering enn hva Y`en har, noe som jo både er en fordel og en ulempe alt etter hva situasjonen krever.

Så alt i alt så er jeg ikke veldig imponert over vinteregenskapene til bilen. Trives sånnsett mye bedre i Model 3 SR+ som vi har stående på gården, da den kun trekker på bakenden og man er mer forberedt på hva bilen faktisk gjør.

Skal absolutt ikke utelate att dekkene har noe å si, men på Model X`en kjørte vi på Nokian Hakka R2, og Y`en har R3.

Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

turfsurf

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. desember 2023, klokken 19:17Så alt i alt så er jeg ikke veldig imponert over vinteregenskapene til bilen. Trives sånnsett mye bedre i Model 3 SR+ som vi har stående på gården, da den kun trekker på bakenden og man er mer forberedt på hva bilen faktisk gjør.

Det du beskriver er forskjellen på permanent firehjulstrekk, og automatisk innkobling. Forskjellen er jo som du beskriver at på X var det permanent AWD ved lave temperaturer, Y har ikke det, men du kan koble inn TA. Vet du at det er glatt når du skal ta løs er det jo bare å koble inn TA før du starter.

Det jeg skulle ønske Y hadde var permanent AWD som en opsjon som også tillater bruk av AP.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: Handyman på fredag 15. desember 2023, klokken 22:10Når du sier "slang bakenden  ut" så virker det som en sterk overdrivelse. Jeg har ekprimentert mye med dette og min erfaring er at den ikke slipper bakenden ut mer enn rett i overkant av 5cm.

Vanskelig å si akkurat hvor mye det slang, i cm. Men da var veldig merkbart at det slapp. Det var så jeg instinktivt styrte kontra og trykte gassen litt inn igjen. Etterhvert lot jeg være å motvirke sladden, for å se hva bilen gjorde selv. Det knurrer i ABS-en, og bilen henter seg inn igjen.

SitatDette merkes godt, og for mange som ikke er vant til RWD så kan det virke som om det er mye mer.

Jeg har FWD i ryggmargen, men har kjørt BMW i3 siden 2014. Så jeg er ikke ukjent med RWD. Og har et par vintre i TM3 LR AWD

SitatMin erfaring er at stabiliseringssystemet til Tesla er det beste jeg har kjørt.

Jeg syns i3-en er bedre. Men en ting jeg opplever med alle nyere biler er at jeg må avlære gamle vaner fra tida før ABS og ESP. Jeg må bruke overdrevne rattutslag før ESP trer inn og redder dagen. Styreutslag som hadde sendt meg i grøfta med gammel bil. Det er helt naturstridig å svinge enda mer når grepet foran glipper. Samme med å gi mer gass. Instinktivt slipper jeg litt opp på både styring og gass for gjenerobre grepet.

Autowinder

Nå har jo ABS vært med noen år og fortsatt må jeg minne kona på at pumpenremsing er ut for lenge siden. Ved iskjøring på Tisleia var det første politimannen lærte oss i kjegleløypa for unnamanøver at «tråkk så hardt på bremsen at baken letter fra setet, styr rundt hinderet og stol på at teknikken i ABS og ESP'en gjør jobben».

Avlæring må noen ganger til, men det diskuteres årvisst om Tesla gjør jobben på vinterføre. Såvidt jeg husker fra en video sist vinter var det en test på isbane hvor Tesla Y klarte vesentlig høyere hastigheter enn Ioniq 5, som måtte bite i snøkanten...

https://elbil.no/ingen-grunn-til-a-frykte-model-y-ionic-5-fikk-banesar/

Automatikken for innkobling av 4WD skjer jo ved minimalt slipp på ett av hjulene og ligger inne endel minutter om ikke ny slipp registreres. På de 7km svingete vei jeg har opp på fjellet kjører bilen klart bedre på automatikken i 10-15cm snø enn med terrengmodus på.
Når det er sagt må jeg si at BMW i3 med aktivert DTC også gjør en meget god jobb opp de samme bakkene på samme føre.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Sitat fra: turfsurf på søndag 17. desember 2023, klokken 10:10
Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 16. desember 2023, klokken 19:17Så alt i alt så er jeg ikke veldig imponert over vinteregenskapene til bilen. Trives sånnsett mye bedre i Model 3 SR+ som vi har stående på gården, da den kun trekker på bakenden og man er mer forberedt på hva bilen faktisk gjør.

Det du beskriver er forskjellen på permanent firehjulstrekk, og automatisk innkobling. Forskjellen er jo som du beskriver at på X var det permanent AWD ved lave temperaturer, Y har ikke det, men du kan koble inn TA. Vet du at det er glatt når du skal ta løs er det jo bare å koble inn TA før du starter.

Det jeg skulle ønske Y hadde var permanent AWD som en opsjon som også tillater bruk av AP.
X var vel primært FWD? Det utgjør enorm forskjell i opplevelsen kontra RWD bias.

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på søndag 17. desember 2023, klokken 10:10

Om det er så glatt at du trenger permanent 4WD så er det neppe smart å bruke AP?
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ferry

Sitat fra: Autowinder på søndag 17. desember 2023, klokken 11:00Nå har jo ABS vært med noen år og fortsatt må jeg minne kona på at pumpenremsing er ut for lenge siden. Ved iskjøring på Tisleia var det første politimannen lærte oss i kjegleløypa for unnamanøver at «tråkk så hardt på bremsen at baken letter fra setet, styr rundt hinderet og stol på at teknikken i ABS og ESP'en gjør jobb

Det er jo riktig beskrivelse under en nødmanøver, men det er ikke relevant for vanlig kjøring. Hvis jeg kommer gjennom en glatt kurve som doserer utover og med løs brøytekant, så er jeg ikke særlig lysten på å klemme bremsen til bunns og holde den der. Ikke med mindre jeg kjører altfor fort i utgangspunktet. Gass, brems og ratt er analoge kontroller. Slow is smooth, smooth is fast.

SitatNår det er sagt må jeg si at BMW i3 med aktivert DTC også gjør en meget god jobb opp de samme bakkene på samme føre.

i3 imponerer på vinterføre, men DTC må ofte aktiveres. Den blir gjerne litt for sløv uten. Jeg har prøvd den med utkoblet ABS og ESP også. Da er den skummel.

Stjerneglis

Sitat fra: Ferry på søndag 17. desember 2023, klokken 19:35i3 imponerer på vinterføre, men DTC må ofte aktiveres. Den blir gjerne litt for sløv uten. Jeg har prøvd den med utkoblet ABS og ESP også. Da er den skummel.

Forundrer meg ikke at i3 er god på vinterføre. Dette har noe med vekt å gjøre. Vi hadde en i-Miev med RWD og vekt rundt 1000 kg og den bilen kunne jeg slenge rundt på glattisen uten at den skled av veien. Blir ikke helt det samme med 2-tonns TMY...
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

turfsurf

Sitat fra: geear på søndag 17. desember 2023, klokken 13:11X var vel primært FWD? Det utgjør enorm forskjell i opplevelsen kontra RWD bias.
Temperaturavhengig. Den byttet fra FWD til AWD rett over 0 grader om jeg ikke husker helt feil. Også litt avhengig av om den var i range mode eller ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kim-

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. desember 2023, klokken 16:49
Sitat fra: geear på søndag 17. desember 2023, klokken 13:11X var vel primært FWD? Det utgjør enorm forskjell i opplevelsen kontra RWD bias.
Temperaturavhengig. Den byttet fra FWD til AWD rett over 0 grader om jeg ikke husker helt feil. Også litt avhengig av om den var i range mode eller ikke.

Stemmer det. i tillegg når det var litt temp i luften:
Range mode on FWD
Range mode off RWD
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Snakker du da om nye S/X? Jeg tenkte egentlig på de eldre modellene, som gjelder de aller fleste i Norge, de var vel motsatt?

Denne er forøvrig ganske bra for Y (og 3):

https://youtu.be/DqeRBcJ1fzs?si=fzQE54Wnyxxjsksz

Holder å se kun selve testene, forhjul på rulla, bakhjul, kun ett bakhjul på asfalten, og kun ett fremhjul på asfalten. Sistenevnte klarer den rett og slett ikke komme seg av verken i vanlig mode, slip start (den kommer av men først etter å treffe kanten på rulla) eller med terrengassistenten. Tydelig at den er mye bedre på bakhjula enn foran...

Denne fra Bjørn Nyland viser også tydelig at 3 (og Y) er RWD under normale forhold:
https://youtu.be/Mzhh2ImT284?si=OpUC2WUVOlwYV5av (først ved maks pådrag etter 8 min legger den inn front motor).

turfsurf

Sitat fra: geear på mandag 18. desember 2023, klokken 20:32Snakker du da om nye S/X? Jeg tenkte egentlig på de eldre modellene, som gjelder de aller fleste i Norge, de var vel motsatt?

For vår 2015 S85D og 2017 X100D så mener jeg de var FWD frem til temperaturen nærmet seg 0, så AWD. I range mode var de kun FWD. RWD var de aldri.

geear

Nettopp, aldri hørt før at de er RWD bias uten range mode i "litt temp", alltid FWD bias, og de nye utgavene som sikkert har samme setup som 3/Y (antar jeg?) har ikke range mode.

Stig-Arne

Sitat fra: geear på mandag 18. desember 2023, klokken 20:32Snakker du da om nye S/X? Jeg tenkte egentlig på de eldre modellene, som gjelder de aller fleste i Norge, de var vel motsatt?

Denne er forøvrig ganske bra for Y (og 3):

https://youtu.be/DqeRBcJ1fzs?si=fzQE54Wnyxxjsksz

Holder å se kun selve testene, forhjul på rulla, bakhjul, kun ett bakhjul på asfalten, og kun ett fremhjul på asfalten. Sistenevnte klarer den rett og slett ikke komme seg av verken i vanlig mode, slip start (den kommer av men først etter å treffe kanten på rulla) eller med terrengassistenten. Tydelig at den er mye bedre på bakhjula enn foran...

Denne fra Bjørn Nyland viser også tydelig at 3 (og Y) er RWD under normale forhold:
https://youtu.be/Mzhh2ImT284?si=OpUC2WUVOlwYV5av (først ved maks pådrag etter 8 min legger den inn front motor).

Det som skjer i testen 3:40 ut i videoen, er akkurat hva jeg ønsker Tesla burde klart å ungått om bilen kunne startet med AWD og heller kuttet om behovet ikke var tilstede.

Og ikke skjønner jeg helt hvorfor bilen svikter på siste testen, når den åpenbart klarer å klatre av med begge forhjulene og 1 bakhjul på rullene.
Motoren foran er jo sterk nok til å skulle klare å trekke av bilen skulle jeg tro.

Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA