Tips til elbil for familie

Startet av Elfan, tirsdag 24. oktober 2023, klokken 11:54

« forrige - neste »

Elfan

Dette er vel atter en tråd om tips til elbil. Jeg ser mange har lurt på det samme men med ulike kriterier og markedet endrer seg superfort så jeg er ikke oppdatert.

Vi har ikke elbil, aldri hatt en. Ønsker å kjøpe en for første gang og planen er at vi skal ha den leeeenge.
Ønsker derfor en som har det meste man ønsker seg.

Hva vi ønsker er en bil med god bagasjeplass, god bakseteplass til barneseter, helst en bil som er sprek og morsom å kjøre og en som føles moderne med det meste av utstyr.

Har egentlig lest mest om Tesla Model Y Performance, men etter de siste ukene med ufattelig mye kritikk i medier om dårlig kundeservice om man klager på noe, og selve kvalitet på bilen er jeg litt mer i tvil.

Komfort teller også en del og jeg har lest at TMYP er veldig stiv på dårlig vei. Men har også lest at 2023 mod er bedre enn tidligere uten at jeg vet hvor mye forskjell det er.

Ønsker å ha flere muligheter å se på men har utelukket noen merker som ID4 og 5, Buzz og IONIQ 5.

Ønsker en "smart" bil, som har bra infotainmentsystem. En bil som har hatt lite kjente problemer i den korte tiden elbiler har vært på markedet.

Biler som virker spennende men som jeg har null peiling på er Byd Tang eller nye kinesiske merker.

Tips eller råd?

edyrli

Ja, det er bare å spør selv om familiebil har blitt diskutert tidligere. Som du har funnet ut er det vanskelig og ikke se på Modell Y, det er utrolig mye bil for pengene. Jeg har ikke erfaring med modell Y, så kan ikke gi noen detalj kunnskap her.
Selv kjører jeg BYD Tang, så det er bare å spør om du lurer på noe med denne. Jeg valgte den utfra følgende krav: 7 seter, god bagasjeplass, hengerfeste og taklast. Det er mulig jeg hadde endt opp med noe annet dersom jeg ikke måtte ha 7 seter.
For øvrig er jeg fornøyd. På to år har jeg ikke hatt noen feil i det heletatt og bilen en sprek og god å kjøre. Jeg klarer Stavanger - Oslo med en lading om jeg treffer perfekt på hvor jeg lader. I sommer fikk jeg plass til 5 store feriekofferter i bagasjerommet (100 liters?)
App og infotainment er ikke veldig imponerende, men man har ting som ok navigasjon, innebygget spotify samt forvarming fra app. Men mangler f.eks. Carplay og Android auto.

Jeg har kompiser med ID.4 og Ioniq 5. Disse går nok noe lenger, men har vesentlig dårligere innvendig plass. Om Kinesisk bil var en god ide vet jeg nok best om noen når når den blir litt eldre.

RJK

Jeg ville vurdert å se på Kia EV6 og kommende KIA EV5. Biler med 800V-system og V2L, og ellers mye fint utstyr, samt fine biler å se på, med forbehold om at jeg ikke har sett EV5 ennå av naturlige grunner. EV6 kan du og få i en heftig GT-utgave, noe du og vil få på EV5 etterhvert.

Rekkevidden er god, dog ikke klasseledende, men de skal tape seg lite om vinteren, og med mulighet for forvarming ved navigasjon til ladestasjon, så bør man kunne se forholdsvis fin ladefart om vinteren og.

Typisk på sommeren kan man lade fra 10-80 % på under 20 minutter, som ER klasseledende sammen med Ioniq 5 som den deler drivlinje med, og langt dyrere biler som Porsche Taycan og Audi e-Tron GT
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:15Jeg ville vurdert å se på Kia EV6 og kommende KIA EV5. Biler med 800V-system og V2L, og ellers mye fint utstyr, samt fine biler å se på, med forbehold om at jeg ikke har sett EV5 ennå av naturlige grunner. EV6 kan du og få i en heftig GT-utgave, noe du og vil få på EV5 etterhvert.

Rekkevidden er god, dog ikke klasseledende, men de skal tape seg lite om vinteren, og med mulighet for forvarming ved navigasjon til ladestasjon, så bør man kunne se forholdsvis fin ladefart om vinteren og.

Typisk på sommeren kan man lade fra 10-80 % på under 20 minutter, som ER klasseledende sammen med Ioniq 5 som den deler drivlinje med, og langt dyrere biler som Porsche Taycan og Audi e-Tron GT

ev6 kan vel ikke sies å ha bra bagasjeplass som er et av kravene, helt grei ja men mindre enn andre i samme klasse som id4 og model y samt broren ioniq 5.
Model 3 2019 LR Rwd

Rosstopher

Trur nok du må ut og prøvekjøre Model Y!  ;)
Jeg har Model Y av den tidlige stive typen. Den er ganske stiv og jeg merket det veldig når bilen var ny. Nå tenker jeg ikke så mye over det. Min samboer som ikke er så bilinteressert har ikke lagt merke til at den er stivere enn andre biler.

Antall feil på Model Y er såvidt jeg vet lavt, men hvis det oppstår en tvist er muligens ikke Tesla de beste å deale med. Selv har jeg aldri hatt problemer med de, og jeg har vært innom maaange ganger med Model S-en jeg hadde før.

Husk at alle merker lager mandagsbiler og alle merker har misfornøyde kunder. Tesla er tydeligvis fortsatt populært å rakke ned på i Media. De er langt fra perfekte, men trur ikke du nødvendigvis trenger å la deg skremme av det du leser.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Elfan

Sitat fra: edyrli på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:11Selv kjører jeg BYD Tang, så det er bare å spør om du lurer på noe med denne.

Jeg har sett Byd Tang kun fra utsiden, den ser stor ut! Hvordan opplever du den mtp støy? Og infotainment, og særlig ting som autopilot og parkeringsassistanse?

Elfan

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:15Jeg ville vurdert å se på Kia EV6 og kommende KIA EV5. Biler med 800V-system og V2L, og ellers mye fint utstyr, samt fine biler å se på, med forbehold om at jeg ikke har sett EV5 ennå av naturlige grunner. EV6 kan du og få i en heftig GT-utgave, noe du og vil få på EV5 etterhvert.

EV6 GT har jeg egentlig tenkt litt på tidligere, EV5 er egentlig mer av intr, men jeg trenger en bil senest på våren 24. Jeg finner ingen info om når denne kommer ut og det er vel ikke noen som gjør enda.

Elfan

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:53Trur nok du må ut og prøvekjøre Model Y!  ;)
Jeg har Model Y av den tidlige stive typen. Den er ganske stiv og jeg merket det veldig når bilen var ny. Nå tenker jeg ikke så mye over det. Min samboer som ikke er så bilinteressert har ikke lagt merke til at den er stivere enn andre biler.

Antall feil på Model Y er såvidt jeg vet lavt, men hvis det oppstår en tvist er muligens ikke Tesla de beste å deale med. Selv har jeg aldri hatt problemer med de, og jeg har vært innom maaange ganger med Model S-en jeg hadde før.

Husk at alle merker lager mandagsbiler og alle merker har misfornøyde kunder. Tesla er tydeligvis fortsatt populært å rakke ned på i Media. De er langt fra perfekte, men trur ikke du nødvendigvis trenger å la deg skremme av det du leser.

Jeg må nok det før jeg kan utelukke den helt. Det er performance jeg tenkte på og som jeg forstod det er den stivere enn Long range. Men jeg leste at 2023 modellene har fått "comfort suspension". Jeg er vel egentlig mer redd selve kundeservicen hos Tesla enn selve bilen tror jeg.

edyrli

Sitat fra: Elfan på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 14:07
Sitat fra: edyrli på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:11Selv kjører jeg BYD Tang, så det er bare å spør om du lurer på noe med denne.

Jeg har sett Byd Tang kun fra utsiden, den ser stor ut! Hvordan opplever du den mtp støy? Og infotainment, og særlig ting som autopilot og parkeringsassistanse?

Støyen er vel sånn midt på treet vil jeg tro. Vinterhjulene støyer litt pga grovt mønster og sommerdekkene pga 22 tommere. De beste er nok litt roligere men jeg synes støyen er helt godkjent.
Autopilot har vært skrudd av siden jeg fikk den pga manglende godkjenning. Dette skal visstnok være godkjent nå, så håper den kommer inn på neste service. Men jeg tar ikke noe på forskudd.
Såvidt jeg vet har den ikke parkeringsassistanse, men 360 kameraene er gode og sammen med parkeringssensorene er den grei å manøvrere til tross for størrelsen.

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 12:39

ev6 kan vel ikke sies å ha bra bagasjeplass som er et av kravene, helt grei ja men mindre enn andre i samme klasse som id4 og model y samt broren ioniq 5.
Jeg vil si den har bra bagasjeplass. Ikke enormt, ikke veldig stort, men bra. Her kommer det altså an på hvordan man definerer bra eller god plass. Hvilke forventninger har man til plass? Det er jo selvsagt opp til den enkelte å vurdere.

Hadde selv en Mitsubishi Carisma 5-dørs på 460 liter. Ganske så bra på den tiden, men det var ikke en Skoda Octavia i bagasjerommet. 

Min Opel Vectra stasjonsvogn fra ca samme tid hadde det jeg kaller for veldig bra lass, men heller ikke den kunne vel måle seg med Octaviaen.

Så det kommer selvsagt veldig opp til hvordan man definerer det, og hva man sammenligner med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

banos

Hvorfor Performance hvis komfort er viktig egentlig, LR/SR er jo mer enn raske nok, billigere og mindre stive?
Folk er jo forskjellig, men synes generelt det er rart å ha sportslighet som et kriterie på en familie-SUV, er den siste tingen i verden jeg hadde prioritert hvertfall.

Ellers kan jeg ikke annet en å anbefale Y, synes fortsatt det er beste familiebilen prismessig på markedet nå, selv etter prisjusteringa.
2023 Tesla Model Y

turfsurf

Sitat fra: banos på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 15:13Hvorfor Performance hvis komfort er viktig egentlig, LR/SR er jo mer enn raske nok, billigere og mindre stive?
Folk er jo forskjellig, men synes generelt det er rart å ha sportslighet som et kriterie på en familie-SUV, er den siste tingen i verden jeg hadde prioritert hvertfall.
Går an å like både komfort og sportsligheten. Mere punch i P, og ser bedre ut med "leppe" bak og røde kalipere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: banos på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 15:13Hvorfor Performance hvis komfort er viktig egentlig, LR/SR er jo mer enn raske nok, billigere og mindre stive?

Man slutter ikke å være glad i sportslige biler av å få barn. Hvis man må kjøre rundt i en familie-SUV hver gang man er ute og kjører kan man jo gjøre det beste utav det!
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Øyvind.h

Stiv og sporty bil er gøy for føreren, men veldig kjipt for passasjerene.
Med mindre en har et bra adaptivt understell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Kommer helt an på, krengete bil på svingete veier er ikke digg verken for fører eller passasjerer, men selvfølgelig handler det mye om hastighet.

Ellers er P bedre på utseende og gassrespons, noe også familiefedre kan sette pris på!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA