e-5008

Startet av daktari, fredag 22. september 2023, klokken 17:48

« forrige - neste »

vinterdekk

#75
Er ikke forvarming av hovedbatteri noe som kommer via senere programvareoppdateringer på e-5008/e-3008? Syntes det ble nevnt ett sted.. litt misvisende for VG testen visst dette løser seg senere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 06:13Er ikke forvarming av hovedbatteri noe som kommer via senere programvareoppdateringer på e-5008/e-3008? Syntes det ble nevnt ett sted.. litt misvisende for VG testen visst dette løser seg senere.
Karakterene i en test må gis etter hva bilen leverer i testen, ikke fremtidige lovnader. Så er det viktig at det opplyses om at det skal komme i testen.

Det de ikke nevner noe om er hvor varmt batteriet var under ladetesten. 160kW er ikke noe stort problem gitt at ladekurven er flat.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#77
SitatKarakterene i en test må gis etter hva bilen leverer i testen, ikke fremtidige lovnader. Så er det viktig at det opplyses om at det skal komme i testen.
Det blir nok en slik oppdatering. Da må jo de skrive om det. Noe annet hadde vært feil, synes jeg. Om det betyr at de fikk høyere terning av det, vel det vet jeg ikke.

Kopi av det VG skriver:
Funksjon for forvarming av batteriet er ikke på plass, men skal rulles ut i en trådløs oppdatering.

Radial

Men har denne "camp-mode" etc..?
Mer interessant enn forvarming av batteriet ihvertfall..
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vaduz

Sitat fra: Radial på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 14:05Men har denne "camp-mode" etc..?
Mer interessant enn forvarming av batteriet ihvertfall..

Camping i bil er vel ganske nisje bruk i forhold til lading om vinteren.

Radial

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 16:33
Sitat fra: Radial på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 14:05Men har denne "camp-mode" etc..?
Mer interessant enn forvarming av batteriet ihvertfall..

Camping i bil er vel ganske nisje bruk i forhold til lading om vinteren.

For en stor bil som 5008 er det enda mer aktuelt enn Model Y, men kanskje enda mer viktig på feks Buzz.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 18:18
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 16:33
Sitat fra: Radial på tirsdag 29. oktober 2024, klokken 14:05Men har denne "camp-mode" etc..?
Mer interessant enn forvarming av batteriet ihvertfall..

Camping i bil er vel ganske nisje bruk i forhold til lading om vinteren.

For en stor bil som 5008 er det enda mer aktuelt enn Model Y, men kanskje enda mer viktig på feks Buzz.
Jeg har ikke hørt at det er camp mode på denne.

Elbilbjorn

Nå får man også Tesla Y med 7-seter fullt utstyrt, med 4x4 og 570km wltp til 530.000 inkl. sett med vinterhjul nokian. I tillegg ryktes det heftig prisereduksjon på variant av Kia EV9 (meldt i danmark 449'). Blir interessant å se hvordan Peugeot priser denne framover. Ingen tvil, en strålende bil, men blir fort opp imot 600' om man skal ha utstyr som er standard i dag på de fleste nye biler.

Vaduz

Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 12. november 2024, klokken 17:03Nå får man også Tesla Y med 7-seter fullt utstyrt, med 4x4 og 570km wltp til 530.000 inkl. sett med vinterhjul nokian. I tillegg ryktes det heftig prisereduksjon på variant av Kia EV9 (meldt i danmark 449'). Blir interessant å se hvordan Peugeot priser denne framover. Ingen tvil, en strålende bil, men blir fort opp imot 600' om man skal ha utstyr som er standard i dag på de fleste nye biler.

Fikk sjokk da jeg vekslet fra 449k DK og fikk 708k NOK. Er ikke EV9 allerede rundt der på instegsmodellen? Så kommer vinterhjul, hengerfeste og panorama også er man rundt 760k?

Moas

#84
Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 12. november 2024, klokken 17:03..I tillegg ryktes det heftig prisereduksjon på variant av Kia EV9 (meldt i danmark 449').
Det skjer ikke i Norge så lenge miniutgave ev3 2wd koster opp mot 600k med utstyr og vinterdekk. Bare å drømme videre. Dette er Lala land i forhold til hva andre elbiler koster takket være BOS
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Electric cars in Norway

#85
Sitat fra: Moas på onsdag 13. november 2024, klokken 21:48
Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 12. november 2024, klokken 17:03..I tillegg ryktes det heftig prisereduksjon på variant av Kia EV9 (meldt i danmark 449').
Det skjer ikke i Norge så lenge miniutgave ev3 2wd koster opp mot 600k med utstyr og vinterdekk. Bare å drømme videre. Dette er Lala land i forhold til hva andre elbiler koster takket være BOS
Joda det vil skje her også. Kafé reglene tilser at prisene må ned for å selge. Det gjelder alle de store merkene. Men hvem gjør det først? Så snøballen begynner å rulle? Kia? vw? Ford? Hør mil etter mil podden fra finansavisen de gutta som vet mest om slikt spår dette

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 14. november 2024, klokken 06:08
Sitat fra: Moas på onsdag 13. november 2024, klokken 21:48
Sitat fra: Elbilbjorn på tirsdag 12. november 2024, klokken 17:03..I tillegg ryktes det heftig prisereduksjon på variant av Kia EV9 (meldt i danmark 449').
Det skjer ikke i Norge så lenge miniutgave ev3 2wd koster opp mot 600k med utstyr og vinterdekk. Bare å drømme videre. Dette er Lala land i forhold til hva andre elbiler koster takket være BOS
Joda det vil skje her også. Kafé reglene tilser at prisene må ned for å selge. Det gjelder alle de store merkene. Men hvem gjør det først? Så snøballen begynner å rulle? Kia? vw? Ford? Hør mil etter mil podden fra finansavisen de gutta som vet mest om slikt spår dette

Spørs jo og litt hvor mye importører er pålagt av produsent, tipper og marginene er ganske pressa med dyr krone, eneste som tjener bra i Norge er jo som regel Tesla og Møller gruppen samt kanskje Toyota som og selger greit her.
Første bos bil er så lavt som 29 plass i 2024 salg, lønnsomheten er jo på bånn og https://www.proff.no/selskap/bertel-o-steen-as/l%C3%B8renskog/biler-og-kj%C3%B8ret%C3%B8y/IF5HQWX0CUX
Å selge biler med enda mere tap vet jo ikke hvor lurt det er.
Model 3 2019 LR Rwd

Vaduz

Om ikke BOS kan tjene penger med så mange sterke bilmerker i porteføljen så må de omstrukturere og slanke organisasjonen. Det er noe veldig galt når man ikke kan selge KIA til ok pris, og langt over priser i Sverige som har mva på bilene.

Dårlig service er det i BOS konsernet også, du må ha velvilje fra verkstedet som trofast bilkjøper og service kunde for å bli behandlet greit.

Elbilbjorn

Lurer på hvilke marginer BOS legger opp til på bilene. e5008 skulle jo på papiret kunne bli en bestselger. Nå har den ikke 4x4 enda, men hvis de hadde priset longrange på 660km mye lavere så kunne rekkevidde ha vært konkurransefortrinnet mot alle andre, Enyaq, ID4, Tesla Y etc.

Men nå taler heller ikke Bjørn Nyland sin test for et kjøp her med alle de feilene han fikk opp, samt at de krever abonnement for å ha app med kobling til bilen og betaling for forvarming. Hadde de fått kontroll på feilene og fri app tilgang i 5 år med ok priser etter 5+ så kanskje.

Daniel_0007

Sitat fra: Elbilbjorn på fredag 24. januar 2025, klokken 14:15Lurer på hvilke marginer BOS legger opp til på bilene. e5008 skulle jo på papiret kunne bli en bestselger. Nå har den ikke 4x4 enda, men hvis de hadde priset longrange på 660km mye lavere så kunne rekkevidde ha vært konkurransefortrinnet mot alle andre, Enyaq, ID4, Tesla Y etc.

Men nå taler heller ikke Bjørn Nyland sin test for et kjøp her med alle de feilene han fikk opp, samt at de krever abonnement for å ha app med kobling til bilen og betaling for forvarming. Hadde de fått kontroll på feilene og fri app tilgang i 5 år med ok priser etter 5+ så kanskje.

Fortrinnet til 5008 er jo syv seter men ja trenger man ikke det så er konkurrentene bedre og man får awd nå og ikke sommer/høst 2025. Aner ikke hva prisen er for connect pluss, 100ish i måneden?
Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA