Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

daktari

Veiprising blir dødskjipt. Personvernmessig problematisk, sosialt urettferdig; de med dårlig råd rammes hatdt, men bor kanskje usentralt og må bruke bil.

Det mest problematiske er markedsmessig; bil skaø utkonkurreres på pris ved å øke kostnadene. Men de stedene man ikke har særlige valg så funker ikke slik markedstenkning.

Så har vi staten som vil loppe oss for penger. Jeg får
"Sheriffen av Nottingham"-følelse.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: Sutalaus på mandag 30. oktober 2023, klokken 15:00
Sitat fra: RJK på mandag 30. oktober 2023, klokken 13:58
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 30. oktober 2023, klokken 13:00
Sitat fra: Sutalaus på mandag 30. oktober 2023, klokken 12:44
Sitat fra: sjokomelk på mandag 30. oktober 2023, klokken 12:14Ingen har sagt at samferdsel ikke koster penger. Men vi er alle direkte og indirekte brukere av dette uansett hvem vi er og hvor vi bor. Jeg kjører kanskje ikke på veien på Jæren selv, men Gilde har kanskje slakteri som bruker denne veien, og jeg kjøper pølsene deres på butikken et annet sted i Rogaland. Og Gilde og alle deres ansatte gjør at det genereres inntekter til det offentlige gjennom skatter og merverdiavgift. Så samferdsel må sees på som "utgift til inntekts ervervelse" for det offentlige, og belastes gjennom fellesskapet.

Den der er syltynn. Når jeg kjørte over Fjærland og måtte betale x hundre for den genialt flotte veien de få gangene jeg kjørte der så var det verdt hver eneste krone. Samme med tunellen ute på Hvaler.

Men ikke pokker om jeg skal betale for noe av det til vanlig. Kjører Gilde pølsene til meg den veien så får de gjøre som de allerede gjør, ta seg betalt for det.

Og velger en å legge bedrifter i utkanten for å spare på andre områder så har en med i regnestykket at transportkostnadene øker.

Jeg skal ikke være med i noe spleiselag for å subsidiere utkantbedrifter mer enn de allerede blir. Jeg betaler gjennom de produktene jeg kjøper, men er ikke med på samvirkeideologien om at hele befolkningen skal dele regninga fordi utkantene skal flotte seg med vanvittige veiledninger. Ønsker de det selv så må de gjerne få det, og selvsagt betale for det.

Klarer ikke helt å se hvorfor det skal være dritdyrt i 16 år, for så å være gratis. 810 kroner for en passering for en lastebil. Du synes det er god politikk? 180 for en personbil? For en vei som kan brukes i 100-vis av år? Vi ser jo veldig mange bedrifter som har gått konkurs pga høye strømpriser og høye renter. Da kan det jo være klokt av politikerne å forbedre norske bedrifters konkurranse-evne ved å bruke av oljefondet på å dekke mye av kostnadene. Sånn at vi har noe å leve av når Stavanger slutter å betale for hele Norge gjennom oljen  ;)  ;D
Synes @Sutalaus snubler i egne bein her. For veiprising er lik bompenger, bare en annen måte å skattlegge forbrukerne. Jo, tro ikke annet enn at midlene vil finne veien inn til den store felleskassa, og derved vil hen fremdeles måtte "betale for andre sin bruk", som hen tydeligvis er motstander av.

Forskjellen er at nå tjener noen store penger på noen bomstasjoner, som vi er pålagt å betale på. Og det vil egentlig fortsette med veiprising. Derimot, tas det gjennom skatten slik hele poenget med skatt er, så foregår all fordelingen tross alt innad i statsapparatet, frem til man kjøper tjenestene.

Hele poenget med veiprising, er jo at "alle" skal være med å betale, også for veier som har stått i mange år, mens bompenger rammer noen hardt, mens andre kan kjøre mil etter mil uten å betale bompenger, rett og slett pga at man ikke kan bompengebelegge alle veier.

Ja, altså helt frem til de får innført veiprising. Da er alle veier dekket, men man har mulighet til å gjøre noen veier særdeles mye dyrere, også til forskjellige tider av døgnet. Altså rett og slett en genial måte å loppe bilistene på.

Må vel nesten begynne å kreve betalt av passasjerene, slik at "alle" er med å betale. Så kan vi sitte der som noen små egoister på hvert vårt nes, og i hver vår krok. "Jasså, du trengs å hentes ved busstasjonen/havna/togstasjonen/flyplassen og skal kjøres der og der, og jeg må ut herfra og tilbake, ja det blir 150,- spenn for Statens km-satser det.

Jøss for et samfunn vi er i ferd med å lage oss.

Du får det til å høres ut som du tenker bilkjøring er gratis frem til vi får veiprising?

Og ellers, skulle nesten trodd dette var et forum for rød ungdom eller noe. Ingen vil betale for seg, "staten skal betale", inklusive gamle tante Olga i Trysil som aldri har kjørt egen bil.

Ingenting er så gøy som å bruke andre sine penger, særlig skattepenger.
Hvordan i all verden kommer du frem til dette?

Selvsagt betaler vi for kjøring på alle veier. Ikke bare betaler vi for drivstoff, vi betaler avgifter i rikt monn på dette. Vi betaler i form av slitasjen på bilene, og avgifter på bilene, med mindre de har fått fratak pga at de er ønsket over andre alternativer.

Og ikke minst, vi betaler dette gjennom skatten på våre inntekter og momsen på bortimot alt vi handler, og diverse kostnader utenom.

Selvsagt vil det være noen omstridte veiprosjekter, spesielt det med bru eller tunnel til steder med spredt bosetning. Men husk det at mange av disse små stedene bidrar med massevis av inntekter pga bla fiske.

Dessverre er skattesystemet slik at disse skatter først og fremst til Staten, så kommunene ikke blir steinrike på fiskerinæringa, og da er det ikke like lett å følge pengene. Men i disse tilfellene er bru/tunnel utgifter til inntektservervelse for Staten.

Jeg har sans for bomprosjekter der små kommuner tar på seg en betydelig kostnad for å få en ellers lavprioritert vei opp på prioriteringslisten.

Jeg er dog uenig i slike prosjekter der Staten bestemmer seg for å kaste ekstraregning på noen få innbyggere, eller "alle sammen". Men det betyr og at noen steder må klare seg med ferge, om ikke Staten selv ser at investering i bru lønner seg på lang sikt.

Og som flere er inne på, Når landet visstnok er så rikt, så bør god infrastruktur stå langt fremme i prioriteringslista over ting Skattepengene skal gå til. Dette for å gi likere forhold for lokalt næringsliv.

Og du kunne ikke bommet mer på parti-preferanse enn du gjør her. Men det er klart, når man går fri for gode argumenter, så er det lettere å ta mannen istedet for ballen, men er fremdeles ganske ufint og skittent spill.

Så anbefaler deg å heller diskutere sak, og da med saklige argumenter i stedet for.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Regner med de som er for veiprising betaler for seg når de må på akutten etter å ha sklidd på holka og. Ikke bare for veibruken, men for akuttmottaket som står der klart til de også. Og når de skal benytte seg av gangbrua over elva, sykkelstien til jobb osv.

For det er jo slik det må være hvis bruker skal betale over alt. Så kan vi jo slutte å betale skatt og kvitte oss med hele staten. Byråkratiet er jo bare en blodigle som tapper det private for penger...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svein_H

Sitat fra: Sutalaus på mandag 30. oktober 2023, klokken 11:51(...) Og det ubehagelige i de som ikke vil ta regninga for egen bruk, men mener tante Olga i Trysil også skal betale.

Totalt OT, men tusen takk for at du skriver "i Trysil" og ikke "på Trysil"! For oss tryslinger er det helt grusomt å høre slikt, og det hjelper heller ikke at både f.eks NRK og P4 stadig vekk sier feil.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Balaklava

Sitat fra: Rosstopher på mandag 30. oktober 2023, klokken 15:07
Sitat fra: Sutalaus på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:55Nå er du langt inn i kaviar- og champagnemenyen, og du har ikke lest prisene.

Det er stor forskjell på infrastruktur som utdanning, helse, strøm osv og grandiose veiprosjekter i tynt befolka områder, så tynt befolka at det strengt tatt ikke er betalingsevne for det de vil ha.

Når vi får veiprising er jeg med på spleiselaget ditt, basert på hvor ofte jeg kjører i undervannstunellen til en zillion kroner ut til øya du har valgt å bosette deg på. Men helt ærlig, jeg hadde klart meg med ferja de få gangene jeg skal dit. At du som pendler vil spare 30 minutter, det skjønner jeg godt, og de 30 minuttene vil koste deg en del kroner, kanskje ikke like mye som du sparte på å kjøpe bolig i utkantnorge i stedet for i en by. Uansett, dette betaler du for selv, enkelt og greit. Og jeg betaler når jeg kommer på besøk for å fiske torsk og se på utsikten.

Ser du virkelig ikke sammenligningen med annen infrastruktur? Er det greit for deg å betale for dyrt vann, strøm, skole, helsetjenester, etc. for at folk skal bo på landet, men dyre veier er helt uaktuelt? Eller tenker du at all annen infrastruktur og tjenester er like billig å bygge ut overalt, og det bare er veier som er dyrere å bygge visse steder?

Jo, absolutt. Her vi bor er det privat vvs, og vi betaler etter forbruk. Vi betaler ikke for ditt, eller noen andre sitt.

Vi skatter til kommunen for skole, lokale helsetjenester osv, og vi er brukere av tjenestene. En dag skal vi muligens ha hjemmetjenesten på besøk, eller må inn på sjukeheimen, da er det godt en har betalt for seg. Vi betaler ikke for deg, eller no n andre, men ja, vi er 12000 personer som spleiser på dette. Om du er på tur her spanderer vi tjenester på deg innen rimelige grenser, så transporteres du hjem dit du skatter/betaler for deg.

Men greit, jeg er ikke ytre venstre/Rødt og syns brukerbetaling på egentransport er helt innafor.

Klart, gratis transport til folket høres jo like gøy ut som det er naivt. Men som sagt, en ting sosialistene liker er jo å bruke andre sine penger.

Rosstopher

Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 19:34
Sitat fra: Sutalaus på mandag 30. oktober 2023, klokken 14:55Nå er du langt inn i kaviar- og champagnemenyen, og du har ikke lest prisene.

Det er stor forskjell på infrastruktur som utdanning, helse, strøm osv og grandiose veiprosjekter i tynt befolka områder, så tynt befolka at det strengt tatt ikke er betalingsevne for det de vil ha.

Når vi får veiprising er jeg med på spleiselaget ditt, basert på hvor ofte jeg kjører i undervannstunellen til en zillion kroner ut til øya du har valgt å bosette deg på. Men helt ærlig, jeg hadde klart meg med ferja de få gangene jeg skal dit. At du som pendler vil spare 30 minutter, det skjønner jeg godt, og de 30 minuttene vil koste deg en del kroner, kanskje ikke like mye som du sparte på å kjøpe bolig i utkantnorge i stedet for i en by. Uansett, dette betaler du for selv, enkelt og greit. Og jeg betaler når jeg kommer på besøk for å fiske torsk og se på utsikten.

Ser du virkelig ikke sammenligningen med annen infrastruktur? Er det greit for deg å betale for dyrt vann, strøm, skole, helsetjenester, etc. for at folk skal bo på landet, men dyre veier er helt uaktuelt? Eller tenker du at all annen infrastruktur og tjenester er like billig å bygge ut overalt, og det bare er veier som er dyrere å bygge visse steder?

Jo, absolutt. Her vi bor er det privat vvs, og vi betaler etter forbruk. Vi betaler ikke for ditt, eller noen andre sitt.

Vi skatter til kommunen for skole, lokale helsetjenester osv, og vi er brukere av tjenestene. En dag skal vi muligens ha hjemmetjenesten på besøk, eller må inn på sjukeheimen, da er det godt en har betalt for seg. Vi betaler ikke for deg, eller no n andre, men ja, vi er 12000 personer som spleiser på dette. Om du er på tur her spanderer vi tjenester på deg innen rimelige grenser, så transporteres du hjem dit du skatter/betaler for deg.

Men greit, jeg er ikke ytre venstre/Rødt og syns brukerbetaling på egentransport er helt innafor.

Klart, gratis transport til folket høres jo like gøy ut som det er naivt. Men som sagt, en ting sosialistene liker er jo å bruke andre sine penger.

Jeg spør om du virkelig ikke ser sammenligningen. Du svarer jo, og så argumenterer du for hvorfor det ikke er sammenlignbart...

Jeg har i hvertfall sagt mitt og føler ikke at jeg får noe ut av å diskutere videre med deg, så jeg gir meg her. Ønsker deg en god kveld.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 19:34

Bare sånn "by the way"...sykehjemsplass er ikke gratis. Så problemet er....først så blir du trukket veldig i pensjon....og betaler masse skatt.....og så ender du på sykehjem....og så tar de 150.000 av inntekten din....mens oljefondet er på 15000 milliarder...på samme måte har vi betalt masse i bilavgifter og veiavgifter.....og så må vi tillegg betale for bompenger....så en kan jo føle en betale dobbelt opp. Hadde staten hatt 0 kroner i oljefondet så hadde jeg hatt større forståelse om brukerbetaling, men når brukerne har betalt masse skatt og skapt 15000 milliarder så kan det være payback-time....

By the way 2: den søte Lærdalstunnelen på 24km kostet bare litt over en milliard å bygge....og da slipper det offentlige å betale for brøyting osv....

Når har den norske staten nok penger? Når vi har for 4 millioner for hver person? 8 millioner per person? 100 millioner per person?
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Blir langt mer enn 150 K om man har god pensjon, da jeg ikke ser at det er noe tak på hvor mye de kan ta så lenge de holder seg til prosentene sine...
Bosted Oslo

arthur

Men de rører ikke kapitalen man eventuelt måtte ha.  https://www.smartepenger.no/trygd/3038-betaling-pa-sykehjem

I dette bildet så kan man kanskje også spørre seg hva en sykehjemsplass koster kommunen man bor i? Svaret på det er at det koster mer enn en million i året så om man selv må ut med 150.000 så dekker fellesskapet de øvrige mer enn 850.000.

Og hvilke behov har man når man har kommet på et sykehjem i (trolig) høy alder og med dårlig helse?

Bare sånn apropos veiprising for elbiler! 8)
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 01. november 2023, klokken 11:18Men de rører ikke kapitalen man eventuelt måtte ha.  https://www.smartepenger.no/trygd/3038-betaling-pa-sykehjem

I dette bildet så kan man kanskje også spørre seg hva en sykehjemsplass koster kommunen man bor i? Svaret på det er at det koster mer enn en million i året så om man selv må ut med 150.000 så dekker fellesskapet de øvrige mer enn 850.000.

Og hvilke behov har man når man har kommet på et sykehjem i (trolig) høy alder og med dårlig helse?

Bare sånn apropos veiprising for elbiler! 8)
Fra din egen link, så står det at prs per plass varierer mellom 30 - 80 K, som da tilsvarer 360 - 960 K per år. Altså langt fra "mer enn en million". Man må kunne anta at prisen varierer veldig etter omsorgsbehovet og grad av tekniske hjelpemidler, og om man er enslig eller et ektepar. Altså vil vel de fleste plasser komme under en halv million per plass.

Ja, det er riktig at de fleste nok vil ha lavere inntekter enn dette per år. Men så har man gjerne betalt inn trygdeavgift gjennom et helt liv, og som regel også skattet for dette iløpet av det voksne livet, i tillegg til den skatt som er betalt av arbeidsgiverne man har hatt for den verdiskapningen man har stått for. MVA og andre avgifter på alt man har kjøpt ellers, er jo og med å bidra.

Selvsagt er det også endel andre kostnader opp gjennom livet som kommer til fradrag på disse "inntektene" som har tilfalt, som reduserer det "egenbidraget" man totalt har stått for. Så er jo det spennende regnskapet om man i snitt har betalt sin andel helt og fullstendig, eller hvor stort beløp man "skylder" etter et langt liv.
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 01. november 2023, klokken 10:45Blir langt mer enn 150 K om man har god pensjon, da jeg ikke ser at det er noe tak på hvor mye de kan ta så lenge de holder seg til prosentene sine...

Dette var bare et eksempel med en person som tjener 300.000 i pensjon. Poenget var at det Sutalaus sa om at sykehjem er gratis ikke er riktig. Grensen for hva en skal betale til kommunen for en langtidsplass på sykehjem er selvkost, men at hver enkelt kommune kan bestemme hva det betyr (hvor mye det er). I Trondheim er det f.eks. 631.920 kroner i året som er maks. Så moralen er at en må skynde seg å overføre det du eier til dine etterlatte, sånn at ikke kommunen tar det du får i aksjeutbytte, osv, fra deg.

Så her i Norge blir du tatt hardt av det offentlige hele veien, inkludert den dagen du dør....som heller ikke er gratis....begravelsesbyrået og kisten må også kjøpes privat. Dersom du f.eks. bor i en annen by enn der du har lyst å begraves så må du også betale leie for kirken....i hvert fall i Stavanger.

Mange går og rundt og tror helsevesenet er gratis / inkludert i skatt. Men hvis du må til legekontoret for å få sykemelding for videregående eleven, for å få "godkjent fravær" så er det en ganske heftig egenandel du må betale, som alle andre og må betale når de besøker legekontoret. Er ikke rart folk sliter i Dyrtid...

Rosstopher

Sitter og leser om TØI sin forskning og tenker på hvordan dette kan relateres til veiprising. En dobling av akseltrykk fører til en seksdobling i slitasje på veien sier de. Altså hvis veiprising skal gjenspeile hvilke vedlikeholdsutgifter du er ansvarlig for bør prisene være noe sånt som dette:
- Utgangspunkt: Personbil på to tonn, 2x1 tonn akselvekt.
- Liten buss på 8 tonn med 2x4 tonn akselvekt: 36 ganger så høy avgift som personbil.
- Stor buss på 12 tonn med 4+8 tonn akselvekt: 252 ganger så høy avgift som personbil.
- Vogntog på 48 tonn med 6x8 tonn akselvekt: 1296 ganger så høy avgift som personbil.

Med andre ord, hvis det skal være veiprising basert på faktisk slitasje skal det være dyrere per passasjer i buss enn det skal være for en matpakkekjører alene i personbil. Og der personbilen betaler 100 kr skal vogntoget betale ca. 130.000 kroner.

Dette kommer selvfølgelig aldri til å skje, og veiprising vil derfor aldri bli en måte man betaler "for eget bruk". Hvis personbilister skal betale noe i det hele tatt vil det ende opp med at personbilister subsidierer alle andres bruk av veien.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

arthur

"Ordinær sykehjemsplass – Det er vanlig at en sykehjemsplass i Norge gjennomsnittlig koster rundt kr 3.600,- til 3.900,- per dag å drive, uavhengig av om sykehjemmet er privat eller offentlig eiet/drevet."

https://www.ssb.no/statbank/table/04905

"(Du må velge: «Korrigerte brutto driftsutgifter, institusjon, pr. kommunal plass» for å få et riktig sammenligningsgrunnlag. Du kan også velge hele landet, regioner eller kommuner å sammenligne med. Dersom man deler summen man får på 365, finner man døgnprisen.)"

I 2023/2024 er prisen vesentlig høyere enn hva som fremkommer av ovennevnte link.

OPPDATERT!

"Kommunenes utgifter til omsorgstjenesten var 150 milliarder kroner i 2022, noe som utgjør omtrent en fjerdedel av kommunenes samlede utgifter. Av disse utgiftene var omtrent 64 milliarder kroner knyttet til institusjonstjenesten, noe som tilsvarer 1,7 millioner kroner per sykehjemsbeboer i året. Hjemmetjenesten, som i 2022 beløp seg til 82 milliarder kroner, har de siste 10 årene hatt en betydelig større økning i utgiftene enn institusjonstjenesten."

Med andre ord er prisen per sykehjemsplass i fjor på 1.700.000 og prisen i år og til neste år en god del høyere enn det, ikke minst grunnet pris og lønnsutviklingen!

https://www.ssb.no/helse/helsetjenester/artikler/sykehjem-og-hjemmetjenesten-i-norge
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Balaklava

Noen her som lever i den, ganske formidable, villfarelsen at de har betalt mer til staten enn hva de vil koste  det offentlige som gamle?

Når vi går av med pensjon, og til vi går i penalet koster vi flerfoldig ganger det vi har "betalt inn". Det er de som står i arbeid som dekker kostnadene.
----
Tilbake til vei. Det er ikke staten som bestemmer om vi alle, eller de som får glede av veiprosjektet skal betale. Bompengefinansierte prosjekt er i all hovedsak sutret frem av lokalbefolkningen. Se på Oslopakkene, det er lokalpolitikerne i Oslo, og de tilstøtende kommunene som krever, og får dette i gang.

Se på Jæren, de ønsker bedre veier selv, de får det... med full informasjon om at det faktisk ikke eksisterer noen gratis lunsj her i livet, men så prøver de å stikke fra regninga.

Håpløse greier. Betal for bruken. Enkelt, rettferdig. For å ikke si veldig vanlig.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Sutalaus på torsdag 02. november 2023, klokken 14:36Noen her som lever i den, ganske formidable, villfarelsen at de har betalt mer til staten enn hva de vil koste  det offentlige som gamle?

Når vi går av med pensjon, og til vi går i penalet koster vi flerfoldig ganger det vi har "betalt inn". Det er de som står i arbeid som dekker kostnadene.
----
Tilbake til vei. Det er ikke staten som bestemmer om vi alle, eller de som får glede av veiprosjektet skal betale. Bompengefinansierte prosjekt er i all hovedsak sutret frem av lokalbefolkningen. Se på Oslopakkene, det er lokalpolitikerne i Oslo, og de tilstøtende kommunene som krever, og får dette i gang.

Se på Jæren, de ønsker bedre veier selv, de får det... med full informasjon om at det faktisk ikke eksisterer noen gratis lunsj her i livet, men så prøver de å stikke fra regninga.

Håpløse greier. Betal for bruken. Enkelt, rettferdig. For å ikke si veldig vanlig.

Hva snakker du om? Det er veldig vanlig at staten betaler en andel av en europavei.
Selv om du gjerne er litt mer SV på dette område, så føler jeg FRP er litt mer inne på rett spor at brukerbetaling må ned siden staten har 15000 milliarder i oljefondet.

Og angående hva folk "har betalt inn", så er det jo lett å se hva en dykker i Nordsjøen har bidratt til felleskassen: 15000 milliarder norske kroner er i oljefondet...så jeg mener den uføretrygdede oljearbeideren skal slippe å betale for sykkelmotorveien i Stavanger. Han har betalt nok. Men du hater denne oljearbeideren. Det må du slutte med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA