Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SW 2023.2.10 og hakkete styring

Startet av Thob, tirsdag 14. februar 2023, klokken 16:33

« forrige - neste »

Bomtidelibom

Er veldig mange model 3 utlevert rundt september 2022 som har hatt hakkete styring siden starten (min inkludert). I begynnelsen fikk folk byttet tannstang som løste problemet (jeg fikk gjort dette, og bilen har vært problemfri siden), men etterhvert la Tesla om strategien ved å si at dette skulle løses med software oppdatering. Så har det dukket opp model Y som også har hakkete styring. Om dette er samme problem som for model 3 aner jeg ikke. Uansett så har de nå da rullet ut en oppdatering som fikser problemet for noen av de som hadde hakkete styring, men innfører hakkete styring hos noen av dem som ikke hadde det...Så hele greien er jo et shitshow.

Jeg tror personlig at for model 3 så er det feil med konstruksjonen på tannstang på alle biler utlevert sep 22, for Y aner jeg ikke.


Radial

Høres ut som det er innført noe hardware i elektonikken fra enkelte leverandører som ikke matcher software...ved bytte av tannstang får man sannsynligvis en annen hardware pga annen leverandør igjen, og vips er problemet løst.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thob

Sitat fra: Radial på søndag 19. februar 2023, klokken 09:38
Merkelig at dette skjer, er det Berlin modeller som får dette?

Nei, min Y er fra Kina. Har ingen tro på at det er tannstang som er gåen da jeg ikke har hatt noe problem med dette før etter siste oppdatering

EKN

Noen som har fått fikset dette på MY? Min er hakkete i styringen enda. Har fått flere oppdateringer siden det begynte, men ingen av de har løst problemet.

Tmel

Var innom på service senter i Stavanger og fikk verksmester med på tur. Var tydelig sensor-problematikk. Er visst en eller to sensorer (avhengig av modell) som leser bevegelse og legger på kraft fra servo. Det er enn så lenge en mismatch mellom lesing og kraft som blir lagt på av servo.
Var visst meningen at det skulle komme en justering i 2023.6.x - forhåpentligvis i April. Time will show. Det var i alle fall ikke en mekanisk feil eller noe farlig. Modell Y LR fra Berlin utlevert sept 22

Tmel

Hakkingen forsvant ved oppdatering til 6.8.

Thob


e-h

#22
Sikker på det ikke bare er varmen i været? Min hakker fortsatt merkbart i lavere hastigheter, men ikke særlig merkbart lenger når asfalten er ru i høy hastighet. Blir spennende å teste på fjellet i påsken.

Tmel

Testa i dag i under 3 grader. Null hakk. Har helt tydelig hakket under 3 grader tidligere. Godt fornøyd med oppdateringen.

Muffinman

Min har dette siden utlevering. En noe ubehagelig tur hjem med bilen for første gang, nesten ikke mulig å holde den i rett linje. Mest merkbart i 80 eller raskere, og null selvoppretting slik at en må skyve rattet tilbake ut av svingene. En slags statisk motstand som må overvinnes før det begynner å bevege seg og det blir gjerne litt mer enn ønsket. Ble levert med softwareversjonen som skal ha dette problemet, og tilbakemelding fra service var at det ville bli fikset med oppdatering - men det er null forskjell etter å ha lagt inn denne. En liten bedring ved å øke trykket til 46 psi, men fremdeles ubehagelig. Målte spissingen på forhjulene med såkalte toe-plates og her er det en liten feil; mer enn 0,3 grader toe in mens speccen er toe out 0,1 grad. Skulle vel kanskje ikke tro det lille avviket er årsaken.

petersv

Gratulerer med ny Tesla Muffinman, med hvilke dekk/hjul opplever du dette? Hvilken modell/fabrikk er bilen fra? Jeg kan ikke si min Performance fra Berlin med 18" CVC7 oppleves slik, tror ikke den var sånn med 21" heller. Men ift. Model S er det jo natt og dag, veldig mye mer retningstabil føles Model Y.

Kim-

Merkes dette godt? Jeg føler av og til at styringen går hakkete, men klarer ikke fremprovosere det når jeg står i ro. Gjerne på landevei i 80-90.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Muffinman

Sitat fra: petersv på mandag 10. april 2023, klokken 17:48Gratulerer med ny Tesla Muffinman, med hvilke dekk/hjul opplever du dette? Hvilken modell/fabrikk er bilen fra? Jeg kan ikke si min Performance fra Berlin med 18" CVC7 oppleves slik, tror ikke den var sånn med 21" heller. Men ift. Model S er det jo natt og dag, veldig mye mer retningstabil føles Model Y.
Berlin, 3 uker gammel LR. Står vel på standard dim Hakka 5 mener jeg. Det er ikke mye merkbart under 80-90km/t nei. I lav fart funker det greit.

Generelt synes jeg TMS er en mye bedre bil på veien. Fjæringen på Y opplever jeg som overraskende hard og stutt, og man kjenner godt at det er en høyere bil med kortere akselavstand. Denne gangen kjøpte vi bil med hjernen og lot hjertet ligge igjen hjemme  ;D

Klykken

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 11. april 2023, klokken 08:51
Sitat fra: petersv på mandag 10. april 2023, klokken 17:48Gratulerer med ny Tesla Muffinman, med hvilke dekk/hjul opplever du dette? Hvilken modell/fabrikk er bilen fra? Jeg kan ikke si min Performance fra Berlin med 18" CVC7 oppleves slik, tror ikke den var sånn med 21" heller. Men ift. Model S er det jo natt og dag, veldig mye mer retningstabil føles Model Y.
Generelt synes jeg TMS er en mye bedre bil på veien. Fjæringen på Y opplever jeg som overraskende hard og stutt, og man kjenner godt at det er en høyere bil med kortere akselavstand. Denne gangen kjøpte vi bil med hjernen og lot hjertet ligge igjen hjemme  ;D
Y er mye mer gocart enn S. Stump og hard, men føles som den sitter bedre i svinger enn hva S oppleves som. Vi ble fort vant, men snakker ofte om S-en når vi er på langtur. :D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Det som overrasker meg mest er at det fra i fjor høst skal være montert en mykere og mer komfortabel fjæring på Y enn tidligere. Tror ikke vi har fått den, selv med levering sent i mars 2023 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA