Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

SolEL

Nio blir kritisert for å bruke for mye penger og bruk av dyre løsninger. Mange sier at batteribytte stasjoner er ett godt eksempel.
fordi:
1) hurtiglading går stadig opp i hastighet, og det trengs ikke
2) solid state kommer

Det skal meget høy ladehastighet for å kunne måle seg med neste generasjon batteribytte stasjoner som kommer nå. Da må det nok være solid state. Men noen mener at solid state ikke er fremtiden pga. pris. LFT som blade batteriene til BYD Eller salt batteriene. CATL sattser ikke på Splid state. Salt batteriene kommer nå som solid state men ladehastigheten kan ikke måle seg med swapping.
Nio jobber nå med å få andre bilprodusenter til å bruke Nio sine batteribytte stasjoner. Dette kan i så fall gi gode inntekter for Nio. Kanskje blir dette det som redder Nio fra konkurs.

turfsurf

Du nevner jo nettopp problemet, standardisering. Greier man å standardisere, så er det jo greit, men jeg ser for meg at batteribyttestasjoner krever mere plass og fører til mere mekanisk slitasje på bilen.

Tror det kommer til å være ett supplement til hurtiglading i tettbebygd strøk, ikke noe mere. Har egentlig mere tro på induktiv lading med automatisk fakturering rundt om kring, men begge deler er vel viktigst for firmabruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Det er interessant at Renault og Better Place prøvde seg på batteribyttestasjoner til Renault Fluence i 2008/2009, men gikk overende og konkurs i 2012. Renault hadde også kun BaaS på elbilene sine i Europa de første årene. Norge var annerledeslandet hvor man faktisk fikk kjøpe Zoe og batteriet. Men de måtte gi opp BaaS etterhvert og gå over til rent salg i alle land.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

goggo


Batteri swapping for personbiler til privatbruk er dødfødt, og like idiotisk som fool cells :)
Swap stasjoner er dyre og mekanisk kompliserte, og de trenger kjempestort areal i forhold til lynladere.


Ikke bare Better Place, men også Tesla/Musk forsøkte seg jo med batteri swapping men fant fort ut at det var bedre å satse på ladestasjoner.
https://www.powersystemsdesign.com/articles/why-did-tesla-give-up-on-battery-swapping/35/18891


Hvis vi ser på NIO så skrøt de jo av at de skulle ha 20 swap stations i løpet av 2022 i Norge. Hvor mange har vi nå? Er det 5-6 stykker inklusiv de som er under bygging? Og alle stasjonene kan kun betjene en bil om gangen - hva med helgeutfarter og ferier??
Min spådom er at hvis det er noen NIO stasjoner igjen om 10 år så vil de være like utdaterte som dagens 50 kW hurtigladere med Chademo plugg... :)



Hvis vi tar Brokelandsheia som et eksempel på lokasjon med stort behov så kan man vel nå lynlade over 50 biler samtidig, og det er før Ionity kommer på plass med sine 12. Hvis vi regner 30 min i snitt for hver ladesession så kan man altså hurtiglade minst 100 biler i timen her.
Jeg lurer på hvor mye plass man måtte sette av (og hvor mye det ville koste i investering og ikke minst vedlikehold) for å kunne swappe batteri på 100 biler i løpet av en time her...

Nei jeg har mere tro på batteriswapping som en mulighet for langtransport, for å få lagt hydrogen hysteriet dødt en gang for alle. Men da måtte lastebil fabrikantene bli enige om en standardisering, og det er jo ingenting som tyder på at det skjer. I alle fall ikke i Europa og USA.

Det er noen aktører med batteriswapping for lastebiler i Kina og Australia og New Zealand, men jeg vet ikke hvor standardisert det er og om det er noe særlig utbredt.


mvh
Hugo


.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

BubbaJoFet

#4
50 lynladere krever store mengder strøm for å kunne ta unna peak lading. Om hver skal levere 100 kW i snitt. Sånn sett er batteribytte langt bedre da batteriene kan lades i forveien og fungerer som energilager. For å skifte batteri på 100 biler i timen, behøves det 8 byttestasjoner. En byttestasjonpark vil ta ca 400 kvm. 45kvm pr stasjon. Eller samme som 24 parkeringsplasser, altså mindre enn halvparten av 50 ladestolper.

Men at NIO feiler på utrulling av stasjonene og med det å gjøre BaaS attraktivt med tanke på fleksibilitet er jeg enig i.

Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 13. september 2023, klokken 14:1050 lynladere krever store mengder strøm for å kunne ta unna peak lading. Om hver skal levere 100 kW i snitt. Sånn sett er batteribytte langt bedre da batteriene kan lades i forveien og fungerer som energilager. For å skifte batteri på 100 biler i timen, behøves det 8 byttestasjoner. En byttestasjonpark vil ta ca 400 kvm. 45kvm pr stasjon. Eller samme som 24 parkeringsplasser, altså mindre enn halvparten av 50 ladestolper.

Men at NIO feiler på utrulling av stasjonene og med det å gjøre BaaS attraktivt med tanke på fleksibilitet er jeg enig i.

Trur 4 minutter og 48 sekunder i snitt per bil er litt vel optimistisk, og du glemmer at inkludert i arealet for byttestasjonene skal det jo også være plass til de 92 bilene som skal stå i kø (uten å stå i veien for de 8 som skal kjøre ut). Trur nok ikke man kommer unna med i nærheten av 400 kvadratmeter hvis man skal kunne betjene 100 biler i timen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

BubbaJoFet

Så 92 biler skal stå i kø for å bytte, men de 50 som venter på lader er hvor?
 
NIO holder rede på køen til en byttestasjon, så en må ikke stå og vente og justerer køen i henhold til bilenes posisjon.

Det tar 5 minutter å skifte ett batteri.

Håvar

Betyr det at dersom nestemann i køen har gått fra bilen sin blir byttestasjonen stående tom? Eller hopper den videre til neste etter kort tid?
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

BubbaJoFet

Du får varsel i app og i bilen om at det er din tur, begynner du ikke bytte innen en gitt periode (1 min?) så kastes du ut av køen. Du ser i bil og app hvilken plass du har til en hver tid. Bilen bestiller ikke bytte før du er innenfor par hundre meter av stasjonen, men viser deg alltid kø og antall batterier som er fulladet.

sjokomelk

Jeg kan forstå batteribytte i f.eks. Kina hvor det er dårlig med lademuligheter hjemme hos folk. Så da er dette et alternativ til ladeboks på veggen hjemme. Og Nio utfører ganske mange batteribytter hver dag i Kina. Men samtidig har jeg sett og lest historier om at batteriene ikke får stå lenge nok "på lager" og lade seg fullt, slik at etter batteribyttet må du over på hurtigladeren som står ved siden av stasjonen og lade i 20-30 minutter. Da er jo noe av poenget borte.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

BubbaJoFet

#10
NIO i Kina lar deg bytte inn oppladete batterier og ta ut batteri med lavere SoC, en får da NIO Points tilbake basert på differansen. NIO Life er en etterhvert ganske stor aktør innen netthandel. Så kan være det som er kreativt gjenfortalt, eiere som sanker poeng ved å bytte inn fulladete batterier mot utladete.

Klarer ikke helt å se poenget med dette, mye jobb for lite penger for en eier av en «luksuriøs» elbil, men gameification delen av NIO er langt langt høyere i Kina. Det er ett utall konkurranser, badges og annet. 

At en til vanlig bytter til batterier for å så lade på hurtigladere tviler jeg sterkt på at stemmer. Men systemet er fleksibelt, så man kan bestille bytte på ikke ferdig oppladete batterier.

geear

Forstår det sånn at om man har et sykkelstativ på kroken, så må alle syklene av, stativet av, og alt settes igjen utenfor mens man bytter batteri, for så å monteres tilbake? Ganske elendig løsning når hele batteribyttet foregår UNDER bilen. I slike tilfeller hadde jeg glatt valgt 15 minutter med 2-300 kW. Får de fikset slik at bilen kan stå på bakken og ha både henger og campingvogn og sykkelstativ på, og man i tillegg har fleksibiliteten med rask hurtiglading, så begynner det å hjelpe...

Rosstopher

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 13. september 2023, klokken 18:43Så 92 biler skal stå i kø for å bytte, men de 50 som venter på lader er hvor?


De 50 bilene skal selvfølgelig også stå i kø, men der er det jo 50 biler som skal stå i kø til 50 ladere på et stort område i løpet av en time. Til batteribytte er det 92 biler som skal stå i kø til 8 byttestasjoner, som bare har fått tildelt 400 kvadratmeter til å stå på.

Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 13. september 2023, klokken 18:43Det tar 5 minutter å skifte ett batteri.

Ja, da regner jeg med at du er enig i at regnestykket ditt er litt vel optimistisk, siden du i det opprinnelige regnestykket regner under 5 minutter inkludert å kjøre ut og at nestemann kommer seg på plass.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

#13
Sitat fra: BubbaJoFet på onsdag 13. september 2023, klokken 14:1050 lynladere krever store mengder strøm for å kunne ta unna peak lading. Om hver skal levere 100 kW i snitt. Sånn sett er batteribytte langt bedre da batteriene kan lades i forveien og fungerer som energilager. For å skifte batteri på 100 biler i timen, behøves det 8 byttestasjoner. En byttestasjonpark vil ta ca 400 kvm. 45kvm pr stasjon. Eller samme som 24 parkeringsplasser, altså mindre enn halvparten av 50 ladestolper.

Men at NIO feiler på utrulling av stasjonene og med det å gjøre BaaS attraktivt med tanke på fleksibilitet er jeg enig i.

Dersom du skal kunne ta unna 3 timer med peak så må du altså ha 300 fulladede batterier lagret på en lokasjon? Eller i hvert fall ca 200 hvis du lagrer på halv fart de du får inn?

Når jeg kjører Model Y kan jeg lade på 100 forskjellige Tesla-ladestasjoner i Norge, samt en hel haug på andre stasjoner. For at NIO systemet skulle være det en bruker i stedet for ladestasjon måtte de helst hatt over 100 byttestasjoner i Norge.

Når jeg eier batteriet så vil jeg ikke bytte det med ett jeg ikke vet statusen på. Dersom jeg hadde leid det så er pausebehovet så stort etter 5 timers kjøring at pausen er lenger enn ladetiden uansett. Har måttet flyttet bilen før jeg var ferdig med min pause.

Ville ikke leid om jeg ikke hadde en fast indeksjustert makspris på leie neste 15 årene.

Batteriswap kunne vært en idè om det kun var 43kW-ladere. Nå fikk jeg over 200kW på Tesla-laderen i begynnelsen ved forrige lading....da forsvinner swap-lønnsomheten. Og farten øker jo fra år til år på biler og ladestasjoner mens teknologien utvikles.

Hvis noen sa til meg: For 10.700 kan du bytte batteriet i et faststoff-batteri med 660kW lademulighetet hadde jeg sagt: nei takk...fordi ulempen i dag er så liten.

Ser faktisk at NIO selv setter opp 500kW ladere som lader et batteri på 12 minutter...så de utkonkurrerer sin egen SWAP-fordel. https://cnevpost.com/2023/08/17/nio-1st-3rd-gen-swap-station-europe-live-in-sweden/
Tesla Model Y                         2021-

BubbaJoFet

Sitat fra: geear på torsdag 14. september 2023, klokken 10:21Forstår det sånn at om man har et sykkelstativ på kroken, så må alle syklene av, stativet av, og alt settes igjen utenfor mens man bytter batteri, for så å monteres tilbake? Ganske elendig løsning når hele batteribyttet foregår UNDER bilen. I slike tilfeller hadde jeg glatt valgt 15 minutter med 2-300 kW. Får de fikset slik at bilen kan stå på bakken og ha både henger og campingvogn og sykkelstativ på, og man i tillegg har fleksibiliteten med rask hurtiglading, så begynner det å hjelpe...
Det stemmer, det er en massiv skivebom og noe NIO skulle forutsatt og sørget for at var ett ikke-problem. Enten ved at en kjører inn på «baksiden», noe som også reduserer tiden det tar å få bilen inn, eller redusert vinkelen på rampen (som er tilfelle med Gen 3 swap stasjon). Uansett en tragisk skivebom og hvorfor jeg mener at forståelse for markedet er ikke god nok i NIO.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA