Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leserinnlegg Motor «Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»

Startet av vinterdekk, torsdag 14. desember 2023, klokken 07:29

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Ja, i tillegg til batteriet må du og ha motorer, styring osv. Blir jo nesten som en ekstra bil.
Tipper kjøperne typisk hadde vært folk med alt for mye penger med hobbyer som innebar mye kjøring, som f.eks. alpinister, langrennsfolk, sykkelfolk med pappa og mamma i Equinor, Vår Energi etc...

Kunne og blitt finansiert med leie. Ville nok vært rimelig enkelt å leie denne ut på Finn.no om det kun var noen få til leie. Kunne sikkert fått inn 100.000 i året på det.
Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. desember 2023, klokken 12:23Ja, i tillegg til batteriet må du og ha motorer, styring osv. Blir jo nesten som en ekstra bil.

Ja, men husk at noe slikt ikke trenger like avansert styring, kjøling, oppvarming, etc. og ikke trenger å levere/motta like høy effekt som en bil. Altså den trenger ikke å kunne ta mot 150 kW lading. Det hadde sikkert vært fint med 50 kW, men den trenger kanskje ikke å kunne hurtiglade i det hele tatt? Samme med fremdrift, det holder med noen få titalls kW effekt, bare akkurat nok til å holde seg i bevegelse i en moderat oppoverbakke.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på mandag 18. desember 2023, klokken 12:55
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 18. desember 2023, klokken 12:23Ja, i tillegg til batteriet må du og ha motorer, styring osv. Blir jo nesten som en ekstra bil.

Ja, men husk at noe slikt ikke trenger like avansert styring, kjøling, oppvarming, etc. og ikke trenger å levere/motta like høy effekt som en bil. Altså den trenger ikke å kunne ta mot 150 kW lading. Det hadde sikkert vært fint med 50 kW, men den trenger kanskje ikke å kunne hurtiglade i det hele tatt? Samme med fremdrift, det holder med noen få titalls kW effekt, bare akkurat nok til å holde seg i bevegelse i en moderat oppoverbakke.

Ja, kanskje det, men akkurat denne modellen er nok topp-spec'et, med to elmotorer og 80kWh batteri, men de planlegger 40kWh for å få ned vekt og pris.
https://dinfritid.no/tett-p%C3%A5/2021/09/elvognen
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#64
Sitat
Sitatvære...

Du tror at de ikke visste at de beveget seg opp mot kanten på hva som er reglementert? Eller
To walk.... Når det gjelder Jonas så virker han mindre bega...... for å si det slik ut fra hva jeg har hørt han snakke i media.

Veldig lite ydmyk....

Sikkert en jovial kar han....

Meeeeen å være leder det krever ferdigheter.... Han hadde ikke det....tenk selv. Du får rødt flagg i 2018... hva gjør du da i løpet av 3 til 4 år?  Ingenting gjorde Jonas.... Han trodde vel det gikk over av seg selv han ;D  Dermed snipp snapp snute - du er ute he he

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 18. desember 2023, klokken 15:34Blir aldr noe kiosk velter den der🤣

Nei, innen EU eventuelt vrir seg om, og gjør denne kjøp-bar (gjennom lovgivning osv) så har vel elbiler fått 200 kWh batteri med 400 kW ladeeffekt og gjort campingvognen med elmotor totalt overflødig. Med alle de milliardene som blir brukt årlig på batteriteknologi om dagen må vel snart noen få gang på neste generasjons batterier, selv om en uansett ser gradvis forbedring.
Tesla Model Y                         2021-

Carboy

Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

vinterdekk

Kanskje Nio kan overbevise noen campingvogn-entusiaster til å prøve elektrisk trekkbil? De har akkurat live streamet en 1044 km kjøretur med 150 kWh batteri (som så kjent også kan byttes på deres batteribyttestasjoner).

https://www.motor.no/aktuelt/nio-et7-gikk-1044-km-pa-en-lading/261756
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på mandag 18. desember 2023, klokken 20:30Kanskje Nio kan overbevise noen campingvogn-entusiaster til å prøve elektrisk trekkbil? De har akkurat live streamet en 1044 km kjøretur med 150 kWh batteri (som så kjent også kan byttes på deres batteribyttestasjoner).

https://www.motor.no/aktuelt/nio-et7-gikk-1044-km-pa-en-lading/261756

Ja, veldig bra nyhet det der.
Og endelig gir "battery swap" mening. Hvis en skal på en 2-3 ukers bilferie er det jo en veldig stor fordel, og ja, da vil jo campingvogn og funke supert. Ser at batteriet ikke er større enn at det får plass i dagens NIO-biler.
Blir spennende å se hva en må betale i måneder en velger å sette inn det batteriet. Fjerner jo ulempen med elbil :-)

Da kan en kjøre rundt med vanlig / lite batteri resten av året, og swappe inn dette når en skal på ferietur. Shit. Nå fikk jeg plutselig tro på Nio.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatDa kan en kjøre rundt med vanlig / lite batteri resten av året, og swappe inn dette når en skal på ferietur. Shit. Nå fikk jeg plutselig tro på Nio.
Towalk... :+1: ja det tror jeg er "bankers" som de sier i travsporten ;D BYD også er bankers. Samt noen av de andre merkene vi kjenner allerede her.  

Derimot alle de 15 til 20 andre  kinabil produsentmerkene jeg knapt klarer å si navnet på - de har jeg ikke trua på. De vil forsvinne etter hvert. De sliter allerede i EU og US markedet nå pga toll satsene. 

Men hører at Nio sjåfører her må vente lenge for å reparert bilen ved skade for delene er ofte ......ja nettopp .....på lager i Kina ;D Delelageret er ikke så stort enda i Norge.

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:31Ja, veldig bra nyhet det der.
Og endelig gir "battery swap" mening. Hvis en skal på en 2-3 ukers bilferie er det jo en veldig stor fordel, og ja, da vil jo campingvogn og funke supert. Ser at batteriet ikke er større enn at det får plass i dagens NIO-biler.
Blir spennende å se hva en må betale i måneder en velger å sette inn det batteriet. Fjerner jo ulempen med elbil :-)

Da kan en kjøre rundt med vanlig / lite batteri resten av året, og swappe inn dette når en skal på ferietur. Shit. Nå fikk jeg plutselig tro på Nio.
Forutsatt at man får lov til å bytte til annen batteristørrelse ja. Det gjør man foreløpig ikke i Norge.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatForutsatt at man får lov til å bytte til annen batteristørrelse ja. Det gjør man foreløpig ikke i Norge
Det tror jeg vil komme hit også :+1:

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:31Ja, veldig bra nyhet det der.
Og endelig gir "battery swap" mening. Hvis en skal på en 2-3 ukers bilferie er det jo en veldig stor fordel, og ja, da vil jo campingvogn og funke supert. Ser at batteriet ikke er større enn at det får plass i dagens NIO-biler.
Blir spennende å se hva en må betale i måneder en velger å sette inn det batteriet. Fjerner jo ulempen med elbil :-)

Da kan en kjøre rundt med vanlig / lite batteri resten av året, og swappe inn dette når en skal på ferietur. Shit. Nå fikk jeg plutselig tro på Nio.
Forutsatt at man får lov til å bytte til annen batteristørrelse ja. Det gjør man foreløpig ikke i Norge.

På Nio sine sider ser jeg det står at du i løpet av 2024 kan bytte midlertidig mot et gebyr.... https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=6i53BcbNZr88JRKJ&lang=nb&region=NO&type=article
Tesla Model Y                         2021-

geear

Håper de har Vegvesenet med på laget her, da egenvekt og batterikapasitet ikke lenger vil være i henhold til vognkortet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på onsdag 20. desember 2023, klokken 10:15Håper de har Vegvesenet med på laget her, da egenvekt og batterikapasitet ikke lenger vil være i henhold til vognkortet.

Ser at det nye 150 kWh batteriet kun er 20 kg tyngre enn 100 kWh batteriet. Kanskje de klarer å laget et nytt 100 kWh-batteri som er like lett som 75 kWh-batteriet? Kanskje det blir sånn at de med "gammelt" 75 kWh batteri kun kan oppgradere til 100, og de med 100 kan oppgradere til 150? Fordi vekten da ganske lik?
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA