Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 13. februar 2024, klokken 06:23Hurtiglading er godt nok vil jeg påstå. Det er helt greit med en tvungen pause hver fjerde eller femte time.
Men ikke hver andre time som det i praksis blir på vinterføre, med henger, på motorvei eller en kombinasjon av disse. Hurtiglading må holde høy effekt over mesteparten av SOC før det blir bra nok. Og rekkevidden bør ihvertfall opp mot 100 mil WLTP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. februar 2024, klokken 08:15
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 13. februar 2024, klokken 06:23Hurtiglading er godt nok vil jeg påstå. Det er helt greit med en tvungen pause hver fjerde eller femte time.
Men ikke hver andre time som det i praksis blir på vinterføre, med henger, på motorvei eller en kombinasjon av disse. Hurtiglading må holde høy effekt over mesteparten av SOC før det blir bra nok. Og rekkevidden bør ihvertfall opp mot 100 mil WLTP.

Jeg vil fortsatt påstå at hurtiglading er godt nok. At det fins noen få scenarier hvor det tar for lang tid får heller være unntaket som bekrefter regelen. Her var det snakk om hurtiglading vs batteribytte, og batteribytte løser ikke utfordringene med rekkevidde. Ei heller vil jeg påstå at det er så mye bedre å måtte koble av og parkere en tung henger for så å bytte batteri enn det er å bruke noen minutter ekstra på å lade.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BubbaJoFet

Det er i de fleste tilfeller godt nok med en elsykkel, som bruker 0.5 kWh-1.0 kWh per 100 km. Så argumentasjonen mot batteribytte er at man kan lade?

At NIOs BaaS som produkt er dyrt og ikke gir verdi er noe annet en batteribytte som teknologi. Jeg kvitter meg med NIOen fordi BaaS er søppel og NIO Norway, men vil ikke si at jeg mener batteribytte er tull.

Er snakk om en teknologi som kan forlenge levetiden på elbiler, redusere kostnader ved skader, som forenkler gjenvinning av batterier og kan gi pay as you go konsepter på strøm. I dag bilene låst til batteripakkens dimensjoner, men om den begrensningen omgås kan en sette inn en rekke forskjellige antall moduler i en bil.

Elbil med lading er uforandret siden den første elbilen i 1888. Det må bære plass til andre konsepter om det skal utvikles. Dunke på med stadig høyere ladehastigheter er heller ikke bærekraftig i lengden

daktari

De fleste biler tilbyr batteribytte på verksted når batteriet konker. Eneste unntaket blir muligens de med "structural battery". Man kan slikt sett argumentere for et ønske om å oppgradere til nytt og bedre batteri, men prisen er altfor høy.

Da er hurtig-batteribytte en annen sak som krever standardiserte dimensjoner og koblinger, noe som igjen kan være ulempe for veldig små eller veldig store biler, og vanskelig på tvers av platformer og merker. Samtidig kreves en forretningsmodell ala battery-as-a-service for å holde byttekostnaden nede.

Til slutt blir det et spørsmål om pris; lønner det seg egentlig å sette et nytt batteri i en 15 år gammel bil eller ønsker man seg nyere skinnseter og bedre tech også i samme slengen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

BubbaJoFet

Det er ett annet perspektiv, men argumentasjonen har vært at batteribytte ikke er bærekraftig. Og det er jeg ikke enig i.

Uansett går bilene i bruktmarkedet og vil der kunne potensielt leve lengre enn så lenge når batteriet er en av «svakhetene» ved elbiler, men det krever ett batterileie produkt som er gunstig for både eier og tilbyder. Og som jeg sikkert har gjentatt til det kjedsommelige, NIOs BaaS er ikke ett slikt produkt, noe salget reflekterer.

Så er spørsmålet om bileierskap er hva en går for i fremtiden, eller om mobilitet blir noe en betaler for med forskjellig nivåer. For oss eldre er det vanskelig å gi slipp på eierskap, men for de yngre så er ikke engang førerkort like fristende å ta. For om vi slutter å kjøre bilene selv, da slutter vi nok å eie de også og techen er den du har med det selv.

automat

Nå må du sette argumentasjonen min i riktig kontekst. Det er batteribytte som erstatning eller suplement til hurtiglading som ikke er bærekraftig. Og det er det som tilbys av Nio i dag.

Batteribytte i et levetidsperspektiv er ikke prinsippielt feil. Selv om jeg tviler på om man klarer å lage noen god forretningsmodell ut av det.

Det ser jo også ut som batteriene stort sett vil overleve bilen, så da kan man stille spørsmål om behovet for batterbytte vil bli særlig stort.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

BubbaJoFet

Sitat fra: automat på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:59Nå må du sette argumentasjonen min i riktig kontekst. Det er batteribytte som erstatning eller suplement til hurtiglading som ikke er bærekraftig. Og det er det som tilbys av Nio i dag.

Batteribytte i et levetidsperspektiv er ikke prinsippielt feil. Selv om jeg tviler på om man klarer å lage noen god forretningsmodell ut av det.

Det ser jo også ut som batteriene stort sett vil overleve bilen, så da kan man stille spørsmål om behovet for batterbytte vil bli særlig stort.
I følge ofv er snittalderen på vrakete elbiler 6.4 år, mens ice er 18.1...
https://ofv.no/aktuelt/2020/dr%C3%B8yt-120-000-personbiler-vraket-mot-pant-i-2019

turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 13. februar 2024, klokken 22:14I følge ofv er snittalderen på vrakete elbiler 6.4 år, mens ice er 18.1...
Er det korrigert for salgsvolum pr år? Det som er interessant er å se på hvor mange % blir vraket pr leveår.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2024, klokken 05:56
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 13. februar 2024, klokken 22:14I følge ofv er snittalderen på vrakete elbiler 6.4 år, mens ice er 18.1...
Er det korrigert for salgsvolum pr år? Det som er interessant er å se på hvor mange % blir vraket pr leveår.
Det er noen svakheter med statistikken;
1. Den er fra 2019, så median alderen på elbilparken er under 6 år. Så en kan anta at vraking skyldes primært skade og ikke bruk.
2. Den er ikke vektet mot volum eller % del av årsmodellen

Men påstanden var at batteriet lever lengre enn bilene, og når artikler i media sier at elbiler ofte kondemneres ved skade pga kostnadene ved batteriskader, viser statistikken at det kan stemme.

Dessverre skiller ikke datasettene til SSB på drivstoff, så klarer ikke å finne nyere tall.

THE

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 14. februar 2024, klokken 07:52
Sitat fra: turfsurf på onsdag 14. februar 2024, klokken 05:56
Det er noen svakheter med statistikken;
1. Den er fra 2019, så median alderen på elbilparken er under 6 år. Så en kan anta at vraking skyldes primært skade og ikke bruk.
2. Den er ikke vektet mot volum eller % del av årsmodellen

Men påstanden var at batteriet lever lengre enn bilene, og når artikler i media sier at elbiler ofte kondemneres ved skade pga kostnadene ved batteriskader, viser statistikken at det kan stemme.

Dessverre skiller ikke datasettene til SSB på drivstoff, så klarer ikke å finne nyere tall.

Dette har jo vært diskutert her inne tidligere.F.eks. i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?msg=982046
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Otkristo

NIO trekker seg ut av det danske markedet.  Tipper det samme skjer i Norge i løpet av 2024...

RJK

Jaja, da oppdaget de det selv. Byttestasjoner er ikke fremtiden i Norge og Europa.

Det som da er interessant, er hvordan det forholder seg til de som har kjøpt bil med batterileasing/byttestasjonsavtale i kontrakten. Vil de få tilbud om å kjøpe batteriet til en god pris, eller rett og slett bare få beholde batteriet uten noe mere fuzz?

De som har leaset bil/kjøpt bil med batteri, vil de få "rabatt" på batteriet for ikke å betale mye mere enn de som nå kanskje får beholde batteriet til odel og eie?

Antar at service vil fortsette hos de som er servicepartnere ennå, og at de vil få tak i deler, i og med at de ikke er konkurs, men bare trekker seg ut. De samme bilene lages jo fremdeles i Kina.

Og vil de komme tilbake med nye priser og ny strategi? Har litt tvil om at dette er en permanent Europa-exit, men at det rett og slett er snakk om å restrukturere strategien før de kommer tilbake.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

56 solgte Nio på 1,5 år i Danmark. Lurt å legge ned da. https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2024-03-ambitioes-kineser-gaar-dvale-danmark

Totalt i Norge har Nio solgt 2100 biler til sammenligning, bare 150 i år.

Danskene kjøper dog flere biler enn oss, 172k i 2023 mens vi lå på 126k, så det er jo ca 40% fler.
https://www.tv2.no/broom/full-brems-i-norge-fortsatt-vekst-i-sverige-og-danmark/16342755/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

SitatDet som da er interessant, er hvordan det forholder seg til de som har kjøpt bil med batterileasing/byttestasjonsavtale i kontrakten. Vil de få tilbud om å kjøpe batteriet til en god pris, eller rett og slett bare få beholde batteriet uten noe mere fuzz?
Ja jeg tror de får beholde batteriet gratis i Danmark 

ToWalkOrDrive

Ikke så enormt lenge siden det ble annonsert at NIO har inngått samarbeid med en hel haug andre bilmerker om batteriswapping. Tror ikke de gir opp Norge i 2024/-5 (selv om jeg synes batteribytte ikke vil klare seg / være nyttig på sikt).

https://www.elbil24.no/nyheter/inngar-samarbeid-om-batteribytte/80595784
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA