Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leserinnlegg Motor «Vi er ikke klare til å fase ut fossile kjøretøy»

Startet av vinterdekk, torsdag 14. desember 2023, klokken 07:29

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Robertb på fredag 15. desember 2023, klokken 17:55Selvom artikkelen kan være sutrete, mener jeg at det kan være noe i det. De fleste på langtur kjører motorvei hvor ladestasjoner med hurtiglading finnes. Vær i oktober på langtur med diesel og campingvogn i Tyskland og Nederland, 5000 km i 4 uker, og minst mulig på motorveier. Har interesse for elbil men ennå ikke kjøpt. På turen havnet vi pga stengte veier på alternative ruter som jeg vannlighvis ikke skulle velge, for trange veier, mange småbyer, dårlige veier. Lurte på om det var ladestasjoner der og har sjekket abrp. Også her lite ladestasjoner,en må tilbake til hovedårene. Kjente ruter i De og Nl langt ut på landet har ikke ladestasjoner. Jeg tror altså at det elbil og antall ladestasjoner utenom de store hovedårene er en vanskelig/dårlig kombinasjon som fører til at en ofte må lade for å unngå ladeangst. Det er noe sannhet i artikkelen i Motor.
Dette er i snitt 178 km hver dag. Kan gå med moderne elbil og campingvogn med ingen eller 1 lading.

Men hvis dere kjører 2500 på 3 dager hver vei, og campe samme sted resten, så blir det kjipt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil Fonn

Ingen utfasing av fossilt kjøretøy her i allefall.

Kjører elektrisk i hverdagen og jobb. Også mye med henger. Fungerer utmerket. Energi/drivstoff pris er også meget fordelaktig så lenge det lades hjemme. Men i garasjen står en fossil bil som er dimensjonert for alle forhold og kan trekke henger på 3,5 t klar til bruk. Denne brukes til lengre transporter med og uten henger der transport med El blir for tidskrevende og problematisk i forhold til lading, tidsbruk og kostnad. Spesielt i næringslivet er tid og kostnad sammenfallende og avgjørende. Så enn så lenge blir det ingen utfasing av fossilt her.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Kjørte forøvrig Nord Norge-Vestlandet og retur med El og campingvogn i sommer. Fungerte greit til tross  dobbelt forbruk og dobbelt med ladinger. (med fosilbilen er mer forbruk med campingvogn kun ca 15 %)
Også kjipt at de fleste lade destinasjoner krever frakobling av henger/campingvogn for tilkobling. Jeg oppholdt meg 3 uker på vestlandet der vogna sto parkert og jeg kjørte el bilen i det daglige og ladet på destinasjon. Dette opplevdes i sum ok. Dersom det er snakk om en ren camping ferie der campingvognen flyttes lange distanser daglig ville jeg utvilsomt valgt fossil trekk bil.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Jejl

Er en av de første med Model S, og vi har kjørt 7 ganger Norge-Spania  med samme bil. Vi har aldri brukt mer enn 36 timer på ca 2800 km, (og da er alt inkludert). I 2015 tilbakela vi de første 1500 km på godt under  15 timer (102 km/t i snitt husker jeg vi regnet oss frem til)
Siden vi er 4 stk i bilen har vi forskjellige nødvendige behov som blir bra dekket underveis på turen i en elbil med de nødvendige stoppene den trenger. Har prøvd å kjøre samme tur flere ganger tidligere  med diesel og bensin-biler, og det blir rett og slett mer stress for vår del, og det ender som regel med at vi trenger en overnatning på midten

Electric cars in Norway

SitatDersom det er snakk om en ren camping ferie der campingvognen flyttes lange distanser daglig ville jeg utvilsomt valgt fossil trekk bil.
Ja jeg ser den :+1:

vinterdekk

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. desember 2023, klokken 07:57
SitatDersom det er snakk om en ren camping ferie der campingvognen flyttes lange distanser daglig ville jeg utvilsomt valgt fossil trekk bil.
Ja jeg ser den :+1:

Tror de færreste vil bestride camping-argumentet. Der er dieselbilen vanskelig å erstatte. :)

Her blir det ett spennende race mellom batteriteknologi og hydrogenløsninger for å dekke de krevende transportbehovene. For det satses fortsatt på hydrogen, og faktisk satses det på e-fuel også.

Camping ble ikke nevnt i innlegget i Motor, bare egen erfaring med ladeferie nedover Europa. Det er jo litt råflott i en klimaomstilling og bruke fritidsreise som ett argument for å beholde fossilt nybilsalg på ubestemt tid. Kanskje man kan bruke opp dieselbilene som allerede er produsert.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Robertb

Mit innlegg om artikkelen i Motor og våres opplevelse i forhold til det, er at vi kunne klare oss med rekkevidde fra 200, kanskje 250km per lading. (Elbil med campingvogn). Men så må en ladestasjon være der og fungere, og betalingen må fungere. Mye skriveri om at det finnes nok ladestasjoner. Jo langs trafikkens hovedårene. Hvis en kjører i distriktene, blir det mindre og en må fravike sin rute for å komme til en ladestasjon. Blir en i tillegg omdirigert pga veiarbeid så blir det fort vanskelig. Fordi vi er elbil kandidater ift trekkkracht, har jeg prøvd a lage tilrette ruter i sofaen med abrp oa., men kan lett finne ruter hvor det er vanskelig a finne ladestasjoner. Artikkel-forfatteren i Motor har da et poeng synes jeg.

vinterdekk

Infrastruktur og betalingsløsninger er ikke bra uansett om man trekker tungt eller ikke. Litt avhengig av hvilken bil man eier og hvor man kjører selvsagt. Det blir nok bedre på sikt.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Eladdin - Elbilfareren

Sitat fra: Rosstopher på fredag 15. desember 2023, klokken 09:30
Sitat fra: Exit elbil på fredag 15. desember 2023, klokken 01:05Det florerer jo av folk med sin første elbil som er negativt overrasket over hvor begredelig en elbil kan være om vinteren under visse normale omstendigheter. De som fortsetter med sin 2., 3. og 4. elbil har vel bare akseptert og innfunnet seg med at slik er det, uten å lage noe vesen ut av det. Det holder jo at det er kaldt og at en skal på langtur, og 50 mils bilen reduseres til en 30-ish mils medium-bil med mye hyppigere og mye tregere lading, selv om bilene selvsagt er mer enn gode nok til de hverdagslige,typiske til/fra jobben-strekningene pluss en god del til.

Du skriver som om det er en etablert sannhet at elbiler er begredelige om vinteren, at lading går saktere om vinteren, at man må stoppe oftere om vinteren. Jeg opplever ingenting av det du skriver.

Jeg starter hver dag med oppladet (og oppvarmet) bil. I hverdagen bruker jeg mindre tid på å lade enn jeg brukte på å fylle fossilt drivstoff i gamledager. Jeg slipper også å kjøre ens ærend innom energistasjonen for påfyll. Slike små tidsbesparelser setter småbarnsforeldre i tidsklemma pris på.

Min 50-mils bil reduseres til en 30-mils bil både på vinteren og om jeg trekker tilhenger. Den lader ikke saktere av den grunn. Jeg må heller ikke stoppe oftere av den grunn. Verken voksne eller barn i familien har noen interesse av å kjøre 4-5 timer i strekk uten stopp, selv om bilen klarer det om sommeren. Det skjer oftere at vi stopper uten å lade enn at vi må stoppe for å lade. De som trekker stor tilhenger og/eller kjører mye i høy fart vil selvfølgelig bruke lengre tid. Det er ingen hemmelighet og bør ikke komme som noen overraskelse underveis på turen, med mindre man har valgt å ikke forberede seg, slik han i artikkelen virker å ha valgt.

Når jeg bytter bil er det ikke i tankene mine i det hele tatt å bytte tilbake til fossilt drivstoff. Jeg har ingen interesse av en bil som jeg må reise bort for å fylle energi på, en bil som har feil temperatur hver gang jeg setter meg inn i den, en bil med drivstoffutgifter som om strømmen skulle ha kostet 10 kroner per kWh. Jeg har ingen motforestillinger mot at visse, spesielle grupper fortsatt har bruk for fossilt drivstoff, men til folk flest vil jeg mene at elbil er overlegent til hverdags og like bra på norgesferie.
Jeg skrev om langturer om vinteren, som artikkelforfatter i Motor. Men det er utrolig bra at elbilen din på langtur ikke lader saktere på hurtigladere eller får kortere rekkevidde mellom lading pga kulda om vinteren. Er du sikker på at bilen ikke går lenger med henger også, ettersom den har mer kinetisk energi i nedoverbakke og dermed mer opplading?
(Det er smått utrolig at du klarer å argumentere med dagligkjøring og lading over natta/andre tider du uansett gjør noe annet enn å passivt vente på at bilen skal lades opp, når temaet er langkjøring)
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

turfsurf

Sitat fra: Exit elbil på lørdag 16. desember 2023, klokken 12:39Jeg skrev om langturer om vinteren, som artikkelforfatter i Motor. Men det er utrolig bra at elbilen din på langtur ikke lader saktere på hurtigladere eller får kortere rekkevidde mellom lading pga kulda om vinteren.
Akkurat det med lading er løst. Ladet på Ionity i går, startet rett på 187kW selv om det var -16 grader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Det forutsetter at du har kjørt et godt stykke før lading, og det gjelder kun noen biler/merker. De fleste har fortsatt trøbbel med å nå maks ladehastighet i kulden, selv etter lang kjøretur.

Rosstopher

Sitat fra: Exit elbil på lørdag 16. desember 2023, klokken 12:39
Sitat fra: Rosstopher på fredag 15. desember 2023, klokken 09:30
Sitat fra: Exit elbil på fredag 15. desember 2023, klokken 01:05Det florerer jo av folk med sin første elbil som er negativt overrasket over hvor begredelig en elbil kan være om vinteren under visse normale omstendigheter. De som fortsetter med sin 2., 3. og 4. elbil har vel bare akseptert og innfunnet seg med at slik er det, uten å lage noe vesen ut av det. Det holder jo at det er kaldt og at en skal på langtur, og 50 mils bilen reduseres til en 30-ish mils medium-bil med mye hyppigere og mye tregere lading, selv om bilene selvsagt er mer enn gode nok til de hverdagslige,typiske til/fra jobben-strekningene pluss en god del til.

Du skriver som om det er en etablert sannhet at elbiler er begredelige om vinteren, at lading går saktere om vinteren, at man må stoppe oftere om vinteren. Jeg opplever ingenting av det du skriver.

Jeg starter hver dag med oppladet (og oppvarmet) bil. I hverdagen bruker jeg mindre tid på å lade enn jeg brukte på å fylle fossilt drivstoff i gamledager. Jeg slipper også å kjøre ens ærend innom energistasjonen for påfyll. Slike små tidsbesparelser setter småbarnsforeldre i tidsklemma pris på.

Min 50-mils bil reduseres til en 30-mils bil både på vinteren og om jeg trekker tilhenger. Den lader ikke saktere av den grunn. Jeg må heller ikke stoppe oftere av den grunn. Verken voksne eller barn i familien har noen interesse av å kjøre 4-5 timer i strekk uten stopp, selv om bilen klarer det om sommeren. Det skjer oftere at vi stopper uten å lade enn at vi må stoppe for å lade. De som trekker stor tilhenger og/eller kjører mye i høy fart vil selvfølgelig bruke lengre tid. Det er ingen hemmelighet og bør ikke komme som noen overraskelse underveis på turen, med mindre man har valgt å ikke forberede seg, slik han i artikkelen virker å ha valgt.

Når jeg bytter bil er det ikke i tankene mine i det hele tatt å bytte tilbake til fossilt drivstoff. Jeg har ingen interesse av en bil som jeg må reise bort for å fylle energi på, en bil som har feil temperatur hver gang jeg setter meg inn i den, en bil med drivstoffutgifter som om strømmen skulle ha kostet 10 kroner per kWh. Jeg har ingen motforestillinger mot at visse, spesielle grupper fortsatt har bruk for fossilt drivstoff, men til folk flest vil jeg mene at elbil er overlegent til hverdags og like bra på norgesferie.
Jeg skrev om langturer om vinteren, som artikkelforfatter i Motor. Men det er utrolig bra at elbilen din på langtur ikke lader saktere på hurtigladere eller får kortere rekkevidde mellom lading pga kulda om vinteren. Er du sikker på at bilen ikke går lenger med henger også, ettersom den har mer kinetisk energi i nedoverbakke og dermed mer opplading?
(Det er smått utrolig at du klarer å argumentere med dagligkjøring og lading over natta/andre tider du uansett gjør noe annet enn å passivt vente på at bilen skal lades opp, når temaet er langkjøring)

Jeg vet ikke om du i det hele tatt leste innlegget mitt før du svarte, men jeg syns jeg skrev ganske tydelig at bilen får kortere rekkevidde om vinteren. Også morsomt at du syns det er utrolig å nevne andre aspekter ved å kjøre elbil når temaet er om vi er klare for å fase ut fossile kjøretøy. Jeg syns ikke det kun er de sjeldne langturene som påvirker den avgjørelsen, men det kan du godt mene om du vil.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 16. desember 2023, klokken 14:22Det forutsetter at du har kjørt et godt stykke før lading, og det gjelder kun noen biler/merker. De fleste har fortsatt trøbbel med å nå maks ladehastighet i kulden, selv etter lang kjøretur.
Selvfølgelig. Poenget var at det er ikke ett generelt problem for elbiler, og at man må velge elbil etter behov, på samme hvis som med fossil.

Hurtiglading trenger man sjelden før batteriet nærmer seg tomt uansett, å måtte hurtiglade rett etter start er bare dårlig planlegging.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

SitatHurtiglading trenger man sjelden før batteriet nærmer seg tomt uansett, å måtte hurtiglade rett etter start er bare dårlig planlegging.
He he vanskelig å være uenig i akkurat den der :+1:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA