Leserinnlegg Motor «Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»

Startet av vinterdekk, tor 14. des 2023, kl. 07:29

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: vinterdekk på lør 16. des 2023, kl. 09:54
Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 16. des 2023, kl. 07:57
SitatDersom det er snakk om en ren camping ferie der campingvognen flyttes lange distanser daglig ville jeg utvilsomt valgt fossil trekk bil.
Ja jeg ser den :+1:

Tror de færreste vil bestride camping-argumentet. Der er dieselbilen vanskelig å erstatte. :)

Her blir det ett spennende race mellom batteriteknologi og hydrogenløsninger for å dekke de krevende transportbehovene. For det satses fortsatt på hydrogen, og faktisk satses det på e-fuel også.

Camping ble ikke nevnt i innlegget i Motor, bare egen erfaring med ladeferie nedover Europa. Det er jo litt råflott i en klimaomstilling og bruke fritidsreise som ett argument for å beholde fossilt nybilsalg på ubestemt tid. Kanskje man kan bruke opp dieselbilene som allerede er produsert.
Kanskje lange dagsetapper med gigantvogner er noe som vil forsvinne sammen med fossilbilen? Og kjøreferier enten skjer med campingbil eller små aerodynamiske campingvogner. (Mer aerodynamisk enn de som produseres i dag).

Det er ikke slik at alt kan være akkurat som før i overgangen til utslippsfri transport
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-

2026 Hyundai Ioniq 5 AWD -- 2018 Hyundai Ioniq
2017 Tesla mod X75D --  2014 Peugeot iOn

Electric cars in Norway

SitatKanskje lange dagsetapper med gigantvogner er noe som vil forsvinne sammen med fossilbilen?
Jeg håper da virkelig ikke det. Snart kommer ny batteri teknologi og da vil elbilene trekke gigant vogner skikkelig langt uten å lade som bare fytte rakkern. ;D  Det gleder jeg meg til.

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 16. des 2023, kl. 20:35
SitatKanskje lange dagsetapper med gigantvogner er noe som vil forsvinne sammen med fossilbilen?
Jeg håper da virkelig ikke det. Snart kommer ny batteri teknologi og da vil elbilene trekke gigant vogner skikkelig langt uten å lade som bare fytte rakkern. ;D  Det gleder jeg meg til.

Teknologien finnes, dvs. LFP+anode free hybridbatteri. Burde dekke behovet for campingvogn, så lenge man klarer seg med den slitesterke LFP delen av batteriet for daglig kjøring.

https://one.ai/products/gemini
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Electric cars in Norway

Sitat fra: vinterdekk på lør 16. des 2023, kl. 20:59
SitatKanskje ...

Teknologien finnes, dvs. LFP+anode free hybridbatteri. Burde dekke behovet for campingvogn, så lenge man klarer seg med den slitesterke LFP delen av batteriet for daglig kjøring.

Ja da det har du helt i. Den teknologien du nevner der burde dekke behovet. Men jeg tenker egentlig mye lengre og vil det komme mer energikraftig løsning som ikke veier så sykt mye.

geear

Sitat fra: turfsurf på lør 16. des 2023, kl. 14:46
Sitat fra: geear på lør 16. des 2023, kl. 14:22Det forutsetter at du har kjørt et godt stykke før lading, og det gjelder kun noen biler/merker. De fleste har fortsatt trøbbel med å nå maks ladehastighet i kulden, selv etter lang kjøretur.
Selvfølgelig. Poenget var at det er ikke ett generelt problem for elbiler, og at man må velge elbil etter behov, på samme hvis som med fossil.

Hurtiglading trenger man sjelden før batteriet nærmer seg tomt uansett, å måtte hurtiglade rett etter start er bare dårlig planlegging.
Det trenger ikke være det heller. Av og til er ulempen med å stoppe og stå lenge rett før ankomst så stor at man bare må droppe det. Eller at planene endrer seg. Og for Model X-en sin del, så var også stort tap når den stod parkert et problem.

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på lør 16. des 2023, kl. 21:02
Sitat fra: vinterdekk på lør 16. des 2023, kl. 20:59
SitatKanskje ...

Ja da det har du helt i. Den teknologien du nevner der burde dekke behovet. Men jeg tenker egentlig mye lengre og vil det komme mer energikraftig løsning som ikke veier så sykt mye.

Det er vel i bunn og grunn det Toyota har lovet om få år, men de er notoriske på å annonsere årstall på sine gjennombrudd og har lite å vise til.

Geminy ONE hybridbatteriet virker alt annet enn uten kompromisser. Hva vil skje om eieren ønsker å kjøre bilen som en fossilbil og lade på «1/5» tank? Anode-free delen vil degradere raskere, men hvor raskt er vanskelig å gjette. Det er ett nisjeprodukt for en type kjøremønster. Men kanskje kan slike hybridbatterier leveres med forskjellig andel LFP og anode free. Det hadde vært fint med en større LFP andel og kanskje 200 km boost fra anode-free for de som vil ha en elbil som de ikke behøver å ta like mye forhåndsregler med.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: geear på søn 17. des 2023, kl. 00:35Det trenger ikke være det heller. Av og til er ulempen med å stoppe og stå lenge rett før ankomst så stor at man bare må droppe det. Eller at planene endrer seg. Og for Model X-en sin del, så var også stort tap når den stod parkert et problem.
Ingen regel uten unntak, ting kan skje. Men tidligere hele ble det lagt frem som om at det ikke går an å lade kjapt og komme seg raskt frem med elbil i kulda. Det er jo absolutt ikke tilfelle, med litt planlegging og kjøp av bil etter behov så er dette ett løst problem.

Jeg har kjørt ca 60000km i året med elbil i 10 år nå, og antall ganger vi har stått og ladet med lav ladefart grunnet kaldt batteri kan jeg telle på en hånd, med fingre tilgode. Jeg har heller ikke stått og ladet i over en time, og ladestoppene over en halvtime har stort sett vært grunnet lunsj. Vi kjørte t.o.m. 2700km med i3 på tre dager i april 2020 (opp til Troms). Altså en bil med WLTP på 30 mil og ladefart på 50kW, og ett ganske dårlig utbygd ladenettverk på den tiden.

Så nei, jeg kjøper ikke at elbil er fryktelig problematisk om vinteren. At det fremdeles er utfordringer,  ja. Det er det og med diesel og bensinbiler, det handler hovedsaklig om opplæring og vilje.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatJeg har kjørt ca 60000km i året med elbil i 10 år nå
Tuft.. det var myyyye. Så bra

Selv ligger jeg på 20' men det blir jo snøfnugg i forhold til deg ;D 
Mest øst/vest da så jeg får med meg fjell overgangene - herlig natur

geear

Jeg vet at det går fint, men at det "går fint" er vel ikke helt hva tråden handler om, det er fortsatt klare ulemper med elbil til visse formål/scenarier. Og det kan være ekstremt personavhengig/bruksmønsteravhengig hvordan det oppleves. Skal man på hytta hver helg og mangler destinasjonslading og hurtigladere er ugunstig plassert i forhold til ruta, så vil det være drit. Skal man på hytta hver helg og når helt frem under alle forhold, og kan plugge rett i, så er det helt uproblematisk og vil oppleves bedre enn fossilt. Jeg har funnet meg selv i slike ugunstige scenarier litt for ofte, så nå blir det diesel som bruksbil en periode. Hvor lenge vet ingen. 🫣😂

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på søn 17. des 2023, kl. 13:16Jeg vet at det går fint, men at det "går fint" er vel ikke helt hva tråden handler om, det er fortsatt klare ulemper med elbil til visse formål/scenarier. Og det kan være ekstremt personavhengig/bruksmønsteravhengig hvordan det oppleves. Skal man på hytta hver...
Ser den men tenker at det også handler litt om tilpassing også. Vil man så går det ofte bra, unntatt noen av de unntakene som jo er listet opp i andre innlegg her.

geear

Vil man så kan man med Think eller Reva også, spørsmålet er hvordan hver enkelts bruksmønster er, og toleransegrensa til vedkommende.

Stor henger og manglende destinasjonslading er iallfall raskt triggere for utfordringer.

ToWalkOrDrive

Jeg håper da virkelig ikke det. Snart kommer ny batteri teknologi og da vil elbilene trekke gigant vogner skikkelig langt uten å lade som bare fytte rakkern. ;D  Det gleder jeg meg til.

Føler det er veldig få campingvogner på veiene, mens bobiler øker mye mer. Kanskje det allerede har skjedd at folk byttet ut campingvognen med bobil når de gikk over til elbil? Virker som veldig mange campingvogner blir kjørt ett sted, og så står den der hele tiden, mens noen veksler mellom sommercamping og vintercamping.

De har snakket om el-campingvogner i 6 år nå.... Men det er ikke mulig å registrere en el-campingvogn, derfor kan de ikke selge den på markedet. Uansett hadde den nok blitt ille dyr. Men funket gjorde den. Gjorde at bilen ikke fikk redusert rekkevidden på Dinfritid sin test i 2021. Så må bare EU komme på banen og gjøre den lovlig.

https://dinfritid.no/tett-p%C3%A5/2021/09/elvognen
https://www.erwinhymergroup.com/en/press/news/dethleffs-ehome-coco

Tesla Model Y                         2021-

Rosstopher

Sitat fra: ToWalkOrDrive på man 18. des 2023, kl. 08:41Føler det er veldig få campingvogner på veiene, mens bobiler øker mye mer. Kanskje det allerede har skjedd at folk byttet ut campingvognen med bobil når de gikk over til elbil? Virker som veldig mange campingvogner blir kjørt ett sted, og så står den der hele tiden, mens noen veksler mellom sommercamping og vintercamping.

De har snakket om el-campingvogner i 6 år nå.... Men det er ikke mulig å registrere en el-campingvogn, derfor kan de ikke selge den på markedet. Uansett hadde den nok blitt ille dyr. Men funket gjorde den. Gjorde at bilen ikke fikk redusert rekkevidden på Dinfritid sin test i 2021. Så må bare EU komme på banen og gjøre den lovlig.

https://dinfritid.no/tett-p%C3%A5/2021/09/elvognen
https://www.erwinhymergroup.com/en/press/news/dethleffs-ehome-coco

Problemet med campingvogner med batteri er jo at man må betale for batteriet. Altså hvis man skal ha batteri til 100.000 så blir vogna 100.000 kroner dyrere, og man har da betalt for et batteri som står der ubrukt 99 % av tida. Jeg tipper de fleste skal kjøre ganske langt før de syns tiden spart på lading er verdt (f.eks.) 100.000 kroner ekstra.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

geear

Hvis den skal gi noe mening må den være utstyrt for "V2G" (hvis man kan kalle det for vehicle, men iallfall designet og godkjent for å være tilkoblet nettet når den ikke er i bruk). For alle som kan ha vogna parkert hjemme så vil den da fungere som husbatteri så lenge man ikke er på tur, og når man er på tur så tåler man fint å være uten "husbatteriet" hjemme.

Rosstopher

Sitat fra: geear på man 18. des 2023, kl. 09:25Hvis den skal gi noe mening må den være utstyrt for "V2G" (hvis man kan kalle det for vehicle, men iallfall designet og godkjent for å være tilkoblet nettet når den ikke er i bruk). For alle som kan ha vogna parkert hjemme så vil den da fungere som husbatteri så lenge man ikke er på tur, og når man er på tur så tåler man fint å være uten "husbatteriet" hjemme.

Ja det hadde vært kjempesmart. Eller i hvert fall V2H. Det ville ha gjort investeringen i husbatteri mer spiselig samtidig som det ville ha gjort investeringen i campingvogn mer spiselig.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA