Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av familie el-bil til lavest mulig pris

Startet av Borger_, lørdag 12. august 2023, klokken 21:23

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 24. juni 2024, klokken 09:31
Sitat fra: vinterdekk på mandag 24. juni 2024, klokken 07:10Xpeng G6 RWD kan man ha på listen over familebil i budsjettklassen. Kontantpris 420K for Xpeng G6 RWD vs 448 for Tesla Model Y RWD. Litt spennende alternativ med angivelig mykere understell og mer tradisjonell cockpit.

Tesla inkluderer riktig nok hengerfeste og begge vil trolig justere prisene og introdusere kampanjer, men dette er den nye normalen for alle som kjøper bil nå mens det fortsatt er høyere produksjon enn etterspørsel.

byd seal u for 399 000 gir enda mer for pengene, bedre rekkevidde og men dårligere lade hastighet.

Min umiddelbare tanke er at Seal U på papiret er mer en konkurrent til Maxus Euniq 6. Har ikke begge lav nyttelast?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

OleBrum2

Sitat fra: Moas på mandag 24. juni 2024, klokken 11:06
Sitat fra: OleBrum2 på søndag 23. juni 2024, klokken 20:47Altså, det er smak og behag. Men, den bilen en får desidert mest ut av med plass, tech, rekkevidde, ladefart, enkelthet og pris er vel og blir model Y slik prisingen er nå. 502 000 ferdig levert med vinterdekk og avgifter betalt ser jeg ikke at noen kan slå. Med mindre man må ha en «gammeldags» bil m knapper og serviceavtale, eller ikke liker tesla generelt, er det jo for tiden en no-brainer hva som er det lureste valget.
Det å fikle med en skjerm for f.eks. luftjustering når man kjører er ikke så bra. Blikket må ofte ned for å se hvor knappeneikonene er i flere sekunder. Det er trafikkfarlig og jeg tipper det etterhvert blir forbudt i EU (ihht. signalene så langt).

Det kaller jeg brukerfeil. Det er ingen grunn til å se på skjerm med fungerende stemmestyring og rullehjul ratt på viftehastighet. Ber om tempen en vil ha ved å si det, og trykker på ratt om man vil ha annet enn auto-hastighet Ser man på skjermen under kjøring mer enn unntaksvis gjøres noe feil i mine øyne.

torerik

Sitat fra: OleBrum2 på mandag 24. juni 2024, klokken 16:22Det kaller jeg brukerfeil. Det er ingen grunn til å se på skjerm med fungerende stemmestyring og rullehjul ratt på viftehastighet. Ber om tempen en vil ha ved å si det, og trykker på ratt om man vil ha annet enn auto-hastighet Ser man på skjermen under kjøring mer enn unntaksvis gjøres noe feil i mine øyne.
Tja, vet ikke helt. Brukerfeil fordi man ikke bruker stemmestyring? Personlig har jeg aldri likt det, og har vel egentlig til gode å prøve gode stemmestyringssystemer (ja, har kjørt Tesla også). Min personlige mening er at brukergrensesnitt og layout må være bra nok til å utføre kommandoer på sikker måte, også med hender/touch. Tesla er midt på treet, men langt fra de beste.

(Tror også, i likhet med andre her, at EU vil legge ned restriksjoner mot «all styring i denne skjerm» type oppsett.)
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

OleBrum2

Sitat fra: torerik på mandag 24. juni 2024, klokken 23:42
Sitat fra: OleBrum2 på mandag 24. juni 2024, klokken 16:22Det kaller jeg brukerfeil. Det er ingen grunn til å se på skjerm med fungerende stemmestyring og rullehjul ratt på viftehastighet. Ber om tempen en vil ha ved å si det, og trykker på ratt om man vil ha annet enn auto-hastighet Ser man på skjermen under kjøring mer enn unntaksvis gjøres noe feil i mine øyne.
Tja, vet ikke helt. Brukerfeil fordi man ikke bruker stemmestyring? Personlig har jeg aldri likt det, og har vel egentlig til gode å prøve gode stemmestyringssystemer (ja, har kjørt Tesla også). Min personlige mening er at brukergrensesnitt og layout må være bra nok til å utføre kommandoer på sikker måte, også med hender/touch. Tesla er midt på treet, men langt fra de beste.

(Tror også, i likhet med andre her, at EU vil legge ned restriksjoner mot «all styring i denne skjerm» type oppsett.)

Brukerfeil er ett begrep, en dårlig sjåfør er kanskje bedre som beskrivelse. Det må man også kunne kalle noen med nesen i skjerm, er på let etter en trykknapp, eller noen som leter frem noe på mobil under kjøring. Blikket skal være på vei. Det er nok tilvenning å mestre enkle kontrolller i de fleste biler tenker jeg, men selv har jeg aldri et behov for å trykke på noe under kjøring på skjermen lenger etter å ha blitt bevisst på det (og da snakker jeg om i Tesla, som stort sett forstår det jeg sier eller har lagt til rette for å styre det enkleste via ratt) Hadde absolutt behovet i den gamle Toyotaen når klima eller radiokanal ble feil. 

Tvilsomt EU kommer med noe slikt, da skulle de gjort det for 30 år siden da man måtte dytte inn ny cd eller kasett under kjøring....men vet jo aldri fra den kanten.

E-Trond

Sitat fra: OleBrum2 på tirsdag 25. juni 2024, klokken 20:51
Sitat fra: torerik på mandag 24. juni 2024, klokken 23:42
Sitat fra: OleBrum2 på mandag 24. juni 2024, klokken 16:22Det kaller jeg brukerfeil. Det er ingen grunn til å se på skjerm med fungerende stemmestyring og rullehjul ratt på viftehastighet. Ber om tempen en vil ha ved å si det, og trykker på ratt om man vil ha annet enn auto-hastighet Ser man på skjermen under kjøring mer enn unntaksvis gjøres noe feil i mine øyne.
Tja, vet ikke helt. Brukerfeil fordi man ikke bruker stemmestyring? Personlig har jeg aldri likt det, og har vel egentlig til gode å prøve gode stemmestyringssystemer (ja, har kjørt Tesla også). Min personlige mening er at brukergrensesnitt og layout må være bra nok til å utføre kommandoer på sikker måte, også med hender/touch. Tesla er midt på treet, men langt fra de beste.

(Tror også, i likhet med andre her, at EU vil legge ned restriksjoner mot «all styring i denne skjerm» type oppsett.)

Brukerfeil er ett begrep, en dårlig sjåfør er kanskje bedre som beskrivelse. Det må man også kunne kalle noen med nesen i skjerm, er på let etter en trykknapp, eller noen som leter frem noe på mobil under kjøring. Blikket skal være på vei. Det er nok tilvenning å mestre enkle kontrolller i de fleste biler tenker jeg, men selv har jeg aldri et behov for å trykke på noe under kjøring på skjermen lenger etter å ha blitt bevisst på det (og da snakker jeg om i Tesla, som stort sett forstår det jeg sier eller har lagt til rette for å styre det enkleste via ratt) Hadde absolutt behovet i den gamle Toyotaen når klima eller radiokanal ble feil. 

Tvilsomt EU kommer med noe slikt, da skulle de gjort det for 30 år siden da man måtte dytte inn ny cd eller kasett under kjøring....men vet jo aldri fra den kanten.

Du glemmer en viktig ting her Olebrum2,
Tesla krever at du ser på skjermen hele tida slik at du hva vet hva hastigheten er...
Og det nytter ikke å ha autopilot/Fsd på siden du til stadighet får feil på oppgitt hastighet.
Er dette "brukerfeil" ?
Etter min mening så er dette en ren konstruksjonfeil...
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Elektro12

Sitat fra: vinterdekk på mandag 24. juni 2024, klokken 07:10Xpeng G6 RWD kan man ha på listen over familebil i budsjettklassen. Kontantpris 420K for Xpeng G6 RWD vs 448 for Tesla Model Y RWD. Litt spennende alternativ med angivelig mykere understell og mer tradisjonell cockpit.

Tesla inkluderer riktig nok hengerfeste og begge vil trolig justere prisene og introdusere kampanjer, men dette er den nye normalen for alle som kjøper bil nå mens det fortsatt er høyere produksjon enn etterspørsel.

Er ikke en Model Y Long Range totalt no-brainer til den prisen? (483 tusen) Xpeng og andre kina-merker burde i min bok ligget 150 lapper under for å være aktuelle. Minst.

vinterdekk

#66
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 26. juni 2024, klokken 06:56
Sitat fra: vinterdekk på mandag 24. juni 2024, klokken 07:10Xpeng G6 RWD kan man ha på listen over familebil i budsjettklassen. Kontantpris 420K for Xpeng G6 RWD vs 448 for Tesla Model Y RWD. Litt spennende alternativ med angivelig mykere understell og mer tradisjonell cockpit.

Tesla inkluderer riktig nok hengerfeste og begge vil trolig justere prisene og introdusere kampanjer, men dette er den nye normalen for alle som kjøper bil nå mens det fortsatt er høyere produksjon enn etterspørsel.

Er ikke en Model Y Long Range totalt no-brainer til den prisen? (483 tusen) Xpeng og andre kina-merker burde i min bok ligget 150 lapper under for å være aktuelle. Minst.

Om du foretrekker Model Y så er det en no-brainer.

Om du er overbevist om at kina-merker ikke er for deg så er det end-of-discussion. Ingen vinner på en ny tråd om det samme temaet som blir tatt opp hele tiden.

I artiklene jeg har lest om G6 så nevnes det syv års garanti. Mykere understell. Instrumentskjerm. Dersom man velger hengerfeste så er den heleletrisk. 800V arkitektur. Men man må gå for innstegsmodell uten hengerfeste om man skal ha mest mulig nyttelast. Jeg hadde nok prøvekjørt G6 om jeg var på biljakt. Men Tesla er kjent og velprøvd og det skal litt til å ikke gå for det trygge når det kommer til en stor investering.

(Ja long range er ett praktisk valg men da går prisen også opp på familie-bil til lavest mulig pris.)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Moas

#67
Ser ut som G6 er enda mer lik Y når det gjelder skjermen. Alle viktige funksjoner krever at fører må ta vekk øyene fra trafikken og fikle med basic funksjoner som luftjusteringer i et komplisert software layout. Det er synd at dette ikke er forbudt ennå.

Men, man kan håpe at Xpeng har laget en fungerende vindusvisker. Slik den er i Tesla så må man ofte bruke mye krefter på å kjempe mot et idiotisk system som er direkte trafikkfarlig i noen situasjoner.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Daniel_0007

Sitat fra: Moas på onsdag 26. juni 2024, klokken 09:27Ser ut som G6 er enda mer lik Y når det gjelder skjermen. Alle viktige funksjoner krever at fører må ta vekk øyene fra trafikken og fikle med basic funksjoner som luftjusteringer i et komplisert software layout. Det er synd at dette ikke er forbudt ennå.

Men, man kan håpe at Xpeng har laget en fungerende vindusvisker. Slik den er i Tesla så må man ofte bruke mye krefter på å kjempe mot et idiotisk system som er direkte trafikkfarlig i noen situasjoner.

Vel jeg har ikke noe problemer med visker her, ja auto funker ikke men et trykk på hendelen så går viskeren så endrer man hastigheten med venstre skroll hjul.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_us/GUID-A5C33F3D-E41D-4671-ADE5-C2FB73203323.html#:~:text=Whenever%20you%20press%20the%20wiper,Turn%20the%20wiper%20off.
Model 3 2019 LR Rwd

daktari

Hvis man skal ha laveste mulig pris ville jeg startet med å stryke 4wd fra lista.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Elektro12

Joda, men 450 el. 483 er jo nesten det samme når man først skal handle.

Greit med 7 års garanti på kinabilen, men det hjelper jo ikke hvis de er konk neste sommer.

OC-Freak

For noen modeller må man også opp på AWD for å få det største batteriet, noe som jeg syns er dumt.

Og for noen modeller er det bare 10-20k mer for AWD, og da velger man AWD i Norge.

F.eks tesla Y RWD LR er priset for nært AWD LR

Nissan Ariya er vel også mest fornufig i AWD spec til ca 460k.

Vaduz

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 26. juni 2024, klokken 07:13
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 26. juni 2024, klokken 06:56
Sitat fra: vinterdekk på mandag 24. juni 2024, klokken 07:10Xpeng G6 RWD kan man ha på listen over familebil i budsjettklassen. Kontantpris 420K for Xpeng G6 RWD vs 448 for Tesla Model Y RWD. Litt spennende alternativ med angivelig mykere understell og mer tradisjonell cockpit.

Tesla inkluderer riktig nok hengerfeste og begge vil trolig justere prisene og introdusere kampanjer, men dette er den nye normalen for alle som kjøper bil nå mens det fortsatt er høyere produksjon enn etterspørsel.

Er ikke en Model Y Long Range totalt no-brainer til den prisen? (483 tusen) Xpeng og andre kina-merker burde i min bok ligget 150 lapper under for å være aktuelle. Minst.

Om du foretrekker Model Y så er det en no-brainer.

Om du er overbevist om at kina-merker ikke er for deg så er det end-of-discussion. Ingen vinner på en ny tråd om det samme temaet som blir tatt opp hele tiden.

I artiklene jeg har lest om G6 så nevnes det syv års garanti. Mykere understell. Instrumentskjerm. Dersom man velger hengerfeste så er den heleletrisk. 800V arkitektur. Men man må gå for innstegsmodell uten hengerfeste om man skal ha mest mulig nyttelast. Jeg hadde nok prøvekjørt G6 om jeg var på biljakt. Men Tesla er kjent og velprøvd og det skal litt til å ikke gå for det trygge når det kommer til en stor investering.

(Ja long range er ett praktisk valg men da går prisen også opp på familie-bil til lavest mulig pris.)

800V er vel ikke noe salgsargument i seg selv? Kan vel heller være ufordelaktig ved lading på superladere med maks 400v? Ellers enig.

Borger_

Sitat fra: Skogs på søndag 09. juni 2024, klokken 19:42Hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.
Enyaq over ID4. Enyaq fremstår mer premium. Gode begge biler begge to da. Det skal sies.

Sitat fra: vinterdekk på søndag 09. juni 2024, klokken 21:31
Sitat fra: Skogs på søndag 09. juni 2024, klokken 19:42Hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.
Enyaq over ID4. Enyaq fremstår mer premium. Gode begge biler begge to da. Det skal sies.

Eller man kan kjøpe Skoda Enyaq 85x 512.900kr.



Noen med erfaring med tekstil på dashbordet i Enyaq? Blir det et mareritt mtp å holde det rent, eller er det OK? Har kun sett det på Toyota tidligere, skjønner ikke hvorfor de legger tekstil der. Men men. Nå har jeg kommet over en brukt Enyaq men det tekstil dashbordet gjør meg veldig i tvil...

P_M_R

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 26. juni 2024, klokken 15:12Joda, men 450 el. 483 er jo nesten det samme når man først skal handle.

Greit med 7 års garanti på kinabilen, men det hjelper jo ikke hvis de er konk neste sommer.

Det er mindre bekymring med XPeng ennn noen mindre merker. Også VW har investert i skaner og samarbeid med XPeng. De lager bra biler

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA