Lading av andre merker på Tesla sine ladestasjoner

Startet av RJK, fredag 29. september 2023, klokken 23:33

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: jlan på fredag 29. september 2023, klokken 16:33
Sitat fra: Handyman på fredag 29. september 2023, klokken 11:22
Sitat fra: jlan på fredag 29. september 2023, klokken 11:15Er det ikke nå standard å plassere søylene mellom båsene, slik som her på Oppdal ? Det vil jo gi bedre rekkevidde for kablene.
Ikke for V4.
OK, ideen er kanskje at kabelen er festet til søylen omtrent midt foran bilen da, så den skal nå til begge sider. Men det hjelper jo ikke de med tilhenger.

Var og testet SuC for første gang med Kona, da jeg er snart ferdig med billig lading hos Ionity. Første stopp var på V2-lader ved Lier Nord ved Max. Frontmontert lader, ladeplugg i front burde jo være grei skuring. Måtte temmelig nært stolpen, og måtte vri snuten mot høyre for at ladekabelen skulle rekke frem.

Med tanke på at dette var åpningen av høstferien her i Oslo, så var jeg glad for at det var greit med ladere ledige, OG at bilen til høyre for meg ikke hadde sykler på hengerfestet, som man vel skal slite med å få til på "gamle" TMS. Etter en rask tissepause, så koblet jeg av, siden jeg ikke egentlig trengte å lade.

Kjørte så til Lierskogen der de har V3-ladere, men også der var laderen i front, ihvertfall den jeg valgte. Men følte at denne var mer midtstilt (eller jeg bare hadde bedre plass i luka), samt at kabelen var tynnere og lettere å hanskes med, og jeg fikk følelsen av at den var litte grann lengre (sikkert innbillelse). Igjen, full suksess med ladingen.

Jeg hater egentlig å knote med apper, men denne appen er det ingen knot med. Veldig positivt. Foruten at det var litt forsinkelse mellom når bilen gikk i grønt (lading ferdig initiert og startet) til appen oppfattet det samme, og enda litt forsinkelse med å vise ladeinfo, så var det "smooth ride". Absolutt positivt.

Frem til jeg eventuelt bytter til TMY eller TM2 når denne skal byttes ut (og blir X... :D), så håper jeg Tesla åpner for "Autocharge"-løsning mot de bilene som støtter dette.

I mellomtiden blir det å stoppe innom V4-laderne ved Jessheim nord/Gardermoen, for å se om dette fungerer like fint. Og så gleder jeg meg til de åpner for å betale med kort direkte på stolpen, frem til Autocharge mot andre biler er på plass...

Håper dere tåler tilleggskommentarene som ikke hadde med kabellenge og plassering å gjøre. Men jeg tror frontmontert er glimrende for alle med den kabellengden som V4 kommer med. Man bør ha nok i topplokket til å kunne stille seg med front eller hekk inn i forhold til hvor det passer best med egen bil.

Så spørs det jo og om det overhode er et problem med mindre man har en ekstra lang bil (ID. Buzz LWB når den kommer eller Maxus Mifa9) og kjører front inn fordi man har henger fremdeles hektet på. Men da får man enten hekte av, eller finne en av de med sideplassering og gjennomkjøringsmulighet, eller om det er mulig å stå på baksiden av laderne istedet.

NB! Denne tråden er ikke startet av meg, men av moderator som har trukket mitt og de 4 neste innleggene ut av tråden om om nye SuC-stasjoner, der kabel-lengden ble en sidediskusjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på fredag 29. september 2023, klokken 23:33Håper dere tåler tilleggskommentarene som ikke hadde med kabellenge og plassering å gjøre. Men jeg tror frontmontert er glimrende for alle med den kabellengden som V4 kommer med. Man bør ha nok i topplokket til å kunne stille seg med front eller hekk inn i forhold til hvor det passer best med egen bil.

Finnes vel en egen tråd for lading på superladere med ikke-Tesla. Moderator kan gjerne flytte denne og foregående ikke-relevante poster for min del.

Ellers er jo plassering midt på parkeringsplassen riktig der man rygger eller kjører frem til laderen. Den gamle plasseringen med stolpen i ene hjørnet var jo beregnet på Teslaer.

Håper dog det blir flere stasjoner med stolper på siden, og plassering av stolper slik Ionity har. Der er det aldri noen utfordring med feilparkering, og man får som oftest ladet med henger tilkoblet.

På Tesla sine ladestasjoner med slik layout bruker mange ikke-Teslaer feil lader (de uten nummer merking på den siden man står).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

#2
Sitat fra: turfsurf på lørdag 30. september 2023, klokken 08:27Håper dog det blir flere stasjoner med stolper på siden, og plassering av stolper slik Ionity har. Der er det aldri noen utfordring med feilparkering, og man får som oftest ladet med henger tilkoblet.

På Tesla sine ladestasjoner med slik layout bruker mange ikke-Teslaer feil lader (de uten nummer merking på den siden man står).
Ja, jeg antar du mener denne layouten, hvor hver søyle har en tydelig forside og bakside. Men det ser ikke ut til at det er akkurat den løsningen Tesla velger for sidemontert V4
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Gazer75

Desse V4 stasjonane burde absolutt stå rett bak/framfor parkeringa slik at det vil passe for alle bilar.
Drive-through stasjonane vil vere ei utfordring for ein del bilar. Bjørn Nyland viste dette med ID Buzz i ein ny video.
Dei kunne ha laga stasjonar med to kablar slik at ein kunne stå på begge sider.
2020 e-Golf (2023-)

jlan

Sitat fra: Gazer75 på mandag 02. oktober 2023, klokken 10:26Desse V4 stasjonane burde absolutt stå rett bak/framfor parkeringa slik at det vil passe for alle bilar.
Drive-through stasjonane vil vere ei utfordring for ein del bilar. Bjørn Nyland viste dette med ID Buzz i ein ny video.
Dei kunne ha laga stasjonar med to kablar slik at ein kunne stå på begge sider.
Det ser ut til at kablene er lange nok til at en kan stå på "feil" side også ved gjennomkjøringsbåsene. Vi får håpe det blir endel slike, som er egnet for biler med tilhenger.  Men jeg er enig i at det lett blir rot, når en kan bruke kabler fra flere forskjellige søyler fra samme parkeringsplass. Forhåpentligvis kommer det merking og guiding så det blir litt orden.
https://www.motor.no/aktuelt/endelig-lang-nok-tesla-kabel/257017
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RJK

Nå har jeg testet lading ved V4-lader på Gardermoen, og det gikk fullstendig problemfritt. Om noe, synes jeg den var enda raskere med å koble til, men som på V2 og V3, så "lagger"/oppdaterer appen seg med en "god" forsinkelse. Selvsagt ingen problemer med det, når man ser at bilen lyser grønn og klikker i gang, en god tid før appen viser at ladingen er aktiv og pågående.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

vinterdekk

#6
Jeg mistenker at V4 forsøker å redusere skråparkeringer (med e-tron bla) og at Tesla (i motsetning til hva noen tenker) ikke bryr seg om ladekunder bruker "rett" eller "gal" lader.

https://www.tv2.no/broom/na-kan-det-bli-slutt-pa-dette-problemet/16139278/

Ut fra V4 video fra Gardermoen med stasjoner på siden av parkeringsluken så virker det naturlig å ta lader på samme side som ladeport.

Ut fra V4 video fra Nederland med stasjoner på enden av parkeringsluken så virker det naturlig å ta nærmeste lader bak (eller foran) bilen og bruke den.

Men man unngår situasjoner der biler står over flere parkeringsluker med V4.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Var innom Tesla SuC Gardermoen på tirsdag kveld, og fikk ikke ladet. For det første var appen skrekkelig treg, og når jeg først kom inn så jeg kunne koble meg til, så mista jeg kontakt med lader under handshake.

Prøvde flere ladere, og flytta meg og bort fra V4 til V3-lader, men den jeg stillte meg ved, hadde ikke merking på stolpen. Stemmer det at noen av laderne er forbeholdt Teslaer, eller er noen forbeholdt/prioritert for taxier, da det nesten bare var de som stod der?

Ga opp da broderen ringte, og sa vi tok dieseldroget hans til SE dagen etterpå, og da jeg kom hjem til han, så sjekket jeg Chargefinder, som nå meldte at de laderne jeg hadde prøvd ved var nede, også de jeg flyttet meg til for å se om det bare var den klyngen jeg stod ved. De sto fremdeles utilgjengelig onsdag kveld. Nå er det kun en som står utilgjengelig...

Må innrømme at akkurat der og da, så banna jeg og hatet mitt mot app-løsninger ble så absolutt ikke mindre. Trodde jo og at Tesla hadde stålkontroll, men her har altså mange av laderne vært nede ihvertfall ett døgn. Men da vet jeg at de og har "issues"...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 14:32Var innom Tesla SuC Gardermoen på tirsdag kveld, og fikk ikke ladet. For det første var appen skrekkelig treg, og når jeg først kom inn så jeg kunne koble meg til, så mista jeg kontakt med lader under handshake.

Prøvde flere ladere, og flytta meg og bort fra V4 til V3-lader, men den jeg stillte meg ved, hadde ikke merking på stolpen. Stemmer det at noen av laderne er forbeholdt Teslaer, eller er noen forbeholdt/prioritert for taxier, da det nesten bare var de som stod der?

Ga opp da broderen ringte, og sa vi tok dieseldroget hans til SE dagen etterpå, og da jeg kom hjem til han, så sjekket jeg Chargefinder, som nå meldte at de laderne jeg hadde prøvd ved var nede, også de jeg flyttet meg til for å se om det bare var den klyngen jeg stod ved. De sto fremdeles utilgjengelig onsdag kveld. Nå er det kun en som står utilgjengelig...

Må innrømme at akkurat der og da, så banna jeg og hatet mitt mot app-løsninger ble så absolutt ikke mindre. Trodde jo og at Tesla hadde stålkontroll, men her har altså mange av laderne vært nede ihvertfall ett døgn. Men da vet jeg at de og har "issues"...

Shit, du har nok kortsluttet de to laderne....er nok ikke tilfeldig at akkurat de to laderne du plugget i kortsluttet og begynte å brenne....  ;D  :D  ;D

Litt spøk, men hørte fra en ladeoperatør med Type 2 ladere for noen år siden kunne fortelle at folk kom med ødelagte kabler, og når ikke den første funket så testet de 4-5 til....og da røk sikringen på alle som ble testet...det slo ikke folk at kanskje det var deres utstyr som ikke funket.... du må nok bare levere inn Kona'n til Høgger'n....
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. november 2023, klokken 15:06
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 14:32Var innom Tesla SuC Gardermoen på tirsdag kveld, og fikk ikke ladet. For det første var appen skrekkelig treg, og når jeg først kom inn så jeg kunne koble meg til, så mista jeg kontakt med lader under handshake.

Prøvde flere ladere, og flytta meg og bort fra V4 til V3-lader, men den jeg stillte meg ved, hadde ikke merking på stolpen. Stemmer det at noen av laderne er forbeholdt Teslaer, eller er noen forbeholdt/prioritert for taxier, da det nesten bare var de som stod der?

Ga opp da broderen ringte, og sa vi tok dieseldroget hans til SE dagen etterpå, og da jeg kom hjem til han, så sjekket jeg Chargefinder, som nå meldte at de laderne jeg hadde prøvd ved var nede, også de jeg flyttet meg til for å se om det bare var den klyngen jeg stod ved. De sto fremdeles utilgjengelig onsdag kveld. Nå er det kun en som står utilgjengelig...

Må innrømme at akkurat der og da, så banna jeg og hatet mitt mot app-løsninger ble så absolutt ikke mindre. Trodde jo og at Tesla hadde stålkontroll, men her har altså mange av laderne vært nede ihvertfall ett døgn. Men da vet jeg at de og har "issues"...

Shit, du har nok kortsluttet de to laderne....er nok ikke tilfeldig at akkurat de to laderne du plugget i kortsluttet og begynte å brenne....  ;D  :D  ;D

Litt spøk, men hørte fra en ladeoperatør med Type 2 ladere for noen år siden kunne fortelle at folk kom med ødelagte kabler, og når ikke den første funket så testet de 4-5 til....og da røk sikringen på alle som ble testet...det slo ikke folk at kanskje det var deres utstyr som ikke funket.... du må nok bare levere inn Kona'n til Høgger'n....
Var 17 ladere ute av drift, jeg testet vel 3 eller 4...

Bilen er innafor garanti ennå, og skal på service neste uke, så da kan jeg jo lansere idéen din om at jeg grilla og satte fyr på 17 ladere bare ved å forsøke meg på 3-4 ladere...

Var forresten veldig lite flammer og gnister å se...!

Så, kanskje en litt annen grunn!?! Og ikke fullt så dramatisk? ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 15:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. november 2023, klokken 15:06
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 14:32Var innom Tesla SuC Gardermoen på tirsdag kveld, og fikk ikke ladet. For det første var appen skrekkelig treg, og når jeg først kom inn så jeg kunne koble meg til, så mista jeg kontakt med lader under handshake.

Prøvde flere ladere, og flytta meg og bort fra V4 til V3-lader, men den jeg stillte meg ved, hadde ikke merking på stolpen. Stemmer det at noen av laderne er forbeholdt Teslaer, eller er noen forbeholdt/prioritert for taxier, da det nesten bare var de som stod der?

Ga opp da broderen ringte, og sa vi tok dieseldroget hans til SE dagen etterpå, og da jeg kom hjem til han, så sjekket jeg Chargefinder, som nå meldte at de laderne jeg hadde prøvd ved var nede, også de jeg flyttet meg til for å se om det bare var den klyngen jeg stod ved. De sto fremdeles utilgjengelig onsdag kveld. Nå er det kun en som står utilgjengelig...

Må innrømme at akkurat der og da, så banna jeg og hatet mitt mot app-løsninger ble så absolutt ikke mindre. Trodde jo og at Tesla hadde stålkontroll, men her har altså mange av laderne vært nede ihvertfall ett døgn. Men da vet jeg at de og har "issues"...

Shit, du har nok kortsluttet de to laderne....er nok ikke tilfeldig at akkurat de to laderne du plugget i kortsluttet og begynte å brenne....  ;D  :D  ;D

Litt spøk, men hørte fra en ladeoperatør med Type 2 ladere for noen år siden kunne fortelle at folk kom med ødelagte kabler, og når ikke den første funket så testet de 4-5 til....og da røk sikringen på alle som ble testet...det slo ikke folk at kanskje det var deres utstyr som ikke funket.... du må nok bare levere inn Kona'n til Høgger'n....
Var 17 ladere ute av drift, jeg testet vel 3 eller 4...

Bilen er innafor garanti ennå, og skal på service neste uke, så da kan jeg jo lansere idéen din om at jeg grilla og satte fyr på 17 ladere bare ved å forsøke meg på 3-4 ladere...

Var forresten veldig lite flammer og gnister å se...!

Så, kanskje en litt annen grunn!?! Og ikke fullt så dramatisk? ;)

Var nok ulmebrann som først kom til syne etter at du forlot åstedet. Du har sikkert sendt 800V pulser tilbake gjennom kabelen, som så har blitt spredt ut til 17 ladestolper  ;)
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. november 2023, klokken 17:52
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 15:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. november 2023, klokken 15:06
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 14:32Var innom Tesla SuC Gardermoen på tirsdag kveld, og fikk ikke ladet. For det første var appen skrekkelig treg, og når jeg først kom inn så jeg kunne koble meg til, så mista jeg kontakt med lader under handshake.

Prøvde flere ladere, og flytta meg og bort fra V4 til V3-lader, men den jeg stillte meg ved, hadde ikke merking på stolpen. Stemmer det at noen av laderne er forbeholdt Teslaer, eller er noen forbeholdt/prioritert for taxier, da det nesten bare var de som stod der?

Ga opp da broderen ringte, og sa vi tok dieseldroget hans til SE dagen etterpå, og da jeg kom hjem til han, så sjekket jeg Chargefinder, som nå meldte at de laderne jeg hadde prøvd ved var nede, også de jeg flyttet meg til for å se om det bare var den klyngen jeg stod ved. De sto fremdeles utilgjengelig onsdag kveld. Nå er det kun en som står utilgjengelig...

Må innrømme at akkurat der og da, så banna jeg og hatet mitt mot app-løsninger ble så absolutt ikke mindre. Trodde jo og at Tesla hadde stålkontroll, men her har altså mange av laderne vært nede ihvertfall ett døgn. Men da vet jeg at de og har "issues"...

Shit, du har nok kortsluttet de to laderne....er nok ikke tilfeldig at akkurat de to laderne du plugget i kortsluttet og begynte å brenne....  ;D  :D  ;D

Litt spøk, men hørte fra en ladeoperatør med Type 2 ladere for noen år siden kunne fortelle at folk kom med ødelagte kabler, og når ikke den første funket så testet de 4-5 til....og da røk sikringen på alle som ble testet...det slo ikke folk at kanskje det var deres utstyr som ikke funket.... du må nok bare levere inn Kona'n til Høgger'n....
Var 17 ladere ute av drift, jeg testet vel 3 eller 4...

Bilen er innafor garanti ennå, og skal på service neste uke, så da kan jeg jo lansere idéen din om at jeg grilla og satte fyr på 17 ladere bare ved å forsøke meg på 3-4 ladere...

Var forresten veldig lite flammer og gnister å se...!

Så, kanskje en litt annen grunn!?! Og ikke fullt så dramatisk? ;)

Var nok ulmebrann som først kom til syne etter at du forlot åstedet. Du har sikkert sendt 800V pulser tilbake gjennom kabelen, som så har blitt spredt ut til 17 ladestolper  ;)
Med en 400V bil? :D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 17:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. november 2023, klokken 17:52
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 15:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. november 2023, klokken 15:06
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 14:32Var innom Tesla SuC Gardermoen på tirsdag kveld, og fikk ikke ladet. For det første var appen skrekkelig treg, og når jeg først kom inn så jeg kunne koble meg til, så mista jeg kontakt med lader under handshake.

Prøvde flere ladere, og flytta meg og bort fra V4 til V3-lader, men den jeg stillte meg ved, hadde ikke merking på stolpen. Stemmer det at noen av laderne er forbeholdt Teslaer, eller er noen forbeholdt/prioritert for taxier, da det nesten bare var de som stod der?

Ga opp da broderen ringte, og sa vi tok dieseldroget hans til SE dagen etterpå, og da jeg kom hjem til han, så sjekket jeg Chargefinder, som nå meldte at de laderne jeg hadde prøvd ved var nede, også de jeg flyttet meg til for å se om det bare var den klyngen jeg stod ved. De sto fremdeles utilgjengelig onsdag kveld. Nå er det kun en som står utilgjengelig...

Må innrømme at akkurat der og da, så banna jeg og hatet mitt mot app-løsninger ble så absolutt ikke mindre. Trodde jo og at Tesla hadde stålkontroll, men her har altså mange av laderne vært nede ihvertfall ett døgn. Men da vet jeg at de og har "issues"...

Shit, du har nok kortsluttet de to laderne....er nok ikke tilfeldig at akkurat de to laderne du plugget i kortsluttet og begynte å brenne....  ;D  :D  ;D

Litt spøk, men hørte fra en ladeoperatør med Type 2 ladere for noen år siden kunne fortelle at folk kom med ødelagte kabler, og når ikke den første funket så testet de 4-5 til....og da røk sikringen på alle som ble testet...det slo ikke folk at kanskje det var deres utstyr som ikke funket.... du må nok bare levere inn Kona'n til Høgger'n....
Var 17 ladere ute av drift, jeg testet vel 3 eller 4...

Bilen er innafor garanti ennå, og skal på service neste uke, så da kan jeg jo lansere idéen din om at jeg grilla og satte fyr på 17 ladere bare ved å forsøke meg på 3-4 ladere...

Var forresten veldig lite flammer og gnister å se...!

Så, kanskje en litt annen grunn!?! Og ikke fullt så dramatisk? ;)

Var nok ulmebrann som først kom til syne etter at du forlot åstedet. Du har sikkert sendt 800V pulser tilbake gjennom kabelen, som så har blitt spredt ut til 17 ladestolper  ;)
Med en 400V bil? :D

Alle tror det er en 400v bil, men hardware'n tillater også 800v VTG (Vehicle To Grid), som kan bli sendt som OTA oppdatering, i tilfelle Nord Korea angriper Sør Korea, slik at bilene han være UPS for laservåpnene til Sør Korea. Dessverre fikk han denne oppdateringen etter et datavirus fra Russland, som egentlig var myntet på USA.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 10. november 2023, klokken 08:15
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 17:54
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. november 2023, klokken 17:52
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 15:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. november 2023, klokken 15:06
Sitat fra: RJK på torsdag 09. november 2023, klokken 14:32Var innom Tesla SuC Gardermoen på tirsdag kveld, og fikk ikke ladet. For det første var appen skrekkelig treg, og når jeg først kom inn så jeg kunne koble meg til, så mista jeg kontakt med lader under handshake.

Prøvde flere ladere, og flytta meg og bort fra V4 til V3-lader, men den jeg stillte meg ved, hadde ikke merking på stolpen. Stemmer det at noen av laderne er forbeholdt Teslaer, eller er noen forbeholdt/prioritert for taxier, da det nesten bare var de som stod der?

Ga opp da broderen ringte, og sa vi tok dieseldroget hans til SE dagen etterpå, og da jeg kom hjem til han, så sjekket jeg Chargefinder, som nå meldte at de laderne jeg hadde prøvd ved var nede, også de jeg flyttet meg til for å se om det bare var den klyngen jeg stod ved. De sto fremdeles utilgjengelig onsdag kveld. Nå er det kun en som står utilgjengelig...

Må innrømme at akkurat der og da, så banna jeg og hatet mitt mot app-løsninger ble så absolutt ikke mindre. Trodde jo og at Tesla hadde stålkontroll, men her har altså mange av laderne vært nede ihvertfall ett døgn. Men da vet jeg at de og har "issues"...

Shit, du har nok kortsluttet de to laderne....er nok ikke tilfeldig at akkurat de to laderne du plugget i kortsluttet og begynte å brenne....  ;D  :D  ;D

Litt spøk, men hørte fra en ladeoperatør med Type 2 ladere for noen år siden kunne fortelle at folk kom med ødelagte kabler, og når ikke den første funket så testet de 4-5 til....og da røk sikringen på alle som ble testet...det slo ikke folk at kanskje det var deres utstyr som ikke funket.... du må nok bare levere inn Kona'n til Høgger'n....
Var 17 ladere ute av drift, jeg testet vel 3 eller 4...

Bilen er innafor garanti ennå, og skal på service neste uke, så da kan jeg jo lansere idéen din om at jeg grilla og satte fyr på 17 ladere bare ved å forsøke meg på 3-4 ladere...

Var forresten veldig lite flammer og gnister å se...!

Så, kanskje en litt annen grunn!?! Og ikke fullt så dramatisk? ;)

Var nok ulmebrann som først kom til syne etter at du forlot åstedet. Du har sikkert sendt 800V pulser tilbake gjennom kabelen, som så har blitt spredt ut til 17 ladestolper  ;)
Med en 400V bil? :D

Alle tror det er en 400v bil, men hardware'n tillater også 800v VTG (Vehicle To Grid), som kan bli sendt som OTA oppdatering, i tilfelle Nord Korea angriper Sør Korea, slik at bilene han være UPS for laservåpnene til Sør Korea. Dessverre fikk han denne oppdateringen etter et datavirus fra Russland, som egentlig var myntet på USA.
Da lurer jeg på hvor det adapteret er...

Jeg vil gjerne ha V2G eller i det minste V2L, som JEG kan utnytte. At bilen er et kamuflert fremtidsvåpen, hjelper meg ikke mye i det daglige. Men kjekt å vite at om Putin og hans undersåtter kommer, kan jeg sende Kona på han/dem. 

Hmmm, lurer på om jeg ikke burde putte ettpar kjevler og stekepanner i bilen, det er jo dødelige våpen i hendene på X-kona, så kanskje og på "ny"-Kona og, selv om henne ikke har hender...

 ;D :o :laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

StaticApnea

Voldsomt mye tøys og tull i denne tråden da...

Jeg fikk ikke til å igangsette lading hos Tesla i går. Det som skjedde var at da jeg koblet inn vw id.4 gtx ved ledig ladestolpe hos Tesla Trondheim så ga appen melding om at stolpen var opptatt. Jeg fosøkte flere andre stolper, men samme melding. Fulgte instruksjonene i appen. Jeg har ladet mangfoldige ganger tidligere hos Tesla, men har aldri opplevd dette før. Andre med lignende erfaringer?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA