Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Interiør

Startet av daktari, søndag 03. september 2023, klokken 23:39

« forrige - neste »

daktari

https://insideevs.com/news/684799/2025-audi-q6-e-tron-interior-revealed-front-passenger-display/

Interiøret er sluppet.
En slags oppdatering av classic e-tron, jeg er positiv.
I all hovedsak pent og moderne. Passe med 14,x" hovedskjerm. Veldig kul AR hud som overgår ID.4 sin.
Start/stopp knapp forhåpentligvis bare til pynt? Det er showstopper for meg.
Ambient lys oppunder frontruta som på flere biler...
Rattet på standardutgaven ser tåpelig ut, de burde fjernet den metalbøylen i bunn, men S-rattet ser bra ut.
Hvor lade mobilen?
Mest irriterende for oss med 3 barn er at de trekker midtkonsollen så utrolig langt bak; hvorfor? Også potensiell showstopper.

Synes kanskje ID.7 interiøret er minst like tiltalende.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

torerik

Litt skuffet, faktisk. Rattet ligner det i Q4, det føles litt spinkelt å holde i. Mye touchknapper, det clusteret på døren ble jeg veldig usikker på. Ellers virker materialer bedre enn i Q4, det er bra.

Ellers litt skuffet over at bagasjerommet er under 1m dypt, men det har jo vært kjent lenge.

Fremdeles aktuell for våre behov. Spent på prisen, tror den blir dyr. Kan fort få veldig hard konkurranse fra iD7 stasjonsvogn hvis de legger seg for høyt. Skal vi tippe det bikker 750-800 inkl utstyr man «bør» ha?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K (bestilt)
2022 Volvo V60 T6 Recharge
2015 Volkswagen e-Golf

Storg

Sitat fra: daktari på søndag 03. september 2023, klokken 23:39Hvor lade mobilen?


Rett foran start/stopp knappen inn mot midtkonsollen.

turfsurf

Kvitt den teite girspaken fra Q8, men hva er det med pianolakken i midtkonsollen? Og fremdeles startknapp i 2024/5. Virker og litt trangt i baksetet.

Veldig typisk Audi ellers, blir interessant å se om de kan fortsette og selge til Audi priser, eller om de må legge seg litt lavere i ett vanskelig marked.

Kanskje ytelsen blir litt bedre også, når det er delt plattform med Porsche.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

janbanan

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. september 2023, klokken 05:20Og fremdeles startknapp i 2024/5.
Tviler på at du må bruke start/stopp. I min Q4 har jeg enda tilgode å bruke knappen. Tenningen er på når du setter rompa i førersetet, bare å sette bilen i gir og kjøre. Tenningen slår seg av når du går ut av bilen.

Jeg er mest spent på prisingen og utstyr. Det er ikke mye plass mellom en godt utstyrt Q4 og en litt enklere Q8.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Øyvind.h

Start/stopp synes jeg er fint å ha til de tilfellene hvor automatikken ikke passer med behovet. VAG har jo gjort det samme som Tesla, dvs. bilen starter når du setter deg inn og trykker på pedalen. Akkurat så enkelt og smart som det bør være. Men i noen situasjoner ønsker en å starte bilen uten at en sitter i setet, og da er denne knappen fin.
Q6 blir sikkert bra, komfortabel og moderne med det utstyret en forventer i denne klassen. Men - frykter nok at den blir litt dyrere enn den summen vi ønsker å bruke på bil fremover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. september 2023, klokken 12:30Men i noen situasjoner ønsker en å starte bilen uten at en sitter i setet, og da er denne knappen fin.
Nå lurer jeg på hva som definerer å starte en elbil, og hvorfor man skulle ville gjøre det når man ikke sitter i førersetet.

Det eneste som for meg er start er at bilen begynner å bevege seg hvis man setter den i gir. Da bør man helst sitte i setet. Klima, infotainment, lys m.m. Kan man jo styre separat uten at bilen er "startet". Så skjønner fremdeles ikke hvorfor man skal ha startknapp.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Tja. Godt spørsmål. Eneste jeg vet er at jeg har brukt den noen ganger. Kanskje det var ved sjekk av lys på tilhenger? Er også noen funksjoner som kun er tilgjengelig når bilen er påslått, og bilen går fort i "av" modus når en tar av beltet. Da kan en trykke på bryteren og overstyre automatikken.
Men klart - en del kan en løse ved å bare trykke på skjermen, trykke på klima, bruke knappene til lys etc. Så i de fleste tilfeller trenger en den ikke. Men ingen ulempe å ha den :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. september 2023, klokken 18:52Men ingen ulempe å ha den :)
Nei, sant, så lenge man ikke må bruke den, så gjør det jo ikke så mye. Prøver bare å tenke på hva jeg ville brukt en slik knapp til i Teslaen, men kommer ikke på noe.

På e-tron må man bruke den, og innimellom så må man trykke på den to ganger for å komme avgårde, siden den har en "på" modus som tydeligvis ikke er helt på...

Q6 blir forhåpentligvis lik MEB bilene i så måte.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

MEB er av når man åpner døra, og det er ikke strøm på vinduer eller 12-sigarett-uttak f eks. Sitt på setet og press pedal så starter den uten knapp. Men går man ut så skrur den umiddelbart av igjen. (Kanskje ikke optimalt). Av/på-knappen derimot fikser det, man lener seg inn og vekker bilen med knappen og den står på en god stund.

På Tesla skrur vel bilen seg av igjen først etter en stund. Der måtte man strekke foten inn for å trykke på pedalen for å starte den fullt, uten å sette seg.

iX, EV6 og etron er litt dust da man må trykke "stop" for å skru den av, vil ikke låse uten det...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Storg

Sitat fra: daktari på mandag 04. september 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Storg på mandag 04. september 2023, klokken 00:44
Sitat fra: daktari på søndag 03. september 2023, klokken 23:39Hvor lade mobilen?


Rett foran start/stopp knappen inn mot midtkonsollen.
Er ikke det et askebeger?

Telefonen legges i fremkant av midtkonsollen. Du kan trolig ikke se den fra førerposisjonen, den legges også på siden.


daktari

Sitat fra: Storg på mandag 04. september 2023, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på mandag 04. september 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Storg på mandag 04. september 2023, klokken 00:44
Sitat fra: daktari på søndag 03. september 2023, klokken 23:39Hvor lade mobilen?


Rett foran start/stopp knappen inn mot midtkonsollen.
Er ikke det et askebeger?

Se denne videoen. 5:25
https://youtu.be/nZ45X91U1WM?si=bElDz8Dv0-BYeR51
Takk for tips om video, den var nyttig.

Men ufattelig dårlig plassering av telefonlader. Himmel og hav hva driver de Audi-folkene med?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: daktari på mandag 04. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: Storg på mandag 04. september 2023, klokken 22:12
Sitat fra: daktari på mandag 04. september 2023, klokken 07:45
Sitat fra: Storg på mandag 04. september 2023, klokken 00:44
Sitat fra: daktari på søndag 03. september 2023, klokken 23:39Hvor lade mobilen?


Rett foran start/stopp knappen inn mot midtkonsollen.
Er ikke det et askebeger?

Se denne videoen. 5:25
https://youtu.be/nZ45X91U1WM?si=bElDz8Dv0-BYeR51
Takk for tips om video, den var nyttig.

Men ufattelig dårlig plassering av telefonlader. Himmel og hav hva driver de Audi-folkene med?

Det kjedelige svaret er at man ikke skal bruke mobilen mens man kjører. Plasseringen er derfor helt bevisst.

En annen ting som er litt slitsomt er bilbelte. Du kan naturligvis velge å ikke bruke det, da tar du i alle fall ikke livet av noen andre enn deg selv. Hvis du ser på mobilen mens du kjører derimot.. :P

(Ja, jeg ser også masse av og til på mobilen mens jeg kjører, men jeg liker at Audi gjør det litt vanskeligere og at det er en bevisst handling - og at skjermen ikke lyser opp og tar oppmerksomheten min hver gang det kommer en melding eller pushvarsel. Samt at den ikke under noen omstendighet kan fly rundt i kupeen ved frisk kjøring, unnamanøver eller kollisjon.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA