Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

Balaklava

Peke på FRP for å forsvare bruken andre sine skattepenger i Rød Ungdom stil. FRP deler ut skatte/avgiftskutt, men når regninga må betales, ja da skal de ha felleskapet til å stille opp. Da er det kjekt med felleskap, skattepenger og oljefond gitt... Et parti som til de grader støtter individualisme og egenbetaling på alle felt, men i en populær sak snur trill rundt og blir Rød ungdom for å hanke inn noen velgere. Skulle tro de fleste ser tvers i gjennom keiserens nye klær i dette. Men nei. 

Ja selvsagt er det forskjell på finansieringen av europaveier og andre veier. Poenget er at mange av de grandiose lokale prosjektene er iverksatt basert på, gjerne berettiget, lokal klagesang. Og som deg, og andre langt ut på venstresiden vil de ikke betale for seg, men sende regningen videre til felleskapet. Dvs ta av skattepengene, eller som du, sparefondet for fremtidige generasjoner. Betale for egen bruk selv, neida, stikke fra regninga og la andre betale, ja. Ingen skam over å stikke fra regninga her nei. La tante Olga ta regninga, la barn og barnebarn ta regninga.

Når det gjelder oljearbeidere så blander du verdiskapning og skatteinnbetaling. Og selvsagt skal ikke den uføre, uansett yrkesbakgrunn, uansett bosted, betale for disse prosjektene hvis de ikke er brukere av "fordelen". Men det vil jo du at de skal. Du vil at alle uføre i landet skal være med på å betale regningen for alle veiene, bruene, tunellene de gråt seg til i "Ytre Innfjord". Hvorfor skal de det? Hvorfor skal den uføre oljearbeideren i Stavanger være med å betale for Oslopakkene hver eneste dag fremfor de få gangene han kjører bil dit, om han i det hele tatt gjør det noen gang?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på fredag 03. november 2023, klokken 09:35Peke på FRP for å forsvare bruken andre sine skattepenger i Rød Ungdom stil. FRP deler ut skatte/avgiftskutt, men når regninga må betales, ja da skal de ha felleskapet til å stille opp. Da er det kjekt med felleskap, skattepenger og oljefond gitt... Et parti som til de grader støtter individualisme og egenbetaling på alle felt, men i en populær sak snur trill rundt og blir Rød ungdom for å hanke inn noen velgere. Skulle tro de fleste ser tvers i gjennom keiserens nye klær i dette. Men nei. 

Ja selvsagt er det forskjell på finansieringen av europaveier og andre veier. Poenget er at mange av de grandiose lokale prosjektene er iverksatt basert på, gjerne berettiget, lokal klagesang. Og som deg, og andre langt ut på venstresiden vil de ikke betale for seg, men sende regningen videre til felleskapet. Dvs ta av skattepengene, eller som du, sparefondet for fremtidige generasjoner. Betale for egen bruk selv, neida, stikke fra regninga og la andre betale, ja. Ingen skam over å stikke fra regninga her nei. La tante Olga ta regninga, la barn og barnebarn ta regninga.

Når det gjelder oljearbeidere så blander du verdiskapning og skatteinnbetaling. Og selvsagt skal ikke den uføre, uansett yrkesbakgrunn, uansett bosted, betale for disse prosjektene hvis de ikke er brukere av "fordelen". Men det vil jo du at de skal. Du vil at alle uføre i landet skal være med på å betale regningen for alle veiene, bruene, tunellene de gråt seg til i "Ytre Innfjord". Hvorfor skal de det? Hvorfor skal den uføre oljearbeideren i Stavanger være med å betale for Oslopakkene hver eneste dag fremfor de få gangene han kjører bil dit, om han i det hele tatt gjør det noen gang?

Nei, nå surrer du det til helt enormt. Skjønner at du stemmer SV og vil kansellere alle motorveier. Er jo fint å gå til jobb. Så får en frisk luft og.

Så du mener altså at "verdiskapning" er annerledes enn "skatteinngang". Det er vel også SV sitt mantra. At de rike kan "ryk og reis", samtidig som oljefondet skal ta pengene deres. Så du mener at den uføres verdiskapning, som gjør at oljefondet er 15000 milliarder, ikke skal ha noen ting å si på hvilke veier han skal kjøre på, og hvor mye han skal betale. Du vil altså at han skal betale 300 kroner hver gang han kjører E39 mellom Stavanger og Sandnes fordi pengene han har skapt til samfunnet ikke er gode nok til å bruke på vei. Nei, her må han yte en siste gang, før han havner i jorda. Dersom Oljefondet var 10 millioner per innbygger - ville du da akseptert at en brukte de på samfunnsnyttige formål? Eller ville du fremdeles drepe oljearbeideren?

Tror du snarest må melde deg inn i SV.
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 02. november 2023, klokken 14:36Noen her som lever i den, ganske formidable, villfarelsen at de har betalt mer til staten enn hva de vil koste  det offentlige som gamle?

Når vi går av med pensjon, og til vi går i penalet koster vi flerfoldig ganger det vi har "betalt inn". Det er de som står i arbeid som dekker kostnadene.
Nordmenn koster ikke samfunnet flerfoldige (fra ordbøkene referert til: svært mange) ganger det vi har "betalt inn". Menn går i snitt 3,4 mill i minus av totale utgifter på 26,7 mill, kvinner går 17 mill i minus av totale utgifter på 29,7 mill. Selv ikke kvinner koster samfunnet "flerfoldige" ganger det de har betalt inn. Kvinner koster samfunnet ca 2,32 ganger det de har tjent ila livet. Menn koster samfunnet ca 1,15 ganger det de har tjent ila livet. Regningen gjøres opp ved at oljefondet dekker 4,4 mill for hver person.

Kilde SSB's økonomiske analyse fra 2022 (Tabell: https://g.acdn.no/obscura/API/dynamic/r1/ece5/tr_2000_2000_s_f/0000/nett/2022/3/30/16/lonnsomhet.jpg?chk=72A272 ) (hele rapporten: https://www.ssb.no/nasjonalregnskap-og-konjunkturer/okonomiske-analyser/okonomiske-analyser-1-2022/_/attachment/inline/3628d7e9-f7c5-4508-adbc-32db442cd815:301f425574559d143b016810f653147811371155/OA2022-1-utsyn.pdf#page=95 )
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Balaklava

Fra ett partiprogram:

Bompenger
Utbygging av veier skal ikke finansieres av bompenger.

Rødt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på fredag 03. november 2023, klokken 18:10Fra ett partiprogram:

Bompenger

Rødt

Ja, og her du ditt og SV sitt program:

Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 04. november 2023, klokken 00:49
Sitat fra: Sutalaus på fredag 03. november 2023, klokken 18:10Fra ett partiprogram:

Bompenger

Rødt

Ja, og her du ditt og SV sitt program:
Jernbane ja, hvorfor har alle politiker klokkertro på at det er så miljø og klima vennlig? Man må da ha en ekstra trasé i tillegg til vei, med massive naturinngrep, og stort sett vil det koste mere og gi mere CO2 utslipp. For ikke snakke om at mange lokomotiv også går på diesel.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. november 2023, klokken 08:32Jernbane ja, hvorfor har alle politiker klokkertro på at det er så miljø og klima vennlig? Man må da ha en ekstra trasé i tillegg til vei, med massive naturinngrep, og stort sett vil det koste mere og gi mere CO2 utslipp. For ikke snakke om at mange lokomotiv også går på diesel.

Ja, hvis togene går fort og konkurrerer med fly er det flott. Men slik som togene er i Norge skjønner jeg ikke hvorfor alle er overbevist om at det er bedre enn elektriske busser og et ekstra kollektivfelt de få kilometerne hvor det trengs.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler, motorsykkel, veteranbil, veterantraktor, lastebil, brannbil

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på lørdag 04. november 2023, klokken 08:49
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. november 2023, klokken 08:32Jernbane ja, hvorfor har alle politiker klokkertro på at det er så miljø og klima vennlig? Man må da ha en ekstra trasé i tillegg til vei, med massive naturinngrep, og stort sett vil det koste mere og gi mere CO2 utslipp. For ikke snakke om at mange lokomotiv også går på diesel.

Ja, hvis togene går fort og konkurrerer med fly er det flott. Men slik som togene er i Norge skjønner jeg ikke hvorfor alle er overbevist om at det er bedre enn elektriske busser og et ekstra kollektivfelt de få kilometerne hvor det trengs.
Tog burde bare vært i Oslogryta i Norge. Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Trondheim-Bodø, Raumabanen m.fl. er alle subsidierte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. november 2023, klokken 09:01Tog burde bare vært i Oslogryta i Norge. Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Trondheim-Bodø, Raumabanen m.fl. er alle subsidierte.

Tvert imot. Vy Vest _betaler_ staten milliarder av kroner for å få lov til å kjøre Oslo-Bergen. Null subsidier på den strekningen. Hvordan det er for SJ og GoAhead er jeg usikker på men regner med at det betales der også.

Lokaltog på innerstrekningene rundt Oslo er de som er tyngst subsidiert (Ski, Lillestrøm, Asker/Spikkestad).

Oslo-Gøteborg kjøres også på rent kommersielt grunnlag.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. november 2023, klokken 13:13
Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. november 2023, klokken 09:01Tog burde bare vært i Oslogryta i Norge. Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim, Trondheim-Bodø, Raumabanen m.fl. er alle subsidierte.

Tvert imot. Vy Vest _betaler_ staten milliarder av kroner for å få lov til å kjøre Oslo-Bergen. Null subsidier på den strekningen. Hvordan det er for SJ og GoAhead er jeg usikker på men regner med at det betales der også.

Lokaltog på innerstrekningene rundt Oslo er de som er tyngst subsidiert (Ski, Lillestrøm, Asker/Spikkestad).

Oslo-Gøteborg kjøres også på rent kommersielt grunnlag.
Nå ser du isolert sett på hva togselskaper betaler staten. Vy er ett dårlig eksempel dog, siden staten er eier i Vy. Så da er det staten som betaler staten.

Siste tall jeg fant kostet hver passasjerkm staten over 2kr, opp fra 1 i 2017. Da ser man på statens totale utgifter vs inntekter, inkludert drift, vedlikehold og administrasjon.

https://www.aftenposten.no/norge/i/wAv1jL/jernbanereformen-skulle-spare-milliarder-seks-aar-senere-betaler-staten-mer-for-aa-kjoere-togpassasjerer-enn-foer

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. november 2023, klokken 13:24Nå ser du isolert sett på hva togselskaper betaler staten. Vy er ett dårlig eksempel dog, siden staten er eier i Vy. Så da er det staten som betaler staten.

Siste tall jeg fant kostet hver passasjerkm staten over 2kr, opp fra 1 i 2017. Da ser man på statens totale utgifter vs inntekter, inkludert drift, vedlikehold og administrasjon.

Det er ingen tvil om at jernbane koster penger, men å droppe å kjøre Oslo-Bergen for å spare penger er altså dårlig business siden det er en av strekningene som går med stort overskudd.

Mhp. drift og vedlikehold så er det nok relativt vanskelig å fordelen disse postene mellom gods- og persontogtrafikken. Det går ganske mye gods på jernbane i Norge på de lengre strekningene. De siste tallene jeg fant indikerer at over 60% av godstrafikken Oslo-Bergen går på jernbane, og over 80% av trafikken Oslo-Narvik.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

daktari

Vi hadde vel knapt hatt jernbane i Norge hvis ikke det var overskudd på billig arbeidskraft (rallare) og gratis arbeidskraft (nazistenes krigsfanger).
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

02jan

Pendle inn til Oslo , enten Sør-Øst, Vest eller Nord er etter min erfaring det beste for veldig mange. Tog er mer effektivt og komfortabelt i forhold til buss. Disse strekningene er helt håpløse med bil (også elbil).

Pendler inn til Oslo i rushtid 20 km Nord Nord for Sinsenkrysset - 12-15 minutter til Kjelsås/Nydalen - hvor jeg ofte går eller sykler videre.  Med buss må jeg først gå 40 minutter vente på buss langs riksvei, når vi endelig når Oslos grense er det stopp hver 400 meter for å plukke opp Oslofolk ,som skal av og på. I tillegg er buss veldig ukomfortabelt og for sprek til å oppta sitteplass ,da den fylles opp med andre som trenger sitteplass mer en meg.

Det tragiske sett fra mitt ståsted som utenbys pendler ,er at Oslo har satset på å tilfredsstille byens egne beboeres kollektiv transport behov.  Det virker som man tror at alle pendlere skal stues ned til Oslo S for så ta trikk T-bane.

Når den nye T banelinje ble laget (Ring-en), så klarte man å lage de 3 nye T-Bane stasjonene lengst mulig vekk fra de to eksisterende Jernbanestasjoner hvor toglinje og nye T-Bane linje går parallelt. Da tenker jeg på Nydalen, Storo og Sinsen Tbane , som tangerer Grefsen og Nydalen Jernbanestasjon. 

Jernbanen går også helt parallelt med Ensjø T-Bane ,som også nylig ble totalt ombygget - men da uten at Togstasjon tilkoblet.

Straks man legger ekstra snuble steiner for de som pendler langveis og som må bytte over til intern kollektivtransport for å komme til målet i byen, så er det lett å tenke seg at det er mest kollektiv entusiaster som orker dette - og terskelen til å sette seg i egen bil er meget kort.

Nei ikke fjerne Togene gjør de mer tilgjengelige sammen med annen kollektivtransport.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Sitat fra: 02jan på lørdag 04. november 2023, klokken 20:18Nei ikke fjerne Togene gjør de mer tilgjengelige sammen med annen kollektivtransport.
Det er vel ingen som vil fjerne togene der de er det mest miljøvennlige og sammfunsøkonomiske alternativet. Men det gjelder stort sett Oslo med tilstøtende områder (Vestfold, Buskerud, Akershus, Østfold), samt Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim.

Norge er ellers alt for grisgrendt og har ikke større byer tett nok som gir det nødvendige trafikkgrunnlaget. Ting som Raumabanen o.l. ør bare legges ned.

Bedre å bruke pengene på bedre veier (som uansett vil være der), og bygge for elektrisk og autonom tungtrafikk.

Ingeniøren

Jeg har i mange år pendlet fra Tranby til Høvik med bil. Om jeg var tidlig nok tok det ca 25 minutter. Alternativet med buss tok 2-3 ganger så lang tid, avhengig av overganger og gangtid i hver ende og var egentlig ikke et alternativ og så var vi to i bilen så pluss pluss med bil.

Bussen var egentlig fin da det var hurtigbuss som stort sett kjørte motorvei og ikke tok opp folk etter Sandvika var det vel. Alikevel tok det alså 2-3 ganger så lang tid.

Veisystemet i hele Oslo regionen med omland er sprengt til bristepunktet og en snøfille er nok til at det brister fullstendig. Nordlendingene ler av oss og sier vi ikke kan kjøre bil men årsaken er et sprengt veisystem. For en del år siden kjørte jeg fra Tromsø til Lyngseidet via Nordkjosbotn. Var tidlig pa'n men ikke tidligere enn normalt hjemme. Første bilen traff jeg når jeg kom til Nordkjosbotn eller halvveis. Hjemme ville jeg kjørt i kø som holdt fartsgrensen.

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA