Tips til elbil for familie

Startet av Elfan, tir 24. okt 2023, kl. 11:54

« forrige - neste »

Elfan

Jeg har aldri vært passasjer i en Model Y Performance. Jeg har bare forstått det slik at Performance fikk en komfort fjæring i 2023 og skal visstnok være mye bedre nå. Jeg tenker at prisforskjell mellom LR og P er så liten at det å ha det lille ekstra er verdt det. Men som sagt vet jeg ikke noe om komfort i 2023 modellen.

Kia EV6 ser flott ut også, samme med GT. EV5 ser lovende ut men kanskje kommer den noe senere enn når jeg trenger en bil.
EV6 og plass i bagasjerom vet jeg lite om, vi trenger plass til barnevogn eller trille, samt kofferter/bager til ferieturer. Planlegger en del kjøring rundt om i Norge og Skandinavia og trenger bagasjeplass.

Jeg glemte Mach E, den er også av intr men da GT. Men den har vel heller lite plass bagasjerom tror jeg.

Nissan har vel også kommet med en ny suv og så har man MG, som jeg ikke vet mye om annet enn at den er veldig billig.

Byd Tang har masse plass og er en de som har mer enn nok plass.

geear

Har ikke prøvd EV6, men har dårlig erfaring med Kia sine kjøreegenskaper, pleier være rimelig båtfølelse. Samme gjelder Mach-E. Helt forskjellige fra Model Y P. Der bør en la smak og behag bestemme. Liker man stive og kjøreglade biler (eks BMW/Audi ol. med sportsunderstell/RS/S/M) så er Y P en vinner. Liker man mer komfort bør man se på noe annet.

Forresten ukjent for meg at P har fått et nytt mer komfortabelt understell i 2023. Noe mer info rundt det? LR fikk nettopp det i 2022, men ikke fått med meg at det gjelder P. Den hadde endringer fra tidlige LR allerede da den kom i 2022.

egleh

Sitat fra: Elfan på tir 24. okt 2023, kl. 11:54Hva vi ønsker er en bil med god bagasjeplass, god bakseteplass til barneseter, helst en bil som er sprek og morsom å kjøre og en som føles moderne med det meste av utstyr.
har selv mercedes eqb og kan anbefale at du tar en kikk på den, ser det er gode kjøp på finn.no. vi har ingen feil så langt (12000km). godt bagasjerom pga firkantet form og det at baksetet kan kjøres frem og tilbake ca 15cm. 2 reserveseter bakerst for de under 165cm. komfortabel å kjøre, stødig og god fjæring, ok støynivå. kraftigste varmeapparat jeg har vært borti på mine 30 år som sjåfør, bruker en del strøm, men kommer aldri til å fryse... har 4wd med 220hk, ikke teslanivå men uproblematisk forbikjøring med last. 4 isofix. en viktig egenskap er svært god nyttelast, denne kan du lesse inn hele familien med bagasje bak og takboks uten å være bekymret for at noen må stå igjen om vegvesenet vinker dere inn på veiing. rekkevidden er ikke blant de ypperste men klarer også vinterstid i -20 med god sikkerhetsmargin et par timer (15-16 mil) mellom ladestoppene på langkjøring, så det fungerer for oss. appstyringen er veldig stabil og grei med mye funksjonalitet, forvarming, åpne lukke vinduer, m.v. synes den er en fin bybil, god utsikt, superbra ryggekamera som alltid har gullende ren linse siden det er skjult bak stjernen, godt ryggelys og følsomme sensorer. personlig er jeg også fan av knappestyringen på mercedes, det meste av viktige funksjoner er kjapt tilgjengelig via knapper og brytere, hurtigvarming av rute, viskere, forvarming kupe, radarcruisecontrol, osv. tar du servicene hos mercedes har du mobilitetsgaranti inkludert 24/7 serviceperson på linjen via en knapp i taket.

Elfan

Sitat fra: geear på ons 25. okt 2023, kl. 20:32Har ikke prøvd EV6, men har dårlig erfaring med Kia sine kjøreegenskaper, pleier være rimelig båtfølelse. Samme gjelder Mach-E. Helt forskjellige fra Model Y P. Der bør en la smak og behag bestemme. Liker man stive og kjøreglade biler (eks BMW/Audi ol. med sportsunderstell/RS/S/M) så er Y P en vinner. Liker man mer komfort bør man se på noe annet.

Forresten ukjent for meg at P har fått et nytt mer komfortabelt understell i 2023. Noe mer info rundt det? LR fikk nettopp det i 2022, men ikke fått med meg at det gjelder P. Den hadde endringer fra tidlige LR allerede da den kom i 2022.

Jeg googlet det bare, samt flere på Facebook gruppene for Tesla sa at både LR og P fikk dette. At bilen er litt stiv er ok. Jeg liker at det er futt i den men det skal også være familiebil. Jeg ønsker ikke at passasjerer skal riste i setene for hver hump. Jeg har ikke så mye dårlige veier hvor jeg bor men noe er det jo.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA