Retningsstabilitet og styring

Startet av kjerts, onsdag 06. september 2023, klokken 11:53

« forrige - neste »

kjerts

Noen som har erfart at Model Y er tung å holde på veien? Erfarer at jeg blir sliten i armene av å kjøre langt, og har funnet ut at bilen kjører den retningen jeg slipper rattet i. Må derfor justere hele tiden. Andre biler jeg har kjørt har fulgt sporene i veibanen av seg selv. Skal det være sånn, eller er det noe med hjulstillingen på min? 2023 MIC hentet ut i desember.

Handyman

Sitat fra: kjerts på onsdag 06. september 2023, klokken 11:53Noen som har erfart at Model Y er tung å holde på veien? Erfarer at jeg blir sliten i armene av å kjøre langt, og har funnet ut at bilen kjører den retningen jeg slipper rattet i. Må derfor justere hele tiden. Andre biler jeg har kjørt har fulgt sporene i veibanen av seg selv. Skal det være sånn, eller er det noe med hjulstillingen på min? 2023 MIC hentet ut i desember.
Bilen skal ikke være tung på rattet. Den har også selvoppretting som alle andre biler.
Meld saken til Tesla i appen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kjerts

Sitat fra: Handyman på onsdag 06. september 2023, klokken 12:10Bilen skal ikke være tung på rattet. Den har også selvoppretting som alle andre biler.
Meld saken til Tesla i appen.
Den har vanlig selvoppretting etter betydelig dreiing på rattet, men virker som den holder posisjonen på små justeringer nær rett frem. La oss si pluss minus 5 grader. i tillegg til at det ikke kommer noen form for tilbakemelding eller styring fra underlaget. Forrige bil, en 2011 Audi A6 hadde jo selvkjøring på sporete vei. Den gikk på skinner.

Jeg skal prøve en annen Model Y som referanse.

Lucaria

Jeg syns det er lettere med styring i "sport"-modus da jeg opplever fæarre korrigeringer. De som er der blir tyngre dog.

Radial

Desember 2022 mener du vel?

Flere hadde problemer med software på tannstanga i Q4 2022... Kneppete styring rundt 0 punktet, dårlig selvoppretting.
Dette ble fiksa over_the_air for mange, vet ikke om det kom gjennom vanlige SW oppdateringer eller om Tesla pushet "egen" update for dette.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Klykken

Sitat fra: Lucaria på onsdag 06. september 2023, klokken 15:39Jeg syns det er lettere med styring i "sport"-modus da jeg opplever fæarre korrigeringer. De som er der blir tyngre dog.
Kjører med Sport jeg også av samme årsak. Blir mer "stabil". :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på torsdag 07. september 2023, klokken 08:15
Sitat fra: Lucaria på onsdag 06. september 2023, klokken 15:39Jeg syns det er lettere med styring i "sport"-modus da jeg opplever fæarre korrigeringer. De som er der blir tyngre dog.
Høres veldig merkelig ut. Kanskje dere bør få sjekket styringen.

mikaelf

Jeg har hatt det samme problemet frem til SW oppdatering kom rundt 2023.6.8?.
Det er en egen tråd om dette https://elbilforum.no/index.php?topic=63535.15

Anbefaler å booke Tesla service time, det er ikke normalt.
TMY - LR AWD (2022 HW3)

Lucaria

Sitat fra: Handyman på torsdag 07. september 2023, klokken 08:54

Jeg har aldrig klagat på dette og har aldrig sagt att jeg opplever noe feil med min bil. Vad mener du jeg skal si til servicesentret?

Handyman

Sitat fra: Lucaria på torsdag 07. september 2023, klokken 17:26

Jeg har aldrig klagat på dette og har aldrig sagt att jeg opplever noe feil med min bil. Vad mener du jeg skal si til servicesentret?
Si det du sa i ditt innlegg som diskuteres her. Det høre nemlig ikke normalt ut.

førategangtesla

Jeg har en 2023 Y performance, jeg har ikke opplevd noe kneppete styring eller at bilen er vond å holde stabil på noe vis, men jeg har kanskje litt av det du beskriver. Altså når jeg svinger så retter bilen seg opp selv til nærmest i senter etter svingen, men kanskje ikke helt 100%, det mangler den lille millimeteren på rattet. Når jeg kjører rett frem og slipper rattet så fortsetter bilen å kjøre helt rett frem og her er ikke noe sporing ei heller må jeg korrigere rett frem og bilen er ikke vond å holde i linje.

Det er egentlig ikke noe jeg har reagert på.

Jeg kjører også i sport da jeg liker kjørefølelsen, men opplever ikke at bilen er vond å holde stabil i noen av modusene.

Kanskje det er noe galt her også da  :laugh:

kjerts

Jeg har ikke hakkete styring slik jeg oppfatter beskrivelsen av tannstag-greia. Det er mer manglende feedback. Rattet gir ingen tilbakemelding fra underlaget uansett hvordan underlaget beveger seg, bortsett fra selvopprettingen, som jeg føler er mer motorisert/fjærbasert. Det blir litt som å kjøre bilspill uten force feedback, for de som tar den sammenligningen. Men dette er kanskje modellspesifikt. Får prøve en annen Y og sammenligne.

Denne minner veldig om min erfaring:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/steering-feel-model-y.190960/

Når en model 3 performance-eier sier at han ofte glemte at autopilot var av, fordi bilen sporet så bra, så blir jeg litt nysgjerrig. Det er sånn jeg husker de andre bilene jeg har eid. Rattet bør gi en tilbakemelding om hva forhjulene driver med.

geear

Jeg syns selvopprettingen er meget bra, i visse situasjoner er styringen faktisk bedre enn på BMWene mine, men i starten, i overgangen fra Y LR til Y P så slet jeg med at P-en var irriterende nervøs på motorvei, krevde konstant små korreksjoner. Opplevde faktisk at den var best i komfort. Heldigvis gikk det der omtrent helt over etter et par tusen kilometer. Nå kan jeg slippe rattet helt på motorvei i 90-100 og den bare kjører rett frem. Unntaket er i høy fart (ca. 170-250 km/t), da blir den mer nervøs igjen og krever to hender på rattet og høyt oppmerksomhetsnivå. Lite problem i Norge dessverre. Generelt sett syns jeg den er veldig fin på styringen, har bra kontroll og ut av rundkjøringer slipper jeg bare rattet og bremser det bare litt når det retter seg.

Innlegget på TMC syns jeg bærer mest preg av at han savner styrefølelse, noe amerikanske biler aldri har hatt, men som dessverre også de fleste andre biler har mistet de siste 20 årene, i en kombinasjon av komfortkrav og elektrisk servo, tror jeg.

Tenker at første steg for deg er å prøve en annen Y eller 3 og se om du har samme opplevelse der. S og X har lignende styrefølelse, men større ratt og oppleves enda et lite knepp mer frakoblet underlaget.

Lucaria

Sitat fra: Handyman på søndag 10. september 2023, klokken 17:28
Sitat fra: Lucaria på torsdag 07. september 2023, klokken 17:26

Si det du sa i ditt innlegg som diskuteres her. Det høre nemlig ikke normalt ut.

Det er etter min mening helt normalt at man kan komma undan med færre korrigeringer på en hardere styring da en lett styring i høy fart er enklere å overkorrigere (slik at det blir flere korrigeringer).

Jeg ser ingen vits å melde til Tesla at det er forskjell mellom "sport" og "komfort".

Muffinman

Ja, det er flere kjente feil her. Inkompatibilitet mellom snekke og software bl.a. og softwarefix som førte til at flere fikk feil som for eksempel den hakkete styringen. Noe var knyttet til lave temperaturer, andre ikke.

Vi hentet vår Y i mars i år (2023). Som med de to nye Tesla vi hadde kjøpt tidligere måtte det også denne gangen bestilles verkstedtime når jeg kom hjem, for den hjemturen var helt jævlig. Styringen var akkurat slik som trådstarter beskriver. Fikk beskjed om at det var en kjent feil som ville bli rettet i software. Ventet et par måneder på oppdatering bare for å finne ut at det ikke ble bedre. Da fikk jeg verkstedtime, og brukte 6 timer på verkstedbesøk hvorav nesten 3 timer venting på at mekaniker skulle få tid til å sette seg inn i bilen og konstantere at det var en annen kjent feil. De hadde naturligvis ikke lov til å bestille deler å ha på lager før de hadde bekreftet at feilen forelå, så det ble enda en tur til verkstedet for å bytte snekka. Gikk en arbeidsdag der og.

Umiddelbart kjentes det bedre ut, men symptomene kommer ofte tilbake etter typ 20 minutters kjøring. Selvopprettingen er fremdeles ikke bra, og ved små korrigeringer på rattet kjenner jeg at det er noe "lite" som kan finne på å jobbe mot bevegelsene man ønsker å gjøre. Den er ikke så ustabil som før, dvs det er ikke som å kjøre trillebår, men styringen er ikke imponerende bra etter utbedringen. Og bilen blir mer retningsstabil når den trekker henger. Kan hende det skal være slik.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA