Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

geear

Kan du bare la noen som forstår spørsmålet svare?

RJK

Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 19:45Kan du bare la noen som forstår spørsmålet svare?
Ja, det blir vel enklere det enn å stille spørsmålet på en annen og klarere måte, slik at det blir helt klart hva du egentlig spør om!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

#32
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:34
Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 19:45Kan du bare la noen som forstår spørsmålet svare?
Ja, det blir vel enklere det enn å stille spørsmålet på en annen og klarere måte, slik at det blir helt klart hva du egentlig spør om!

8)
Kan i alle fall svare på at NIO bruker væske til batteriets temperatur styring.

Men jeg tviler sterkt på at det er noe kobling for sirkulasjon av væske rundt i batteriet, men heller en varmeutveksling via kontaktflater. Om det er hva @Geear spør om.

http://www.ai-thermal.com/newsroom/air-internationals-intelligent-thermal-technologies-drives-cabin-comfort-battery-thermal-control-and?page=1

Mulig man kan finne noe mer ved å grave i siten over. De har levert all temperatur styring til ES8, hevdes det.

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 16. september 2023, klokken 23:00
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:34
Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 19:45Kan du bare la noen som forstår spørsmålet svare?
Ja, det blir vel enklere det enn å stille spørsmålet på en annen og klarere måte, slik at det blir helt klart hva du egentlig spør om!

8)
Kan i alle fall svare på at NIO bruker væske til batteriets temperatur styring.

Men jeg tviler sterkt på at det er noe kobling for sirkulasjon av væske rundt i batteriet, men heller en varmeutveksling via kontaktflater. Om det er hva du spør om.

http://www.ai-thermal.com/newsroom/air-internationals-intelligent-thermal-technologies-drives-cabin-comfort-battery-thermal-control-and?page=1

Mulig du kan finne noe mer ved å grave i siten over. De har levert all temperatur styring til ES8, hevdes det.
Takk for svar!

Får se om dette svarer mer på hva @Geear egentlig lurte på.

Kan legge til denne som forteller litt om hvordan de kjøler batteriene som tas ut av bilene. Dette er nok en kombinasjon av varmeveksling via overflatene, og et lukket væskebasert system som hjelper på med å sende kjølig væske til varmeveksleren, som så transporterer bort varmen, igjen via væsker i dette lukkede systemet.

https://etn.news/buzz/technotrans-cooling-systems-nio-ev-battery-swap-stations-europe
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet


SolEL

sjekket hvor lang tid det skal ta å Swappe batteri og det skal være 5 min, Men med 3. generasjon 
bytte stasjon 4. min. Det skal være ca lik tid som det tar å fylle Mirai (hydrogen) til Toyota

daktari

Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 19:45Kan du bare la noen som forstår spørsmålet svare?
Han sier at man har et reservoar for kjølevæske, og dette vil samle opp luftbobler som kommer inn i kjølesystemet ved batteribyttet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SolEL

Sett nå i det siste:
Nio kan tjene penger på å lade batteriene som ligger i batteribytte stasjonen når prisen er lav (natten) og selg den tilbake til strømnettet når prisen er høy (dette gjøres visstnok).
Det har vært snakk om å montere solceller på taket av stasjonene.  Vet ikke om det er på gang eller ikke.

Vaduz

Problemet her er at oppskalering blir kjempedyrt. Å bygge ladestasjoner er billig og du kan bygge så mange du vil, mens den verkstedshallen de bytter batteriene i vil trenge vedlikehold, gå i stykker og må oppbevare mange kjempestore batteripakker og masse bevegelige deler.

Om man bor i en by uten lademulighet er det genialt, men på tur er det nesten dårligere enn hurtigladere, da man faktisk må oppholde seg i bilen under ladingen, i stedet for å gå på do, kjøpe en kaffe og reise når alle har fått strukket litt på beina (som man trenger etter 4 timer i bilen).

goggo

NIO sin swap Station i Kristiansand ser ut til å være ferdigbygd for lenge siden, mer enn en måned tror jeg. Men den er ikke åpnet, tilsynelatende ingen aktivitet der. Hva skjer?
Og NIO butikken i Kristiansand sentrum likeså. Den har vært åpen siden i sommer en gang, men jeg ser aldri noen kunder inne der. Bare de stakkars 1 eller 2 medarbeiderne som stirrer på PC skjermen sin.

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

hELgenen

Nio sine batteribytte stasjoner låser dekkene når byttet foretas på stasjonen. Det ser ut som felgene kan få skader gitt mekanismen som brukes. Finnes det noen erfaringer på dette?
F.eks dersom man har egne felger som ikke har samme design som orginalt.

BubbaJoFet

#41
Sitat fra: hELgenen på onsdag 29. november 2023, klokken 22:00Nio sine batteribytte stasjoner låser dekkene når byttet foretas på stasjonen. Det ser ut som felgene kan få skader gitt mekanismen som brukes. Finnes det noen erfaringer på dette?
F.eks dersom man har egne felger som ikke har samme design som orginalt.
Godt poeng, det er problemer med uoriginale felger og batteribytte. Har du leaset bilen via feks leaseplan kan du ikke swappe med vinterdekkene leaseplan inkluderer i avtalen.

Jeg har ingen skader på mine originale felger.

BubbaJoFet

Sitat fra: Vaduz på onsdag 29. november 2023, klokken 20:14Problemet her er at oppskalering blir kjempedyrt. Å bygge ladestasjoner er billig og du kan bygge så mange du vil, mens den verkstedshallen de bytter batteriene i vil trenge vedlikehold, gå i stykker og må oppbevare mange kjempestore batteripakker og masse bevegelige deler.

Om man bor i en by uten lademulighet er det genialt, men på tur er det nesten dårligere enn hurtigladere, da man faktisk må oppholde seg i bilen under ladingen, i stedet for å gå på do, kjøpe en kaffe og reise når alle har fått strukket litt på beina (som man trenger etter 4 timer i bilen).
Ut fra det resonnement så er lading bedre enn å fylle drivstoff, med mindre en fyller tanken og tømmer blæra samtidig...😎

Når feks Gol, Porsgrunn og Kristiansand åpner i tillegg til Lillehammer, er hyttefolket på Østlandet ganske godt dekket. Å kunne bytte på 5 minutter rett før hytta og slippe lading da eller på hjemreisen er nok en ganske grei brukerhistorie.

På langtur i Europa er bytte en måte å slippe rasting ved motorveien hvor en lader best, og heller kjøre til nærmeste by for lunsj, hvor det ikke nødvendigvis er mange hurtigladere.

Når det er sagt, så med 200+ kW snitteffekt blir bytte overflødig (som Xpeng og lotus har levert i høst), så NIO må finne en måte å gjøre BaaS attraktivt utover batteribytte. Hjelper lite å bytte i en stagnert batteripool med stadig minkende kapasitet i batteripakkene.

Vaduz

Som sagt, om du ikke har destinasjonslader er det genialt, ellers starter bare lunsjen fem minutter senere enn med vanlig lading.

Å fylle drivstoff håper jeg å aldri måtte gjøre igjen, mye heller plugge inn og ta meg en kaffe.
Men en sjelden gang så kjører jeg alene til Stockholm, og da kunne kanskje en av to ladepauser vært erstattet med batteribytte for å spare 15 min.

Problemet med evinnelige burger sjapper som eneste utvalg ved mange ladestasjoner er jeg enig i må gjøres noe med.

Konseptet er i seg selv ganske bra, bare ikke bra nok til å betale betydelig mer for, og jeg tviler på at det blir særlig billig uansett hva man gjør da det er en ganske kompleks prosess.

BubbaJoFet

Er enig, swap kan kun erstatte hjemmelading eller destinasjonslading, i forhold til hurtiglading er det ett supplement eller for lettvinthetens skyld.

Når jeg bet på så var det fordi BaaS skulle bli mer enn å bytte batteri, en skulle fritt velge størrelse opp til 150 kWh, nærmest mellom swaps. Så hadde en kunnet hatt 75 kWh til daglig, byttet til 150 kWh for transportetapper og ha 100 kWh ved destinasjon før en bytter og kommer seg hjem. Da er man innenfor mobilitetssfæren og ett produkt verdt å betale for.

Etter at de inkluderte kWh forsvant er BaaS ikke mer enn en andel i en batteribank, som sakte vil forfalle. For å bytte størrelse må en først gå permanent ned til 75 kWh før en forhåpentligvis kan gå opp etterhvert til 100 kWh i minimum en måned og til dobbelt pris...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA