Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av familie el-bil til lavest mulig pris

Startet av Borger_, lørdag 12. august 2023, klokken 21:23

« forrige - neste »

Borger_

Vurderer elbil som bil nummer 2. Fokusen er lavest mulig pris (da bil nummer 1 kostet litt for mye!) men utfordringen er at vi (som familier flest) ønsker størst mulig bagasje-kapasitet. Utover det så er ikke kravene så store utover at jeg personlig trenger skinnseter, OK PLUSS lyd i anlegget (og aller helst trådløs apple carplay).

Har prøvekjørt en del elbiler siste året, toyota, skoda, kia, nissan ++ Men de blir fort enten for dyr (for det utstyrsnivået jeg trenger) eller så blir bagasjerom litt for lite.

Prøvekjørte Maxus Euniq6 nylig, da jeg har vært nysgjerrig på denne en stund siden den er stor til en lav pris. Denne likte jeg faktisk, rikelig med plass, fin comfort og skal angivelig finnes med oppgradert annlegg. Og eneste el SUV som man kan få "ny" til rundt 400K.

Hva tenker andre om denne, evt. andre modeller som kan matche størrelse/utstyr mot lav pris? Leste en test av maxus som var datert en tid tilbake, da sto det at Tesla Y kostet ca. samme, men på finn ser det ut som Y ligger ca. 100k over. (Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

spectryx

#1
Vi har prøvd MG ZS EV 2022, Luxury modellen oppfyller nesten alle ønskene dine og koster ca 400.000 ferdig lever med vinterhjul, verdt en prøvetur?
Model Y mer RWD kan du få for ca 450k ny avhengig av tilvalg

turfsurf

Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23Leste en test av maxus som var datert en tid tilbake, da sto det at Tesla Y kostet ca. samme, men på finn ser det ut som Y ligger ca. 100k over. (Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)
SR (2WD) av Y er vel den du må sammenligne med Euniq6 prismessig.

Greia med Y er ikke at selve hovedbagasjerommet er så vanvittig stort (selv om det stort nok),  men at den har ett ekstra rom under som man kan putte noen bager i, og en frunk foran med mye plass.

Hvis du ikke må ha helt ny bil og ikke trenger den lengste rekkevidden så får du nesten -21 e-tron 50 med lav km til under 400k nå. Da får du god plass både til folk og bagasje, og du får luftfjæring og AWD. IMO er det latterlig mye bil for pengene. Det går og helt fint å dra på lengre turer med innimellom, siden hurtiglading holder ganske jevn og grei fart.

Vi har Y som hytte/langtursbil og e-tron som daily driver, og trives med begge bilene. Y er nok den mest gjennomført praktiske bilen med høy driftsikkerhet, lite feil og veldig effektiv. E-tron er typisk tysk premium, der opplevd kvalitet og bling er mere vektlagt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

https://youtu.be/UWJ7TpwLPjs
Banana Box testen av Model Y fra TeslaBjørn.

Nå skal det sies at Tesla måler litt annerledes enn andre bilfabrikanter så de 800 litere eller hva Tesla oppgir, er 600+ liter hos andre fabrikanter. Men ett stort og praktisk bagasjerom har den.


Rosstopher

Ja, Y har enormt med plass hvis man bruker alle rommene. Har sammenlignet med flere 7-setere når vi har kjørt vår Y til flyplassen og leiebil videre fra destinasjon. Y har f.eks. bedre bagasjeplass enn Peugeot 5008 (som 5-seter), forutsatt at man har bagger/sekker/kofferter som passer i frunk og rommet under bagasjerommet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

vinterdekk

Veie-testene NAF gjorde i forbindelse med El Prix 2023, der Maxus Euniq6 er med, er nyttig å ta i betrakning.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/nyttelast-test
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Borger_

Sitat fra: spectryx på søndag 13. august 2023, klokken 06:35Vi har prøvd MG ZS EV 2022, Luxury modellen oppfyller nesten alle ønskene dine og koster ca 400.000 ferdig lever med vinterhjul, verdt en prøvetur?
Model Y mer RWD kan du få for ca 450k ny avhengig av tilvalg
Absolutt verdt prøvetur, men syns den ser liten ut på bildene, bagasjerom under 500liter blir i minste laget. Har kun kjørt MG6 fra MG tidligere.

Borger_

Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. august 2023, klokken 11:46Veie-testene NAF gjorde i forbindelse med El Prix 2023, der Maxus Euniq6 er med, er nyttig å ta i betrakning.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/nyttelast-test
Godt innspill, har aldri tenkt på nyttelast. Vi er typisk familie (4) som har med mye greier hvis vi drar på bilferie. Er det et sikkerhets spørsmål hvis man laster over det bilen tåler?

torerik

Sitat fra: Borger_ på søndag 13. august 2023, klokken 23:53
Sitat fra: vinterdekk på søndag 13. august 2023, klokken 11:46Veie-testene NAF gjorde i forbindelse med El Prix 2023, der Maxus Euniq6 er med, er nyttig å ta i betrakning.

https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/nyttelast-test
Godt innspill, har aldri tenkt på nyttelast. Vi er typisk familie (4) som har med mye greier hvis vi drar på bilferie. Er det et sikkerhets spørsmål hvis man laster over det bilen tåler?
Bilen er godkjent for en gitt vekt, så det er både et spørsmål om sikkerhet, og et forhold som kan bøtelegges.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

vinterdekk

Kan nok i tillegg være hensyn til produksjonskostnad og slitasje at produsenten begrenser seg til en viss «tillatt totalvekt». Jeg var veldig opptatt av dette mens jeg filtrerte ut familiealternativene. Man kan gjerne sjekke egenvekt opp mot vekt på kontrollstasjon når man er ute å prøver en demobil, ettersom spesifikasjonene produsentene oppgir er generelle og avhengig av utstyrsnivå.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Borger_

#10
Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?

RJK

Sitat fra: Borger_ på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
Angående priser på Service på Hyundai/KIA, så virker det på meg som Hyundai-eier, at alle de som klager på prisene, bruker BOS (Bertil O. Steen).

Sammenlignet med de priser jeg hører de betaler der, så skjønner jeg at de klager. Derimot har prisene vært behagelig lave (2500 og 3500 annenhver gang pga filterbytte og bremsdeservice) hos Mobile som jeg bruker.

Nå må det og sies at servicer har tidligere (og på min er ennå) har vært årlig og 15/16 K km, men er for nyere modeller endret til hvert andre år og/eller 30 K km (det som kommer først).

Tesla har ikke årlig eller annethvert år service, og tillater deg å utføre dette selv, og likevel får opprettholdt garanti. Men det er fremdeles servicepunkter som må/bør følges, og mangel på dette kan påvirke garantien.

Er man ikke kyndig nok eller har plass og utstyr til å fikse dette selv, så kan man selvsagt gjøre dette enten hos Tesla, eller andre verksteder.

Kjenner ikke til serviceprisene til Tesla, men hører ut som de ikke er de som skal tjene seg rikest på servicen eller delene, selv om de som alle andre verksteder i Norge, sjeldent reparerer deler som er feil ved, men heller bytter de ut. Noe som i visse tilfeller kan bli skrekkelig dyrt om det ikke går på garanti eller reklamasjonsretten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daniel_0007

Sitat fra: RJK på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Borger_ på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
Angående priser på Service på Hyundai/KIA, så virker det på meg som Hyundai-eier, at alle de som klager på prisene, bruker BOS (Bertil O. Steen).

Sammenlignet med de priser jeg hører de betaler der, så skjønner jeg at de klager. Derimot har prisene vært behagelig lave (2500 og 3500 annenhver gang pga filterbytte og bremsdeservice) hos Mobile som jeg bruker.

Nå må det og sies at servicer har tidligere (og på min er ennå) har vært årlig og 15/16 K km, men er for nyere modeller endret til hvert andre år og/eller 30 K km (det som kommer først).

Tesla har ikke årlig eller annethvert år service, og tillater deg å utføre dette selv, og likevel får opprettholdt garanti. Men det er fremdeles servicepunkter som må/bør følges, og mangel på dette kan påvirke garantien.

Er man ikke kyndig nok eller har plass og utstyr til å fikse dette selv, så kan man selvsagt gjøre dette enten hos Tesla, eller andre verksteder.

Kjenner ikke til serviceprisene til Tesla, men hører ut som de ikke er de som skal tjene seg rikest på servicen eller delene, selv om de som alle andre verksteder i Norge, sjeldent reparerer deler som er feil ved, men heller bytter de ut. Noe som i visse tilfeller kan bli skrekkelig dyrt om det ikke går på garanti eller reklamasjonsretten.

Tviler på bertel o steen driver service på huyndai siden de ikke har det merket men kia ja, har forstått at største prisen på huyndai er kjølevæsken, kanskje du ikke har kommet di enda, er vel rundt 50 000 km at den må byttes men de endra vel det for årets biler at man ikke trenger å bytte den.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

#13
Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 02. april 2024, klokken 16:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Borger_ på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
Angående priser på Service på Hyundai/KIA, så virker det på meg som Hyundai-eier, at alle de som klager på prisene, bruker BOS (Bertil O. Steen).

Sammenlignet med de priser jeg hører de betaler der, så skjønner jeg at de klager. Derimot har prisene vært behagelig lave (2500 og 3500 annenhver gang pga filterbytte og bremsdeservice) hos Mobile som jeg bruker.

Nå må det og sies at servicer har tidligere (og på min er ennå) har vært årlig og 15/16 K km, men er for nyere modeller endret til hvert andre år og/eller 30 K km (det som kommer først).

Tesla har ikke årlig eller annethvert år service, og tillater deg å utføre dette selv, og likevel får opprettholdt garanti. Men det er fremdeles servicepunkter som må/bør følges, og mangel på dette kan påvirke garantien.

Er man ikke kyndig nok eller har plass og utstyr til å fikse dette selv, så kan man selvsagt gjøre dette enten hos Tesla, eller andre verksteder.

Kjenner ikke til serviceprisene til Tesla, men hører ut som de ikke er de som skal tjene seg rikest på servicen eller delene, selv om de som alle andre verksteder i Norge, sjeldent reparerer deler som er feil ved, men heller bytter de ut. Noe som i visse tilfeller kan bli skrekkelig dyrt om det ikke går på garanti eller reklamasjonsretten.

Tviler på bertel o steen driver service på huyndai siden de ikke har det merket men kia ja, har forstått at største prisen på huyndai er kjølevæsken, kanskje du ikke har kommet di enda, er vel rundt 50 000 km at den må byttes men de endra vel det for årets biler at man ikke trenger å bytte den.
Den gjelder ikke min 2019-modell, gjelder bare 2020 og utover. Dog, ikke dette problemet på 2024-modellen slik jeg har skjønt! Og muligens det og gjelder andre modeller i 2024/2025-modell også. Sjekk med forhandler hva som gjelder!

Sorry, er BNH som er alternativ Hyundai-forhandler, men det jeg skrev gjaldt altså Hyundai-eiere som kjøper bilene der. For KIA-eiere, så gjelder fremdeles det jeg skrev om BOS.

Dog, tviler på at de sier nei, da det er penger i kassa å ta service på biler fra andre merker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Sjekk pris på service hos andre enn merkeverksted.
Eksempelvis virker det som om 2 års service hos VW/Møller koster rundt 7000, men rundt halvparten hos andre verksted.
Så årlig kostnad på 1500-3500 avhengig av verksted.
Men sjekk forsikringspriser på modellene du vurderer. Kan fort spare mer på forsikring i året enn hele servicekostnaden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA