Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-5008

Startet av daktari, fredag 22. september 2023, klokken 17:48

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Elbilbjorn på fredag 24. januar 2025, klokken 14:15Lurer på hvilke marginer BOS legger opp til på bilene. e5008 skulle jo på papiret kunne bli en bestselger. Nå har den ikke 4x4 enda, men hvis de hadde priset longrange på 660km mye lavere så kunne rekkevidde ha vært konkurransefortrinnet mot alle andre, Enyaq, ID4, Tesla Y etc.

Men nå taler heller ikke Bjørn Nyland sin test for et kjøp her med alle de feilene han fikk opp, samt at de krever abonnement for å ha app med kobling til bilen og betaling for forvarming. Hadde de fått kontroll på feilene og fri app tilgang i 5 år med ok priser etter 5+ så kanskje.

Fortrinnet til 5008 er jo syv seter men ja trenger man ikke det så er konkurrentene bedre og man får awd nå og ikke sommer/høst 2025. Aner ikke hva prisen er for connect pluss, 100ish i måneden?
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Sitat fra: Elbilbjorn på fredag 24. januar 2025, klokken 14:15Lurer på hvilke marginer BOS legger opp til på bilene. e5008 skulle jo på papiret kunne bli en bestselger. Nå har den ikke 4x4 enda, men hvis de hadde priset longrange på 660km mye lavere så kunne rekkevidde ha vært konkurransefortrinnet mot alle andre, Enyaq, ID4, Tesla Y etc.

Men nå taler heller ikke Bjørn Nyland sin test for et kjøp her med alle de feilene han fikk opp, samt at de krever abonnement for å ha app med kobling til bilen og betaling for forvarming. Hadde de fått kontroll på feilene og fri app tilgang i 5 år med ok priser etter 5+ så kanskje.

Det er ikke bare Teslabjørn sin test som viser mye feil med programvare. Er med på Facebook-gruppa til E-3008/E-5008. Sykt mye feil med programvare. En stor gjenganger er at alle skjermene går i svart. Løsningen er "bare" å låse bilen, gå langt nok vekk fra bilen til at nøkkelen ikke rekker bort og vente til bilen skrur seg helt av. Jeg som for litt siden fikk unge nr 3, kan se for meg hvordan jeg skal gjøre det med en kone, to småbarn og et spedbarn på vinterstid, når vi bare vil hjem... Hadde denne på topp 3-4 for neste bil, men nå har jeg blitt ekstremt skeptisk.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

unik42

Lukter ID-software av det ja.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Daniel_0007

Sitat fra: unik42 på torsdag 30. januar 2025, klokken 12:16Lukter ID-software av det ja.

Flere burde egentlig bare ta å bruk android automotive, software til stellantis er vel der vag var for 4 år siden når id3 kom, er ikke bare på peugeot de sliter, har lest at software på nye jeep wagoner s og dodge charger er like dårlig og, tipper de bruker samme software.
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Det virker som at long range utgaven er utsatt til høsten. Vet ikke hvordan det ligger an med AWD-utgaven.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

lmpe

Sitat fra: batterimannen på onsdag 29. januar 2025, klokken 17:58
Sitat fra: Elbilbjorn på fredag 24. januar 2025, klokken 14:15Lurer på hvilke marginer BOS legger opp til på bilene. e5008 skulle jo på papiret kunne bli en bestselger. Nå har den ikke 4x4 enda, men hvis de hadde priset longrange på 660km mye lavere så kunne rekkevidde ha vært konkurransefortrinnet mot alle andre, Enyaq, ID4, Tesla Y etc.

Men nå taler heller ikke Bjørn Nyland sin test for et kjøp her med alle de feilene han fikk opp, samt at de krever abonnement for å ha app med kobling til bilen og betaling for forvarming. Hadde de fått kontroll på feilene og fri app tilgang i 5 år med ok priser etter 5+ så kanskje.

Det er ikke bare Teslabjørn sin test som viser mye feil med programvare. Er med på Facebook-gruppa til E-3008/E-5008. Sykt mye feil med programvare. En stor gjenganger er at alle skjermene går i svart. Løsningen er "bare" å låse bilen, gå langt nok vekk fra bilen til at nøkkelen ikke rekker bort og vente til bilen skrur seg helt av. Jeg som for litt siden fikk unge nr 3, kan se for meg hvordan jeg skal gjøre det med en kone, to småbarn og et spedbarn på vinterstid, når vi bare vil hjem... Hadde denne på topp 3-4 for neste bil, men nå har jeg blitt ekstremt skeptisk.

Til opplysning, så har jeg hatt bilen siden oktober og ikke hatt noen av de problemene som nevnes av Teslabjørn eller i den gruppa. Fikk riktig nok beskjed av selger om  "det er en stor datamaskin, feil kan oppstå - her er 12v batteriet", så noe skepsis er sikkert lurt. Om det er mer feil enn på andre biler vet jeg ikke.

Største svakhet er etter min mening appen og mangel på forvarming av batteri. De sier det skal komme, og det ryktes også om en ny app, men vi får se.

Holmis

Noen som vet om det er mulig å ta ut tredje seterad? Syntes denne tar mye plass når den ikke er i bruk

E-Trond

E-5008 kommer i en variant med 5 seter også.
Om den blir tatt inn i Norge er jo et åpent spørsmål.

https://www.elbil24.no/nyheter/peugeot-rydder-plass-i-e-5008/82683879
ID 7 GTX
Ioniq  2020

daktari

Sitat fra: Holmis på lørdag 01. mars 2025, klokken 10:34Noen som vet om det er mulig å ta ut tredje seterad? Syntes denne tar mye plass når den ikke er i bruk
Ganske sikkert ikke, dette er typisk fastmontert og nedfellbare.

VW Caddy og Renault Kangoo og Peugeot Partner er biler med sannsynlig avtakbare seter festet i gulvet.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

lmpe

Sitat fra: Holmis på lørdag 01. mars 2025, klokken 10:34Noen som vet om det er mulig å ta ut tredje seterad? Syntes denne tar mye plass når den ikke er i bruk

Ikke enkelt, men dette innlegget i den norske facebook-gruppa sier det er festa i seks bolter man kan skru ut: https://www.facebook.com/share/p/18Go42g8dk/?mibextid=wwXIfr

godarn

Vi har en Skoda Enyaq i dag som jeg egentlig er fornøyd med. Men vi har 2 unger + at jeg har 2 barnebarn som ofte er med oss på tur. Vurderer derfor en 7 seters bil.

Har noen erfaringer med denne her enda hvor en bruker 3 barneseter eller mer? Ser ut til at det er litt plass baki selv med alle setene i bruk også?

Har vært og sett på den, men ikke prøvekjørt enda. Noen som har noe å si på det?

Electric cars in Norway

Sitat fra: godarn på tirsdag 18. mars 2025, klokken 12:43Vi har en Skoda Enyaq i dag som jeg egentlig er fornøyd med. Men vi har 2 unger + at jeg har 2 barnebarn som ofte er med oss på tur. Vurderer derfor en 7 seters bil.

Har noen erfaringer med denne her enda hvor en bruker 3 barneseter eller mer? Ser ut til at det er litt plass baki selv med alle setene i bruk også?

Har vært og sett på den, men ikke prøvekjørt enda. Noen som har noe å si på det?
Ja det er bitte litt plass bak de to setene på bakerste rad men det er ikke mye. Med barn og bagasje er det liten plass. Men fin bil da :+1:

godarn

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. mars 2025, klokken 14:53
Sitat fra: godarn på tirsdag 18. mars 2025, klokken 12:43Vi har en Skoda Enyaq i dag som jeg egentlig er fornøyd med. Men vi har 2 unger + at jeg har 2 barnebarn som ofte er med oss på tur. Vurderer derfor en 7 seters bil.

Har noen erfaringer med denne her enda hvor en bruker 3 barneseter eller mer? Ser ut til at det er litt plass baki selv med alle setene i bruk også?

Har vært og sett på den, men ikke prøvekjørt enda. Noen som har noe å si på det?
Ja det er bitte litt plass bak de to setene på bakerste rad men det er ikke mye. Med barn og bagasje er det liten plass. Men fin bil da :+1:

Er det plass til en liten barnevogn i bagasjerommet hvis en setter den på høykant?
Ford Galaxy vi hadde før kunne en gjøre det.

Electric cars in Norway

Sitat fra: godarn på tirsdag 18. mars 2025, klokken 15:11
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 18. mars 2025, klokken 14:53
Sitat fra: godarn på tirsdag 18. mars 2025, klokken 12:43Vi har en Skoda Enyaq i dag som jeg egentlig er fornøyd med. Men vi har 2 unger + at jeg har 2 barnebarn som ofte er med oss på tur. Vurderer derfor en 7 seters bil.

Har noen erfaringer med denne her enda hvor en bruker 3 barneseter eller mer? Ser ut til at det er litt plass baki selv med alle setene i bruk også?

Har vært og sett på den, men ikke prøvekjørt enda. Noen som har noe å si på det?
Ja det er bitte litt plass bak de to setene på bakerste rad men det er ikke mye. Med barn og bagasje er det liten plass. Men fin bil da :+1:

Er det plass til en liten barnevogn i bagasjerommet hvis en setter den på høykant?
Ford Galaxy vi hadde før kunne en gjøre det.
Nei, ikke med de to bakerste setene oppe. Men nå vet jo ikke jeg hvordan barnevogn du mener. 
Det som er litt artig er at det og er god plass under «gulvplata» og da tar man bort det som ligger der fra før. Typisk skjermgardin til bagasjerom osv. da får man en dypere plass til å ev sette barnevogna litt mer stående.

Foreslår at du tar deg en tur i bilbutikken og ser på disse. Mye bil for penga etter min mening. Dog det med at de bruker stoff/tekstil i interiørstedene det liker jeg dårlig. Er noe herk å få bort hvis unga skvetter noe møkk på de de stedene. Men det kan muligens velges bort til mer passende materialer i svart? Jeg vet ikke. 

Daniel_0007

#104
Jeg sikler litt på denne men jeg føler hvis går for denne så får jeg en dårligere elbil enn konkurrentene, har bare en unge som kommer snart så trenger egentlig ikke så stor bil , vurderer kanskje bare gå for scenic(de satte ned prisen nylig) så evt 5008 om noen år når den har fått en facelift med kjappere lading, app som faktisk funker(har hørt at peugeot appen er tragisk dårlig), forvarming av batteri, awd, kanskje 100+kwt batteri.
Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA